Termokémia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
S Sulfur.
Advertisements

A halmazállapot-változások
Gázok.
A kémiai reakció 7. osztály.
Hőszivattyú.
Készítette: Hokné Zahorecz Dóra 2006.december 3.
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
Halmazállapotok, Halmazállapot-változások
HIDROGÉN-KLORID.
Kalman-féle rendszer definíció
E képlet akkor ad pontos eredményt, ha az exponenciális tényező kitevőjében álló >>1 feltétel teljesül. Ha a kitevőben a potenciálfal vastagságát nanométerben,
Az anyag tulajdonságai és változásai
Hőtermelő és hőelnyelő folyamatok
Összefoglalás 7. osztály
A KÉMIAI REAKCIÓ.
Az entalpia és a gőzök állapotváltozásai
A HIDROGÉN.
HŐÁTVITELI (KALORIKUS) MŰVELETEK Bevezető
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
KÉSZÍTETTE: SZELI MÁRK
BIOKÉMIAI ALAPOK.
Halmazállapot-változások
Halmazállapotok Gáz Avogadro törvénye: azonos nyomású és hőmérsékletű gázok egyenlő térfogatában – az anyagi minőségtől, molekula méretétől függetlenül.
Mi a reakciók végső hajtóereje?
A moláris kémiai koncentráció
Reakciók hőeffektusa, hőszínezete, a reakcióhő
A VI. főcsoport elemei (kalkogének – kőképzők) és vegyületei – O2
Oldáshő.
4. Reakciókinetika aktiválási energia felszabaduló energia kiindulási
Halmazállapot-változások
Halmazállapot-változások 2. óra
Az oxigén 8. osztály.
A nitrogén és oxidjai 8. osztály.
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Kémiai egyensúlyok. CH 3 COOH + C 2 H 5 OH ↔ CH 3 COOC 2 H 5 + H 2 O v 1 = k 1 [CH 3 COOH].[C 2 H 5 OH] v 1 = k 1 [CH 3 COOH].[C 2 H 5 OH] v 2 = k 2 [CH.
Halmazállapotok Kristályos anyagok, atomrács
Oldatkészítés, oldatok, oldódás
Tüzeléstechnika A keletkezett füstgáz
Kémiai reakciók Kémiai reakció feltételei: Aktivált komplexum:
Halmazállapotok Gáz Avogadro törvénye: azonos nyomású és hőmérsékletű gázok egyenlő térfogatában – az anyagi minőségtől, molekula méretétől függetlenül.
Elemek csoportosítása
Ionok, ionvegyületek Konyhasó.
ANYAGI HALMAZOK Sok kémiai részecskét tartalmaznak (nagy számú atomból, ionból, molekulából állnak)
A belső energia tulajdonságai Extenzív mennyiség moláris: Állapotfüggvény -csak a rendszer szerkezeti adottságaitól függ -csak a változása ismert előjelkonvenció.
A hidrogén. 1.Keresd meg a periódusos rendszerben a hidrogént! Hol a helye? Hány protonja, neutronja, elektronja van az atomjainak? Hány elektronhéja.
Ki tud többet kémiából ?. I.AII.AIII.AIV.AV.AVI.AVII.AVIII.A.
Melyik két anyag tulajdonságait hasonlítottuk össze a múlt órán? Soroljátok fel a legfontosabb fizikai tulajdonságaikat! Mi történik a két anyaggal melegítés.
Halmazállapot-változások
KÉMIAI REAKCIÓK. Kémiai reakciók Kémiai reakciónak tekintünk minden olyan változást, amely során a kiindulási anyag(ok) átalakul(nak) és egy vagy több.
Egy elem és egy vegyület összehasonlítása
Halmazállapotok Kristályos anyagok, atomrács
Részösszefoglalás Gyakorlás.
GÁZOK, FOLYADÉKOK, SZILÁRD ANYAGOK
A hőmérséklet mérése.
Halmazállapot-változások
Általános kémia előadás Gyógyszertári asszisztens képzés
A kémiai egyenlet.
Reakciókinetika.
Ki tud többet kémiából?.
Fizikai kémia 2 – Reakciókinetika
Fizikai kémia 2 – Reakciókinetika
Az SI mértékrendszer.
A gáz halmazállapot.
Fizikai kémia I. a 13. VL osztály részére 2013/2014
A gázállapot. Gáztörvények
Az anyagi rendszer fogalma, csoportosítása
Az anyagi rendszer fogalma, csoportosítása
Alkossunk molekulákat!
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Előadás másolata:

termokémia

A reakcióhő fogalma A reakcióhő a kémiai változásokat kísérő energiaváltozást jelenti. Minden anyag adott állapotában rendelkezik valamekkora energiával. Azonban ennek abszolút értékét nem ismerjük, mert nem ismerjük az abszolút zérusponthoz (0 K) tartozó energia értékét. Mivel egy folyamatban a reakcióhő csak a változáshoz tartozó energiaváltozást jelöli, a belső energia abszolút értékére nincs is szükség. A reakcióhő méréseknél elegendő a kezdeti és végállapot energiakülönbségét mérni, nincs is szükség a nullponti energia pontos értékére, a különbségek képzésénél az úgy is kiesik. A reakcióhő állapotfüggvény, értéke csak a kezdeti és a végállapottól függ: Reakcióhő = végállapot energiatartalma – kezdeti állapot energiatartalma. Állapodjunk meg egy tetszőleges alappontban, és mindent ehhez viszonyítsunk! TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

A képződéshő fogalma A standard állapot fogalma: 1 bar (100 000 Pa) nyomáshoz tartozó állapot. Minden anyag képződéshőjét standard körülmények között definiáljuk. Az ettől eltérő körülmények energiatartalma az anyag tulajdonságainak ismeretében számítható. Első megállapodás: Elemek képződéshője standard körülmények között nulla. Tehát pl. a hidrogén, a nátrium, a neon stb. képződéshője légköri nyomáson és 25 ºC hőmérsékleten nulla. Ezért az elemek képződéshőjét semmilyen táblázatban ne keressük, hiszen az megállapodás alapján nulla. Vannak elemek, amelyek 1 bar nyomáson és 25 ºC hőmérsékleten különböző állapotban létezhetnek. Pl. a kén kristálymodosulata lehet rombos vagy monoklin, az oxigén lehet O2 vagy O3 (ózon), a foszfor lehet fehér (P4) vagy vörös foszfor állapotban. Ezért az elemek képződéshőjének definícióját pontosítani kell: Első megállapodás: Elemek standard körülmények között stabil módosulatának képződéshője 25 ºC hőmérsékleten nulla. Így tehát nulla a képződéshője a rombos állapotú kénnek, az O2 molekulának és a vörös foszfornak. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

Vegyületek képződéshője Állítsuk elő az adott vegyületet elemeiből, és mérjük a reakció lejátszódásakor bekövetkező energiaváltozást, azaz a felszabaduló, vagy elnyelődő hőt! Pl. a CO2 előállítható grafitból és oxigénből: C + O2  CO2 rH = – 394 kJ Ez tehát azt jelenti, hogy 1 mol CO2 elemi szénből és oxigéngázból történő előállításakor 394 kJ hő szabadul fel. A CO2 képződéshője tehát –394 kJ/mol. Második megállapodás: A vegyületek képződéshője az a reakcióhő, amelyet akkor mérhetnénk, ha az adott vegyület 1 mólját elemeinek standard körülmények között stabil módosulatából állítanánk elő. A vegyületek képződéshőjét táblázatban találhatjuk meg. Pl. az NH4Cl képződéshője –314 kJ/mol, ami tehát annak a reakciónak az energiaváltozását jelenti, amikor nitrogéngázból, klórgázból és hidrogéngázból ammónium-kloridot állítunk elő: 2 H2 + 0,5 N2 + 0,5 Cl2 → NH4Cl. Ez a reakció persze így közvetlenül nem játszódik le, de ez a definíció szempontjából lényegtelen. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

A termokémiai egyenlet A kémiai reakciókat reakcióegyenletekkel írjuk le. A reakciók során a reakciók a kémiai átalakulás mellett energiaváltozás is történik: a rendszer felmelegszik, vagy lehűl. A reakciókat kísérő energiaváltozásokat reakcióhőnek nevezzük. A kémiai reakciókat kísérő energiaváltozásokat a termokémiai egyenletekkel írjuk le. Ebben felt kell tüntetni a kémiai folyamatban szereplő anyagok halmazállapotát és a reakcióhőt is: 2 C(grafit) + O2(g)  2 CO(g) rH = – 221 kJ/mol H2(g) + 1/2 O2(g)  H2O(f) rH = – 285,8 kJ/mol Szigorúan véve fel kell tüntetni az anyagok pontos állapotát (nyomását, hőmérsékletét, kristálymódosulatát, hidratált állapotát stb.) vagyis minden olyan körülményt, ami az adott anyag energiaállapotát meghatározza. A halmazállapotok feltüntetése azonban elkerülhetetlen, mivel a halmazállapot-változást kísérő átalakulási hő (olvadáshő, forráshő) igen jelentős érték. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

A reakciók hőszínezete Ha a folyamat során hő fejlődik, tehát a rendszer ad le hőt a környezetnek, exoterm változásról, ha a rendszer vesz fel hőt a környezetből, endoterm változásról beszélünk. Az exoterm reakció esetén a rendszer energiája csökken, ezért a reakcióhő értéke negatív. Az endoterm reakció esetén a rendszer energiája nő, ezért a reakcióhő értéke pozitív. E E Közbenső (aktív) állapot Közbenső (aktív) állapot Kiindulási állapot Végállapot REAKCIÓHŐ REAKCIÓHŐ Végállapot Kiindulási állapot TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

A termokémia főtétele: hess-tétel A reakcióhő állapotfüggvény, értéke csak a kiindulási és a végállapottól függ. Nem függ a reakció időbeli lefolyásától, (a reakciósebességtől), a részfolyamatok sorrendjétől. Ez a termokémia főtétele, amit alkotójáról, Germain Henri Hess-ről, Hess-tételnek nevezünk. Ezért számításához elegendő ismerni a reakcióegyenletet, valamint a kiindulási és a végállapotban szereplő anyagok képződéshőit: A reakcióhő = a végállapotban szereplő anyagok képződéshőinek összegéből kivonjuk a kiindulási állapotban szereplő anyagok képződéshőinek összegét. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

A reakcióhő számítása Mennyi hő szabadul fel 1 m3 standard nyomású és 25 ºC hőmérsékletű metánból tökéletes égést feltételezve, valamint ha a keletkezett víz folyadék halmazállapotú? Reakció: CH4(g) + 2 O2(g) = CO2(g) + 2 H2O(f) Képződéshők (táblázatból): CH4(g): – 74 kJ/mol CO2(g): – 394 kJ/mol O2(g): 0 kJ/mol (megállapodás!) H2O(f): – 286 kJ/mol rH = rH(CO2) + 2·rH(H2O(f)) – [(rH(CH4) + 2·rH(O2)] rH = –394 + 2·(–286) – [–74 + 2·0] rH = –892 kJ/mol Összes felszabaduló energia: 40,82 mol·(–892) kJ/mol = –36 408 kJ TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

A reakcióhő számítása Mennyi hő szabadul fel 1 m3 standard nyomású és 25 ºC hőmérsékletű metánból tökéletes égést feltételezve, valamint ha a keletkezett víz gőz halmazállapotú? Reakció: CH4(g) + 2 O2(g) = CO2(g) + 2 H2O(g) Képződéshők (táblázatból): CH4(g): – 74 kJ/mol CO2(g): – 394 kJ/mol O2(g): 0 kJ/mol (megállapodás!) H2O(g): – 242 kJ/mol rH = rH(CO2) + 2·rH(H2O(g)) – [(rH(CH4) + 2·rH(O2)] rH = –394 + 2·(–242) – [–74 + 2·0] rH = –804 kJ/mol Összes felszabaduló energia: 40,82 mol·(–804) kJ/mol = –32 816 kJ TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓVAL A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁÉRT”

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!