A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség! a Grangemouth kikötője és Falkirk vonalon 1777-ben épült meg a Forth and Clyde csatorna, amely összekötötte Glasgow-t a nyugati parttal. Falkirk és Edinburgh között 1822-ben készült el az Union csatorna. A sajátos domborzati viszonyok miatt azonban, a Glasgow - Edinburgh hajóforgalom csak 11 zsilip alkalmazásával működhetett. A két vízi út között ugyanis 24(!)m. a szintkülönbség!
1963-ban közel 150 év működés után bezárták a már elavult zsiliprendszert. Ezt váltotta fel a 2002-ben üzembe helyezett nagyon energia- és időtakarékos Falkirki Vízikerék, ami a modern Skócia egyik jelképe lett.
Itt találkozik a két csatorna.
A világon létező egyetlen forgózsilip, egy hatalmas kétkarú emelő. A karok egy – egy vízzel feltöltött gondolát tartanak, ezekbe úsznak be a hajók az alsó és a felső csatornából.
Az alsó csatorna.
Behajózás az alsó csatornán.
Közeledik a bárka a kerékhez, a felső csatornán.
Hajó a felső gondolában.
Már két hajó van a kerékben. Felső csatorna. 35 m. Alsó csatorna. Már két hajó van a kerékben.
Kezdődik a fordítás.
Hajók a mozgó kertékben.
Forog….
Forog….
A finis.
Átfordítás után, útra készen.
Landolás.
15 percet vesz igénybe! A zsilipek lezárása, a megfelelő vízszint-magasság beszabályozása és az átfordítás művelete mindössze 15 percet vesz igénybe!
Jöhet a következő! Egyszerű ez !! ¿ Nem ?
Egy - egy 25 méter hosszú gondola össztömege, a benne lévő vízzel és a hajóval együtt 300 tonna !
1,5 kW/h energia felhasználására van szüksége ! A kerék gondoláit azonos mennyiségű vízzel töltik fel, amiből a beúszó hajók a saját súlyuknak megfelelő víztömeget szorítanak ki (Archimédész törvénye). Ezért a gondolákban levő hajókkal együtt is, mindig egyensúlyban van a rendszer. Így az alsó és a felső zsilipet lezárva, a gigászi szerkezet 180°-os átfordításához a 22,5 kW összteljesítményű motoroknak mindössze 1,5 kW/h energia felhasználására van szüksége !
A Kerék valódi turistalátványossággá tette a hajóforgalmat Edinburgh és Glasgow között.