Interjúzás vállalatoknál

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kvalitatív módszerek Bernáth Krisztina
Advertisements

A marketing információs rendszer
Tutori tevékenység a gyakorlatban
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Kommunikáció fejlesztési koncepció Készítette: Juraszkó Péter, Oláh István, Szücs Mónika, Varga Tamás.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Szociális munka a börtönben
Verbális kommunikáció
Tájékoztatás a gyakorlatban avagy a gyors információtól az irodalom kutatásig Behálózott irodalom Érd, szeptember 24.
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
Marketingkutatás módszerei
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Verbális kommunikáció
E-learning és a multimédia
Programfejlesztési Központ
Piackutatás.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Márton Sándor: A Campus-lét online-survey válaszadóinak szocio-kulturális jellemzői „CAMPUS-LÉT” A DEBRECENI EGYETEMEN: CSOPORTOK ÉS CSOPORTKULTÚRÁK Műhelykonferencia.
Hatékony tanuló-megismerési technikák gyakorlat
“13 tanács egy életre" „13 tanács egy életre”.
Fülemüle informatika verseny
13 tanács egy életre.
Különbözőek vagyunk!.
Konzultációs nap – Minőségfejlesztési Iroda szeptember 18. Fekete Krisztina Fókuszban a formahibák.
Közvetlen megkérdezés, az INTERJÚS adatfelvétel fajtái Dr. Horváth Mónika.
Environmental Compliance Inspection Course Helyszíni tevékenységek Helyszíni tevékenységek.
Kérdőív-tervezés.
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A szociális munka elméletek -III. Kommunikációs elméletek
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
A prezentációkészítés alapjai
Prezentációkészítés összefoglaló
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
GRAFIKAI TERVEZÉS A TANULÁS MOTIVÁLÁSÁRA ÉS A LEMORZSOLÓDÁS KEZELÉSÉRE.
Szükségletfelmérés TÁMOP /1.
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Bekezdések formázása 2.
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
Rendezvényszervezési technikák Mozgássérültek Budapesti Egyesülete október 5. Lurdy Ház.
1 Tudásmenedzsment piactér KKV-nak (az „Okos Vállalkozás” koncepciója) Gyulay Tibor Tudásmenedzsment szakértő.
Projektfeladatok I. Kutatási és elemzési módszerek 3. óra.
2009. április 22.GfK HungáriaMit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák a piackutatásban Mit? Mikor? Hogyan? Hatékony adatfelvételi technikák.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
A tárgyalási folyamat szakaszai. I. Előkészítés 1. Tervezés – átgondolás  a problémák, szükségletek tisztázása, az érdekek meghatározása – azaz, miért.
Együttműködés a szülővel Hogy ne így legyen!. Cél Legyünk képesek a szülők eltérő véleményének az elfogadására, saját nézőpontunk meggyőző kifejtésére,
Az üzletek operatív működtetése
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
Lakosok véleménye a Magyar Honvédségről
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
HOGYAN LÁTJÁK A VÁLLALATI
Oktatóbemutató címe Előadó: Név.
Kommunikáció típusai.
Szervezeti kultúra elemzése és fejlesztése
Mit változtass meg a Facebook marketingedben?
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Interjúzás vállalatoknál
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Interjúzás vállalatoknál
Előadás másolata:

Interjúzás vállalatoknál Készítette: Farkas Éva

Interjú Helye a kutatási folyamatban Interjú típusok: Pilot study Kérdőív  interjú Interjú  kérdőív Interjú típusok: Strukturálatlan Félig strukturált Strukturált interjú Fókusz csoportos interjú

Az interjúk előkészítése, megszervezése A személyes kapcsolat kialakításának kiemelt jelentősége van. Egy személyes (telefonos) megkeresés sokkal hatékonyabb, mint egy levélben (e-mailben) érkezett. Mivel az interjúalany személye kiemelt fontosságú, ezért nagyon alaposan mérlegelni kell, hogy a megfelelő személyt válasszuk ki: elérhető és kompetens legyen egyszerre (se túl magasan, se túl alacsonyan ne legyen a szervezeti hierarchiában). Az interjúk előkészítése időigényes folyamat, rengeteg egyeztetést igényel. Inkább fontos az interjúk minősége, mint számossága. Igyekezzünk minél több dokumentumot összegyűjteni az interjúk mellé (interjúalanytól, netről stb-).

Az interjúk Mivel az interjú csak rövid ideig tarthat (a gyakorlatban max. 60 perc), ezért nagyon alapos előkészítésre van szükség. Pontosan tisztában kell lenni azzal, hogy kitől, mit szeretnék megtudni. Az interjú során igyekezzünk a lehető legpontosabban megérteni az interjúalany által elmondottakat. Ha nem értünk valamit, kérdezzünk vissza, igyekezzük meg rávenni, hogy minél több gyakorlati példával illusztrálja az általa elmondottakat: ez segít a megértésben és színesebbé teszi az esettanulmányt. Az interjúk során legalább annyira fontos az, amit az interjúalany elmond, mint amit nem mond el. Az interjúalany egy a maga szempontjából kerek, egész történetet igyekszik elmondani. Ennek során azonban gyakran kerül önellentmondásba, az interjú során ezekre is figyelni kell. Az interjú alatt viszonylag rövid időn belül kell megszerezni a legfontosabb adatokat: felkészültséget és folyamatos koncentrációt igényel . Ügyelni kell az öltözékre és a pontosságra! Az interjút legegyszerűbb diktafonnal rögzíteni, emellett írásos jegyzeteket készíteni. Az interjút igyekezzünk még azon a napon kiírni, amikor az interjú készült.

Praktikus tanácsok interjúk készítéséhez (1) Készítsünk interjúvázlatot, amely meghatározza a beszélgetés időintervallumát, kijelöli a főbb érintendő témákat, továbbá tartalmazza azokat a kérdéseket, amelyekre választ kívánunk kapni az interjú során (nem strukturálatlan interjúk esetében). Az interjú elején kérjünk engedélyt diktafon használatára. A mégsem kapunk engedélyt felvétel rögzítésére, akkor jegyzetelni kell, ilyenkor jobb, ha ketten készítik az interjút és valaki mindig jegyzetel. Szintén az interjú elején biztosítsuk a kutatás anonimitásáról az interjúalanyt.

Praktikus tanácsok interjúk készítéséhez (2) Az interjúkészítés során nemcsak verbális, hanem metanyelvi kommunikáció is zajlik. A gesztusok, a hangszín, a testtartás, a tekintet egyaránt információforrásként működik az adatfelvétel során. Hagyjuk beszélni az alanyt (bizonyos keretek között), maradjunk semlegesek, ne sugalmazzunk jó vagy rossz válaszokat A kérdések legyenek rövidek és világosak (ne beszéljünk többet, mint az interjúalany). Ne tegyünk fel eldöntendő kérdéseket! Egy kérdés ne tartalmazzon több állítást!

Praktikus tanácsok interjúk készítéséhez (3) A kérdéseket körbe kell járni, az adott témát le kell zárni, mielőtt továbbmennénk, ne csapongjunk a témák között (interjúvázlat). Mindig legyenek tények is, ne csak vélemények (pl. „Mire alapozza a véleményét?”) Mindig legyen elem, sőt, pótelem a diktafonhoz. Igyekezzünk az interjút mihamarabb kiírni: minimalizálhatók a technikai bakikból adódó veszteségek + sokkal jobban emlékszünk az interjúra: egyszerűbb, gyorsabb

Az interjúszituáció A bizalom megteremtése A felek egyenrangúsága nem jelenti a szerepek egyenrangúságát (a kérdező ne magyarázza, hanem gyakorolja a szerepét) Bemutatkozás A technikai eszközök problémája A téma maradjon-e rejtve Kitérhet a kérdések elől A nyitókérdés problémája

Általános kérdezési alapelvek Az interjúvázlat csak segítség, nem cél, hogy mechanikusan végigkérdezzük Tudjunk hallgatni Használjunk semleges és egyszerű nyelvet Kerüljük az értékelő megnyilvánulásokat (ha mégis, akkor inkább megerősítő legyen) Tartózkodjunk a véleménynyilvánítástól Kerüljük a zárt kérdéseket Ne várjuk meg, amíg elhallgat az interjúalany Ismételjük meg, amit utoljára mondott

Az interjú készítése Szakmai hibák 1. A szereptisztázás problémái. 2. A kérdéshalmozás. 3. A sugallás és ellentmondás. 4. Az átfogalmazás és fölösleges új információk, szavak bevezetése 5. A továbblendítés, elmélyítés problémái egy adott témán belül. 6. A témához visszatérítés problémái. 7. A témaváltás problémái

Az interjú készítése II. Magatartás- és személyiséghibák A kérdezett érzelmi állapotába való beleélés hiánya, rossz szituáció A kérdezett gondolati rendszerébe, értékrendjébe való beleélés hiánya. Problémaérzéketlenség A kérdezett nyelvi világába való beleélés hiánya. Egyéb hibákból kialakuló, nem egyenrangú viszony.

Az interjú befejezése Az interjúnak akkor van vége, amikor azt úgy érezzük. a kérdéseink elfogynak az interjúalany elfárad mi magunk fáradunk el úgy érezzük, már mindent megtudtunk tőle Levezetés, elköszönés, további beszélgetések

Köszönöm a figyelmet!!