Az oktatás gazdaságtana

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Advertisements

SOLVIT Vitarendezés az EU belső piacán Youth on the Move április 30. Külügyminisztérium.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI TÁMOGATÁSI ESZKÖZÖK Szombathely, november 19.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
A szakiskolák aktuális problémái
GINOP Gyakornoki program pályakezdők támogatására
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Esélyek a munkaerőpiacon
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Mátészalkai Szakképző Iskola
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
1993-as közoktatási törvény
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
„Út a munkához”program
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Árverseny, Árvezérlés, Kartell
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
igazgató, GVI tudományos főmunkatárs, MTA KTI
Munkanélküliség.
Munkagazdaságtani feladatok
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Kereseti egyenlőtlenségek
Munkaerő-piaci ismeretek kurzus
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Munkagazdaságtani feladatok
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Munkagazdaságtani feladatok
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Munkagazdaságtani feladatok
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Az oktatás gazdaságtana 2010.10.15 Kotsis Ágnes

Wage competition Neoklasszikus modell – keresle és kínálat összehangolása, piaci egyensúly A munkavállalókat ösztönzi a képességek megszerzésére, amellyel magasabb bért érhetnek el (hiány szektorok) Felt: a képességek exogén módon adottak DE: empíria nem igazolja

Job competition Nem a képességek eladásának és vevésének helyszíne, hanem a képzhető munkaerő kínálatának és a képzési lehetőségek egymáshoz rendelésének helyszíne

Kereslet és kínálat Nem függetlenek egymástól A két görbe egybeesik Nem értelmezhető az egyensúlyi bér Hagyományos értelemben vett kínálati görbe nem is létezik  a bér exogén módon adott, amely mellett a keresleti görbe határozza meg mennyi munkalehetőség nyílik

Munkaerőpiaci struktúra A tudás átadásának elősegítése Bérverseny megszűntetése Verseny korlátozása Foglalkozási bizonytalanság megszűntetése Péda: egyetemi professzorok esete

A modell Munka határterméke a munkakörtől függ Munka lehetőségek sorrendje (képezési igény alapján) Munkavállalók sorrendje (képezhetőség alapján) Háttér tulajdonságok (pl. formális végzettség)  az oktatás meg tudja változtatni a sorban való elhelyezkedést, de nem növeli a bért  az oktatásba való beruházás egy védekezési mechanizmus

Túlképzés Gazdasági pozíció romlása (relatív bér) Alulteljesülő várakozások (nehéz mérni, változhat) A munka által megköveteltnél magasabb iskolai végzettség (túlképzettség)

Az iskolázottság hozamának mérése Minceri egyenlet ORU specifikáció

A túlképzettség mérése I. Szubjektív módszer – önértékelés, közvetlen, közvetett Előnye: adott munkakörre vonatkozik Hátránya: túlbecslés, kategorizálás torzító hatása Szakértői módszer – foglalkozási jegyzék alapján OBJEKTÍV Költséges, időigényes Feltételezi, hogy minden iskolaév egyenértékű Elavulhat aggregált

A túlképzettség mérése II. Statisztikai – átlagos vagy leggyakoribb iskolázottság Hátránya: Inkább a felvételi politikát és az allokációt tükrözi Szimmetrikus becslést eredményez Eredmények: A túlképzettség bérhozama pozitív, de kisebb mint az illeszkedésé Az alulképzettség bérhozama negatív, de abszolút értékben kisebb mint az illeszkedésé.

Az alulképzett és túlképzett munkavállalók arányának alakulása Magyarországon. Galasi Péter (2004): Túlképzés, alulképzés, bérhozam a magyar munkaerőpiacon 1994-2002. Budapesti Munkagazdaságtani Füzetek 2004/4. Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Kutatóközpont, Budapest, 32. old.

A szükséges, a hiányzó és a többlet osztályok bérhozama 1994-2002 (%) Galasi Péter (2004): Túlképzés, alulképzés, bérhozam a magyar munkaerőpiacon 1994-2002. Budapesti Munkagazdaságtani Füzetek 2004/4. Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Kutatóközpont, Budapest, 31. old.

Bérelőnyök alakulása szubjektív mérés esetén Forrás: McGuinnes (2006):Overeducation in the Labour Market. Journal of Economic Surveys, Vol. 20., No. 3., pp. 405

Bérelőnyök alakulása objektív mérés esetén Forrás: McGuinnes (2006):Overeducation in the Labour Market. Journal of Economic Surveys, Vol. 20., No. 3., pp. 406

A túlképzettség okai - mikro Miért alkalmaznak a munkáltatók az alulképzetteket a piaci rátánál magasabb rátáért És a túlképzettek miért fogadják el a piacinál alacsonyabb bért? Helyettesítési elmélet Illeszkedési elmélet Karrier mobilitás elmélet Házastársi állapot elmélet Munkavállalói érdekvédelem Diploma minősége, területe

helyettesítési elmélet a túlképzett munkavállaló a munkatapasztalat hiányát ellensúlyozza a magasabb végzettséggel, és azért vállal el alacsonyabb végzettséget igénylő munkát az alulképzettek a képzettség hiányát a munka tapasztalattal pótolják

Illeszkedési elmélet Keresési jószág Tapasztalati jószág  rövid ideig jellemző állapot A túlképzettek hamarabb váltanak munkahelyet/vállalatot

Karrier mobilitás a magasabb végzettség haszna nemcsak a magasabb kezdő fizetésben, de a jobb karrier lehetőségekben is megjelenik

Házastársi állapot Párok duális munkakeresése A férfi: magán hasznát maximaliálja Nő: Kötött maradó Kötött mozgó Ingázás Mobilitás És regionális munkaerőpiaci karakterisztikák

Diploma minősége Csökkenti a túlképzés kockázatát Terület Társadalomtudományi, bölcsész, nyelvi (gazdasági) Természettudományi, mérnöki

Heterogén képességek elmélete modellek és mérések alapfeltevése, hogy a képességek homogének és egy iskolaév elvégzésével, vagy egy képzettség megszerzésével az egyének ugyanazokat a képességeket sajátítják el a fentebbi modellek nem tudnak mérni bizonyos képességeket, amelyekről feltételezik, hogy a túlképzettek kisebb mértékben, az alulképzettek jobban képesek elsajátítani

Chevalier Jó képességű diplomás munkavállaló Kevésbé jó képességű diplomás munkavállaló Felsőfokú képességet igénylő munka Illeszkedés (Gg) X Közepes képességet igénylő munka Valódi túlképzettség (Ug) Látszólagos túlképzettség (Uu) Alacsony képességet igénylő munka Valódi túlképzettség (Lu)

Köszönöm a figyelmet!