A RÁBA-Botond katonai terepjáró jármű gyártásának történetéhez …

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nemzeti Közlekedési Hatóság
Advertisements

Készítette: Birghoffer Péter
Szénszál erősítésű hőre lágyuló műanyagok alkalmazási lehetőségei
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzformátor.
Szerzők: Finszter Ferenc, Tóth Zoltán,
1.1. A gépipari termékek hierarchikus struktúrája
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM VILLAMOSMÉRNÖKI ÉS INFORMATIKAI KAR ELEKTRONIKAI TECHNOLÓGIA TANSZÉK HOGYAN KÉSZÜL A MOBILUNK? AVAGY A 21.
Műszaki Alapozó és Gépészmérnöki szak Gépgyártástechnológiai Tanszék
Az I. világháború A franciák voltak az elsők, akik az első világháború alatt vegyi fegyvereket (könnygázt) használtak. A németek először 1915 januárjában,
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Multiméter története, használata, főbb jellemzői.
Széchenyi István Egyetem
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Járműfenntartás I. I. előadás
MECHANIZMUSOK SZÁMÍTÓGÉPES MODELLEZÉSE
Gyártási modellek Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 7. előadás.
Alváz- és karosszériaszerkezetek
Szakmai számítási feladatok
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Katonai Műszaki Doktori Iskola A katonai közlekedési rendszertechnika helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban Szűcs László CSc / Előadás: án.
A kontrolling és a minőségmenedzsment kapcsolata
Minőségbiztosítás a szerelésben
3.2. A munkadarabok felfogása és központosítása
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai kar Szobakerékpár Tervezése Gépészeti tervezés módszerei feladat Készítette: Pásztor Péter Pásztor.
GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI BERENDEZÉSEI
TŰRÉSEK ÉS ILLESZTÉSEK
A haditechnikai K+F és a haderőfejlesztés Haditechnikai kutatás Ajánlatok Kül- és bel- politikai helyzet Védelmi (szövetségesi) követelmények Nemzet-
Új “Energiatakarékos” szivattyú: több mint 20% energia megtakarítás
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET Nonprofit Kft.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Mérnökök szerepe a gazdaság fejlődésében AGTEDU tudományos konferencia Kecskemét Rónay István Elnök Bács-Kiskun Megyei Mérnöki Kamara.
TENGELYEK.
Magyar Autóbuszgyártó Kft.
PREYMESSER Hungária Logisztikai Kft. (DOROG) bemutatása.
A belsőégésű motor részei és működési elve
A nevem Petrányi János a Gamma Műszaki Zrt
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
Technológiai folyamatok tervezése I. 5. előadás
Egyéb műszaki jellemzők
Simonyi Károly Élete Bognár Beáta 11.D. Tartalom Életrajz Családja Díjai Könyvei Források.
Készítette: Béres Anna 11.a. Élete  október 18-án született Egyházfaluban (Sopron vármegyében)  Édesapja meghalt születésekor  Iskolakezdésekor.
A kétütemű dízelmotor felépítése, működése, modern alkalmazásai.
Hidraulikus mentőszerszámok HOLMATRÓ Típusismeret.
Volt egyszer teherautó gyártás is Magyarországon…!
ADR 2017.
Nyíregyházi Egyetem, Műszaki és Agrártudományi Intézet Jármű- és mezőgazdasági Géptani tanszék A ventilátoros permetezőgép üzemeltetési jellemzőinek.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Bródy Imre Készítette: Ambruzs Liliána, Sinka Borbála, Sinka Regina Felkészítő tanár: Simon Tibor, Szabó Anita.
Járműfenntartás I. I. előadás
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Szervezeti Felépítése
Név TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Kiss Dániel Tanársegéd
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Fogaskerekek hibalehetőségei
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
A villanyvasút egyik megteremtője
TENGELYEK.
Csuklós munkadarab-befogó készülék koncepcionális tervezése
ÉMI Kht. Mechanikai Tudományos Osztály
A tervezés, anyag választás és a gyártás kapcsolata
Hungarian Testing Board
3. osztályban.
Németh Antal Az ember tragédiája.
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Alváz- és karosszériaszerkezetek
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

A RÁBA-Botond katonai terepjáró jármű gyártásának történetéhez … 2018.12.28. A RÁBA-Botond katonai terepjáró jármű gyártásának történetéhez … Katonai követelmények, minőségbiztosítás, minőségellenőrzés (1938-1948) Készítette: © Bozzai Zoltán zoltan.bozzai@raba.hu

Konstruktőr: Winkler Dezső gépészmérnök Winkler Dezső (Tét, 1901. júl. 11. – Bp., 1985. okt. 7.): gépészmérnök, Kossuth-díjas (1951). A brünni német nyelvű műszaki egyetemen 1925-ben szerzett gépészmérnöki oklevelet. 1925-36 között a győri Magyar Vagon- és Gépgyárban konstruktőr, 1936-48 között az autóosztály vezető főmérnöke (közben 1944-45-ben Németországba deportálták). 1948-50-ben a Nehézipari Központ (NIK) autótervező irodájának vezetője, 1950-51-ben a saját szervezésű Járműfejlesztő Intézet (JAFI) főosztályvezetője, 1951-68 között első igazgatója. 1968-ban vonult nyugállományba. Új traktorok, autóbuszalvázak, terepjáró gépkocsik tervezésével, a Diesel-motorok továbbfejlesztésével tűnt ki. A Gépipari Tudományos Egyesület Gépjármű- és Motortechnikai Szakosztályának elnöke volt. – Fő művei: Korszerű járműmotorok szerkezeti felépítése (Bp., 1952); Fékrendszerek (Bp., 1952); Gázmotorok feltöltése (Bp., 1954); – Irod. W. D. (Járművek, Mezőgazdasági gépek, 1985. 12. sz.). Készítette: © Bozzai Zoltán 2018.12.28.

Katonai követelmények … Botond A jelű, 6 x 4-es meghajtású 1,5 tonnás terepjáró tehergépkocsi: A jármű 20 fokos lejtő leküzdésére is alkalmasnak bizonyult, 300 mm-es szabadmagasságának köszönhetően 700 mm-es gázlóképességgel rendelkezett. A 4 ütemű, 4 hengeres soros, 3771 cm³-es, 65 LE-s benzinmotor 60 km/h sebességre tudta gyorsítani a járművet. A fogyasztása a kor követelményeinek megfelelt, hiszen 100 kilométeren „csak” 30 liter üzemanyagot fogyasztott.  A vezetőn kívül további 13 főt szállíthatott. Terepen 1000 kg, míg közúton 2000 kg vontatására volt képes. A tesztek során oly mértékben elnyerte a hadvezetés tetszését, hogy rögtön 1402 darabot rendeltek a teherautóból, és 38 M Botond A néven hadrendbe is állították. A megrendelt szériát 1940. év végére le is szállították. A típus érdekessége, hogy mind jobb kormányosak voltak. Készítette: © Bozzai Zoltán 2018.12.28.

Készítette: © Bozzai Zoltán 2018.12.28.

Minőségellenőrzés az autógyárban 1. A gyártmányok jó és egyenletes minőségét következetes minőségellenőrzéssel biztosították A gyártást ellenőrző osztályon (MEO) az egyes munkadarabok méreteinek ellenőrzésére használt villás, illetve hengeres kaliberek kopását mérőhasábokkal állapították meg. A mérőhasábok méretpontosságát időközönként egy újonnan beszerzett Zeiss mérőgép segítségével vizsgálták. A munkadarabok furatait, illetve átmérőit nemcsak a gyártás befejezése után, hanem az egyes munkafázisok között is ellenőrizték. Az ellenőrzéshez precíziós mikrométereket és egyéb készülékeket használtak. Így az alkatrészek méretpontosak és cserélhetők voltak. Készítette: © Bozzai Zoltán 2018.12.28.

Minőségellenőrzés az autógyárban 2. A fogaskerékgyártás ellenőrzésére szintén korszerű vizsgálóberendezések szolgáltak: fogaskerékütés- és gördülésvizsgáló gép, evolvensgörbét ellenőrző műszergép, tárcsás mikrométerek, Zeiss optikai fogvastagságmérők, Maag rendszerű mérőműszerek fogaskerék-alaposztásra, Keménységvizsgáló (Brinell és Rockwell) készülékek Készítette: © Bozzai Zoltán 2018.12.28.

Minőségellenőrzés az autógyárban 3. A mellső tengelyeket, a kormányrudazatot, a főtengelyeket és egyéb nagy igénybevételnek kitett alkatrészeket készre munkálás után elektromágneses repedésvizsgáló készülékkel ellenőrizték. Készítette: © Bozzai Zoltán 2018.12.28.

Készítette: © Bozzai Zoltán 2018.12.28.

Készítette: © Bozzai Zoltán Funkcionális próbák … A mintakocsit a Haditechnikai Intézet szakemberei a legnehezebb viszonyok közt, több ezer kilométeres próbaúton próbálták ki, és a Botond minden tekintetben megfelelt, sőt a külföldi cégek hasonló gyártmányaival való összehasonlításból is győztesen került ki. A Vagongyár ugyanis több neves külföldi (német, olasz) céggel együtt részt vett egy, Hajmáskéren, a HM rendezésében megtartott terepjáró bemutatón. A gyakorlótéri nehéz tereppel a sokkal nehézkesebb külföldi járművek nem tudtak megbirkozni, míg a vagongyári Botond a legnehezebb árkokat is könnyedén vette… Készítette: © Bozzai Zoltán 2018.12.28.

Készítette: © Bozzai Zoltán 2018.12.28.

Készítette: © Bozzai Zoltán Botond típustábla Készítette: © Bozzai Zoltán 2018.12.28.

Készítette: © Bozzai Zoltán Köszönöm a figyelmet ! Készítette: © Bozzai Zoltán zoltan.bozzai@raba.hu