Gazdaságpolitika 5. ea. A keynesiánus korszak.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Közgazdasági elméletek története
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A nemzetközi monetáris és pénzügyi rendszer. Alapvető fogalmak Nemzetközi monetáris rendszer Nemzetközi pénzügyi rendszer Lehetetlen hármasság Tőkeliberalizáció.
Makroökonómia 3.előadás.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
2. A MAKROGAZDASÁGI POLITIKA CÉLRENDSZERE
Az infláció és az inflációs folyamatok
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
Neoklasszikus szintézis
Elmélettörténet A neokeynesiánus válasz. Tobin álláspontja A neokeynesiánusok a monetarista kritika több elemét beépítették Tobin: a megnövekedett pénzmennyiség.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Elmélettörténet John Maynard Keynes.
Makroökonómia Aggregált kínálat.
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Költségvetési (fiskális) politika
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Gazdaságpolitikai kilátások és kihívások 2009 Hamecz István.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
Latin-Amerika. Alapadatok 21 millió km² 560 millió lakos 20 ország.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Gazdaságpolitika 2014 tavasz
Elmélettörténet Monetarizmus.
Összehasonlító gazdaságtan
Modern monetarizmus Új klasszikus makroökonómia
Külső eladósodás és adósságkezelés Magyarországon
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
Lőrinczné dr. Bencze Edit
A teljes keynesiánus modell
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
A gazdasági élet problémái
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A NAGY GAZDASÁGI VÁLSÁG
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
II. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. Marinovich Endre .
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A világválság jelenségei, gazdasági és társadalmi következményei
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Pénzügy szigorlat Közösségi gazdaságtan
Gazdaságpolitika 5. ea. A keynesiánus korszak.
A makroökonómiai egymásrautaltság kétországos modellje lebegő árfolyamok rendszerében Dr. Karajz Sándor.
Fizetési mérleg jelentés április
Készítette: Koleszár Gábor
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Költségvetés.
A globalizáció - a globális világgazdaság
Előadás másolata:

Gazdaságpolitika 5. ea. A keynesiánus korszak

Az állam aktív szerepvállalása A nagy válság tanulságai → állami szabályozás → anticiklikus gazdaságpolitika →fiskális politika elsődlegessége (költségvetési dogmával való szakítás) Hidegháború, szociális kihívás, még erős munkásmozgalom, fenyegetettség → jóléti államok, jóléti rendszerek Állami tulajdon növekedése Stabil nemzetközi környezet → BW-i rendszer

A nagy válság tanulságai A válság elsődleges oka a kereslet visszaesése Beruházási → a tőke határhatékonyságának összeomlása (a ciklus a „beruházás tánca” ↔ Friedman a „dollár tánca” Fogyasztási → segély, redisztribúció A monetáris politika tehetetlensége → likviditási és beruházási csapda → fiskális politika elsődlegessége

Likviditási csapda A kamatláb bizonyos szint alá csökkentése nem megvalósítható LM-görbe vízszintessé válik Impotens monetáris politika Alacsony, vagy magas kamatláb?

Beruházási csapda Hiába csökken a kamatláb A profitkilátások végletesen leromlanak IS-görbe függőleges Impotens monetáris politika Melyik a meghatározó?

"Azt állítom ..., hogy a válság tipikusabb és gyakran domináló oka elsődlegesen nem a kamatláb emelkedése, hanem a tőke határhatékonyságának hirtelen összeomlása." (Keynes [1965] 340.o.) "az adott pillanatban azonban a tőke határhatékonyságának a csökkenése olyan teljes lehet, hogy a kamatláb még megvalósítható mértékű csökkenése nem elégséges." (Keynes [1965] 341.o.)

A tőke határhatékonyságának az elsődlegessége a kamatlábbal szemben azon alapul, hogy a technológiák változása következtében a cégeknek meg kell elégedniük az alacsonyabb árakkal, tehát veszteséget szenvednek. Schumpeter szavaival: - "sem a fellendülésben keletkező profitok, sem a depresszióban bekövetkező veszteségek nem értelmetlenek vagy funkció nélküliek ... Ez a gazdasági rendszer nem lehet meg az olyan egzisztenciák teljes elpusztításának ultima ratio-ja nélkül, akik elválaszthatatlanul kötődnek az alkalmazkodásban reménytelenül lemaradt vállalatokhoz". (Schumpeter [1980] 317.o.) A fellépő veszteségek okozzák a likviditási válságot, vagyis azt, hogy az árukkal szemben mindenki a pénzt preferálja, mert senki nem akar venni csak eladni. "Vagyis a munkanélküliség oka, hogy az emberek a Holdat, a lehetetlent akarják: nem lehet foglalkoztatni az embereket, ha olyasvalamire (nevezetesen a pénzre) irányul a vágyunk, amit nem lehet termelni, és aminek a keresletét nem lehet könnyen elriasztani". (Keynes [1965] 259.o.)

Jóléti államok, jóléti rendszerek „Az 1942-ben elkészült Beveridge-jelentés (Beveridge, 1942) mérföldkőnek bizonyult a jóléti államok megalapozásában. Ebben a jelentésben a „létbizonytalanság öt óriását” nevezték meg, a nélkülözést, a nyomort, a betegségeket, a tudatlanságot és a tétlenséget. A második világháború után az Egyesült Királyságban törvények sora született meg a bizonytalansági tényezők felszámolására, többek között a családtámogatási és társadalombiztosítási, az állami egészségügyről, a rendszeres állami támogatásokról, a közoktatásról és a teljes foglalkoztatásról. Az angol jóléti rendszer mintáját követte a második világháború után a kontinens számos állama.” (Muraközy 36. o.)

„Amiben valójában eltért Keynes és Beveridge nézete, az a finanszírozás volt. Beveridge az egységes, lineáris társadalombiztosítási járulék híve volt, míg Keynes, saját elméletével összhangban, progresszív adóból kívánta volna fedezni a kifizetéseket. Ez, amint azt az általános elméletben is megfogalmazta, növelné a fogyasztási hajlandóságot, s ezen keresztül az aggregált keresletet. De realizálta, hogy még nem érett meg az idő a progresszív adózás elfogadtatására, s úgy vélte, hogy nem a bevétel módozata, hanem Beveridge céljainak támogatása az elsődleges. Így a továbbiakban Keynes a bruttó bérek után fizetendő 12,5%-os egységes jövedelem-adóval számolt a háború utáni közvetlen időszakra. Számára az egységes járulék időszakos kompromisszum volt, de Beveridge számára alapvető elvi kérdés. Keynes a Kincstár obstrukciós taktikájával szemben tehát alapjában véve támogatta Beveridge elképzeléseit.”(Muraközy 33. o.)

A különbségek és a későbbi folyamatok megértéséhez azt is érdemes szem előtt tartanunk, hogy a Beveridge-jelentés öt nagy létbizonytalansági „óriása” közül csak az egyik a „tétlenség”, vagyis a Keynes által alapvető gondnak ítélt munkanélküliség. Míg Keynes elmélete elsősorban gazdasági, makroökonómiai jellegű, addig a Beveridge-jelentés sokkal inkább társadalmi és politikai irányultságú. A második világháború után az általánossá vált választójog, a politikai demokrácia pártversenye, a korábbiaknál sokkal tagoltabb és összetettebb társadalmi rétegződés, az érdekcsoportok ezzel összefüggésben is növekvő befolyása, s nem utolsósorban a szocialista rendszerek „jóléti ígéreteinek” kihívása. (Muraközy 34. o.)

A központi költségvetés kiadásai a GDP százalékában, 1870–1970 Ország 1870 1913 1920 1937 1960 1970 Ausztria 10,5 17,0 14,7 20,6 35,7 38,5 Egyesült Királyság 9,4 12,7 26,2 30,0 32,2 38,0 Franciaország 12,6 27,6 29,0 34,6 37,6 Írország   18,8 25,5 28,0 38,9 Németország 10,0 14,8 25,0 34,1 32,4 38,1 Norvégia 5,9 9,3 16,0 11,8 29,9 40,3 Olaszország 13,7 17,1 30,1 31,1 33,9 Svájc 16,5 14,0 24,1 17,2 21,3 Svédország 5,7 10,4 10,9 31,0 42,2 Európa 20,7 24,7 36,5 Ausztrália 18,3 19,3 21,2 24,5 Egyesült Államok 7,3 7,5 12,1 19,7 27,0 30,3 Japán 8,8 8,3 25,4 17,5 19,0 Kanada 16,7 28,6 34,4 Tengerentúl 11,5 10,8 15,7 23,6 27,1 Összes 13,1 19,4 28,1 33,6

Az államháztartás kiadásai a GDP százalékában, 1964–1983 Ország 1964 1968 1972 1976 1980 1983 Egyesült Királyság 33,6 39,2 39,8 45,6 45,1 47,2 Franciaország 38,0 40,3 38,3 44,0 46,4 51,5 Németország 35,9 39,1 40,8 48,0 48,4 48,6 Olaszország 31,8 34,7 38,6 42,2 46,1 57,4 Európa 34,8 39,4 45,0 46,5 51,2 Kanada 28,9 33,0 37,2 40,9 46,8 Egyesült Államok 28,3 31,3 32,0 34,5 35,0 38,1 Japán   21,8 27,9 32,4 Tengerentúl 28,6 32,2 30,3 33,9 36,1 39,9 Összes 32,8 36,3 35,5 40,2 42,0 46,3

Az aranykor Magas növekedési ráták Szinte teljes foglalkoztatás Enyhe ciklusok (stop go politika) Nemzetközi kereskedelem bővülése Aztán a 70-es évek válsága BW összeomlása

A nemzetközi keretrendszer (BW) Olyan rendszerre van szükség, ami biztosítja a nemzeti gazdaságpolitikák szabadságát (teljes foglalkoztatás) 1. A monetáris politika képes legyen ösztönözni a hazai gazdaságot 2. Stabil árfolyamok, nem lehet leértékelési verseny A fizetési mérlegek kezelése (maguktól nem jönnek egyensúlyba) → Tőkemozgások korlátozása

BW valójában kompromisszum Keynes a dollár, mint tartalékvaluta helyett egy új közös valuta létrehozását (bancor) javasolta A bancor nem lett volna aranyra váltható, másrészt a közös alap helyett egy klíringunió létrehozása, valójában egy nemzetközi bank, ami ezt a világpénzt kibocsátja. + Nagyobb alaptőke + Kiigazíthatóan rögzített árfolyamok

„Mindeddig sohasem oldották meg az országok közti fizetési mérleg egyensúlya fenntartásának problémáját azóta, hogy a cserekereskedelem helyt adott pénz és értékpapírok használatának. … Annak a feltételezése, hogy létezik egy olyan simán működő automatikus korrekciós mechanizmus, amely fenntartja az egyensúlyt abban az esetben, ha rábízzuk magunkat a laissez-faire módszereire, doktriner illúzió, amely figyelmen kívül hagyja a történelmi tapasztalatokat anélkül, hogy ezt bármiféle megbízható elmélet is alátámasztaná.” (Keynes CW XXV. 21-22)

„A történelem folyamán még sohasem fejlesztettek ki olyan eszközt, amely olyan élesen állította volna szembe az adott ország érdekeit a többiekével, mint a nemzetközi aranystandard (vagy korábban ezüststandard). Ez ugyanis közvetlenül a piacokért folyó versenytől és a nemesfémek iránti versenytől tette függővé a hazai jó konjunktúrát” (Keynes 1965 373. o.). „Az olyan gazdaságban ugyanis, amely hosszú időre többé-kevésbé rögzített pénzbeli szerződések és konvenciók hatása alatt áll, s ahol a fizetési mérleg határozza meg elsősorban a belföldi pénzforgalom nagyságát és a belföldi kamatlábakat, mint ahogyan ez Nagy-Britanniában volt a háború előtt: a kormánynak nincs „ortodox” eszköze a belföldi munkanélküliség leküzdésére, mint az, hogy más országok rovására kiviteli többletre és nemesfém-importtöbbletre törekedjen” (Keynes 1965, 373).

„A jelen háborút megelőző második fázisban teljes degeneráció következet be, és a tőke azokból az országokból, amelyeknek kereskedelmi mérlege kedvezőtlen helyzetben volt, azokba áramlott, ahol kedvező volt ennek helyzete. (…) A rossz pénzügyi helyzetben lévő országokból kimenekülő és spekulatív tőkének ehhez való hozzájárulása vezetett az egész rendszer összeomlásához. (Keynes CW XXV. 30-31– idézi Szakolczai 2011. 28)

A rendszer legfontosabb alapelve, „hogy expanzionista és ne kontrakcionista nyomást gyakoroljon a világkereskedelemre”, amelyet Keynes mindegyik tervezetében és az utolsó változatban is hangsúlyozott. Egy olyan rendszert akart megvalósítani, ahol nemzetközi egyensúlytalanságokat bővülő exporttal és az importtal lehetne megoldani, nem pedig korlátozó, import révén megszorító politikával, mert úgy gondolta, hogy az országok általában rendelkeznek szabad termelési kapacitással. (Lavoi 2015) Amit el akart kerülni: „az, hogy a hitelező ország úgy dönt, hogy nem használja fel egész vásárlóerejét, nem jelenti szükségképpen azt, amit jelent jelenleg, azt, hogy ezt kivonja a forgalomból és ezzel deflációs és kontrakciós nyomást gyakorol a világ egészére, beleértve magát a hitelező országot is” (Keynes CW XXV. Idézi Szakolczai 2012 5. o.)

Miután világossá vált, hogy nem a Keynes-féle koncepció fog döntően érvényesülni, Keynesnek, illetve az angol félnek nem maradt más lehetősége, mint bizonyos kompromisszumok kiharcolása az amerikai féltől, például az alap nagyságára vonatkozóan. Az utolsó problémát az angolok számára, miután egyértelművé vált, hogy az amerikai fél elutasítja klíringuniót, a Stabilizációs Alap alacsony alaptőkéje jelentette. A Keynes által javasolt klíringunió kezdő alaptőkéje 25-30 milliárd dollár lett volna, míg az amerikaiak a valutaalap alaptőkéjét 4-5 milliárdos összegre tervezték. A britek (Keynes) szerint ilyen szerény alaptőkével felállított stabilizációs szervezet nem töltheti be funkcióját. Az utolsó angol javaslat 10 milliárd dollár volt, míg a tényleges alaptőke mindössze 8,8 milliárd dollár lett.