Tanító szak, nappali- és levelező tagozat TECHNIKA – ÉLETVITEL – HÁZTARTÁSTAN Záróvizsga felkészítés 2018. 05. 23. Tanító szak, nappali- és levelező tagozat Dr. Géczi-Laskai Judit Dr. Siposné Tavaszi Virág Dr. Császár Lilla
Kollokviumi tételek/záróvizsga témakörök Forrás: TO.: http://old.tok.elte.hu/to/files/zaro/tetelek/tanito.pdf (Letöltés ideje: 2018. 05. 22.) 8 tétel – 5 témakör GYAKORLATI PÉLDÁK!!!!!
Záróvizsga témakörök 1. Technikai kultúra és technikai nevelés 2. Technikai ismeretszerzés, ismeretátadás. 3. Fejlesztendő készségek és képességek a technikai megismerés folyamatában. 4. Természetes környezet, épített környezet 5. A tanítás-tanulás hatékonyságát meghatározó tényezők.
1. Technikai kultúra és technikai nevelés A technikai nevelés változása a történelem során. Az Életvitel és gyakorlati ismeretek műveltségi terület célja, feladatai, szerepe a gyermeki személyiség fejlesztésében. A technikai szemlélet formálása, az életviteli szokások alakítása, az önismeret fejlesztése, a szociális- és társadalmi kompetenciák megalapozása.
2. Technikai ismeretszerzés, ismeretátadás A technikai ismeretszerzés folyamata. A saját élményből adódó problémák megoldásának technikai lehetőségei. A környezettudatos magatartás alakítása az anyagmegmunkáló feladatok során. Az anyag- forma- funkció-szerkezet és eljárási módok összefüggésének felfedezése. Mérés és anyagvizsgálat.
3. Fejlesztendő készségek és képességek a technikai megismerés folyamatában A technika és életvitel tanításának fejlesztési feladatai. A fejlesztendő készségek és képességek rendszere. A képességfejlesztés folyamatának bemutatása, különös tekintettel a gondolkodási képességek, valamint a konstruáló képesség fejlesztésére.
4. Természetes környezet, épített környezet Természetes környezet és épített környezet viszonya. A környezethez fűződő harmonikus viszony alakítása az épített környezet modellezése során. A rajzi kommunikáció és térszemlélet fejlesztésének lehetőségei. A technika-történeti érdekességek/természeti találmányok megfigyelése és értelmezése, az ezekhez kapcsolódó ismeretterjesztő szövegek segítségével.
5. A tanítás-tanulás hatékonyságát meghatározó tényezők Munkavégzési és tanulási szokások alakítása, a fejlesztést meghatározó lehetőségek. A technika órák tervezése, szervezése és megvalósítása, az alkalmazott módszereket és munkaformákat meghatározó tényezők. Az együttműködés fejlesztése a technika órán, differenciálás és személyes bánásmód az órákon.
Szakirodalmi forrás Benke Zoltánné (2002): Modell és modellezés a technika tanításában. In.: Szendi Gábor (szerk.): Kiegészítő irodalom a technika és tantárgypedagógia tantárgyhoz, Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskola, Esztergom Géczi- Laskai Judit (2015): Kézművesség, In.: http://tamop2014.tok.elte.hu/dok/szakmai_anyagok/tp_modszertani_anyagok/Geczi_Laskai_Judit_2015_Kezmuvesseg.pdf (2017.9.13.) Kiss Sándor (2004): Technika, Kölcsey F. Református Tanítóképző Főiskola, Debrecen Kovács Imréné (2003): Technika tantárgypedagógia szöveggyűjtemény, ELTE TÓFK, Budapest Szóda Ferenc (1995): Technika tantárgypedagógia, NTK., Budapest Újhelyiné Pethő Éva PPT. Segédanyaga (Vizuális nevelési Tanszék honlapja)
Sikeres felkészülést kívánunk!