Tóth Zoltán és Szalay Luca

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A tanári munka értékelése
Komplex Instrukciós Program
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
E-learning és a multimédia
A fejlesztés hatása a szervezetre
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az F-próba szignifikáns
A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Székely István fejlesztési tanácsadó
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Korai tehetségnevelés
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A szociális képességek fejlesztése módszertana
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
PH-skála készítése és háztartási anyagok pH-jának meghatározása projekt gimnázium 9. osztály tanár: Szakács Erzsébet.
TÁMOP A/1-11/1 Tananyag általános formai és tartalmi előírásai, valamint az önellenőrzés és teszt szerkesztési, publikálási lehetőségei a CooSpace-ben.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
ÁRPÁD SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM, SZÉKESFEHÉRVÁR Tóth Ágnes MÉCS vezető.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
KUTATÁSALAPÚ TANULÁST, DE HOGYAN?
Szent László Középiskola Szekszárd
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Kell-e tanítani a kísérlettervezést?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Hogyan lehet tanítani a kísérlettervezést?
Kísérlettervező feladatlapok a kémia tanításában
Kémia - matematika osztatlan tanári szak
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Szalay Luca1 tóth zoltán2
Fizikai és kémiai fogalmak vizsgálata a 7. évfolyam elején
A konferencia megszervezéséhez és lebonyolításához a támogatást a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH), valamint a Kutatás-fejlesztési Pályázati.
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

Tóth Zoltán és Szalay Luca Kutatásalapú kémiatanítás: Egy longitudinális vizsgálat első évének eredményei MTA-ELTE Kutatásalapú Kémiatanítás Kutatócsoport Tóth Zoltán és Szalay Luca

Kutatásalapú természettudomány-tanítás (IBSE) Legalább egy részét a diákok saját maguk tervezik meg, értékelik, megvitatják azok eredményét Előnyei Aktív tanulás Elősegíti a fogalmi megértést Fejleszti a magasabb rendű kognitív képességeket Növeli a motivációt Hátrányai Rendezetlen tudást alakíthat ki Túlzott kognitív terhelést okozhat Időigényes Kevésbé tervezhető A tanárok egy része ódzkodik alkalmazásától Sikeres megvalósítása csak lépésről lépésre haladva lehetséges

Előzmények Ötlet: Hagyományos tanulókísérletek kutatásalapúvá alakítása – a kísérletek legalább egy lépését a tanulók csoportjainak kell megtervezni és megvitatni. Megvalósítás: TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 Kutatási kérdések: Okoz-e szignifikáns változást a kísérlettervező képességben mindössze 2 ilyen kísérlettervezés? Okoz-e szignifikáns változást az egyéb feladatok megoldási képességében ez a beavatkozás? Rövid beavatkozás: csak 5 tanítási óra (1. óra: előteszt, 5. óra: utóteszt) 2014/15. tanév 14-15 éves tanulók, 2 kémiaóra/hét 12 iskola, 15 tanár, 31 csoport, 660 tanuló

Előzmények: Eredmények A kísérlettervezéses feladatok terén: Minden csoportban szignifikáns pozitív változás (a kontrollban is!). A kontroll csoporthoz képest nagyobb pozitív változás a kísérleti csoportban. A EGYÉB (nem kísérlettervezéses) feladatok terén: Az alacsony teljesítményű csoport jobb eredményeket produkált az utóteszten az előteszthez képest. A magas teljesítményű csoport (különösen a fiúk) esetén rosszabb eredmények születtek az utóteszten, mint az előteszten, de még így is szignifikánsan jobb a kísérleti csoportban, mint a kontroll csoportban. Szalay, L., Tóth, Z., An inquiry-based approach of traditional ’step-by-step’ experiments, Chemistry Education Research and Practice, 2016, 17, 923-961.

MTA Szakmódszertani pályázat 2016: Megvalósítható kutatásalapú kémiatanulás Kutatási problémák: Milyen hatása lehet hosszú távon a kísérlettervezésnek? Hogyan tehetnénk hatékonyabbá? Hogyan tudnánk széles körben és rendszeresen alkalmazni? Kutatási kérdések: Nőne-e a különbség a csoportok kísérlettervező képessége között egy hosszabb távú kutatás során? Változtat-e a tanulók attitűdjén és motiváltságán egy ilyen beavatkozás? Számít-e, hogy a tanulók ténylegesen elvégzik a megtervezett kísérleteket, vagy elég az elméletben való kísérlettervezés is?

A kutatócsoport és a kutatási módszer 24 kémia tanár 5 egyetemi oktató 3 egyetemi hallgató (később csatlakoztak: TDK-sok, ill. szakdolgozók). Kutatási módszer: 4 tanév 4 x 6 = 24 db tanulói feladatlap és tanári útmutató (tanévente 6 db) Előteszt: 2016 ősze; 4 utóteszt: minden tanév végén Kísérlettervező készség, egyéb ismeretek és tudás, attitűd A tesztkérdések a Bloom-taxonómia szerint strukturálva Az adatok statisztikai módszerekkel elemezve

A minta 18 gimnázium (6 vagy 8 osztályos) 31 osztály/tanulói csoport 883 hetedik osztályos tanuló (12-13 évesek) A tanulók véletlenszerűen szétválogatva 3 csoportra: 1. csoport: recept alapján végez kísérleteket (kontroll) 2. csoport: recept alapján végez kísérleteket + elméletben tervez 3. csoport: megtervezi és el is végzi ugyanazokat a kísérleteket Az első utótesztet már csak 853 tanuló oldotta meg: 1. csoport: 289 fő, 2. csoport: 277 fő, 3. csoport: 287 fő Kontrollcsoport-illesztés (matched pairs design): Az előteszt eredménye és a tanuló neme alapján Csoportonként 209 fő

3.3 kutatási módszer – a modell III.4. Kutatási modell a 2016/2017. tanévben 3.3 kutatási módszer – a modell 6 db, tanulókísérleteket tartalmazó feladatlap elkészítése (6 tanórára), 3 változatban: 1. típus: csak receptszerű kísérletek 2. típus: receptszerű kísérletek + elméleti kísérlettervezés 3. típus: kísérlettervezés a gyakorlatban Az eredmények elemzése A minta kiválasztása 1. típusú feladatlapot végző csop. 6 tanóra, csak receptszerű kísérletek („kontroll”) Elő-teszt Utó-teszt 2. típusú feladatlapot végző csop. 6 tanóra, receptszerű kísérletek + elméleti kísérlettervezés Elő-teszt Utó-teszt Adatgyűjtés 3. típusú feladatlapot végző csop. 6 tanóra, kísérlettervezés a gyakorlatban Elő-teszt Utó-teszt

A három csoport összehasonlítása: a teljes teszten elért eredmények

Az előmérés eredménye alapján képzett tercilisek összehasonlítása: a teljes teszten elért eredmények

A három csoport összehasonlítása: a kísérlettervezés részteszten elért eredmények

Az előmérés eredménye alapján képzett tercilisek összehasonlítása: a kísérlettervezés részteszten elért eredmények

A három csoport összehasonlítása: „Mennyire kedveled a kémiát/természetismeretet?” (0 – 4)

Az előmérés eredménye alapján képzett tercilisek összehasonlítása: „Mennyire kedveled a kémiát/természetismeretet?” (0 – 4)

A három csoport összehasonlítása: „Mennyire tartod fontosnak, hogy a természettudományokban az elképzeléseinket kísérletekkel igazoljuk?” (0 – 4)

Az előmérés eredménye alapján képzett tercilisek összehasonlítása: „Mennyire tartod fontos-nak, hogy a természettudományokban az elképzeléseinket kísérletekkel igazoljuk?” (0 – 4)

Csak utómérésben: „Jobban szeretem az olyan kísérleteket, amelyeket leírás (recept) alapján kell elvégezni, mint amelyeket nekem kell megtervezni.” (0 – 4)

Összefoglalás A kutatásalapú kémiatanítás semmiféle hatását nem tudtuk kimutatni Lehetséges okok: Életkori sajátosságokra visszavezethető okok: a 7. osztályosok még nem érettek a kísérlettervezésre a kísérlettervezést tanítani kell (→ változtatás 8. osztályban) Kísérlettervezési, méréstechnikai okok: az évi hat óra kevés a 45 perces tudásfelmérés nem elég megbízható