A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai. Településkép védelme érdekében a kötelezési eljárások lehetőségeinek bemutatása. Baranya Megyei Kormányhivatal Jegyzői értekezlet Pécs, 2018.09.25. Lukáts István Hatósági Főosztály Építésügyi Osztály
2016. évi LXXIV. törvény - a településkép védelméről (Tktv) A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Jogszabályi háttér: 2016. évi LXXIV. törvény - a településkép védelméről (Tktv) 1997. évi LXXVIII. törvény - az épített környezet alakításáról és védelméről (Étv) 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet - a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről (314/2012. Kr. ) 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet - az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról (312/2012. Kr.) 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet - az építőipari kivitelezési tevékenységről (191/2009. Kr.)
Településképi kötelezés A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Településképi kötelezés (helyrehozatali kötelezés)
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Fogalmak az Étv-ből Építészeti érték: az épített környezet minden olyan tárgyi és szellemi (építészettörténeti, építőművészeti, műszaki-tudományos) építészeti minőséggel rendelkező alkotásokban megjelenő értéke, amelyben a mindenkori társadalom - ezen belül a helyi közösségek - identitása és alkotóképessége fejeződik ki. Építészeti örökség: az épített környezet maradandó építészeti értéket is képviselő elemeinek (építmény, épületegyüttes, táj- és kertépítészeti alkotás) összessége - annak minden beépített alkotórészével, tartozékával és berendezésével együtt. (Az építészeti örökség megfelelő fenntartása és megóvása közérdek.) Helyi építészeti értékvédelem: a helyi építészeti örökség értékeinek feltárása, számbavétele, védetté nyilvánítása, fenntartása és védelmének biztosítása.
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Étv: Az építészeti örökség kiemelkedő értékű elemeit egyetemes, nemzeti és helyi építészeti örökség részeként kell védetté nyilvánítani, fenntartani, megóvni, használni és bemutatni. A helyi építészeti örökség értékeinek feltárása, számbavétele, védetté nyilvánítása, fenntartása, fejlesztése, őrzése, védelmének biztosítása a települési önkormányzat feladata. A helyi védelem célja a település szempontjából hagyományt őrző, az ott élt és élő emberek, közösségek munkáját és kultúráját tükröző sajátos megjelenésű, a településképet meghatározó építészeti és táji érték védelme. A helyi védetté nyilvánításról vagy annak megszüntetéséről, továbbá a védettséggel összefüggő korlátozásokról és kötelezettségekről és támogatásokról a települési önkormányzat a településképi rendeletben dönt.
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Tktv: A településkép védelme a település jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatának és szerkezetének megőrzését vagy kialakítását jelenti. A települési önkormányzat a településkép védelmét településképi rendeletben: településképi követelmények meghatározásával, településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer alkalmazásával, önkormányzati településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával biztosítja
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. 314/2012. Kr. A helyi védelem területi vagy egyedi védelem lehet. A területi védelem a településszerkezet, a telekstruktúra, az utcavonal-vezetés, az utcakép vagy utcakép részlet, továbbá a település- és tájkarakter elemek megőrzésére, értékóvó fenntartására és fejlesztésére irányul. Az egyedi védelem a jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatot, településkaraktert meghatározó valamely építményre, építményrészletre vagy az alkalmazott anyaghasználatra, tömegformálásra, homlokzati kialakításra, növényzetre, valamint az érintett földrészlet, telek egészére vagy részére terjedhet ki. A településképi rendelet helyi védelmi előírásai tartalmazhatják a helyrehozatali kötelezettség előírásának rendjét, a teljesítéséhez nyújtandó önkormányzati támogatást .
Tktv. szerinti kötelezés: A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Tktv. szerinti kötelezés: Ha az ingatlan tulajdonosa a településképi rendeletben foglalt településképi követelményeket megsértette, az önkormányzat polgármestere felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre, és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére. A határidő eredménytelen eltelte esetén, az önkormányzat polgármestere településképi kötelezés formájában - önkormányzati hatósági döntéssel - a településképi követelmények teljesülése érdekében az ingatlan tulajdonosát az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezi. Az önkormányzat képviselő-testülete a településképi követelmények hatósági döntésben megállapított határidőre történő nem teljesítése esetére az ingatlantulajdonossal szemben 1 millió forintig terjedő, közigazgatási bírságnak minősülő településkép-védelmi bírság kiszabását rendelheti el. A településkép-védelmi bírság az önkormányzat bevételét képezi.
Jókarbantartási kötelezés A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Jókarbantartási kötelezés
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Étv: Az építésügyi (kiemelt) hatóságnak külön kormányrendeletben foglaltak szerint el kell rendelnie az építmény jókarbantartására vonatkozó kötelezettség teljesítését vagy az építmény felülvizsgálatát, szükség szerinti átalakítását, felújítását, helyreállítását vagy lebontását, ha annak állapota az állékonyságot, az életet és egészséget, a közbiztonságot veszélyezteti. A tulajdonos köteles az építmény állapotát, állékonyságát a jogszabályokban meghatározott esetekben és módon időszakonként felülvizsgáltatni, és a jó műszaki állapothoz szükséges munkálatokat elvégeztetni.
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. 191/2006 Kr.: jókarbantartó tevékenység: a meglévő építmény, építményrész kármegelőzésére, kárelhárítására, karbantartására, helyreállítására, felújítására, javítására, rendeltetésszerű és biztonságos használatra alkalmassá tételére, illetve ennek és üzembiztonságának megtartására irányuló építési-szerelési munka. Az építmény tulajdonosa jókarbantartási kötelezettsége teljesítésének keretében köteles az építmény jó műszaki állapotához szükséges munkálatokat elvégeztetni, és rendeltetésszerű és biztonságos használhatóságát folyamatosan biztosítani.
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. 312/2012 Kr. A kiemelt építésügyi hatóság ellenőrzi a meglévő építmények körében a jogszabályban előírt jókarbantartási kötelezettség teljesítését. A kiemelt építésügyi hatóság az ellenőrzésén tapasztaltak alapján elrendeli az építmény jókarbantartására vonatkozó kötelezettség teljesítését, az építmény felülvizsgálatát, szükség szerinti átalakítását, felújítását, helyreállítását vagy lebontását, ha annak állapota az állékonyságot, az életet és egészséget, a közbiztonságot veszélyezteti.
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Aktualitások Polgármester tájékoztatási kötelezettségei településrendezési és településképi követelményekről Településképi véleményezési eljárás ÉTDR felületen. Miniszter előzetes településképi hozzájárulása „Régi” településrendezési eszközök alkalmazhatósága
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Polgármester tájékoztatási kötelezettségei településrendezési és településképi követelményekről: Étv: 8. § (4) A polgármester gondoskodik c) az egyes ingatlanokkal kapcsolatos településrendezési követelményekről adandó tájékoztatásról. 314/2012 Kr: 25. § (1) A települési önkormányzat kérelemre a településképi követelményekről - a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül, a településképi rendeletben foglaltak szerinti - szakmai konzultációt és ezen belül szakmai tájékoztatást biztosít. (3) Az (1) bekezdés szerinti szakmai konzultáció a hatályos településrendezési eszközben foglalt előírásokra is kiterjedhet. (4) A településképi szakmai konzultáció az önkormányzati főépítész, illetve amennyiben önkormányzati főépítész foglalkoztatására nem kerül sor, a polgármester feladata.
Településképi véleményezési eljárás ÉTDR felületen: 314/2012 Kr: A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. Településképi véleményezési eljárás ÉTDR felületen: 314/2012 Kr: 26/A. § (1) A véleményezési eljárás lefolytatásához a kérelmező (építtető) kérelmét papír alapon nyújtja be, és a véleményezendő építészeti-műszaki dokumentációt elektronikus formában az építésügyi hatósági eljáráshoz biztosított elektronikus tárhelyre feltölti, melyhez a polgármesternek hozzáférést biztosít. (7) A polgármester vagy főpolgármester a kérelem beérkezésétől számított 15 napon belül megküldi véleményét az építtetőnek vagy a kérelmezőnek, továbbá véleményét elektronikus formában feltölti az elektronikus tárhelyre (ÉTDR). Ha a településképi rendelet településképi véleményezési eljárás lefolytatását rendeli el, akkor az eljáráshoz a polgármesternek szükséges - a www.e-epites.hu/hatosag címen - igényelnie a Lechner Tudásközponttól az ÉTDR hozzáférését.
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. 314/2012 Kr. Az építésügyért, a településfejlesztésért és településrendezésért felelős miniszter előzetes véleményezési jogköre 23/I. § (1) A Kormány a központi költségvetési szervek által tervezett, valamint a 23/L. § szerinti építési beruházások vázlatterveinek, építészeti-műszaki, illetve kivitelezési dokumentációnak országkép- és településképvédelmi szempontú előzetes véleményezésére a településfejlesztésért és településrendezésért felelős minisztert jelöli ki. (2) A miniszter jelen alcím szerinti előzetes véleményezési jogköre nem terjed ki a) a helyi önkormányzat építési beruházására, b) a kiemelt nemzeti emlékhelyen megvalósított építési beruházásra. (4) A miniszter előzetes településképi véleményének kialakításakor arról nyilvánít előzetesen véleményt, hogy a tervezett építési beruházás biztosítja-e az ország és a beruházással érintett település képének - a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 2. § (1) bekezdése szerinti - védelmét.
A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. 314/2012 Kr. Az építésügyért, a településfejlesztésért és településrendezésért felelős miniszter előzetes véleményezési jogköre (5) A miniszter előzetes településképi vélemény kialakítása során adott hozzájárulása (előzetes településképi hozzájárulás) hiányában a központi költségvetési szerv az építési beruházást a) saját költségvetési előirányzata vagy b) központi költségvetésből származó egyéb támogatás terhére nem folytathatja. 23/L. § Jelen alcím alkalmazásában építési beruházás az új építmény építése, valamint a meglévő építmény külső megjelenését - tömegformálását, anyaghasználatát, homlokzati kialakítását - érintő építési tevékenység.
314/2012 Kr. „Régi” településrendezési eszközök alkalmazhatósága A településképi követelmények és a jókarbantartási kötelezettségek kapcsolatai Lukáts István BAMKH HAFO ÉO 2018.09.25. 314/2012 Kr. „Régi” településrendezési eszközök alkalmazhatósága 45. § (1) * A 2012. december 31-én hatályban lévő, valamint az OTÉK 2012. augusztus 6-án hatályos településrendezési követelményeinek és jelmagyarázatának figyelembevételével elkészített és elfogadott településrendezési eszköz 2019. december 31-ig alkalmazható. (2) A 2012. december 31-én hatályban lévő, továbbá a 2012. december 31-ét megelőzően hatályban lévő jogszabályok alapján elfogadott településrendezési eszközök 2018. december 31-ig történő módosítása a VI. fejezet eljárási szabályai szerint, az OTÉK 2012. augusztus 6-án hatályos településrendezési tartalmi követelményeinek és jelmagyarázatának alkalmazásával történhet.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Lukáts István állami főépítész lukats.istvan@baranya.gov.hu epites@baranya.gov.hu foepitesz@baranya.gov.hu