Felzárkózási intézkedések és azok kapcsolódási pontjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
KÖZÖS UTAKON – PÁRBESZÉD A TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSÉRT KONFERENCIA DECEMBER 2. DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS HELYETTES-ÁLLAMTITKÁR.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szász Anikó 70/  Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP)  Vidékfejlesztési Program (VP)  Terület-
GINOP Gyakornoki program pályakezdők támogatására.
A TÁMOP munkaügyi központokat érintő kiemelt projektjeinek bemutatása TÁMOP 1-es 2 –es prioritásának keretében megvalósuló programok.
„Tudás – Érték – Tapasztalat integrációs program” TÁMOP A-11/ Nyitókonferencia Február 23.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
TÁMOP / Képzésfejlesztés ma és holnap EU-s forrásból a KIH-ben.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A HÓDMEZŐVÁSÁRHELYI PAKTUM BEMUTATÁSA
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Egyéb munkaerő-piaci programok
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Az „Út a munkához” program évi változásai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„Út a munkához”program
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
A Zala megyei innovatív foglalkoztatási paktum bemutatása pácsonyi imre alelnök Zala Megyei Önkormányzat.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Iskolai szociális segítő
Az „Út a munkához” program évi változásai
Előadás másolata:

Felzárkózási intézkedések és azok kapcsolódási pontjai Sztojka Attila Felzárkózási Fejlesztések Főosztálya EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA

Megyénkénti támogatási kifizetések

Operatív Programok Megoszlása

Felzárkózási esélynövelő programok- „felzárkózási védőháló” Megfelelő képzettség megszerzése Aktívan a tudásért (általános iskola befejezésének támogatása) Roma lányok továbbtanulási esélyeinek növelése „Útravaló” ösztöndíjak („Út a középiskolába", "Út az érettségihez", "Út a szakmához”, "Út a diplomához„) Második esély programok (tanköteles koron túli, a középiskolai oktatásból lemorzsolódott fiatalok) Nő az esély (szakirányú képzettség megszerzésének támogatása) Roma Szakkollégium (diplomások ösztöndíj támogatása) Gyermekekre irányuló fejlesztések Biztos Kezdet Gyerekházak (162) (korai fejlesztés, szociális fejlődés előmozdítása) 2012-től a költségvetésbe illesztve Tanodák (288) tanórán kívüli, egyénre szabott tevékenységek Megfelelő egészségügyi állapot Rászoruló egyének, családok Egészségügyi szűrőprogramok, tanácsadás, felvilágosító előadások Környezeti feltételek javítása Komplex Telepprogram (szegregátumokban élők helyzetének javítása Lakhatási Beruházások (szociális bérlakások létrehozása és felújítása) Munkahely kereséshez kompetenciák, készségek fejlesztése Munkába járás támogatása Foglalkoztatási lehetőségek Aktívan a tudásért (általános iskola befejezéséhez, munkahely kereséséhez szükséges kompetenciák fejlesztése) Nő az esély (idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése) Aktívan a tudásért, Nő az esély (munkába járás költségeinek fedezése) Nő az esély (2000 fő) (min. 36 hónapos foglalkoztatás) Szociális földprogram (szociális családi gazdálkodás)

Aktívan a tudásért (2014-2020) Cél: a munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű, elsősorban alacsony iskolai végzettségű vagy iskolai végzettséggel nem rendelkező személyek társadalmi helyzetének, foglalkoztathatóságának javítása az általános iskola befejezését támogató, illetve alapkészségeiket, kompetenciáikat fejlesztő képzéseken, munkagyakorlat biztosításán, valamint a funkcionális analfabetizmus csökkentését célzó és szakmatanulást megalapozó programokon keresztül min. 25 ezer fő bevonása történik, melyből legalább 12 ezer fő képzésben is részesül, melyből várhatóan legalább 10 ezer ember sikeresen végzi azt el. a program keretében továbbá min. 500 fő a képzések keretében nyújtandó gyakorlaton felül, a munkakipróbálást lehetővé tevő plusz gyakorlaton is részt vesz majd kiemelt hangsúly a képzésben, munkagyakorlatban való bennmaradást segítő szolgáltatások szervezésére, biztosítására (képzésekre, a képzés keretében biztosított gyakorlatra való eljutást támogató tevékenységek, megélhetési támogatás biztosítása, pszicho-szociális, mentálhigiénés támogató szolgáltatások szervezése, motivációt erősítő tevékenységek, képzésbe ágyazott attitűdformálás keretösszeg: 6,3 milliárd forint

A társadalmi mobilitás eszköze A roma szakkollégiumokban a hallgatók részére biztosított szolgáltatások: Bentlakásos kollégiumi hely biztosítása (25-30 fő kollégiumonként) Az egyéni fejlesztésben meghatározottak szerint sikeres diplomaszerzést támogató kompetenciafejlesztés, nyelvi képzések, tehetséggondozást, felzárkózást és közösségi szerepvállalást elősegítő, illetve, munkaerőpiacon való sikeres megjelenést szolgáló szolgáltatások nyújtása; Közösségépítést, identitás erősítését szolgáló programok megvalósítása; Elvárásokhoz kötött hallgatói juttatások, ösztöndíjak biztosítása; Mentorálás és tutori szolgáltatások biztosítása A bevont hallgatók társadalmi felelősségvállalás keretében végzett munkája is jelentős, melynek keretében a felzárkózás területén tehetséggondozást végeznek.

A roma szakkollégiummá válás folyamatának jogi szabályozása A Kormány a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 30. § (1) bekezdése alapján a roma szakkollégiumi hálózat megerősítése, a roma értelmiségi réteg fejlődésének elősegítése, a Roma Szakkollégiumi Tanács létrehozásáról és működéséről szóló 1882/2017. (XI. 30.) Korm. határozat a Roma Szakkollégiumi Tanácsot. A jogi szabályozással a roma szakkollégiumok egységes szakmai szempontok alapján történő működésének megalapozása a cél. A Korm. rendelet hiánypótló szabályozás, ugyanis idáig nem volt formalizált eljárás: aki a szakkollégium létesítő okiratában kimondta, hogy roma szakkollégium és célként ezt szerepeltette, az automatikusan roma szakkollégiummá vált

Roma szakkollégisták létszáma 57 fő A 2017/2018-as tanévben roma szakkollégisták létszáma 325 fő hallgató tanul a Roma Szakkollégiumokban. 2011 Roma szakkollégisták létszáma 57 fő KAPOSVÁR Eddig 190 fő szerzett BA vagy MA diplomát, a végzettek több mint 90%-a dolgozik. 12 fő büszkélkedhet olyan kimagasló ösztöndíjjal, mint pl. Köztársasági ösztöndíj, Vásáry Tamás ösztöndíj. A felzárkózást segítő uniós fejlesztési programjainkba (Tanoda, Telepprogram) számos hallgató dolgozik.

2014-2020 PROGRAMOZÁSI IDŐSZAK Partnerségi Megállapodás: minden hetedik telepet el kívánunk érni a programokkal! Operatív programok: TOP országos városi rangú települések VEKOP Budapest és KMR városi és nem városi rangú települések EFOP nem városi rangú települések 1384 szegregátum 197 telep program A Partnerségi Megállapodás tartalmazza, hogy minden 7. telepet el kívánunk érni a programokkal, mely jelenlegi 1384 db szegregátum esetén 197 telep programot jelent. Ezt az alábbi Operatív programok szolgálják: TOP /városi rangú települések/ VEKOP/Budapest és KMR régió városi-nem városi rangú települések/ EFOP /nem városi rangú települések/ Emberi Erőforrás Operatív Program keretében telep rehabilitációt szolgáló programok (minimum 110 telepprogram vállalása): EFOP 1.6.1.- 2.2 mrd forint forrás EFOP 1.6.2.- 22 mrd forint forrás EFOP 2.4.1. – 22.85 mrd forint forrás TOP-VEKOP: a maradék 87 település minimum 110 település további 87 település EFOP 1.6.1. 2,2 EFOP 1.6.2. 22 EFOP 2.4.1. 22,85 EFOP pénzügyi források (mrd forint)

Telepek és szegregátumok elhelyezkedése

Komplex Telepprogram pályázói

EFOP 1.6.2 felhívás tartalma

Jogosultsági kritérium (EFOP) Nem városi jogállású települések, melyek területén található/ak szegregátum/ok Szegregációs mutató: 314/2012 (XI.8) Korm. rendelet Legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők és munkajövedelemmel nem rendelkezők aránya az aktív korúakon (15-59) belül - 2000 fő alatti települések esetében - meghaladja az 50 %-ot. Igazolás módja: a Központi Statisztikai Hivatal által kiállított igazolás

Fejlesztési irányok Olyan nem városi jogállású településeken található szegregátumok, amelyek nem voltak kedvezményezettek a TÁMOP 5.3.6-11/1 Komplex telepprogramban. Olyan nem városi szegregátumok, ahol korábban már megvalósítottak komplex telepprogramot, ahol a cél az eddig elért eredmények továbbfejlesztése és újabb eredmények elérése. Olyan, nem városi jogállású településeken található „vadtelepek”, ahol a telep teljes felszámolása a cél, az itt élők integrált lakókörnyezetbe való költözésének támogatásával.

Célcsoport Közvetlen célcsoport: Olyan 16-54 éves hátrányos helyzetű szegregátumban élő személy (és családja), akire egyéni fejlesztési terv készül a projekt során. Közvetett célcsoport: Szegregátumban élő személyek, akikre egyéni fejlesztési terv nem készül a projekt során valamint közvetett célcsoport a település többi lakosa.

Bevonás mértéke A közvetlen célcsoport a projekt fejlesztéseiben érintett, hátrányos helyzetű szegregátumban élő 16-54 éves korú személyek. A szegregátumok területén kötelező a programban részt vevő személyekre az alábbiak szerint egyéni fejlesztési tervet készíteni: 300 fő alatti szegregátum esetén a 16-54 éves korú lakónépesség legalább 80%-ára, 301-500 fő közötti szegregátum esetén a 16-54 éves korú lakónépesség legalább 60%-ára, 501-1000 fő közötti szegregátum esetén a 16-54 éves korú lakónépesség legalább 40%-ára, 1000 fő feletti szegregátum esetén a 16-54 éves korú lakónépesség legalább 25%-ára.

Támogatást igénylők köre (min. 2 max. 5) Főpályázó – települési önkormányzat Kötelező konzorciumi partner - civil szervezet Választható konzorciumi partner Civil szervezet Egyházi jogi személy Helyi kormányhivatal foglalkoztatási főosztálya Roma nemzetiségi önkormányzat Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Kötelező együttműködés Roma nemzetiségi önkormányzattal Tapasztalati szakértők – kiemelt projekt Helyi családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatást ellátó intézményt – amennyiben nem konzorciumi partner Helyi oktatási intézmények

Jelentősebb szakmai-műszaki feltételek Szociális munkásra vonatkozó elvárások A 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 2. sz. melléklet II. részében a családsegítő munkakörnél felsorolt következő képesítések: Felsőfokú szociális alapvégzettség, okleveles pszichológus, pszichopedagógus, mentálhigiénés szakember, felekezeti szociális munkás, viselkedéselemző, okleveles szociális munkás, okleveles szociálpolitikus, családterápiás konzultáns, családterapeuta, kognitív- és viselkedésterápiás konzultáns, gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó oklevéllel rendelkező: óvodapedagógus, tanító, tanár, nevelőtanár, pedagógus, pedagógiai előadó, gyógypedagógus, védőnő, teológus, hittanár, hittantanár. 1 fő szociális munkás/30 fő célcsoport tag

EFOP 2.4.1 felhívás tartalma

A lakhatási célú beruházások a társadalmi integrációt szolgálják: hozzájárulnak a marginalizált közösségeknek a többségi társadalomba történő fizikai és társadalmi integrációjához, és nem járulhatnak hozzá a szegregációhoz, az elszigetelődéshez és a kirekesztődéshez.

Támogatható főbb tevékenységek Meglévő épületek (felújítása, bővítése stb.) Új lakások, lakóépületek építése Csillag szolgáltatóház kialakítása Csillag szolgáltató pont kialakítása

Jelentősebb műszaki szakmai feltétel Az ESZA konstrukcióba bevont közvetlen célcsoport minimum 20%-ának lakhatási körülményeit javítani kell.

A születéskor várható egészséges élettartam alakulása Forrás: https://mno.hu/belfold/kevesebb-evig-elunk-egeszsegesen-1284181

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!