Kutatásmódszertan Dr. Obádovics Csilla egyetemi docens

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing információs rendszer
Advertisements

I. előadás.
Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Primer és szekunder kutatás
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
A statisztika alapjai - Bevezetés az SPSS-be -
3. Két független minta összehasonlítása
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Mérési pontosság (hőmérő)
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Statisztika II. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Mintavételes eljárások
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Hipotézisvizsgálat (1. rész) Kontingencia táblák
ÖSSZEFOGLALÓ ELŐADÁS Dr Füst György.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VI.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Regresszióanalízis.
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
A pedagógiai kutatás módszertana Babeş-Bolyai Tudományegyetem Tanító- és óvóképző szak.
Statisztika.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Valószínűségszámítás
Személyiségelméletek
Módszertan Dr. Skrabski Árpád
Gazdaságstatisztika Bevezetés szeptember 11.
Hipotézis vizsgálat (2)
Turizmus gazdaságtan 3..
Többváltozós adatelemzés
Alapsokaság (populáció)
Adatleírás.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
Paleobiológiai módszerek és modellek 4. hét
Mintavételes eljárások
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2. Ismeretelmélet II.
I. előadás.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
A kombinációs táblák (sztochasztikus kapcsolatok) elemzése
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Bevezetés, tippek Ea-gyak kapcsolata Statisztika II -más tárgyak kapcsolata Hogyan tanulj? Interaktív órák, kérdezz, ha valami nem világos! tananyag =előadások.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom október 21.
Balatonboglár, március 24.1 A szakértői munka tudományos megalapozottsága, lépései, módszerei, eszközei „A tájékozott szakértő” Szakmai és jogi ismeretek.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 2. alkalom október 7.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Mintavétel.
Eredetileg a statisztika matematikai eszközöket igénybe vevő államháztartástant jelentett, vagyis azon módszerek gyűjteményét és elméletét, amelyek segítségével.
I. Előadás bgk. uni-obuda
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
Balatonboglár, március 24.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A leíró statisztikák alapelemei
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Az SZMBK Intézményi Modell
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

Kutatásmódszertan Dr. Obádovics Csilla egyetemi docens SZIE GTK Gazdaságelemzési Módszertani Intézet

Kétféle valóság létezik Tapasztalati valóság (a jég hideg, a tűz meleg) Konszenzuális valóság (a Föld kerek – nem lapos?) 2018.12.25.

Emlékezet: „Emlékszem, hogy …” (pl. mert tapasztaltam) Tapasztalat: „látom, hogy…”, „hallom, hogy…”, stb. érzékszerveim folyamatosan ismereteket szolgáltatnak: süt a nap Emlékezet: „Emlékszem, hogy …” (pl. mert tapasztaltam) Következtetés: „mivel tudom, hogy …, és azt is tudom, hogy …, akkor azt is tudom, hogy …” nem látom a napot, mert egy létrán állok a szobámban, de azt látom, hogy lent az utca nagyon fényes, az árnyékok élesek, és az emberek napszemüvegben járkálnak – mindebből arra következtetek, hogy süt a nap 2018.12.25.

4. Közlés: „X mondta, hogy …”, „Y-ban olvastam, hogy …” elhiszünk dolgokat, melyeket mondanak nekünk: tudom, hogy süt a nap, mert bár egy ablaktalan helyiségben vagyok, de a belépő hallgatók azt mondják, hogy kint süt a nap. E tudásszerző mechanizmusokat nem egyforma mértékben tartjuk megbízhatónak Mivel aki mondta, megbízhatatlan, ha az emlékezetem már nem a régi…. 2018.12.25.

A közlés mint elsődleges forrás Tudáskészletünk túlnyomó többsége közlésből származik történelmi tudás: nyilván nem voltam ott rengeteg tudás sosem látott tájakról, emberekről természettudományos tudás: szinte semmit sem tapasztaltam saját szememmel, csak elhiszem, mert mondták (elektronok, dinoszauruszok, fekete lyukak) Rengeteg dolgot nem tapasztalhatok, sőt nem is következtethetek ki, mégis tudom Ha kivonom a tudásomból mindazt, amire közlés útján tettem szert, akkor szánalmasan kevés marad 2018.12.25.

Mikor fogadunk el egy közlést? Ha konzisztens meglevő tudásunkkal Pl. azt, hogy a brazil csapat megverte a magyart, sokkal könnyebben hiszem el, mint fordítva…  Ez attól függ, miket tapasztaltam korábban, illetve miket mondtak: milyen kultúrában élek. Tudomány: a mi kultúránkban alapvető, eddig is elfogadtuk, így könnyen hiszünk neki Ha megbízható a forrás: Pl. xy gyakran füllent, megviccel, figyelmetlen… Xy-t nem érdekli a foci, de Z.G-t igen  szakértőiség kérdése: ki a szakértő? A forrás mint intézmény bizalmat élvez: a sportújságnak könnyebben hiszek, mint xy-nak 2018.12.25.

Közösségileg ellenőrzött tudás Miért megbízható a tudomány? alapkérdés: miért bízunk a tudomány szavában? Nem attól lesz valami megbízható, hogy „jó módszerrel” nyertük: jó módszerrel is lehet rossz eredményre jutni, és rossz módszerrel is jóra Nem is attól, hogy a tudós okos: okos emberek sokszor butaságot beszélnek, a buták meg okosat Hanem hogy sokan és módszeresen ellenőrizték: a tévedés lehetőségének szisztematikus kizárása A megbízhatóság záloga a közösségi jelleg: a tudományos tudásgyárban a minőségellenőrzés legalább olyan fontos, mint az ismeretgyártás Közösségileg ellenőrzött tudás 2018.12.25.

Elmélet + Kutatási módszer + Statisztika Kutatás lépései: Kutatástervezés: elméletalkotás, elméleti hipotézisek levezetése, a fogalmak operacionalizálása, Mintavétel Megfigyelés: empirikus adatok gyűjtése Adatfeldolgozás, a hipotézisek empirikus ellenőrzése Statisztikák 2018.12.25.

Kutatási indítékok Formális elméletek ellenőrzése Strukturálatlan érdeklődés Alkalmazott kutatás Kényszer szülte kutatás 2018.12.25.

Kutatási célok Felderítés: viszonylag új kutatási terület Kielégítse a kutató kíváncsiságát, jobb megértést biztosítson Lenne-e értelme egy alaposabb vizsgálatnak Alkalmazandó eljárások kidolgozása Leírás: a megfigyelt dolgok pontos leírása – milyen? Népszámlálás Gazdasági adatlap Magyarázat: kapcsolatok feltárása, összefüggések keresése – miért? 2018.12.25.

Idődimenzió Keresztmetszeti vizsgálat: adott időpontban végzett felderítő és leíró kutatás Longitudinális vizsgálat: hosszabb időn át folyó vizsgálat Trendvizsgálat: időbeli folyamatok, változások Kohorszvizsgálat: speciális alpopulációk Panelvizsgálat: minden alkalommal ugyanazokat az embereket vizsgálják 2018.12.25.

Kutatási terv A kutatás célja Hipotézisek megfogalmazása Konceptualizálás: A vizsgálandó fogalmak meghatározása Kutatási módszer kiválasztása: kísérlet, kérdőíves felvétel, terepmunka, tartalomelemzés, másodelemzés, történeti kutatás, összehasonlító vizsgálat, hatásvizsgálat Operacionalizálás: ténylegesen miképpen mérjük majd a vizsgált fogalmat? Populáció és mintavétel: kikről vagy mikről akarunk következtetést levonni? Kiket vagy miket figyelünk meg és milyen céllal? 2018.12.25.

Megfigyelés: adatok gyűjtése az elemzéshez és értelmezéshez Adatfeldolgozás: a gyűjtött adatok további feldolgozása és elemzés céljára alkalmas formára hozás Elemzés: adatok elemzése, következtetések levonása 2018.12.25.

Alkalmazás Az eredmények ismertetése Következmények felbecsülése, döntéselőkészítés 2018.12.25.

A hipotézisek A mérhető fogalmaink közötti viszonyokra tett megállapítások A kutatás hipotézisei – a valóságra vonatkozó meghatározott feltételezések Miért van rá szükség? Segít átgondolni a kutatási problémakört Rendszert épít be a kutatásba Segít a mérhető tapasztalatok és a kérdések megfogalmazásában Az eredmények átgondolt értelmezéséhez ad segítséget Milyen a jó hipotézis? Nem tartalmaz magától értetődéseket (pl. a nők és a férfiak ajakrúzs használata között jelentős eltérések lesznek: a nők nagyobb arányban használnak ajakrúzst) Nem túláltalánosított (pl. összefüggés várható az emberek kora és életmódja között) Nem túlságosan konkrét (pl. a jeles tanulók általában 5 perccel hamarabb érkeznek az iskolába mint a rossz tanulók) 2018.12.25.

Konceptualizálás A konceptualizálás Fogalmaink a valóságban nem léteznek, közvetlenül nem tudjuk mérni. Mérhetők azok a dolgok, amelyeket a fogalmaink összefoglalnak. A konceptualizálás Specifikáljuk a fogalmainkhoz kapcsolódó gondolati képeket. Kiválasztjuk, milyen megfigyelések és mérések felelnek meg a kutatásunk céljára. 2018.12.25.

A kutatás indikátorai és változói Ha meghatároztuk a szükséges fogalmakat és a hipotéziseken is túl vagyunk – jöhetnek az indikátorok Az indikátorok arra adnak választ, hogy mivel és hogyan tesszük mérhetővé a fogalmainkat és hipotéziseinket Ha azt feltételezzük, hogy a vallásosság összefügg a házastársi hűséggel, hogyan ellenőrizhetjük ezt az összefüggést, ha nem tudjuk mit értünk vallásosság alatt és milyen emberi viselkedéssel, hogyan mérhetjük a vallásosságot Pl. Vallásosság indikátorai: templomba járás, imádkozás Ha azt feltételezzük, hogy a nők könyörületesebbek a férfiaknál, hogyan mérjük, milyen indikátorokkal a könyörületességet? 2018.12.25.

Az indikátorok felcserélhetősége Egy fogalmat (pl. vallásosság) számos indikátorral, változóval mérhetünk. Ezek a mutatók egymással felcserélhetők, a hipotézis tesztelésénél azonban ugyanúgy kell viselkedniük. A hipotézisben elvárt összefüggések felcserélhetősége: Ha összefüggés van a vallásosság és a házastársi hűség között vajon egyenértékű–e az alábbi két kijelentés? A vallásos emberek hűségesebbek A hűséges emberek vallásosabbak 2018.12.25.

Operacionalizálás A konceptualizálási folyamat folytatása: a változók méréséhez vezető konkrét empirikus eljárások meghatározása Mérés terjedelme - Precizitás A mérés minősége Megbízhatóság: megbízható forrásból; ismétléskor is ugyanazt az eredményt adja Érvényesség: a mérés mennyire tükrözi a vizsgált fogalom valódi jelentését Mérési szintek 2018.12.25.

A mérési szintek Nominális (névleges) skála Ordinális (rendezett) skála Intervallum (különbség) skála Arányskála 2018.12.25.

Nominális mérési szint A felvehető „értékek” között csak minőségi különbség van Csak azt tudjuk, hogy nem egyenlő, nem egyforma Pl. nem változó: férfi és nő vagy nemzetiség, anyanyelv stb. 2018.12.25.

Ordinális mérési szint Tudjuk melyik érték kisebb vagy nagyobb Nem tudjuk mennyivel kisebb vagy nagyobb Sorrend egyértelműen meghatározható Pl. futóversenyen a rangsor (és nem az időeredmény) vagy iskolai végzettség 2018.12.25.

Intervallum mérési szint Értelmezni tudjuk az értékek közötti különbségeket Nem tudjuk, hogy hányszor nagyobb az egyik érték, mint a másik Nincs abszolút nullpontja Pl. Hőmérséklet Celsius fokban mérve, vagy az IQ 2018.12.25.

Aránymérő szint Van abszolút nulla pontja Tudjuk az értékek közötti különbséget Értelmezhető az értékek hányadosa is (hányszor akkora) Pl. tömeg, távolság, életkor, jövedelem stb. 2018.12.25.

Átjárhatóság a mérési szintek között Mérési skálák hierarchiájában egy magasabb rendű mérési szintről könnyedén át lehet térni egy alacsonyabb rendű mérési szintre Alacsonyabb rendű mérési szintről nem lehet egyszerűen átlépni egy magasabb rendű skálára (vannak eljárások bizonyos esetekre). 2018.12.25.

Adatfelvételeinket a lehetőségek szerint mindig a legpontosabban végezzük Hány éves Ön? ……… vagy Hány éves Ön: 18 év alatti 18-25 év közötti 26-35 év közötti 2018.12.25.

kor korkategória Korcsoport X-18 kiskorú 19-25 fiatal 32 26-35 36-45 Stb. idős 2018.12.25.

Példa a változók és attribútumok közötti viszonyra Attribútum, tulajdonság Nem 1 – férfi, 2 – nő Korcsoport 1 – gyerek (18 év alatt), 2 – fiatal (18-35), 3 – középkorú (36-60), 4 – idős (60 év felett) Iskolai végzettség 1 – alapfokú, 2 – középfokú, 3 – felsőfokú 2018.12.25.

Mintavétel Alapsokaság – vizsgálati alapsokaság Minta: alapsokaság egy olyan részhalmaza, amelyet megfigyelünk, hogy ennek alapján a teljes sokaság tulajdonságaira következtethessünk Mintavételi hiba Mintavételi keret: a populáció tagjainak listája vagy kvázilistája 2018.12.25.

Mintavételi módok Valószínűségi mintavétel: „elég jó” ,minta mintavételi hiba becslése mintába kerülés esélye reprezentativitás Nem valószínűségi mintavétel: Egyszerűbb, olcsóbb 2018.12.25.

Valószínűségi mintavétel Egyszerű véletlen mintavétel (kalap) Szisztematikus mintavétel (minden k-dik) Rétegzett mintavétel (férfi-nő, évfolyamonként stb.) Többlépcsős csoportos mintavétel (nincs teljes lista) Elemszámmal arányos mintavétel (középiskola típusok) Nem arányos mintavétel és súlyozás 2018.12.25.

Mintavételi hiba Minta  Alapsokaság Megbízhatósági szint (pl. 95%: a helyes döntés valószínűsége 95%, a tévedés valószínűsége 5%) Konfidencia intervallum Ha a konfidencia intervallum nő, növekszik a megbízhatósági szint 2018.12.25.

A mintán alapuló felmérés szerint a biztosan választók 45%-a a FIDESZ-re, 39%-a az MSZP-re szavazna Mekkora a mintavételi hiba? Mekkora a konfidencia intervallum? Mekkora a megbízhatósági szint? Mitől függ a mintavételi hiba? Alapsokaság nagysága Minta elemszáma Mintavétel módja 2018.12.25.

Nem valószínűségi mintavétel Szakértői mintavételi Kvótás mintavétel Hólabda Egyszerűen elérhető alanyokra vonatkozó mintavétel 2018.12.25.

Kérdőíves vizsgálatok Nagy alapsokaságok leíró vizsgálatára – magyarázó célokra Önkitöltős kérdőívek - Postai kérdőív (buzdító levél – válaszarány növelése) Gazdaságos, gyors, nincs kérdezői torzítás, névtelenség, diszkréció Kérdezőbiztossal – instrukciók! Semlegesség, pontosító kérdések Nagyobb válaszarány, kevesebb hiányos kérdőív, kevesebb félreértés Telefonos kérdezés – számítógépes támogatás (CATI) 2018.12.25.

Kérdőíves vizsgálatok előnyei, hátrányai Gazdaságosság Elérhető nagy adatmennyiség Összegyűjtött adatok standardizáltsága Hátrányai: Felszínes Nem természetes közeg 2018.12.25.

Terepkutatás Elméletalkotás, nem hipotézis ellenőrzése Attitűdök, magatartások vizsgálata a természetes közegükben A jelenségeket közvetlenül. Mélyebb és teljesebb megértést tesz lehetővé. A kutató vagy részt vesz abban, amit megfigyel, vagy nem. Nem pusztán adatgyűjtés! Terepnapló: részletes, de tömör Kvalitatív kutatási módszer A rögzített megfigyelések néha kvantifikálhatók Érvényessége nagyobb, megbízhatósága kisebb mint a kérdőíves vizsgálat Nem általánosíthatóak a következtetések 2018.12.25.

A megfigyelő lehetséges szerepei Teljes mértékig megfigyelő Résztvevőként megfigyelő Megfigyelőként résztvevő Teljes mértékig résztvevő 2018.12.25.

Mintavétel: kvótás, hólabda, szakértői Deviáns esetek vizsgálata! Adatrögzítés: terepnapló – legyen részletes, de tömör Kérdőíves vizsgálathoz képest: érvényessége nagyobb, megbízhatósága kisebb, nem általánosítható! 2018.12.25.

Tartalomelemzés Emberi közlések tanulmányozására alkalmas Elemzési egység: szó, bekezdés, újságcikk stb. – a közlés egységei Manifeszt tartalom – látens tartalom Feldolgozás: kódolás, kategorizálás, számlálás 2018.12.25.

Másodelemzés Mások által gyűjtött adatok elemzése Előnye: olcsó Hátránya: máskor, máshol, más kutatási célból gyűjtött adatok 2018.12.25.

Esettanulmány Lezajlott történés, jelenség tanulmányozása Magyarázatkeresés, oknyomozás Problémamegoldást előkészítő módszer 2018.12.25.