Tevékenységmenedzsment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Csoport munka.
VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Szolgáltatás-menedzsment
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A kontrolling alapjai:
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
2. előadás.
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezeti formák.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Szervezeti formák 1. rész
Egyéni döntések a szervezetben
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Ellenőrzés, visszacsatolás
A szervezeti felépítés definíciója
Kérdések a második zh-hoz
Tanuló szervezet.
Termelésmenedzsment Production Management
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Minőségbiztosítási ismeretek
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Kérdések a második zh-hoz
A piac és a piacgazdaság
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Tevékenységmenedzsment 2. Előadás A menedzsment lényege és evolúciója a 20. század során

A szervezetek célra-tartása: irányítás alkalmazása A társulások (társadalmak, szervezetek) evolúciója során részben a méretek növekedésével három részben eltérő típusú „irányítási” módszer jön létre: Vezetés = egyén gyakorolja és egyénre irányul (management or leadership). Ez a folyamatosan mozgó törzs – vagy kis csoport, kommandó - szintje. Irányítás (igazgatás) = egyén gyakorolja és szervezetre irányul, (direct or control). Ez a letelepedett falú, a nagyobb szervezet szintje, a választott, kinevezett vagy örökölt vezető gyakorolja, döntési szabályok, és viselkedési szabványok, előírások meghatározása útján, Kormányzás = testület gyakorolja és szervezetre irányul (governance) A nagyobb térséget, városokat is átfogó állam, sok-száz tulajdonost egyesítő vállalat szintje. A döntéseket csoport hozza, intézményes hatalommegosztás jellemzi. (Döntően a 20. században válik meghatározóvá)

Mi a menedzsment? A menedzsment: a konkrét célok megvalósítására szerveződött emberi közösségekben, a közös munka megszervezésével, a folyamatosan felvetődő problémák megoldásával, a célok elérésében együttműködő emberek viselkedésének a közös célok érdekében történő befolyásolásával kapcsolatos tevékenységek összessége

Miért van szükség menedzsmentre? Az élethez szükséges javakat üzleti vállalkozások hozzák létre, A társadalom szemszögéből: a vállalkozások hatékonyságától függ a hozzáférhető javak mennyisége A vállalkozások szemszögéből: a vállalkozás jövője az adott szervezet hatékony működésének függvénye. A szervezet hatékonyságát és versenyképességét alapvetően a szervezet vezetése befolyásolja

A vezető hármas felelőssége a szervezetben: Felelősség - Felelős megcsinálni egy konkrét feladatot, a vele függő viszonyban levő emberekkel (responsible) Beszámoltathatóság - Felelősséggel tartozik egy feladat végrehajtásáért (accountable) Számonkérési jog – Világosan meghatározzák számára, kitől kérhet számon, és kit vonhat felelősségre (authority)

A vezetői tevékenység jellegzetessége A vezető nem dolgokkal (eszközök működtetésével, szakmai feladatok megoldásával) foglalkozik, hanem alapvetően emberekkel, Azt várják tőle, hogy a befolyásolási körében levő emberekkel oldja (oldassa meg) a felmerülő feladatokat, Teszi ezt úgy, hogy ráveszi az embereket arra, pillanatnyi szándékaik ellenére, azt és úgy tegyék, ami a szervezet érdeke

A vezető és a menedzser különbsége A vezető azt mondja utánam, a menedzser azt mondja előre. A vezető példát mutat, a menedzser példát statuál. A vezető ösztönöz, és támogat, a menedzser ellenőriz, és kritizál, Mindannyian „felül” menedzseltek, és „alul-vezetettek” vagyunk.

A vezetői tevékenység három összetevője Feladatok: a vezetői szerepekkel összefüggő, az adott munkakörhöz kapcsolódó, többnyire tervezhető, és rendszeres tevékenységek, amelyek a szervezeti célok elérését szolgálják, Problémák: a feladatok végrehajtása során váratlanul felmerülő akadályok, vagy előre nem látott lehetőségek, amelyekre választ kell adni, Emberek: a vezető befolyásolási körében levő személyek, akikkel együtt a feladatokat és a problémákat meg kell oldani

A menedzsment által igényelt ismeretek és arányuk 100% Stratégiai ismeretek (fogalmak „manipulálása”) Emberi ismerek (emberi viszonyok „manipulálása”) Technikai ismeretek (tárgyak manipulálása”) Alsó szintű vezetés Középső szintű vezetés Felső szintű vezetés

A vezetői tevékenység osztályozása A vezetői funkciók szerint (tervezés, szervezés, vezetés, ellenőrzés) A menedzsment-problémák típusai szerint (válság, stratégiai, taktikai és operatív) A vezetés funkcionális területei szerint (fejlesztés, „termelés”, marketing, logisztika, fogyasztói kapcsolatok, kontrolling, minőség, emberi erőforrás stb.)

A vezetés alapvető funkciói Tervezés: célok meghatározása (a tevékenységek kereteinek és irányának kijelölése) és az eszközök hozzárendelése a célokhoz. Szervezés: a feladatoknak és az eszközöknek, emberekhez és szervezeti egységekhez rendelése abból a célból, hogy a feladatok elvégezhetők legyenek, és valóban végrehajtásra is kerüljenek Vezetés: ösztönözni, segíteni, kényszeríteni, befolyásolni az embereket, hogy a kitűzött célokat végrehajtsák, az elvárásoknak megfelelően viselkedjenek, és a kívánt teljesítményt nyújtsák, Ellenőrzés: folyamatosan összevetni a célokat a megvalósult eredmnyekkel, és eltérés esetén akciókat indítani a célok elérésének biztosítására

Stratégiai menedzsment Operatív menedzsment A menedzsment problémák szerinti osztályozás A fontos problémák: a kialakult működésmód megváltoztatása A sürgős problémák: a kialakult működésmód helyreállítása A probléma jellege Fontos Nem fontos Sürgős Krízis menedzsment Taktikai menedzsment Nem sürgős Stratégiai menedzsment Operatív menedzsment

A menedzsment elmélet története A „tudományos vezetés” iskola (F. Taylor) Az “adminisztratív” elméletek (Fayol és M. Weber) Az „emberi kapcsolatok” iskola, A rendszerelméleti iskola, A kontingencia elméleti iskola

1890 1930 1950 1970 1910 Kontingencia elmélet Mindent a körülményekhez kell illeszteni Rendszerelmélei iskola Minden mindennel összefügg Emberi kapcsolatok iskola A dolgozó viselkedése a munka-csoportjától függ Adminisztratív elméletek Hogyan kell az üzleti szervezetet vezetni? Tudományos vezetés A legjobb megoldás keresése 1890 1930 1950 1970 1910

F. Taylor felismerései A munkavégzés módját tudományosan kell elemezni, felkutatva annak optimális módját, amelyet a korábbi un. “ököl-szabályok” helyébe kellett lépetni. Objektív módszerekkel kell kiválasztani, betanítani és ösztönözni minden munkást, ahelyett, hogy – mint a múltban - a véletlenre vagy a társaira bízzuk mindezt. Folyamatosan ellenőrizni kell a munkásokat, hogy betartják-e a tudományosan (értsd: kísérletek alapján) meghatározott elvek és gyakorlatot. Külön kell választani a vezető (menedzser) és a munkás feladatát és felelősségét.

A „Tudományos menedzsment” elvei Elválasztották a munkást és a vezetést: a vezetésé az irányítás felelőssége, a munkásé az utasítások betartása. Tudományosan, mérésekkel és kísérletekkel elemezték, hogyan lehet a munkát a legjobban elvégezni. Egy előmunkást (művezetőt) bíztak meg azzal, hogy megmutassa, hogyan kell a munkát elvégezni. A munkásra számára előírták, milyen feladatot és pontosan hogyan kell végrehajtania, és folyamatosan ellenőrizték betartja-e az utasításokat. Pályaalkalmassági vizsgálatokkal választották ki azokat, akikkel egy meghatározott munkát elvégeztettek Széttördelték a korábban egységes munkacsoportot, és egyéni teljesítménybérezést vezettek be.

A menedzsment feladata H. Fayol szerint (1) A munka megosztása és specializált munkakörök kialakítása (A magas szintű munkamegosztás alapozza meg a magas termelékenységet. Ezért a specializációt, és a szabványosítást nemcsak a technológiai, hanem a vezetői munkában érvényre kell juttatni.) A tekintély és a felelősség hierarchiája (Ahhoz, hogy a vezető végrehajthassa a feladatokat, hatalomra van szüksége. Ez biztosítja, hogy a neki beosztottak, megtegyék, amit akar. A hatalom egyaránt alapozódik a szervezeti hierarchiára és a vezető személyes tulajdonságaira.) A parancsnoklás és az irányítás egysége. (Minden alárendeltnek egy és csakis egy főnöke lehet. Csak egy embertől kaphat parancsot, és csak egynek tartozik beszámolni. ) A fegyelem (A szervezetben mindenkinek tiszteletben kell tartani a szervezet szabályait, és habozás nélkül követni kell az utasításokat.) Az egyéni érdek alávetése a szervezeti érdeknek (Az egyéni érdeket nem lehet a szervezeti érdek elé helyezni, minden embernek a szervezeti célt kell szolgálni.)

A menedzsment feladata H. Fayol szerint (2) Ösztönzés és motiváció (A munkateljesítmények kitűzésének, az elbírálásának valamint az elismerésnek “fair-nak” kell lenni, mind a munkavállalók, mind a szervezet szemszögéből.) A hatalom központosítása. (A döntéshozói hatalomnak és felelősségnek a szervezet csúcsán kell összpontosulnia.) A kommunikációs csatornák és az utasítás-lánc egyértelmű meghatározása. (Az utasítások és parancsok felülről lefelé “áramlanak”, míg a jelentés és beszámolás alulról felfelé, a “főnök-beosztott” láncolaton.) Rend biztosítása (Megfelelő szervezéssel biztosítani kell, hogy az emberek és az eszközök mindig a megfelelő helyen és megfelelő időben rendelkezésre álljanak.) Méltányosság a munkaerővel szemben. (A vezetőnek törekedni kell arra, hogy jó kapcsolatokat alakítson ki a dolgozókkal.) A lojalitáson alapuló csapatszellem kialakítása. (A szervezetet, a szabályokon és a fegyelmen kívül, a csapatszellem és az összetartozás érzése is összekapcsolja.)

A bürokratikus szervezet - M. Weber szerint A munka megosztása. (A szervezetben végrehajtandó munkát egyszerű, jól meghatározható és rutinszerűen elvégezhető elemekre bontják.) A hatalom hierarchiája (a hivatalok és a munkakörök hierarchikus rendszerbe vannak szervezve. Az alacsonyabban fekvő, a magasabban fekvő irányítása és ellenőrzése alatt dolgozik.) Formális kiválasztási folyamat. (A szervezet minden tagját a munka-gyakorlatból és/vagy formális képzésen alapuló és demonstrálható ismeretek megítélése alapján választják ki.) Formális (objektív elemzésen alapuló) szabályok és szabályozás. (Azért hogy a szervezet biztosítsa a folyamatok minél teljesebb szabályozottságát, a folyamatokat és viselkedést jórész formális szabályok és előírások vezérlik.) Személytelenség a döntéshozásban és a működtetésben. (A szabályokat és az ellenőrzést személytelenül, mindenkire és minden esetre egyformán alkalmazzák, a kiválasztásban tudatosan kerülik a személyes befolyásoltságot és preferenciákat.) Karrier-pálya kialakítása és karrier-orientált viselkedés. (A vezető kinevezett szakember és nem az általa vezetett egység “tulajdonosa”. Fix fizetésért dolgozik és a szervezetben befutható karrierre törekszik.)

Az „emberi kapcsolatok” iskola elvei A gazdálkodó szervezetek társadalmi szervezetek is egyben, és a formális és informális társadalmi szerkezet alapvetően befolyásolja a munkás viselkedését. Az egyéneknek nemcsak a gazdasági ösztönzők, de a társas kapcsolatok és a pszichológiai tényezők is fontosak. Az informális, vagyis spontánul és a vezetés akarata ellenére létrejött szervezet kikapcsolhatatlan és meghatározó vezetési tényező. Nem szétverni, hanem felhasználni kell. A formális struktúrát át kell alakítani vagy legalább is, illeszteni kell a pszicho-szociális tényezőkhöz. Fontos hogy működő információs csatornák épüljenek ki, amelyek kielégíthetik a dolgozók információs igényét. A vezetésnek nemcsak szakmailag és műszakilag, de szociálisan is képzettnek kell lennie.

Az általánosan elfogadott nézetek Az 1930-as években általánosan elfogadott nézetek Az általánosan elfogadott nézetek A valóságos helyzet A munkateljesítmény alapjában a munkás egyéni jellemzőitől függ A munkacsoportnak döntő szerepe van az egyén teljesítményének meghatározásában A fáradtság és a fizikai képesség a teljesítményt leginkább befolyásoló tényező A munkás teljesítményét döntősen befolyásolja, hogy mennyire tartja fontosnak és értelmesnek tevékenységét. A vezetés feladata, hogy mindenki számára elérendő és betartandó szabványokat állapítson meg A munkacsoport belső informális szabályai jelentős hatást gyakorolnak a valóban követett szabványokra

1950-es évek: létrejön a rendszerelméleti iskola Felfedezik, hogy szinte minden rendszer: sok összefüggő elem kapcsolata. Miért fontos, hogy a szervezetek rendszerek: visszacsatolások vannak benne, a tényezők és elemek hatnak egymásra és megváltoztatják az eredeti viselkedésüket, J. Forrester: Industrial Dinamics, Urban Dinamics, World Dinamics, Connant–Ashby tétel, A hiperkonnektivitás szintje, MONIAK-usok és mániákusok küzdelme

Kontingencia-elmélet A kontingencia-elmélet: az alkalmazott vezetési modellt nem szabad kizárólag elméleti megfontolásokból levezetni. Még csak nem is a vezető számára legkényelmesebb - “kézre eső” - módszert kell választani. Az alkalmazandó vezetési módszereket minden esetben, az adott konkrét helyzethez, a megoldandó feladatokhoz, a vezető személyiségéhez, a végrehajtásban részt vevők felkészültségéhez és elkötelezettségéhez célszerű illeszteni. A kontingencia-elmélet alapvető feltételezései: Nincs minden körülmények között egyaránt használható egyetlen legjobb megoldás és módszer. Az alkalmazandó módszereket illetően rugalmasnak kell lenni. Az adott helyzetben alkalmazandó módszereket a feltételekhez (az eszközökhöz, a szervezethez, a feladatokhoz és az emberekhez kell alakítani)

A McGregor féle X-Y elmélet Az “Y elmélet” szemlélete A fizikai és szellemi erőkifejtés az ember természetéből fakadó igénye, amelyet – megfelelő feltételek esetén - éppen olyan szívesen csinál, mint a játékot vagy a pihenést. Az emberek képesek irányítani és ellenőrizni önmagukat, olyan célok elérése érdekében, amelynek elkötelezték magukat. A célok melletti elkötelezettségük a célok kívánatosságának és a célok elérésével kapcsolatos meggyőződésük függvénye. Az átlagember – megfelelő körülmények között – megtanulja nemcsak elfogadni a felelősséget, hanem, keresi is azt. Az embereknek az a képessége, hogy a szervezeti problémák megoldása érdekében eredeti gondolkodás és a kreativitás maga fokáról tegyenek tanúbizonyságot viszonylag gyakran előfordul. Az “X elmélet” szemlélete Az átlagember eredendően nem szeret dolgozni. Ha ez lehetséges kerüli a munkát. A munkától való húzódozás miatt a legtöbb embert ösztökélni kell a munkára. Kényszerrel, ellenőrizéssel és irányítással kell elérni, hogy elvárt erőfeszítéseket tegyen a szervezet céljainak elérése érdekében. Az átlagember ezért szereti, ha irányítják. Elhárítja a döntés felelősségét. Az átlagember kevés ambícióval rendelkezik és mindenek felett a biztonságra törekszik.  

A különböző problémák értelmezése A probléma = a elvárt és a valóságos helyzet közötti eltérés Válság-probléma: a szervezet létét veszélyeztető akadályok/gondok, amelyek azonnali beavatkozást igényelnek. Stratégiai probléma: a szervezet létét hosszabb távon alapvetően befolyásoló, ám a jelenben még csak csirájában létező akadályok/lehetőségek. Taktikai problémák: különböző megfontolásokból azonnali figyelmet követelő helyzetek. Operatív problémák: folyamatosan termelődő, figyelmet igénylő helyzetek, amelyek megoldása nem feltétlenül a vezető feladata.

A menedzsment legfontosabb funkcionális területei Fejlesztés-menedzsment (termékek és a technológiai folyamat létrehozása) A termelési és szolgáltatási folyamat vezetése A marketing menedzsment A logisztikai menedzsment A fogyasztói kapcsolatok menedzsmentje A pénzügyi folyamatok menedzsmentje Az emberi erőforrás menedzsment A kontrolling-menedzsment A minőség menedzsment

Miért van kiemelt jelentősége a menedzsmentnek a szolgáltatások esetén? 1. A szolgáltatások emberre alapozott vállalkozások, 2. A szolgáltatások a termék-előállítástól eltérő problémákat vetnek fel, 3. A alapvetően újszerű kihívást jelent a globalizáció és a sokféle kultúra „kezelése”, 4. A szolgáltató szervezet teljesítményét alapvetően a szolgáltatást nyújtó érzelmi intelligenciája határozza meg, 5. A menedzsment ismereteken belül felértékelődik az emberi képességek szerepe.

A szolgáltatási iparágban felértékelődő menedzsment funkciók Emberi erőforrás menedzsment, Folyamat-, és változás-menedzsment, Minőség-menedzsment, Fogyasztói-kapcsolat menedzsment, Marketing menedzsment, Kontrolling menedzsment.

A vállalkozás (cég) fejlődésének szakaszai Családi gazdaság és természetes személy Törvényhozási (szabályozási) joggal felruházott egységek létrejötte a középkorban (egyetemek, és városok) „Join-stock” vállalkozások létrejötte Angliában és Hollandiában az újkor elején Az állam szabályozza az üzleti vállalkozás jogi formáját: létre jönnek a kisebb és nagyobb korlátolt felelősségű társaságok (szabványosodik a vállalkozás formája: Kft és Rt) A tulajdon és az ellenőrzés szétválik (a tulajdonosok csak egy részt tulajdonolnak, ugyanakkor a tulajdonrészek könnyen átruházhatókká válnak)

A komplex műszaki rendszerek „veszélyes üzemű” rendszerek Az olasz hajókatasztrófa, a spanyol vonatszerencsétlenség, a mostani Dél-Koreai hajókatasztrófa – a baj mindig az emberrel van!! Az olajfúró tornyok katasztrófái (Piper-alpha, Deep-Water Horizont stb.), Az efféle rendszerek jellegzetessége: Áttekinthetetlenek, Sok mindennel vannak összefüggésben Olyan tényezők befolyásolják, amelyeket korábban nem gondoltunk, A környezet bizonytalanok, A változások előre-jelezhetetlenek Ilyen helyzetekben rendszeresen keletkeznek és felvetődnek problémák.

A magántulajdonon alapuló gazdaság „veszélyes üzem” A piacgazdaság: a sokszor nehezen azonosítható igényű fogyasztó ellátásra alapozódik, mindenkinek szembe kell néznie a versennyel, de a fogyasztó nem mindig racionális és könnyen befolyásolható, egyre távolabbi fogyasztó ellátására törekszik, és kényszerül A vállalati tulajdonosa: Átruházza a döntés jogát megbízottakra, A megbízottak egy része választott egy nagyobb része alkalmazott, A megbízottaknak is több szintje alakul ki, és „lefelé” egyre kevésbé befolyásolhatja a tulajdonos és a fogyasztó A megbízottaknak sokféle, és a tulajdonosétól eltérő érdeke van A szükségképpen fellépő ellentmondások kiküszöbölésére bonyolult szervezeti rendszer, és piaci megoldások alakul ki.

Miért mennek csődbe a kisvállalkozások? A nagyok „talpa alá” kerülnek, A vágyakat összetévesztik a realitásokkal, Minden döntést egyetlen ember hoz, gyakran a körülmények sürgető nyomására, ötletszerűen, Kivesznek pénzt saját célra a cégből, A tulajdonos kiesik, és a cég működésképtelenné válik, A cég pénzügyileg sebezhető, A szakértelem hiánya sok területen

Miért megy csődbe egy nagy vállalat? A kicsiknél felsorolt rendszeresen felbukkanó problémák a nagyoknál - látszólag - nem léteznek. Itt rendelkezésre áll a technológia, a pénz, a piac, a szakértelem, a szervezettség, és biztosított a stabilitás. A tapasztalatok szerint három sajátos – részben a korábbi sikerrel összefüggő – probléma vezet a bukáshoz: „A megfőtt béka szindróma” = Én vagyok a legjobb (IBM, Kodak, Nokia), „Fejjel a falnak” = Nekem mindig minden sikerül (Enron, Parmalat) A „szervezett felelőtlenség” rendszerének kialakítása/kialakulása (Berings és BudaCash)

A káosz elgondolkoztató jelei A káosz és a „szokásos” válság-helyzet megkülönböztetéséhez jól használható útmutatást ad Frank Knight által alkalmazott, a kockázat-teli és bizonytalan környezet megkülönböztetése. Az ő értelmezésében a kockázatos azt jelent: alternatívák vannak, amelyek nem szüntethetők meg, de tudható az egyes alternatívák bekövetkeztének a valószínűsége és ezzel lehet számolni. A bizonytalanság viszont azt jelenti: nem mondható semmi a jövőről, nem lehet tudni a lehetséges bekövetkezőkről és azok valószínűségéről , Ezt a bizonytalanságot világítja meg a „fekete hattyú” metafora, amely a józan észnek ellenmondó, az emlékezetben nem fellelhető , meglepő jelenségek előbukkanásának lehetőségére utal. A fogalmat Nassim Taleb amerikai közgazdász tette népszerűvé. (N. Taleb: Fekete hattyú. Gondolat 2012. ). Kérdés, vajon mit tehet egy szervezet vagy egy társadalom, hogy ezt a hatást ellensúlyozza?

Mi kínálja a társadalom stabilitását a „fekete hattyúk” fenyegette környezetben? Nassim Taleb - Antifragile: Things That Gain From Disorder is 2012, Random House - öt tényező szisztematikus elemzésére építve próbálja azonosítani egy ország – akár Magyarország – törékenységét. Ezek: a kormányzási rendszer centralizáltsága, a gazdasági szerkezet diverzifikáltsága, az eladósodás mértéke, a politikai rendszer változékonyság, és a korábban átélt válságok a során felhalmozott tapasztalatok A modern társadalmak stabilitását – állítja Taleb - nem lehet a vékonyfalú borospohárral szemléltethető „törékenység”, illetve a piramis metaforájával jellemezhető „robosztusság” ellentétével leírni. A társadalmak stabilitását - a magas-szintű hatékonyság és alkalmazkodóképesség mellett - a szerkezeti és szervezeti rugalmasság is biztosíthatja

Dragon King hatás A „Fekete hattyú” metaforáját formálja még veszélyt idézőbbé a Dragon King metafora. A modellt Didier Sornette dolgozta ki az elmúlt években. (Lásd: D. Sornette, Dragon-Kings, Black Swans and the Prediction of Crises, International Journal of Terraspace Science and Engineering 1(3), 1-17 (2009). Annyiban lép tovább, hogy míg a fekete hattyú metaforát többnyire inkább mint meglepő jelenséget értelmezzük, addig Sornette a Dragon King bevezetésével azt kívánja jelezni: az embert körülvevő kaotikus rendszerekben váratlanul és előre-jelezhetetlenül bekövetkező hatások szükségszerűen súlyos veszélyt jelentenek az emberiségre és a üzleti világra. Vagyis az embert körülvevő rendszerekben - komplexitása és szorosan csatoltsága miatt - szükségszerűen keletkeznek rendszer-válságok. Ezeket nem – mint régen - egyesek butasága vagy egy csoport mohósága idézi elő, hanem szinte magától alakul ki, és ami bekövetkezik, az szinte bizonyosan katasztrofális. Erre a helyzetre az üzletnek a korábbi stratégiai logikától eltérő stílusú választ kell adni. Ezekre a szokatlan módszerekre tesz javaslatot a Harward Business Review 2016 jan-febr-i számában megjelent egy cikk.

Mi kínálja a stabilitást a vállalatok/szervezetek szférájában A káoszban kiszámíthatatlanság az alapértelmezett helyzet. Ezért a stabilitást olyan tényezők biztosítják, amelyek korábban, a viszonylag kiszámítható helyzetekben, „ellen-javalltak”, vagyis hatékonyságot csökkentők voltak. (Lásd: M. Reeves, S. Levin, D. Ueda: The biology of corporate survival. HBR. 2016 jan-febr. 47. ) A szervezeti stabilitást biztosító sajátos megoldások: Tartsd fenn a sokféleséget. Tartsd meg a modularitást Őrizd meg az ismétlődéseket. Csökkentsd a bizonytalanságot, de készülj a meglepetésre, Létesíts visszacsatolásokat, és hozz létre adaptációs mechanizmusokat. Erősítsd a bizalmat és ösztönözd a viszonosságot. Vagyis, ne stabilitásra törekedj, hanem alkalmazkodásra, tudatosan vállald a kísérletezést és tanulj a kudarcokból.

Ennek stratégiai következménye Ezen túlmenően az új helyzetben a szervezet stratégiáját meghatározó környezet szétesik négy – sőt öt – alapvetően eltérően kezelendő környezettípusra. (Lásd: Your strategy needs strategy A mű alapgondolata: azt, hogy mit kell tenned, alapvetően meghatározza, milyen környezetben tevékenykedsz. Ám az a 21. században egymástól alapvetően eltérő szegmensekre bomlik, Emlékezzünk a kontingencia elmélet üzenetére: nincs egyetlen jó vezetési módszere. Vannak helyzetek, vannak beosztottak és ezekhez kell illeszteni a viselkedést. Vagyis, nem az a jó vezető, aki mindig ugyanazt az - egyébként sokszor bevált - módszert alkalmazza, hanem aki képes a helyzethez illeszkedő módszerek és eljárások alkalmazására. Erre utalt egy érdekes tapasztalatom corporate governace válságbeli elemzésével kapcsolatban. Az volt a feltételezés – az enyém is – hogy ha valaki jó corporate governance módszereket alkalmaz, az szükségképpen jól jön ki a válságból. A tény: aki jókat alkalmaz, többnyire jól jött ki, de nem mindig. Aki nem ezeket alkalmazta, az többnyire bukott, de nem mindig.