Közüzemi szolgáltatások térségszervezése Dusek Tamás, egyetemi docens Széchenyi István Egyetem Gazdasági Elemzések Tanszék A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010
A kutatásban résztvevők Czakó Katalin Dusek Tamás Gaál Bertalan Horváth Balázs Horváth Richárd Koppány Krisztián Poreisz Veronika Szabó István Szabó Lajos Szalka Éva Bauzek Nikoletta Bognár Éva Gyenes Hanna Temesi Melinda Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás egyetemi docens
Tanulmányok és konferencia előadások A mérethatékonyság vizsgálata a helyi kommunális szolgáltatásoknál Economies of scale in local communal services: a Hungarian case study A kommunális szolgáltatások horizontális integrációja Győr példáján Theory and empirics of horizontal and spatial integration of local communal services Mobilitási igények Győrben és vonzáskörzetében Megjelennek a Területi Statisztika 2013 novemberi számában, illetve megjelent az ERSA 2013 évi kongresszusa kiadványában TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás, egyetemi docens
Elméletileg egyszerű koncepció Operacionalizálása, mérése nagyon nehéz Mérethatékonyság Elméletileg egyszerű koncepció Operacionalizálása, mérése nagyon nehéz Empirikus munka kevés, eredményeik ellentmondásosak Függhet-e a szolgáltatási terület nagyságától, a településmérettől, a lakosságszámtól a szolgáltatások lakosságarányos átlagköltsége? Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás, egyetemi docens
Közüzemi szolgáltató szintű alapegységek Adatbázis Közüzemi szolgáltató szintű alapegységek Vállalati (mérleg) adatokból egyénileg felépített Összeállítása: több lépcsőben, metaadatok sincsenek (szolgáltatók körére), önmagában is eredmény 293 alaptelepülés, 600 vállalkozás TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás, egyetemi docens
Vízszolgáltatás (Budapest és 5 ezer lakos alatt) Eredmények Mérethatékonyság több mutató, azon belül elsősorban az üzemi költség/árbevétel alapján: Vízszolgáltatás (Budapest és 5 ezer lakos alatt) Szennyvízkezelés (Budapest és 5 ezer lakos alatt) Távhőszolgáltatás (5 ezer lakos alatt) Mérethatékonytalan (növekvő átlagköltség): Hulladékgyűjtés 2,5 ezer lakos alatt a legkisebb átlagköltségű 5 és 250 ezer lakos közötti tartományban: nincs egyértelmű tendencia semelyik szolgáltatásnál TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás, egyetemi docens
Közüzemi szolgáltatók horizontális integrációja Elméleti előrejelzések itt is ellentmondásosak, de többnyire az integráció mellettiek Empirikus kutatás lehetősége korlátozott, kevés a tapasztalat Debrecen, Győr, Kaposvár, Miskolc, Pécs, Sopron, Veszprém TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás, egyetemi docens
Közüzemi szolgáltatók horizontális integrációja Az integráció motivációi: Adóoptimalizáció Egységesített adminisztratív tevékenységek Egységesített, hatékonyabban kihasznált fizikai munkaerő Közbeszerzési és beszerzési rendszerek központosítása Egyablakos ügyintézés: kiszolgálási színvonal Egységes ügyfél adatbázis: koordinált tartozási-behajtási rendszer Átláthatóbb működés: 1 felügyelő bizottság, egységes működési szabályzat és beszámoló TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás, egyetemi docens
Beszerzések kedvezőbb áron (gázolaj, telefon stb.) Eredmények Javuló munkaerőhatékonyság: fizikai dolgozók létszámcsökkenése 150 fő (szellemieké: 9 fő) Beszerzések kedvezőbb áron (gázolaj, telefon stb.) Egyéb, nehezen számszerűsthető hatások TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás, egyetemi docens
13 településen hiányzott az óvoda (500 fő alattiak) Oktatás 2011-es adatok 13 településen hiányzott az óvoda (500 fő alattiak) 90 % körüli kihasználtság 4864 Győrbe beíratott óvodás 8,6 %-a vidéki volt TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze 10 Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás, egyetemi docens
20 településen nincs általános iskola Oktatás 20 településen nincs általános iskola diákok 60 %-a Győrben tanul, míg a lakosság 55 %-a él itt Önkormányzati iskolákban 16 % alatti a bejárók aránya, nem önkormányzati fenntartásúakban 67 % fölötti (össz. 27 %) TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze 11 Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás, egyetemi docens
Településszerkezet, népsűrűség figyelembe vétele További kutatások Időbeli kiterjesztés Településszerkezet, népsűrűség figyelembe vétele Térségi integrációk vizsgálata: Pannonvíz TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.12.25. Dusek Tamás, egyetemi docens
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.12.25. Előadó neve, beosztása