Szakszervezetek és munkaerőpiac

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
évi változások a társadalombiztosítási rendszerben (járulékok, egészségügyi hozzájárulás)
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Szociális párbeszéd Magyarországon Torinó EMCEF - ILO.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Az „első lépés” TÁMOP
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Esélyek a munkaerőpiacon
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„Út a munkához”program
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Közérdekű Nyugdíjas Szövetkezet
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Munkanélküliség.
Munkagazdaságtani feladatok
Új pályainformációs eszközök - filmek
ÉVOSZ - Németországi Vállalkozási Tagozat ( ÉVOSZ-IWTD )
Kereseti egyenlőtlenségek
Háztartási termelés, család, életciklus
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Munkagazdaságtani feladatok
Munkagazdaságtani feladatok
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Munkagazdaságtani feladatok
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
Baranya Megyei Önkormányzat
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Szakszervezetek és munkaerőpiac

A szakszervezet fogalma Általánosan: olyan munkavállalói szervezet, melynek célja, hogy tagjai számára a foglalkoztatás anyagi és nem anyagi feltételeit javítsa. Jellemzői: önkéntesen létrehozott, tartós egyesülés, önkormányzattal rendelkező szervezet, a törvény által meghatározott célra alakul, nyilvántartott tagsággal rendelkezik, céljának elérésére szervezi tagjai tevékenységét.

Két alapvető típusa Ágazati: egy ágazatban vagy vállalatnál stb. dolgozókat tömörít, foglalkozásra való tekintet nélkül Pl. VDSz (Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége); VDSzSz (Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezet); FDSz (Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete); Magyar Rádió Dolgozóinak Szakszervezete Szakmai: szakmában/foglalkozásban dolgozókat tömörít, tekintet nélkül a munkahelyre Pl. Írók Szakszervezete; Magyar Artistaművészek Szakszervezete; MOSZ (Mozdonyvezetők Szakszervezete)

Munkaügyi kapcsolatok rendszere a munkavállaló(k), a munkáltató(k), illetve képviseleti, érdekképviseleti szervezeteik egymás közötti, valamint az állammal (kormányzati szervekkel) való intézményes kapcsolatainak rendszere. alapvető célja a szereplők közötti együttműködés és a munkabéke fenntartása, a konfliktusok megelőzése és a kialakult konfliktusok megoldása.

A munkaügyi kapcsolatok intézményrendszere makroszintű szociális párbeszéd, konzultáció a közszférában; a versenyszférában; ágazati szociális párbeszéd; kollektív tárgyalások és szerződések rendszere; munkavállalói részvétel (participáció) intézményei; munkaügyi, viták és rendezésük intézményei, beleértve a nyomásgyakorló eszközök alkalmazását (pl. sztrájkot); individuális (egyéni) munkaügyi kapcsolatok; nemzetközi szinten (nálunk az Európai Unió szintjén) megvalósuló szociális párbeszéd.

Magyarországi specialitások Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács (NGTT): a társadalmi párbeszéd legmagasabb szintű fóruma; 2011-ben váltotta fel a következőket: Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT), Gazdasági és Szociális Tanács (GSZT), Gazdasági Érdekegyeztető Fórumot (GÉF). Az NGTT tagjai „oldalakat” alkotnak: A Tanács tagjai oldalakat alkotnak, melyek a következők: Gazdaság Képviselői Oldal Munkavállalói Oldal Civil Oldal Tudomány Képviselői Oldal Egyházi Oldal

A szervezettség mérése adatok: stats.oecd.org; laborsta.ilo.org Szakszervezeti tagok aránya (Trade union density) (%) (OECD): nálunk a jelentett adat az 1995-ös 49,1%-ról 2008-ra 16,8%-ra csökkent, 2014-ben 10,5% volt. Bruttó (nyugdíjasok és munkanélküliek is): nálunk 2004-ben 19,9% az ILO szerint (ekkor a jelentett adat 16,9%) Nettó (csak a foglalkoztatottak): ugyanekkor 14% Kollektív szerződéssel az összes foglalkoztatottból lefedett dolgozók aránya (collective bargaining coverage): nálunk 2013-ban (legújabb) 25,0% az ILO szerint

2011-es OECD adatok (HUN 2008) www. oecd. org http://stats. oecd

2004, OECD adatok

A szakszervezetek céljai Eljárási célok: beleszólás Javadalmazási célok: bér kiegészítő juttatások szabadság, nyugdíj stb. Foglalkoztatási célok

Korlátozó tényezők A szakszervezet céljainak elérést korlátozza a keresleti görbe alakja és elmozdulásai Kérdés: Rugalmas vagy rugalmatlan kereslet esetén lesznek erősebbek a szakszervezetek? Hogyan hat az árupiaci kereslet a szakszervezetek piaci lehetőségeire?

Szakszervezetek munkaerőpiaci hatása (2 modell) Monopol-szakszervezeti modell Hatékony szerződési modell

Monopol-szakszervezeti modell A szakszervezet megszabja a bért, a munkaadó pedig erre reagál a foglalkoztatási szint megszabásával (nincs közvetlen interakció) Kérdés: Hatékony-e ez a modell a felek szempontjából? Szekvenciális-e a két fél döntése a valóságban?

Hatékony szerződési modell A felek az egyéni döntés helyett közösen állapodnak a meg a bérről és a foglalkoztatásról. Az elemzéshez vezessük be újra az izoprofit görbéket (I0 > I1 > I2).

Hatékony szerződési modell Pareto-optimális elmozdulás a felek számára Több lehetséges megállapodás: szerződési görbe (ed)

Szakszervezeti tagság kereslete és kínálata tagság ára: belépési- és tagdíj, időráfordítás ízlés Kínálat: Szakszervezeti szolgáltatás költségei

Mitől függ a görbék helyzete? Demográfiai változások: pl. nemek eltérő szolgálati ideje miatt Ágazati összetétel: vállalati méret (elidegenedettség, beszervezési ktg.), kereslet rugalmassága Munkaerő földrajzi megoszlásának változása, ha földrajzilag eltérő a szervezettség haszna és költsége Versenyerők: a termékkereslet árrugalmassága, munkáltatók magatartásának változása Munkáltatói ellenállás Jogi-politikai környezet

Szakszervezeti akciók az LD görbe módosítására Végtermék iránti kereslet növelése, illetve rugalmasságának csökkentése: importkvóták belföldi tartalom előírása importvámok fogyasztói ízlés befolyásolása (szakszervezeti termék) Szakszervezeti tagokat helyettesítő termelési tényezők költségének növelése: minimálbér emelése bevándorlás korlátozása minimális munkaerőlétszám, ill. létszámarányok előírása egyes szakmák által ellátható funkciók korlátozása tanoncok, tanulók számának, illetve oktatási intézmények, vagy foglalkozás-gyakorlás kontrollja

Egyezkedés munkaadó és szakszervezet közt Termelékenységi alku: bérnövelésért cserébe termelékenység fokozó intézkedések Költségek okozásával történő fenyegetés: Munkalassítás Sztrájk stb.

A sztrájk és alku hicksi modellje

A hicksi modell folyományai Bármi, ami feljebb mozdítja vagy laposabbá teszi az UR görbét, elnyújtja a sztrájkot és növeli a kialkudott bért Csökkenő költség a sztrájkoló dolgozó számára (pl. alacsony munkanélküliség, kormányzati segély a sztrájk alatt stb.) Ha az EC-t szorítja lejjebb valami, az szintén elnyújtja a sztrájkot és csökkenti a kialkudott bért Ha a vállalat kevésbé nyereséges, rugalmatlan a termékkereslet, vannak készleteik, könnyen helyettesíthetik a dolgozókat, sztrájkbiztosításuk van A sztrájkok indokolatlanul költségesek: A sztrájk nélküli vagy rövidebb sztrájkkal elért megállapodás mindkét félnek előnyösebb Megérti alkuprotokollokat kialakítani

Miért fordulnak elő sztrájkok, ha károsak? Sztrájkfenyegetés fenntartása Szakszervezetek belső szolidaritásának fenntartása Aszimmetrikus információk: A másik álláspontjának pontatlan ismerete A sztrájk, illetve annak tűrése jelzésként működhet

A szakszervezeti bérhatás elmélete Viszonylagos bérelőny: R = (Wu – Wn) / Wn A szakszervezetek nem csak tagjaik, de a többiek bérét is befolyásolják. Példa: adott két szektor, mindkettő szervezetlen, köztük az áramlás szabad. Ekkor a közös egyensúlyi bér mellett kialakulnak az egyensúlyi foglalkoztatási szintek. Ezután az egyik szektor szakszervezetivé válik, és ott a bérszintet megemelik.

A szervezeti szektorban NEM alkalma-zott munkavállalók lehetséges reakcióit megalapozó hatások Túlcsordulási hatás Fenyegetési hatás Várakozási munkanélküliség Munkaerő-kereslet eltolódása

Túlcsordulási hatás A szervezett szektor munkanélkülijei „átcsordulnak” a nem szervezett szektorba, eltolva ezzel minkét szektor kínálat görbéit (ábrán kékkel jelölve) A szervezett szektor munkanélkülisége megszűnik, a nem szervezettben pedig alacsonyabb bérek és magasabb foglalkoztatás alakul ki A megfigyelt R nagyobb, mint a tényleges abszolút hatás: A = (Wu1 – W0)/W0

Fenyegetési hatás A szervezetlen dolgozókat is képviseli a szakszervezet Ekkor a munkaadónak megérheti a nem szervezett dolgozókat „lefizetni” a szakszervezeti bérnél alacsonyabb, de W0-nál magasabb bérrel. Ekkor: Munkanélküliség alakul ki a nem szervezett szektorban R kisebb lesz, mint A

Várakozási munkanélküliség Ha a várható bér magasabb a szakszervezeti szektorban: bértétel*munkahelyhez jutás esélye Mérsékli a nem szervezett szektor kínálati görbéjének jobbra tolódását, sőt balra is tolhatja azt

Munkaerő-kereslet eltolódása A szakszervezeti szektor termékei iránti keresletet növelik a nem szervezett szektor kárára Ezt követi a munkaerő-keresleti görbék eltolódása is

Szakszervezetek hatása a termelékenységre Növelheti: A dolgozók preferenciái, javaslatai a vezetés tudomására hozhatók Alacsonyabb kilépési ráta növeli a speciális képzésbe történő beruházást Csökkentheti: Növeli az egységnyi kibocsátásra jutó munkaerőköltséget a munkakörön kívüli munkavégzés tiltásával, a minimális létszámok előírásával… Empirikus bizonyítékok vannak rá, hogy a szakszervezetek csökkentik a vállalatok nyereségét

A szakszervezetek társadalmi szintű hatása Veszteségek: Sztrájk alatt kieső termelés Felesleges munkaerő alkalmazása Mobilitás csökkentése és a bérek torzítása: nem jön létre alkalmazkodás Jólétnövelés: tökéletlen piacok esetén Kollektív tiltakozás mechanizmusa

Köszönöm a figyelmet!