Vida Gábor Kisjenő (Románia)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Advertisements

KÖNYVBEMUTATÓ. Könyvbemutató február óra Polgárok Háza 1089 Budapest, Visi Imre utca 6. Délvidéki Magyar Golgota című tanulmánykötet.
Stephen Edwin King Állattemető. A szerzőről •1947. szeptember 21-én született a maine-i Portland városában. •Amerikai író, a jelenkor egyik legolvasottabb.
Történeti episztemológia
Hogyan illeszkedik be Mészöly munkássága a második világháború utáni magyar irodalomba?
Arany János Ősszel.
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Megértési értelmezési folyamatok
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Novellaelemzési szempontok
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A közösségiség megjelenése a magyar, a székely és a cigány népmesékben
Élete szeptember 20-án született Farkaslakán
ÜDVÖZLET SEPSISZENTGYÖRGYÖN 2009 MÁJUS 21. MIÉRT SEPSISZENTGYÖRGY? MSZT-MSZT HÁROMSZÉKI TAGOZATA.
Társadalmi állapotrajzok konferencia
Másság-tisztelet vagy személyi méltóság: a társadalompolitika válaszútja Kővári János
Hamlet 15/B.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A szövegértés tanítása II.
Készítette: Sümegi Dániel
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
NEVELÉSELMÉLET.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Összeállította: Dóber Valéria
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
A kommunikáció tényezői
A postás, aki egy ujjal tudott fütyülni MŰNEME: epika MŰFAJA: novella
A Magyar Tehetséggondozó Társaság kiadványai
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
BABEŞ-BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM BÖLCSÉSZKAR MAGYAR NÉPRAJZ ÉS ANTROPOLÓGIA TANSZÉK ERDÉLYI MAGYAR TUDOMÁNYOS KONFERENCIA EGY SZÖVEGTÍPUS KONTEXTUSA Gál Géza.
Tündérkert (Erdély-trilógia I.)
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
TÉREY JÁNOS: ÁTKELÉS BUDAPESTEN (2014) Arató László 2015.
Závada Pál: Természetes fény Magvető, Budapest, 2014 Készítette: Pfeiffer Tamás István.
Szabó Magda : Abigél.
Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Gyula, 2009.október Kun Kitti Kata, József Attlia Gimnázium Makó Családom története az elmúlt 200 év tükrében.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra.
A magyar felvilágosodás irodalma
Zoltán Gábor ORGIA Kalligram, 2016 AEGON Shortlist
1. Balladák.
Kertész Imre: Sorstalanság
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A pályázat címe: Erdély aranykora, Bethlen nyomában nyomában
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A novellaelemzés szempontjai
Mikszáth Kálmán novellái
JÓKAI MÓR EGY MAGYAR NÁBOB.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Tompa Andrea: Omerta – Hallgatások könyve
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

Vida Gábor 1968. Kisjenő (Románia) író, a marosvásárhelyi Látó folyóirat egyik szerkesztője nyolc kötete jelent meg, többségében a Magvető Kiadó gondozásában első Magyarországon megjelent novelláskötete után Artisjus-díjat, legutóbbi regénye után Déry Tibor-díjat kapott Aegon-díjra, Libri-díjra és Merítés-díjra is jelölték

Egy dadogás története Mit látunk a borítón? Milyen nézőpontból? Milyen hangulatot kelt? Milyen éles kontrasztok figyelhetők meg a képen? Milyen képzettársításokat kelt a fa, az erdő, a rengeteg látványa? Milyen irodalmi toposzok kapcsolódnak az erdőhöz? Milyen kapcsolat lehet a kép, az általa keltett asszociációk, valamint a könyv címe között?

Kisfilm – szerző és műve Nézzétek meg a kisfilmet, majd válaszoljatok a kérdésekre!

Kérdések a kisfilmhez Milyen ellentmondás figyelhető meg a beszélgetés témája és a beszélő, Vida Gábor előadásmódja között? Hogyan viszonyul a beszélő a dadogáshoz, és hogyan viszonyulnak általában a beszédhibához az emberek? A beszélő szerint hogyan viszonyulnak az emberek az irodalomhoz? Hogyan viszonyulnak az ő írásaihoz? Hogyan viszonyul a szerző a valósághoz és a fikcióhoz? Miért viszonyulhat másként ugyanahhoz a könyvhöz a távoli olvasó és a valódi történések szemtanúja? Mennyire tekinthető fontosnak a beszélő szerint egy könyv fogadtatása, az olvasói visszajelzés, az elismerés? Hogyan tekint önmagára, milyennek látja a helyzetét a beszélő? Mi az irónia szerepe ebben a számvetésben?

Vizsgáljuk meg a szennycímlapot! Milyen lényeges különbségek fedezhetők fel a könyvborító és a szennycímlap között? A kisfilmben elhangzottak ismeretében fontos lehet-e, hogy a műfajt is feltüntették? Van-e jelentősége annak, hogy a regény szó zárójelben szerepel? Milyen történetre számíthat az olvasó? Miért lehet olyan fontos egy dadogás története, hogy regény szülessen belőle?

Miért a dadogás? Mire vagy kire vonatkozhat a dadogás egy történetben? Milyen végpontjai lehetnek egy ilyen történetnek? A kisfilmben elhangzottak ismeretében miért lehetnek fontosak a szemtanúi egy dadogás történetének? Miért lehet fontos az igazság egy dadogás történetében, amely kiválthatja a szemtanúk haragját? A kisfilmben elhangzottak ismeretében mire vonatkozhat a szerzői tévedés, torzítás vagy hantázás? Milyen eszközökkel lehet hitelesen elmondani egy ilyen történetet? Megjelenhet-e elbeszélői szinten a dadogás? Lehet-e motívum a dadogás? Lehet-e többletjelentése? [József Attila Ódájának melyik híres sorában jelenik meg metaforaként a dadogás, és mivel áll ott ellentétben?]

Erdély (Edt, 322–323.) Olvassátok el a szemelvényt, és válaszoljatok a kérdésekre! Ki a főszereplő? Milyen korú, milyen motivációi vannak? Milyen tényezők hátráltatják a főszereplőt? Hol, milyen történelmi környezetben játszódik a történet? Milyen személyiségek említése hitelesíti a történelmi időt? Hogyan határozza meg a környezet az emberi viszonyokat? Milyen időtávlatból tekint az elbeszélő az eseményekre? Milyen narrációs eszközökkel jeleníti meg a párbeszédet? Kivel és miért állítja párhuzamba a főszereplőt a tanárnő? Miért tekinthető ironikusnak ez a párhuzam? Miért tekinti fordulatnak az elbeszélő a történetet? Hogyan értelmezhető az utolsó két mondat? Melyek azok a szavak, kifejezések, amelyeket nem értettél?

Erdély (Edt, 322–323.) Hallgassátok meg a szemelvényt a szerző előadásában! (1:24:06)

Erdély (Edt, 322–323.) Hasonlítsátok össze a szemelvényt a hangzó változattal! Milyen információkkal egészül ki a szerző előadásában? Milyen gesztusokkal egészíti ki a szemelvényt a szerző? Másként érvényesül-e az irónia, mint az írott változatban? Ceauşescu szónoklásának megidézésén túl miként utal az előadó a diktátor által képviselt rendszer működésére? Mi tudható meg az írott és a hangzó változatból az 1980-as évek társadalmáról? Hogyan viszonyulnak egymáshoz és a politikai rendszerhez a különböző társadalmi csoportok? Melyek azok a kifejezések, amelyek arra vonatkoznak, hogyan viszonyulnak a szereplők a diktátor személyéhez? Hogyan idézi meg a zárlat A császár új ruhája c. Andersen-mese végét? Mi a lényeges eltérés a két befejezés között?

Az irodalom (Edt, 35–37.) Olvassátok el a szemelvényt, és válaszoljatok a kérdésekre! Milyen kisebbségek éltek Erdélyben 1985-ben? Hogyan viszonyult a romániai diktatúra az erdélyi magyarsághoz? Milyen volt Románia és Magyarország viszonya 1985-ben? Milyennek ábrázolja az elbeszélő az erdélyi magyarság viszonyulását a románokhoz és a romániai diktatúrához? Miként jelenik meg a szövegben a felelősség kérdése? Mire utal a második bekezdés elején a posztulátum kifejezés? Hogyan váltak magyarok a diktatúra áldozataivá? Mi jellemezte az erdélyi magyarság jövőképét 1985-ben? Miként keretezi a szöveget az elbeszélő élethelyzete? Miért ellentmondásos a felvételizők helyzete? Hogyan értelmezhető a második bekezdés utolsó mondata?

Szerkezet – a „DE”-vel kezdődő regény Rögzítsétek T-táblázatban, a szemelvények szerint milyen ellentmondások jellemzik a korabeli erdélyi társadalmat! [pl. titokban nevetnek a diktátor kézmozgásán, de tartanak is a diktátor által képviselt rendszertől, a besúgóktól; a kommunista rendszer nem egyenlőségre törekszik, a soknemzetiségű Erdélyben nacionalista politikát alkalmaz; az erdélyi magyarságra veszélyt jelent a diktatúra, mégis sokan együttműködtek: magyar párttitkár, szekus is volt; a magyarok gyakran minden sérelemért a románokat teszik felelőssé, de csak a saját veszteségeiket veszik számba; bár a rendszer kevésre tartja a pedagógusok munkáját, a felvételizőket mégis versenyre kényszeríti: noha senki sem akar tanár lenni, a felvételi jelentkezés maga az ellenállás.]

Szerkezet – a „DE”-vel kezdődő regény Hogyan határozhatja meg a társadalom működésének ellentmondásossága egy korabeli család történetét? Olvassuk el közösen a regény bevezetését! (Edt, 5–6.) Milyen viszonyrendszer rajzolódik ki a szemelvényből? Milyen párhuzam figyelhető meg az apa és a fiú életútjában? Miben hasonlít a gondolkodásuk? Miben tér el apa és fiú gondolkodása? Az elbeszélő magatartásának milyen sajátosságai kerülnek előtérbe? Hogyan viszonyul a bevezetésben a narrátor saját társadalmi helyzetéhez és szerepvállalásaihoz? Miként határozza meg a retrospektív (visszatekintő) szerkezet a narrációt? Hogyan jelenik meg a többi szemelvényben a felnőtt elbeszélő nézőpontja?

A rend (Edt, 171–174.) Olvassátok el a szemelvényt, és válaszoljatok a kérdésekre! Milyen korúnak látjuk a főszereplőt a szemelvényben? Mi határozza meg a rendet a családban az elbeszélő szerint? Hogyan viszonyul ehhez a rendhez a család? Mivel igazolható, hogy ez a rend nem leképezi a diktatúra működését, hanem attól függetlenül létezik? Milyen pillérei vannak a baróti univerzumnak? Hogyan viszonyul a főszereplő a nagyapa által irányított rendhez? Hogyan viszonyulnak a fiúhoz a családtagok? Milyen eredménnyel zárul a főszereplő beavatása? Hogyan viszonyul a nagyszülőkhöz az elbeszélő? Átlagosnak vagy egyedinek tekinthető a baróti nagyapa univerzuma a korabeli székely családok világában?

A másik oldal (Edt, 73–77.) Olvassátok el a szemelvényt, és válaszoljatok a kérdésekre! Hogyan viszonyul a család múltjához az anya? Mit jelent a nővéreivel közös ideológiája? Hogyan viszonyul az alföld magyarsága a székelyekhez? Miként kapcsolódik mindez az apa gondolkodásához? Milyennek ábrázolja az elbeszélő a romániai magyarok tagolódását? Miért különleges a főszereplő helyzete? Hol jelenik meg a szemelvényben az anya által kifogásolt gúny és irónia? Melyik korábbi szemelvényben szerepelt hasonlóan gúnyos megjegyzés? Milyen összefüggésben? Milyen történelmi traumákat idéz meg a szemelvény? Mit nevez az elbeszélő verbális lincselésnek? Milyen összefüggésben van mindez a történelmi traumákkal?

A dadogás (Edt, 98–106.) Olvassátok el a fejezetet, majd válaszoljatok a kérdésekre! Hogyan viszonyul a család a főszereplő dadogásához? Hogyan viszonyul hozzá az aradi doktornő? Hogyan viszonyul saját dadogásához a főszereplő? Mi derül ki a dadogás hátteréről? Mi okozhatta? Milyen társadalmi-politikai változásokra utal az elbeszélő az aradi múzeum egykori tárlatának bemutatásával? Milyen változás következik be harmincöt éves korában? Hogyan kapcsolódik össze az elfogadás érzése az írói léttel? Hogyan kapcsolódik össze a hosszabb elbeszélés megírása az első lovaglással, illetve a nagyapák emlékével? Miben hasonlít egymáshoz a nagyapák igen különböző világa? Hogyan kapcsolódik mindez az irodalom világához?

A dadogás (Edt, 98–106.) Miként jelenik meg a fikció és a valóság viszonya a székelyhodosi lóvásárról szóló történetben? A mondatokba kapaszkodás, vagyis az írással, a fikcióvá formálással való foglalkozás mihez nyújt segítséget? Hogyan kapcsolódik össze az írás a beszéd artikulálásával? Mire vonatkozik ez a mondat: „Aligha lesz ebből vágta”? Miként módosítja a narrátor valósághoz való viszonyulását mindaz, amit az irodalom segítségével megtapasztalt? Mire vonatkozik, hogyan értelmezhető ez a mondat: „Nem otthonos az a világ, de az volt az otthon”? Mire vonatkozik az utolsó bekezdésben a szálak összefűzéséről és a gubancok szétválogatásáról szóló rész? Miért lehet fontos a szülőföld kitalálása, megalkotása?

A képek és videók forrása (1) https://www.libri.hu/irodalmi_dij (2018.07.24.). (2) https://www.libri.hu/szerzok/vida_gabor.html (2018.07.24.). (3) https://www.fb.com/dadogosiro.vida.gabor (2018.07.24). (4) https://vimeo.com/262018155 (2018.07.24.). (6) http://kiadok.lira.hu/media/kiadok/pdf/139457371.pdf (2018.07.24.). (9) https://www.fb.com/librikonyvesboltok/videos (2018.07.24.).