TANULÓSZERVEZETEK, SZERVEZETI TANULÁS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
D ALE C ARNEGIE T RAINING  Dale Carnegie ® : A hagyomány  Alapítva: 1912  Cég-központ: New York City  DC Kutató-központok: New York, St.Louis, Washington.
Advertisements

A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Minőségmenedzsment alapelvek
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Tudástranszfer egyetemi városokban
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
SZEMÉLYZETI MARKETING
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Fogd A Kezem Alapítvány
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tudástranszfer.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
A kompetencia alapú oktatás implementációja
A TANULÓ SZERVEZETEKRŐL
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Dr. Fülöp Gyula Új stratégiai kihívások
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
Tervezési folyamat.
Kultúra és kommunikáció
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
SEEM alapok.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

TANULÓSZERVEZETEK, SZERVEZETI TANULÁS ELŐADÓ: DR. UJHELYI MÁRIA egyetemi docens Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Menedzsment és Marketing Tanszék Debrecen, 2014.

A TANULÁS DEFINÍCIÓJA TANULÁS: TAPASZTALATUNK EREDMÉNYE KÉPPEN BEKÖVETKEZŐ VISZONYLAG TARTÓS MAGATARTÁSVÁLTOZÁS

TANULÁS ELMÉLETEK KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS OPERÁNS KONDICIONÁLÁS TÁRSAS TANULÁS KOGNITÍV, TUDATOS TANULÁS LEWIN HÁROM LÉPCSŐS VÁLTOZÁS TANULÁS MODELLJE TAPASZTALATI TANULÁS EGY- ÉS KÉTHURKOS TANULÁS

A TAPASZTALATI TANULÁS MODELLJE Cselekvés és tapasztalat Absztrakció és általánosítás Tanultak tesztelése Megfigyelés és reflexió Forrás: KOLB, D. – FRY, R.: Toward an applied theory of experiental learning. In: COOPER, C. L. (ed.): Theories of group processes. John Wilev and Sons. New York 1975.

EGY- ÉS KÉTHURKOS TANULÁS Forrás: ARGYRIS, C.: On Organizational Learning. Blackwell, Oxford, 1992. 8. old. Meghatározó változók Cselekvések Következmények Megfelelő Nem megfelelő Egy- hurkos Két-

SZERVEZETI TANULÁS Az a folyamat, melynek eredményeként a szervezetben tudás jön létre, ez a tudás elterjesztésre kerül a szervezetben, beépül abba, elérhető, felhasználható a döntésekhez más szervezeti tagok és egységek számára is.

JELENTŐSÉGE Az egyetlen fenntartható előny versenytársaiddal szemben az, ha képes vagy gyorsabban tanulni, mint ők Szervezeti tudás > egyéni tudások összessége (Boisot) Minden szervezet tanul, egyéni tudást kombinál Szervezeti tudás lényege, hogy a tudás akkor is megmarad, ha az azt létrehozó tag időközben elhagyta a szervezetet.

TUDÁS Fontos erőforrás, vezető vállalatok rendelkeznek vele A tudást elsajátítjuk, tanulási folyamattal pontosítjuk, felülvizsgáljuk A szervezetek a tudást kódolva rögzítik rutinokban, szervezeti kultúrákban Olyan válaszkészlet, melyet adott probléma megoldására vonultatunk fel (Popper) Olyan egyéni hiedelem, melyet jelenségek közötti oksági összefüggésekről alakítunk ki (Sanchez, Henne, Thomas)

INFORMÁCIÓ Régen tranzakció támogatására szolgált, ma a fizikai erőforrások elé került termelési eszközöket helyettesítő szerepe (pl: készletszint minimalizálás, rugalmas gyártási rendszer) Bizonytalanságot szüntet meg Önmagában még nem tudás! Emberi fejlesztés kell hozzá! Hozzáadott értéket teremt, piaci értéke van.

ADAT Ismeret, fizikai formában kódolva, nem feltétlenül hordoz információt

A TUDÁS VERSENYELŐNY Termékekbe integrált, a versenytársak által nem másolható és a vevő által hozzáadott értéknek elismert tudás lesz a fenntartható versenyelőny. Stratégiai és piaci értelemben ez a legfontosabb EEM feladata: Olyan struktúra és tanulási eljárás létrehozása, amely az ilyen újfajta tudást képes megteremteni a versenytársnál gyorsabban és hatékonyabban.

A TUDÁS TÍPUSAI EXPLICIT TUDÁS megragadható, leírható, verbálisan kommunikálható, tanulással megszerezhető. Az írott szabályzatok,formalizált eljárások az explicit tudást közvetítik.

A TUDÁS TÍPUSAI IMPLICIT (TACIT) TUDÁS Tapasztalat, kísérletek eredménye. Mi magunk sem tudjuk megragadni, nemhogy átadni. Nem rendszerezhető, nincs adatbázisa, nem kommunikálható. Meghatározza a tagok cselekedeteit. Szervezeti rutin, közös gondolkodási minták, értékrendszer, szemlélet ami a szervezeti kultúrában ragadható meg. Legnagyobb versenyelőnyt adja! Valódi kincs.

TUDÁSMENEDZSMENT Azzal foglalkozik, hogy a tagok tudását hogyan lehet a szervezetben úgy elterjeszteni, hogy ahhoz a legtöbben hozzáférjenek A szervezeti tudást a stratégiai célok érdekében a kultúra tudatos fejlesztésével lehet kiaknázni, amit a stratégiai emberi erőforrás menedzsment (SEEM) támogat leginkább

A SZERVEZETI TANULÁS FOLYAMATA A TUDÁS LÉTREHOZÁSA A TUDÁS ELTERJESZTÉSE A TUDÁS TÁROLÁSA SZERVEZETI SZINTEN

TUDÁS LÉTREHOZÁSA Már meglévő tudás átvételével (pl. Licenc, know-how), vagy eredeti tudás létrehozásával (pl. Tényfeltárás, ismeretek kombinálása, kutatás, tapasztalat). Venni vagy csinálni? Szervezeten kívülről származó tudást (szakkönyv, oktatási program, tanácsadó, franchise, licenc), vagy szervezeten belülről származó tudást (kísérlet, K+F, tréningek, rotáció) különböztetünk meg.

A TUDÁS ELTERJESZTÉSE Explicit tudás esetén dokumentumok, jelentések segítségével, mint pl. Vezetői utasítás, körlevél, tájékoztató anyagok, belső hírlevél, újság, szabályzatok, számítógépes rendszerek. A rotációs program révén az egyik részlegen fellelhető tudás – a munkatársak mozgatásával – más munkatársak számára is elérhetővé válnak. Hasonló hatása van a team, projekt munkáknak, fórumoknak, mentori rendszereknek.

A TUDÁS TÁROLÁSA A szervezet sincs tisztában tudásával, ugyanazt a hibát követi el, sokszor hiányos a motiváltság, káros magatartásformák is rögzülhetnek. A memória bővíthető, rugalmas. Befolyásolja azt, mire reagál a szervezet és mire nem – miként érzékel.

A SZERVEZETI MEMÓRIA TERÜLETEI Egyének: kulcsfontosságú munkatárs elkötelezettsége! Szervezeti kultúra: közös értékek, gondolkodásmód, munkakörnyezet Transzformációs folyamatok: munkafolyamatok, eljárások Szervezeti struktúrák és rendszerek: munkamegosztás, hatáskörök, felelősségi körök, munkaköri leírások, SZMSZ, itt kiemelt szerepe van az EEM-nek, aminek rendszerét időnként felül kell vizsgálni Szervezeti dokumentációs rendszerek és tudásbázisok: iktatási rendszer, beszámolórendszer, szabályzatok

FELEJTÉS Az unlearning olyan folyamat, amely során szándékosan szabadulunk meg a már elavult, félrevezető tudástól. (Hedberg) Sikeres vállalatoknak különösen nehéz feladat. A tartós tanulási képesség része a felejtés! Explicit tudás könnyen tanulható, felejthető. A rutinok felejtése sokkal nehezebb. Ezért radikális változásnál a felső vezetés akár 80%-át is lecserélik.

EREDMÉNYEK Közvetett eredmény a teljesítmény tartós javulása. Javul a célmegvalósító-, alkalmazkodó- és fejlődőképessége. Akkor történik szervezeti tanulás, ha eredményeként megfigyelhető változás következik be (behaviorista megközelítés) - ez jobb magatartási választ jelent a problémákra. Cél a közös gondolkodásmód változtatása (kognitivista megközelítés).

A SZERVEZETI TANULÁS TUDATOS ÉS MAGATARTÁSTUDOMÁNYI MEGKÖZELÍTÉSEINEK INTEGRÁLÁSA NINCS TUDATOS VÁLTOZÁS VAN TUDATOS VÁLTOZÁS NINCS MAGATARTÁS VÁLTOZÁS Nincs szervezeti tanulás Új felismerés, változás az értelmezésben. Nincs direkt magatartásváltozás, csak annak lehetősége VAN MAGATARTÁS VÁLTOZÁS Másolással történő tanulás. A magatartás változás egyhurkos tanulással hatalom hatására történik Az új felismerés és értelmezés hatására új döntések és tartós magatartásváltozás. Kéthurkos tanulás

TANULÓ SZERVEZET Hosszútávú fennmaradáshoz szükséges. Filozófia + gyakorlati tennivaló egyben. Azonban nincs recept A tanuló szervezet jellemzői, a siker záloga: rugalmasság, stabilitás, alkalmazkodóképesség, tudás és felejtés, önmegújítás képessége, elkötelezett munkatársak. „Utazóvá” kell válnunk Peter Senge: a tanuló szervezet olyan szervezet, amely jövőjének alakítása érdekében folyamatosan növeli alkotókedvét, tehetségét

A TANULÓ SZERVEZET 5 ALAPELVE Rendszergondolkodás: hosszútávú gondolkodás, nagyobb összefüggések vizsgálata Személyes irányítás: személyes hatékonyság fejlesztését, magasabb rendű egyéni célokat jelent. Érett, önmegvalósító, kezdeményező,felelősségteljes emberekre van szükség. Gondolati minták: észlelésünket befolyásolja, a szervezeti kultúra tudattalan része, melyet tudatosítani kell. Közös jövőkép kialakítása: egyénire épül, fontos hogy közös legyen és ez egy folyamat eredménye Csoportos tanulás: a teamek képesek felgyorsítani tagjait fejlődését dialógusok által

SZERVEZETÉPÍTÉSI MODELL (Garvin) Szisztematikus problémamegoldás: rendszeres adatgyűjtést jelent, tényekre alapozva mélyebb magyarázatot keresnek. Tanulás a saját tapasztalatokból: a hiba tanulási lehetőség Tanulás mások tapasztalatából: minél több területen dolgozó szakember bevonása eredményes lehet. Kísérletezés: ha mindig ugyanazt csináljuk, mindig ugyanazt kapjuk. Innovációt támogassuk pénzügyileg. Ösztönözzük! A tudás elterjesztése: fórumokon tapasztalatcsere, mentori rendszer, rotáció és a csoportmunka is segíti ezt. Fontos még a tanuló szervezetek önfejlesztő és önújraszervező képessége. A fejlesztés a tanulási képességet vizsgálja, az újraszervezés pedig azt nézi, mennyire támogatja a kultúra, a vezetési stílus a célmegvalósítást.

TANULÁST GÁTLÓ TÉNYEZŐK - Egyéni: kockázatkerülés, hibák tagadása, túlzott racionalitás - Szervezeti kultúra: önelégültség, büntető kultúra, rövid távú szemlélet, emberek eszközként való kezelése - Szervezeti: vezetői elkötelezettség hiánya, rövid távú teljesítménykényszer, tanulást gátló EE-szemlélet

TANULÁST TÁMOGATÓ TÉNYEZŐK - Egyéni: nyitott, problémamegoldó, felelősségvállaló, személyes jövőkép, bizalom, belső harmónia - Szervezeti kultúra: kísérletezés, bizalom, hosszú távú szemlélet, hibából tanulás, együttműködés - Szervezeti: felső vezetés megfelelő hozzáállása, rugalmas szervezeti struktúra, SEEM megközelítés, tanulást támogató EE-rendszerek

TANULÁST TÁMOGATÓ EMBERI ERŐFORRÁS RENDSZEREK Emberi erőforrás áramlás: toborzás, kiválasztás Munkavégzési rendszerek: elkötelezett munkatársak kellenek, autonóm munkacsoportok és ezekről visszajelzések a korrekció érdekében. Kompetenciák: egyéni kompetencia a kreativitás, empátia, felelősségvállalás, csoportos pedig a kreatív dialógus, problémamegoldás, tudásmegosztás, konfliktusmegoldás Teljesítményértékelés: összefüggést teremt a stratégiai és személyes célok között. A célok közös megfogalmazása és a folyamatos teljesítmény-visszajelzés rendkívül fontos Kompenzáció: anyagi és nem anyagi ösztönzés, a fejlesztési lehetőség is motivál, csoportos ösztönzők is fontosak Fejlesztés: tudásmegosztó fórumokon, közös nyitott légkör feltétele és a csoportot érdemes együtt fejleszteni.

RÉSZTVEVŐK Emberi erőforrás vezetők és szakemberek: tudásorientált helyzetfeltáró vizsgálatokat kezdeményeznek, segítik a tanuló szervezet kialakítását és működését. Külső tanácsadók: Szakértői és folyamat tanácsadók. Kézzel fogható tudást visznek be a szervezetbe, ami máshol már bevált, ill. a tanuló szervezeti kultúra kialakítása a feladatuk Vonalbeli vezetők: kísérlet lehetőségét biztosítják, tudásmegosztásra teremtenek alkalmat, mintaadó magatartásuk fontos! Felső vezetés: legnagyobb hatást gyakorolják a szervezetre, struktúrát, jövőképet, távlati célokat határoznak meg

A TANULÓ SZERVEZETEK JELLEMZŐI A STRATÉGIA MISSZIÓ VEZÉRELT RACIONÁLIS ÉS INTUITÍV HOSSZÚ-TÁVÚ NYILT RENDSZER SZEMLÉLETŰ KÖZÖSEN ÉRTELMEZETT VÍZIÓ

A TANULÓ SZERVEZETEK JELLEMZŐI FOLYAMATOK KOMPLEX, FOLYAMATOSAN VÁLTOZÓ ÚJ MEGOLDÁSOK A PROBLÉMÁKRA FOLYAMATOS FEJLESZTÉS RENDSZER SZINTŰ GONDOLKODÁS

A TANULÓ SZERVEZETEK JELLEMZŐI STRUKTÚRA KICSI ÉS FIATAL AZ ADHOKRÁCIÁHOT HASONLÓ MODERN RUGALMAS PROJEKTEK ÉS TÖBBDIMENZIÓS TANULÓ CSOPORTOK A PROBLÉMÁK KIHÍVÁSOK KÖLCSÖNÖS FÜGGÉSBEN LÉVŐ OSZTÁLYOK DECENTRALIZÁLT PROBLÉMA MEGOLDÁS

A TANULÓ SZERVEZETEK JELLEMZŐI KULTÚRA KÖZÖS ÉRTÉKEK A MENTÁLIS MODELLEK MÉLYEBB LÁTHATATLAN SZINTEKHEZ KAPCSOLÓDNAK A CSOPORTOK FOKOZOTT HANGSÚLYT KAPNAK AZ EGYÉNEK MEGTARTJÁK FÜGGETLENSÉGÜKET NYITOTT ŐSZINTE KOMMUNIKÁCIÓ BIZALOM CÉL ORIENTÁCIÓ KÍSÉRLETEZÉS KREATIVITÁS, RUGALMASSÁG

A TANULÓ SZERVEZETEK JELLEMZŐI TANULÁSI FOLYAMATOK A TANULÁSI RENDSZEREK TÖRTÉNETEKEN, ÉRTÉKEKEN ÉS NORMÁKON KERESZTÜL HOZZÁFÉRHETŐK A TUDÁS BEÉPÜLT A SZERVEZET MEMÓRIÁJÁBA KOLLEKTÍV TANULÁS TUDATOS KÉTHURKOS TANULÁS KONSZENZUS A PROBLÉMAMEGOLDÁSBAN TANULNI TANULÁS

A TANULÓ SZERVEZETEK JELLEMZŐI A SZERVEZETI TAGOK JELLEMZŐJE ÉS MAGATARTÁSA JÓ KOMMUNIKÁCIÓ EMPÁTIA LOJALITÁS ÖNKRITIKA SZAKÉRTELEM ÉRETTSÉG FÜGGETLENSÉG ÉS CSAPATTAGSÁG ALKALMASSÁG