„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Somló Térségi Program – Közösségek újjáépítése A Magyar Vöröskereszt hosszú távú rehabilitációs programja Sáfár Brigitta, országos katasztrófavédelmi.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
dr. Paller Judit, dr. Oroszi Beatrix Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az iskolavédőnő szerepe az oktatási intézmény egészségnevelési drogstratégia megvalósításában Előadó Pátkai Beáta iskolavédőnő A védőnők szerepe az iskolai.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Gyermekjóléti Szolgálatok IV. Országos Konferenciája Az iskolai agresszió megelőzése és kezelése - a MFPI projektjének bemutatása október 28. NÉMETH.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
K ÖZNEVELÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTŐ MŰHELYMUNKÁJA T ÁMOP március 17 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Gödöllői Tankerülete és Aszódi.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Pályázati lehetőségek Nagy Réka Közművelődési és kulturális intézmények pályázati lehetőségei.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Levegőszennyezés matematikai modellezése
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A program általános célja
Jakab Péter ügyvezető igazgató MKB Bank ZRt. Bankbiztonság
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
„Adjunk esélyt mindenkinek
A gyermeki jogok érvényesítése
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Az EU támogatások ellenőrzésének rendszere
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Iskolai szociális segítő
Baranya Megyei Önkormányzat
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Előadás másolata:

„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan fejlessze az oktatást és az egészséget” WHO

Az egészségfejlesztés alapvető nemzetközi dokumentumai Alma—Ata1978 Ottawa 1986 Dzsakarta 1997 Mexikó 2000

Az Ottawai Karta Az egészségfejlesztés az a folyamat, amely képessé teszi az embereket az egészséget meghatározó tényezők felügyeletére és ezáltal egészségük javítására.

Az egészségfejlesztés 5 kulcsterülete az Ottawai Karta (1986) alapján Egészséget támogató társadalompolitika: politikai döntések egészségre gyakorolt hatásai Egészséget támogató környezet: természetes és mesterséges környezet védelme Közösségi aktivitások erősítése: közösségfejlesztés, közösségi alapú döntéshozatal Egyéni képességek fejlesztése: egészség- információk, élethosszig tartó tanulás Az egészségügyi ellátás átszervezése: alapellátás prevenció-orientációja, szakmai képzés, kutatás Színtér-programok

Az egészségfejlesztés hazai értelmezése célja kettős: Egészségi állapot és Egészség védelme az életminőség javítása - Betegségek megelőzése Védőoltások, Szűrések, Eü. Felvilágosítás - Egészségnevelés

Az egészségi állapotot közvetlenül meghatározó tényezők Előadás szövege

Alapelvek Az egészség – alapvető állampolgári jog. Az egészség egyszerre cél, eszköz és erőforrás. Az egészség, mint az általános és optimális jól lét értelmezhető legáltalánosabban. Esélyegyenlőség, szolidaritás Szubszidiaritás Átláthatóság, elszámoltathatóság Emberközpontúság, szolgáltatói alapállás Fenntarthatóság Ágazatköziség Demokratikus részvétel, partnerség

Ismeretek Mit ad át: igények figyelembe vétele! (tartalom) befogadó Ki adja át: megbízható, hiteles, elfogadott (személy), személyes példamutatás! Hol adja át: tárgyi körülmények fontosak, állandó fejlesztést igényel! (helyszín, körülmény)

Az egészségfejlesztés területei - Energiaegyensúly: táplálkozás + testmozgás (fizikai aktivitás) - Veszélyes anyagok: dohányzás, drog, alkohol - Személyes higiéné - Családi életre nevelés (szexuális felvilágosítás) - Biztonság megőrzése: bántalmazás, erőszak - Elsősegélynyújtás és baleset megelőzés - Lelki egészség megőrzése, fejlesztése - Környezetvédelem

A FŐVÁROSI EGÉSZSÉGNEVELÉS ELSŐ KIADVÁNYA