ASP 2.0 projekt Kassai László 2017. november 30. tanácsadó Magyar Államkincstár 2017. november 30.
Az ASP 2.0 projekt általános célja Az ASP 2.0 projekt célja a mindenkori jogszabályok szerint működtetett önkormányzati ASP szolgáltatásrendszer országos kiterjesztése, kiegészítve a szolgáltatások továbbfejlesztésével és egy adattárház megvalósításával, illetve az üzemeltetési, támogatási feladatokat ellátó ASP Központ bővítésével, továbbfejlesztésével. A központosítottan megvalósuló informatikai rendszer korszerű és fajlagosan jóval olcsóbb működést tesz lehetővé.
Az ASP rendszer elemei Keretrendszer Szakrendszerek Adattárház A szakrendszerek számára egységes felületet és hozzáférést, az egységes felhasználó-, és jogosultságkezelést, valamint a rendszerszintű menedzsment (üzleti) funkciók elérését biztosítja. Keretrendszer A e-közigazgatáshoz kapcsolódóan az ASP rendszerben olyan integrált szakrendszerek kerültek bevezetésre, amelyek hatékonyan segítik az önkormányzatok illetve a felettes szervek napi munkáját. Szakrendszerek Az önkormányzati gazdálkodás felső kormányzati szintű ellenőrzési és monitoring tevékenységének támogatása Önkormányzatok adatszolgáltatási és beszámolási kötelezettségeinek egyszerűsítése és egységes, központi alapra helyezése Vezetői információk és operatív döntéstámogatás az önkormányzatok számára Adattárház Az önkormányzati ASP rendszer napi adminisztratív, ügyfélszolgálati és működtetési feladatait segítő alkalmazások. Támogató rendszerek
Az önkormányzati ASP rendszer működtetése A Kincstár működtetési feladatai: a csatlakozás-, és szolgáltatás-menedzsment ellátása, a szolgáltatási szerződések csatlakozó szervezetekkel való megkötése és módosítása, ügyfélszolgálat biztosításával a szolgáltatással kapcsolatos ügyfél-kapcsolattartási, tájékoztatási és adminisztratív feladatok ellátása, biztosítva a hibabejelentés lehetőségét, a szolgáltatásokkal kapcsolatos kommunikációs és képzési feladatok elvégzése.
A csatlakozás szakaszai A szervezet felkészítése a csatlakozásra Tervezés, tájékozódás Ügyviteli és szabályozási felkészülés Kommunikációs csatornák kiépülnek Helyi feladatok megtervezése ASP rendszerhez történő fizikai és a szolgáltatásokra vonatkozó csatlakozás Helyi működtetéshez szükséges Infrastrukturális feltételek kialakítása Oktatások Migráció Tesztelés ASP Központ szolgáltatásainak igénybe vétele Szolgáltatási szerződés megkötése, amelynek melléklete az SLA (szolgáltatási szint megállapodás) Lakossági és vállalkozói ügyfelek tájékoztatása
ASP.ADO adattisztítás Egy rendszer minőségét és használhatóságát az abban tárolt és kezelt adatok nagymértékben meghatározzák! Az adatok megfelelősége több szempontból is fontos. Néhány ezek közül: ASP Adó jogszabálykövető rendszer Az ASP Adó az ügyintézési folyamatokat tekintve, szorosan egymásra épülő, a jogszabályilag elvárt adatok használatát megkövetelő rendszer. Ehhez tartozik egy elvárt minimális adattartalom, amit a helyes és jogszabály követő adóztatás feltételez. Ezen egymásra épülő modulok esetében a kapcsolódó adatok felépítése már a migráció során megtörténik. Ez az adattisztítás folyamat talán legfontosabb célja
2018.01.01-i csatlakozók
Adattisztítási ütem változásai Az 1258 db, 2018. január 1-jével csatlakozó önkormányzat esetében már nem az ONKADO programból kinyert hibalisták alapján készülnek adatszolgáltatás statisztikák, hanem az ASP Adó programban végzett próbamigrációk során előállított Migrációs adathibák riportok alapján. Fontos változás, hogy a magánszemélyek és egyéni vállalkozók (azaz a természetes személyek) esetében a természetes azonosító adatok (ún. 4T adatok) hiánya kritikus hibának lett minősítve. A korábbi tapasztalatok azt mutatták, hogy az adattisztítást célszerű minél előbb az ASP Adó migrációs rutinja által előállított adathiba riportok alapján végezni. A megyei tenantok az az 1.5 éles migrációs felületen kerültek létrehozásra, mivel az éles migrációs síkon jóval nagyobb erőforrás áll rendelkezésre a korábbi ütemben használt PT (produktív teszt) síkhoz képest, így a migrációk futtatása, ezzel együtt a riportok előállítása is jelentősen gyorsabb.
2018.01.01-i csatlakozók próbamigrációja Az 1258 önkormányzat esetében hét adattisztítási ütem került meghatározásra: I. 2017.07.07. (állapotfelmérés) II. 2017.07.28. III. 2017.09.12. IV. 2017.10.10. V. 2017.11.10. VI. 2017.12.05. VII. 2017.12.19. (Ez az ütem a kritikus hibákkal rendelkező önkormányzatok részére került meghatározásra.)
Első 4 ütem adattisztítási statisztikája
2018.01.01-i csatlakozók próbamigrációja Létrehozásra kerültek az önkormányzati tenantok még az 1.5 környezetben, azonban ezekben a tenantokban még nem áll rendelkezésre Adó adatbázis, így a Keret rendszerben a felhasználók rögzíthetők, de az Adó program nem érhető el, így a próbamigrációk sem végezhetők ott el. Az idei évben a próbamigrációkat még a megyei kollégák fogják végezni az erre kialakított tenantokban, az önkormányzatoknak 2018.01.02-tól a 2.0 környezetben lesz lehetőségük a próbamigrációkat saját tenantjukban elvégezni.
Oktatás A képzések részletes tervezése, szervezése az önkormányzatok által jelzett egyéni képzési igényekre épül: Géptermi oktatás, Tantermi oktatás konzultációs jelleggel. Rendelkezésre álló anyagok: Felhasználói kézikönyv (folyamatábrák), E-learning, Egyéb segédletek (folyamatokat vezet végig).
Oktatási felület és tananyagok Az új felület jellemzői, funkciói: Elérés: www.aspoktatas.hu Szerep-alapú, hozzáférési csoportok definiálását, a jogosultságok kiosztását, módosítását, visszavonását is biztosító jogosultsági rendszer kiépítése: a rendszer egyedi azonosítás mellett használható a beiskolázott hallgatók és minden további szerepkör esetében egyaránt Felületek (jogosultsági kategóriák): A tananyagok és képzési információk elérését szolgáló hallgatói felület Az elektronikus vizsgák lebonyolítását szolgáló felület Oktatói felület A képzések és a vizsgák szervezését biztosító oktatásszervezői felület Statisztikai felület Webinar rendszer (webes konzultációs lehetőség) szolgáltatás biztosítása szintén folyamatban (élő, jelen idejű elektronikus konzultációk tartása, és azok archív tartalomként való elérésének biztosítása
Tananyagok és kurzusok Minden szakrendszerhez önálló kurzus tartozik, ahol elérhetőek a tananyagok, egyéb segédletek, vizsgák. A beiskolázott hallgatókat azokhoz a kurzusokhoz rendeljük hozzá, amelyikre a munkáltató beiskolázta. Igény esetén ez bővíthető, módosítható. 30 db új tananyag készül, képernyővideókkal, interaktív szimulációkkal is bemutatjuk a szakrendszerek használatát. Az Irat e-learning oktatást a NISZ Zrt. szakendszeri szállítója biztosítja, külön felületen; az irat jelenléti képzéseket is a Kincstár szervezi, és a szállító munkatársai oktatnak.
Felnőttképzési intézmény létrehozása A képzések illeszkednek a közszolgálati tisztviselők továbbképzéséről szóló 273/2012. Kormányrendelet által szabályozott rendszerbe, azokat a Kincstár nyilvántartásba vett továbbképzésként valósítja meg. Az önkéntes intézményi csatlakozás következtében nem köztisztviselők képzése is szükségessé válik. Támogatott képzésként a nem tisztviselők képzése a Felnőttképzési törvény hatálya alá tartozik, amelyet csak felnőttképzési intézmény végezhet. Mérete és tevékenységi köre miatt a választás a KINCSINFO Nkft-re esett, amely felnőttképzési intézményként is funkcionál a jövőben. A nyilvántartásba vételi eljárást a jogszabályok elég részletesen szabályozzák, ennek megfelelően zajlik a tevékenység.
Bejelentés kezelő rendszer Az ASP 2017. január 1-jei bevezetésével a csatlakozott önkormányzatok részére kialakítottunk egy olyan bejelentést kezelő rendszert, amely az ASP1.5 és az ASP1.0 ütemben csatlakozott önkormányzatok részére is biztosítja a hibajegykezelést. Az indulástól folyamatosan figyelemmel kísérjük a bejelentéseket több különböző szempont szerint annak érdekében, hogy a bejelentések kezelése minél optimálisabb szinten legyen kezelhető.
Bejelentési és megoldási folyamat BugNet ÜGYFÉLSZOLGÁLAT Rögzítés, pontosítás Infrastruktúra hiba ASP Központ L2 megoldók NISZ L2 országos Megoldás
Bejelentések összesített kimutatása a bejelentés módja szerint Időszak: 2017.01.01 - 2017.11.26. Szakrendszer Bejelentés száma Bejelentés módja db % telefon e-mail web Gazdálkodás 5869 52 1910 1108 2851 Adó 2778 25 538 549 1691 Keret 1996 18 1058 499 439 Infrastruktúra 12 9 1 2 Ingatlanvagyon-kataszter 41 4 Ipar Kereskedelem 7 3 Elektronikus ügyintézési portál 6 16 Település portál 34 8 22 Űrlapmenedzsment eszköz Iratkezelés 246 77 55 114 Hibabejelentő 212 126 47 39 Összesen: 11232 100 3746 2281 5205 Arány % 33 20
Bejelentések összesített kimutatása A Keret rendszerre többnyire az e-szig használatával és a felhasználók rögzítésével kapcsolatban érkeztek bejelentések. Az Adó szakrendszeren belül jelentkező leggyakoribb bejelentések: Iratsablon beállításból keletkezett megjelenítési hiba, Köztartozások rögzítéséből származó hiba, Adó és Iratkezelő szakrendszer helytelen beállításából keletkező hiba, Bevallás rögzítésből következő hiba
Bejelentések összesített kimutatása A Gazdálkodási szakrendszerrel kapcsolatos bejelentések döntő többsége szakmai segítségnyújtás. Többnyire az alábbi témákkal keresik fel munkatársainkat: Személyi juttatások számviteli elszámolása Adókönyvelés Határozatlan idejű kötelezettségvállalás kezelése
Az ASP Központ e-mail címére érkezett bejelentések megoszlása Többnyire az alábbi kérdésekkel keresik fel ügyfélszolgálatunkat: Ideiglenes engedély kérése a keretrendszerbe való belépéshez Migrációval kapcsolatos kérdések Csatlakozással kapcsolatos kérdések Szolgáltatási szerződéssel kapcsolatos kérdések, kiegészítések Szakrendszeri oktatással kapcsolatos kérdések, Szakrendszerekkel kapcsolatos szakmai kérdések
KERET és Szakrendszer beköltözése 36 224 felhasználó került rögzítésre a keretrendszerbe ASP.KERET és szakrendszerek tekintetében a felhasználók, jogosultsági szintek és szerepkörök rögzítése, felvétele a tervezeteknek megfelelő ütemben halad Az ASP.GAZD tekintetében a „Beállításvarázsló” élesítése november 6-án megtörtént, így az önkormányzatok meg tudják kezdeni a 2018.01.01-es éles induláshoz szükséges környezetek kialakítását, az adatok betöltését Az ASP.ADO tekintetében a Próbamigrációs feladatok az önkormányzatok, az ASP Központ és a megyei igazgatóságok bevonásával a tervezeteknek megfelelő ütemben halad
Rögzítést megkezdte (db) 2017 November 24. Összesített Feladat Érintett (db) Rögzítést megkezdte (db) Előrehaladás (%) Igen Nem Felhasználó felvitel 3 026 100,00% eSzig összerendelés 2 904 122 95,97% GAZD admin felhasználó GAZD paraméterezés lefutott 2 921 105 96,53% IRAT admin felhasználó 1 138 1 136 2 99,82% IRAT paraméterezést megkezdte 878 260 77,15% IRAT paraméterezést elvégezte 790 348 69,42% ADÓ MIG admin felhasználó 2 994 2 900 94 96,86% ADÓ admin felhasználó 2 985 9 99,70% IVK admin felhasználó 2 879 115 96,16% IPAR admin felhasználó 2 905 89 97,03% HAGY admin felhasználó 2 901 93 96,89% ŰRLAP admin felhasználó 2 512 482 83,90% Meg kell jegyezzem, hogy a feladatok elvégzésének december 20-ig kell 100 % állapotot mutatnia, de egyes feladatok elvégzése előfeltétele a további feladatok elvégzésének, így első körben a 2018.01.01 es éles induláshoz szükséges környezetek kialakítására fektetjük a hangsúlyt.
Köszönöm a figyelmet!