Mit kíván a magyar családorvos?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zöld válságkezelés és gazdaságélénkítés Környezetgazdászok javaslatai (Szeged, Vándorgyűlés, 2010 okt.1.)
Advertisements

Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
„Nem tudom mi az, de ellenzem…”
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
1 GKI-EKI Egészségügykutató Intézet A cselekvés igénye és (talán) lehetősége politikai konszenzus helyett Skultéty László ügyvezető igazgató GKI-EKI Egészségügykutató.
Otthonápolási feladatok költségei
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Gondolatok a jubileumi XX. Magyarországi Egészségügyi Napokról
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
A TELJESÍTMÉNYVOLUMEN-KORLÁT ELTÖRLÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYEI AZ INTÉZMÉNYEKBEN DR. RÁCZ JENŐ NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA BUDAPEST NOVEMBER 10.
ÉRDEKVÉDELEM Dr. Borsi Éva május. Dr. Papp Lajos Miatyánkja Mikor hittél abban, hogy téged megbecsülnek, Munkád elismerik, lakást is szereznek,
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Az egészségügyi ellátás teljesítménye
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Egészségpolitika.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Az alapellátásban dolgozó gyermekorvosok és a területi védőnők feladatmegosztása a prevenció területén – előnyök és veszélyek az ellátásban Kovács Julianna.
Egészségügyi finanszírozás
Díszkivilágítás árnyékában ( Budapest finanszírozási helyzete) Kardos Péter Közgazdász Vándorgyűlés 2009 Zalakaros.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Segélyezési rendszer átalakítása
Területi gyermekellátás szakfőorvosi beszámolója és aktuális kérdései Csecsemő- és gyermekgyógyász Szakfőorvosok Országos Értekezlete Budapest november.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Egészségügyért Felelős Államtitkárság Az alapellátás megerősítésének helyzetértékelése Dr. Beneda Attila január 17.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
A HÁZIORVOSLÁSRÓL DIÓHÉJBAN dr. Selmeczi Kamill FAKOOSZ.
ZALA MEGYEI KÓRHÁZ A PTE Általános Orvosi Karának Oktatókórháza.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Somogy Megyei Kaposi Mór Oktató Kórház bemutatása Dr. Papp Erzsébet orvosigazgató.
A minőségügy és helye a Szent Imre Kórházban Dr. Varga Piroska főigazgató helyettes, minőségügyi igazgató.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Az ápoló tanulók/ hallgatók gyakorlati oktatásának tapasztalatai
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Beszerzések hatékonyság növelése
Családi költségvetés osztály.
Megbecsülés az idős embereknek
MIT KÍVÁN A MAGYAR … HÁZIORVOS !
Bértámogatások és béremelések hatása a SZSZBMK gazdálkodására
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
Átlag család költségvetése. A család funkciói A család funkcióit általában így foglaljuk össze: · reprodukciós funkció · gazdasági funkció · szocializációs.
Előadás másolata:

Mit kíván a magyar családorvos? Háziorvosok Online Szervezete Civil Társaság - Aktív háziorvosok nem gazdasági érdekű, zárt közössége Mit kíván a magyar családorvos? Minőségi változásra van szüksége az alapellátásnak dr. Békássy Szabolcs Háziorvosok Online Szervezete alapító tag www.haosz.hu Önkormányzati Egészségügyi Napok Budapest, 2018.01.23.

Szükséges-e a változás? A siker abból fakad, hogy kitűzünk egy célt, egy változást, amit el szeretnék érni. Szakmánk mára már ledegradált presztízsének emelése A betöltetlen háziorvosi körzetek számának csökkenése A háziorvosi szakma szupervonzóvá tétele a pályaválasztás előtt álló kollégák részére Az alapellátásban eltöltött idő financiális és szakmai megbecsülése(életpályamodell)

Szükséges-e a változás? Csak a pénz hiányzik? Szükséges-e új finanszírozási elemeket bevezetni? Kellenek-e új szabályozók? Szükséges-e más szemléletet vinni az alapellátásba?

Mit kíván a magyar családorvos?

Átlagos háziorvosi praxis műkődési költségei Maradványelvű finanszírozás Egy átlagos háziorvosi praxis bevételei, valamint megkerülhetetlen havi kiadásai NEAK finanszírozás Átlagos háziorvosi praxis műkődési költségei Nővér bérköltség (kötelező 8 órás) Takarítónő bérköltség (4 órás) Az évi szabadság orvosi helyettesítésének a díja (1 hó) Az évi szabadság alkalmazottak helyettesítésének a díja (1 hó) A bérköltségekre rakodó közteher   Tisztítószer, fertőtlenítőszer Nyomtatvány, irodaszer, papír, festékpatron Gyógyszer, kötszer, orvosi segédanyag Energia (víz, villany, gáz) Posta, telefon (vezetékes, mobil), internet Veszélyes hulladék szállítás Háziorvosi szoftverkarbantartás Riasztó - távfelügyelet Rendelőbiztosítás Könyvelési díj Bankköltség Felelősségbiztosítás MOK tagdíj Iparkamarai hozzájárulás Iparűzési adó Gépkocsi karbantartás, javítás Üzemagyag (autó) Gépkocsi biztosítás Gépjárműadó (önkormányzat) Cégautóadó Alapdíj Fix összeg Területi kiegészítő díj Szakdolgozói kiegészítő díj Rezsitámogatás Kártyapénz Változó: kártyaszámmal, szakvizsgával függ össze, degresszióval szűkített Indikátor Változó: kb. 5% Szakmai munkától független Ambuláns díj Változó: minimális összeg, rosszul szabályozott K b. 1 m i l l i ó Ft

Maradvány-elvű finanszírozás Nem veszi figyelembe a praxisok kiadásait Nincs összefüggésben a praxisban folyó munkával Nem díjazza a magasabb minőségű munkát, a többletkompetenciát Nem díjazza a többletmunkát, plusz dolgozók bevonását Háziorvos gazdaságilag ellenérdekelt A fejlesztésben A drágább, magasabb szintű munkában A kompetenciabővítésben A többletmunkában, plusz szakdolgozók alkalmazásában Finanszírozó nem tudja befolyásolni a praxisban folyó szakmai tevékenységet A finanszírozás emelésével várható-e a változás a praxisban folyó munkában?

NEAK finanszírozott tevékenység A probléma szakmai gyökere A jelenlegi helyzet Másod szakvizsga Háziorvosi Praxis Szakmai kompetencia NEAK finanszírozott tevékenység Szakmai hatáskör

Szolgáltatás-ellenszolgáltatás Bázisfinanszírozás Figyelembe veszi a praxis kiadásait elhelyezkedését a dolgozók életkorát, képzettségét (orvosi/szakdolgozói bértábla) elősegíti a praxis eszközparkjának fejlesztését (folyamatos eszköztámogatás) a praxisban folyó szakmai, minőségi munkát (új indikátorok) a többletmunkát a nehezebb körülmények közti munkavégzést Bázisfinanszírozás

Szolgáltatás-ellenszolgáltatás Teljesítményarányos díjazás bevezetése Alacsony progresszivitású járóbeteg OENO kódok finanszírozása a praxisban (EKG, ABPM, depresszió vizsgálata, demencia vizsgálata, vérvétel, otoscopia, oszcillometria, hangvillavizsgálat, katéterezés, beöntés, infúzió adása stb.) Point of care testing (CRP, INR, glukóz, vizelet stb.) Nem kötelező védőoltások beadása Bázisfinanszírozás Háziorvosi kompetencia - Teljesítmény- arányos díjazás Szakmai hatáskör bővítése

Szolgáltatás-ellenszolgáltatás Szakmai hatáskör bővítése Másodszakvizsga használata Saját praxisnak szolgáltatva Környező 6-15 praxisnak szolgáltatva = CSOPORTPRAXIS Belgyógyászat Gasztroenterológia Kardiológia Neurológia Reumatológia Tüdőgyógyászat Pszichiártia Bőrgyógyászat Stb. Másod szakvizsga Bázisfinanszírozás Háziorvosi kompetencia - Teljesítmény- arányos díjazás

Szolgáltatás-ellenszolgáltatás Emelt szintű szakmai jártasság használata (Finanszírozási licence) Környező 6-15 praxisnak szolgáltatva = PRAXISKÖZÖSSÉG Diabetológia COPD, asthma Kispszichiátria Gyermek-pulmonológia Gyermek-gasztroenterológia Gyermek-nefrológia Gyermek-pszichiátria Másod szakvizsga Bázisfinanszírozás Háziorvosi kompetencia - Teljesítmény- arányos díjazás E.SZ.J. Szakmai kompetencia-, hatáskör bővítése

Szolgáltatás-ellenszolgáltatás Plusz szakdolgozók bevonása Munkavégzés a PRAXISKÖZÖSSÉGBEN Gyógytornász Dietetikus Pszichológus MSc szakápoló BSc szakápoló Másod szakvizsga Bázisfinanszírozás Háziorvosi kompetencia - Teljesítmény- arányos díjazás E.SZ.J. Plusz szakdolgozók Szakmai kompetencia-, hatáskör bővítése

Szolgáltatás-ellenszolgáltatás Gazdaságilag/szakmailag érdekelt a háziorvos, hogy Nehezebb körülmények között dolgozzon Fejlessze az eszközparkját Magasabb minőségű munkát végezzen Bővítse a kompetenciáját Alkalmazza/fenntartsa másodszakvizsgáját Plusz szakdolgozókat vonjon be a munkába Finanszírozó képes befolyásolni a praxisban folyó munkát

Folyamatos eszköztámogatás Központilag finanszírozott, folyamatos eszköztámogatás Az összeg felhasználható legyen az eszközök validálására, alkatrészcseréjére, javítási költségeinek fedezésére Háziorvosi kompetenciába beilleszthető egyéb eszközök a rendelői minimumfeltétleken túl(ABPM, szűrő audiométer, stb..) IT eszközök, betegirányitó rendszerek Egyéb eszközök (berendezés, bútorzat)

Új alapokon nyugvó indikátorrendszer Probléma felvetés A praxisokat a jelenlegi indikátorrendszer egymáshoz hasonlítja, nem a szakmai irányelvek betartása a mérce Változó, lebegtetett célok elérése Nem tükrözik a minőségi háziorvosi munkát, nehezen befolyásolhatóak, nincs pozitív hatásuk a háziorvosok mindennapi tevékenységére

Új alapokon nyugvó indikátorrendszer Minőségi indikátorok az alapellátásban Legyenek egységes, kiszámítható, fix célértékek Legyen 2 lépcsős a finanszírozása célértéktől függően: alap (1 indikátor pont) emelt szint (2 indikátor pont) A jelenlegi indikátorrendszer átalakítása, első lépcsőben szűkítése. Hosszú távon javasolt a minőségi indikátorkészlet, valamint indikátorhoz kötött finanszírozás jelentős bővítése

Adminisztrációs terhek csökkentése A minőségi munkához idő kell, a racionális humán erőforrás gazdálkodás növeli a hatékonyságot Az EESZT használatával számtalan probléma méregfoga kihúzható, amennyiben garantált lesz az elektronikus tér hatékony használata Jelenlegi táppénzes formanyomtatvány megszüntetése, hosszú távon az elektronikus táppénzes napló bevezetése Egyértelmű beutalási rend betartása, ezáltal a felesleges beutalók „gyártásának” megszüntetése Számos esetben az alapellátó orvosoknak kell olyan diagnózisokról, ellátásokról igazolást kiállítaniuk, melyek nem is az alapellátás keretein belül keletkeznek (NRSZH beutaló, igazolás adókedvezményhez, igazolás fogyatékossági támogatáshoz, igazolás ápolási segélyhez) Az adminisztrációs terhek csökkenésével lényegesen több idő juthat a tényleges betegellátásra

    Minőségi vagy mennyiségi változás? „Kétféle változás van. Mennyiségi és minőségi. A mennyiségi változást gyakran észre sem vesszük. A dolgok látszólag ugyanúgy mennek - jól vagy rosszul -, míg végül a pohár betelik. Észre sem vesszük, hogy közben növünk vagy fogyunk, hogy hasonló események közepette mintegy unalmasan öregszünk.” Szükség van-e a kapuőri szerep megerősítésére? Szükség van-e a definitív ellátások arányának növelésére?   Szükség van-e a lakosságközeli ellátások arányának növelésére? Van-e szakmai koncepció a változáshoz?   Mikor lesz politikai döntés?

Háziorvosok Online Szervezete Minőség Lendület Konstruktivitás Szakmai konszenzus Köszönöm a figyelmet! Háziorvosok Online Szervezete Civil társaság-Aktív háziorvosok nem gazdasági érdekű, zárt közössége www.haosz.hu