Interreg, Phare, Eurorégiók, Alpok-Adria Munkaközösség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
1 Svájci Hozzájárulás – Információs Nap Miskolc és Debrecen, május Szalóki Flórián Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A Magyarország – Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program Veresegyház, április 25.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Magyarország részvétele az Európai Területi Együttműködési
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A szlovákiai PHARE CBC programok tapasztalatai és a Magyarország - Szlovákia - Ukrajna INTERREG IIIA program első fordulója HAKSZER Richárd Építésügyi.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A támogatásra jogosult terület
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 Interregionális pályázatok tapasztalatai, új lehetőségek Thermal Hotel Margitsziget január 30. Csanádi Ágnes vezérigazgató.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A Magyarország- Horvátország IPA CBC Program. Az előzmények A magyar-horvát határszakaszon a projekt-alapú együttműködést az Európai Unió a 2000-es évek.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Európai Uniós pályázati lehetőségek a határmenti együttműködésben Veres Csilla irodavezető április 24.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Az INTERREG III programok Magyarországon. Phare CBC Programok Magyarországon prog. AUSTRIA 62 MEUR Au-Slovenia 3 MEUR Au-Slovakia.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Szektorok közötti együttműködések
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Az EU támogatási politikája és pénzügyi alapjai Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Határon Átnyúló Együttműködési Programok Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vidék-és területfejlesztési horizontjai Baktalórántháza,
EGT és Norvég Alapok Polgár Tamás Norvég Királyi Nagykövetség
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
A magyarországi K+F politika
A határtérség.
Tamás SZŐKE Szlovák Építésügyi és Régiófejlesztési Minisztérium
Az Előcsatlakozási Alapok és a Közösségi Kezdeményezések rendszere
Európai Uniós ismeretek
A határmenti térségek fejlesztési céljai és területi folyamatai
Készítette: Koleszár Gábor
Előadás másolata:

Interreg, Phare, Eurorégiók, Alpok-Adria Munkaközösség

Közös momentumok mindhárom EU-hoz kötődik (Interreg, Phare, EUrégiók) különböző szinteken, különböző partnerekkel

Strulturális Alapok Strukturális támogatások 2000-2006 A regionális politika legfőbb eszközei   A strukturális támogatások célja volt, hogy a különböző régiók fejlettségbeli különbségét csökkentse és a legelmaradottabb régiók lemaradását mérsékelje. 2000 és 2006 között összesen 195 milliárd eurót biztosítottak az alapok által finanszírozott támogatások fedezetére. Strukturális Alapok  Európai Regionális Fejlesztési Alap Európai Szociális Alap Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap Orientációs szekciója Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz Az EU három fő célt tűzött ki (A források döntően az 1. célkitűzésre koncentrálódnak).

1. célkitűzés   A fejlődésben elmaradott területek strukturális alkalmazkodásának ösztönzése. Ezek a régiók komoly problémákkal küzdenek a foglalkoztatás, a termelési rendszer, a jövedelmezőség vagy az infrastruktúra terén. Támogatási feltételek Az egy főre jutó vásárlőerő-paritáson mért egy főre eső bruttó hazai terméke (GDP) nem éri el az uniós átlag 75 százalékát A 75 százalékos küszöb átlépése után egy ún. „fokozatos megszüntetés” (phasing out) keretében átmeneti jelleggel (öt-hat évig), évente csökkenő mértékű támogatás Pénzügyi támogatás A Strukturális Alapok forrásainak 69,7 százaléka jutott az ebbe a kategóriába. Az 1. célkitűzés alá eső területeken az Unió a költségeknek legalább 50 százalékát, de legfeljebb 75 százalékát finanszírozta.

2. célkitűzés   A gazdasági és szociális átmenet támogatása a strukturális nehézségekkel, a gazdasági és szociális átalakulás problémáival küszködő térségekben. Hanyatló iparágak átalakítása, Vidéki területek korszerűsítése, Városi körzetek modernizálása Magas munkanélküliség leküzdése Jelentős mértékű elvándorlás megakadályozása Célok támogatást kell nyújtani a kis- és közép-vállalatoknak (KKV) növelni kell a fejlesztések ösztönzését hangsúlyt kell fektetni a környezetvédelmi és szociális gondok enyhítésére.

Támogatási feltételek   A célkitűzés alá eső területeken a lakosság száma nem haladhatta meg az Unió összlakosságának 18 százalékát. A tagállamok együttesen jelölték ki a támogatandó területeket. A gazdasági és szociális átalakulás nehézségeivel küszködő területek (NUTS III régiók, Mo.-n megyék), ahol a munkanélküliség átlaga a közösségi átlag felett volt, az iparban foglalkoztatottak aránya az összes foglalkoztatotthoz képest egyenlő vagy magasabb a közösségi átlagnál, az iparban foglalkoztatottak aránya csökkenő tendenciát mutat. Vidéki területek támogatása (NUTS III régiók), ahol a népsűrűség kisebb ,mint 100 fő/km2, a mezőgazdaságban foglalkoztatottak aránya az összes foglalkoztatotthoz képest magasabb a közösségi átlagnál, a munkanélküliség a közösségi átlagnál magasabb, a lakosság száma csökkenő tendenciát mutat.

Városi régiók a tartós munkanélküliség aránya magasabb, mint a közösségi átlag, jelentős szegénység, magas bűnözési mutatók, alacsony képzettségi szint. Part menti térségek, amelyek nagy mértékben függtek a halászattól a foglalkoztatottak jelentős része a halászattal foglalkozik, a foglalkoztatásban komoly csökkenés volt tapasztalható a halászati ipar átalakulása miatt, ebben az esetben nem a tagállam kezdeményezte a támogatást, hanem a Közösség. Pénzügyi támogatás   A strukturális alapok 11,5 százaléka jutott a 2. célkitűzés alá eső területek támogatására.

3. célkitűzés Az oktatás, képzés és foglalkoztatás rendszereinek és politikáinak modernizálása. Nem regionális, hanem horizontális elven működött, vagyis egy ország teljes területén felhasználható a támogatás. Egyetlen szabály volt érvényes a területi felhasználásra, miszerint az 1. célkitűzés alá eső terület nem részesülhet támogatásban a 3. célkitűzés szerint.   Döntően a foglalkoztatás, illetve a képzés, oktatás fejlesztését támogatta: oktatás, képzés rendszerének, infrastruktúrájának fejlesztése, a foglalkoztatáspolitikai eszközök elterjedésének ösztönzése, új munkahelyek teremtése, tartós, illetve fiatalokat sújtó munkanélküliség csökkentése. Pénzügyi támogatás A 3. célkitűzésbe eső feladatokat az Európai Szociális Alapból finanszírozták, a strukturális alapok összes forrásának 12,3 százaléka jutott a 3. célkitűzés szükségleteinek fedezésére.

Közösségi kezdeményezések   A Strukturális Alapokból csak kidolgozott, beterjesztett programokra lehet forrásokat kapni. Ezek a programok valamely tagállam nemzeti vagy regionális hatóságainak kezdeményezésére születnek és végül az Európai Bizottság hagyja azokat jóvá. A Bizottság által kezdeményezett programokat közösségi kezdeményezésnek nevezik. INTERREG Program: határon átnyúló, transznacionális és interregionális együttműködés, amelynek célja a közösség területének harmonikus, kiegyensúlyozott és tartós fejlődése. URBAN Program: a válságban lévő városok és a városi agglomerációk gazdasági és szociális regenerációja, a tartós városi fejlődés előmozdítására való tekintettel. LEADER Program: vidékfejlesztés támogatása egy nemzetközi hálózat létrehozásával. Pályázni a hálózatba való belépéssel lehet. EQUAL Program: transznacionális együttműködés új eszközök kifejlesztésére a munkaerő-piacon előforduló diszkrimináció és az egyenlőtlenség minden fajtája ellen vívott harcban.

Interreg Az Európai bizottság javasolja a tagállamoknak az Interreg kezdeményezéseket  mint az egész európai térség fejlesztése és kohéziója szempontjából alapvetően fontos együttműködést. Az Európai Unió a pénzkeretet és a kezdeményezések átfogó céljait és prioritásait határozza meg. érintett EU tagállamok (a szomszédos nem EU tagállamok támogatásával) közös, részletes javaslatot nyújtanak be az Európai Bizottsághoz a programok megvalósítására programonként felállított közös irányító hatóságok felelősek  kell felállított közös intézmény, mert nincs önálló adminisztratív struktúra

Interreg I. 1990-1993 Interreg II. 1993-1999

Interreg III. 2000-2006 Három alapvető és elsősorban együttműködési területében különböző formája van: III. A. – határmenti együttműködés III. B. – transznacionális együttműködés III. C. – INTERREGionális IIIB. IIIC.

Interreg IIIB. Európát 13 térségre osztották, amelyben Mo. egésze egy egység, a Balkán és Közép-Európa térségeként vesz részt a programokban (CADSES) = közép-európai-adriai-dunai-délkelet-európai térség (Central Adriatic Danubian South-Eastern European Space - CADSES) 18 ország részese a CADSES-nek.

Interreg IIIB. Jellemzői: Működése: 2004 óta CADSES változások!!! A tagországok maguk határozzák meg a prioritásokat. Túl nagy a térség és jellemzően sokszínű… Fenntarható közlekedés, Kulturális, természeti örökség védelme, fenntartása Társadalmi-gazdasági kohézió elősegítése (pl. városfejlesztések, rurális térségek lehetőségei… stb. Környezetvédelem és erőforrásokkal való ésszerű gzdálkodás Vízgazdálkodás és árvízvédelem… stb. Működése:     Közös Szakmai Titkárság (Drezda)     Irányító Hatóság (Róma)     Kifizető Hatóság (Róma)     Monitoring Bizottság     Kormányzó Bizottság     CADSES Kapcsolattartó Pontok 2004 óta CADSES változások!!!

Interreg IIIC. RÉSZTVEVŐ TERÜLETEK: az ország egész területéről vehetnek részt szervezetek a programban, partnereik pedig Európa teljes területéről származhatnak CÉLOK: a regionális fejlesztés és kohézió stratégiájának és eszközeinek fejlesztése Európa teljes területét felölelő együttműködésen keresztül „vezető partner elv„ (LPP): lényege, hogy a projektekben résztvevő intézményeket egy vezető partner képviseli a program-hatóságok felé felel a szakmai megvalósításért és a pénzügyi menedzsmentért

Interreg IIIC Észak Nyugat Kelet Dél 4 célterület DE!! Nem jelent korlátot a partner kiválasztá-sában a 4 zónára való felosztás. 50%-ot térít meg max. 5 téma van. Nyugat Kelet Dél

Interreg IIIA. RÉSZTVEVŐ TERÜLETEK: két (egyes esetekben három) ország határ menti megyéi (NUTS III szint) CÉLOK: határon átnyúló gazdasági és szociális kapcsolatok fejlesztése TÁMOGATÁSI TERÜLETEK: helyi gazdaságfejlesztési kapcsolatok, város és vidékfejlesztés, emberi erőforrás fejlesztés (K+F, kultúra, egészségügy, oktatás), környezetvédelem, megújuló energia, közlekedési, információs és vízügyi együttműködés, jogi és közigazgatási együttműködés stb. (beruházások és kisebb részben tanulmányok stb.)

Interreg IIIA. Alapvetően Mo. EU csatlakozása után vehette igénybe, hiszen EU internális/belső határok között megvalósuló projektekről van szó. 2004-2006 között 4 területen érintett Mo. : Közösségi Kezdeményezés alapján 2004-2006 között Mo. több, mint 17 mrd Ft-ot használhatott fel határon átnyúló kapcsolatokra, ennek 50-80 %-a INTERREG

Interreg IIIA. Mivel csak belső határon valósítható meg Interreg (Strukturális Alap csak belső területeken használható fel), ezért a Partnerségi Együttműködések során: Román oldalon a Phare CBC, Ukrán oldalon a Tacis, Horvát és szerb területeken a Cards segítette. Szlovén és osztrák oldalon valósult meg egyedül valódi kétoldalú Interreg, hiszen SLO velünk jött az EU-ba. 75 %-os támogatást nyújthatnak + automatikusan kapcsolódik hozzá egy 20 %-os kp-i támogatás. Így a pályázónak 5 %-ot kell fizetnie. Elsősorban non-profit szervezetek a pályázók.

http://www.at-hu.net Ausztria-Magyarország Közösségi Kezdeményezés programban a 2000-2006-ig terjedő időszak közös célja egy gazdaságilag, valamint társadalmi és kulturális értelemben egységes határtérség kialakítása A programban Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) forrásból és a nemzeti társfinanszírozásból együttesen nyújtható támogatás keretösszege közel 2,65 milliárd forint. Pályázható témák: határon átnyúló gazdasági együttműködés az elérhetőség javítása  határon átnyúló együttműködési struktúrák és hálózatok fejlesztése emberi erőforrások fejlesztése fenntartható térségi és környezeti fejlesztés

Magyarország-Szlovákia-Ukrajna Szomszédsági Program 2004-2006 http://www.interreghsu.com/huskua/ A program célkitűzése a határon átnyúló gazdasági együttműködés támogatása és a határ menti infrastruktúra fejlesztése révén a térség jelenlegi helyzetének javítása,  periferikus jellegének megszüntetése HU és SK a program finanszírozása az Európai Regionális Fejlesztési Alapból és nemzeti társfinanszírozásból, Ukrajnában a TACIS  programból történik. Magyarország 19,1 millió, Szlovákia 12,6 millió eurót használhat fel, míg Ukrajnának megközelítőleg 4,5 millió euró áll rendelkezésére. Pályázati témák: a határon átnyúló üzleti együttműködések támogatása intézményi együttműködés Mikro Projekt Alap környezetvédelmi politikák és kapcsolódó kisléptékű beruházások határon átnyúló koordinációja határon átnyúló természetvédelmi együttműködés kis léptékű közlekedési és telekommunikációs infrastruktúra

Szlovénia-Magyarország-Horvátország Szomszédsági Program 2004-2006 http://www.interreg-slohucro.com/ CÉL: a három ország közös határvidékei jövőorientált gazdasági térséggé és lakóhellyé fejlődhessenek. Ennek érdekében a program a támogatja a régió versenyképességének európai viszonyok között történő javítását, a lakosság életkörülményeinek fenntartható fejlesztését és a nemzeti határok elválasztó jellege miatti hátrányok leküzdését. SLO és HU az Európai Fejlesztési Alap (ERFA), CRO a CARDS. A Magyarország számára felhasználható támogatási keret összege 3,26 milliárd forint. Pályázható témák: gazdasági és társadalmi kohézió és humán erőforrás-fejlesztés: közös gazdasági térség, közös humán erőforrás-fejlesztés és közös turisztikai és kulturális térség fenntartható fejlődés: környezeti erőforrások fenntartható használata és környezetvédelem, természetvédelem és elérhetőség

Magyarország-Románia és Magyarország-Szerbia és Montenegró Program http://www.interreghrs.com/huroscg/ A magyar-román és a magyar-szerb határ menti térségekre háromoldalúan program finanszírozását magyar oldalon az INTERREG IIIA, román oldalon a Phare CBC, Szerbia és Montenegróban a CARDS Szomszédsági Program biztosítja. HU: 7,05 milliárd forint (2004-2006) Pályázható témák: A határon átnyúló térség területi, fizikai és infrastrukturális egységének erősítése: a határ menti infrastruktúra javítása, a környezetvédelem és az árvízmegelőzés területén fellelhető közös kihívások kezelése. Együttműködési kezdeményezések támogatása a piacok egységesítésének elősegítésére és a helyi társadalmak közötti koherencia erősítésére: az üzleti infrastruktúra és a közös üzleti szolgáltatások fejlesztése, a kis- és középvállalkozások közötti együttműködés támogatása, intézmények és közösségek közötti együttműködések támogatása, valamint együttműködés elősegítése a kutatás és technológiai fejlesztés (KTF) és a humán erőforrás fejlesztés területén.

Slovenia-Hungary Territorial Co-operation Programme 2007-2013 4 413 285 2008 3 972 515 2009 3 970 675 2010 4 074 677 2011 4 181 247 2012 4 281 925 2013 4 384 959 Total 29 279 283

Phare 1989-ben indította az EU: támogatást nyújtson a demokrácia megszilárdításához és a piaci átalakulásokhoz szükséges szakemberek képzéséhez, új intézmények kiépítéséhez Magyarországon és a többi közép-kelet-európai országban. 1995-től hangsúlyosabbak: környezetvédelem, pénzügyi és beruházási támogatások, privatizáció 1998-tól: segítse a csatlakozásra váró országokat - a teljes jogú EU tagság elnyeréséhez szükséges feltételek kialakításában Típusai: Területfejlesztési programok (az ország hátrányos helyzetben lévő régióit támogatták és segítették) Interreg Phare (Európai Unió határai mentén fekvő térségek és régiók közötti együttműködés támogatása) Külső határmenti program (kiterjesztése a Phare CBC-nek, kísérleti jellegű a horvát és ukrán határokra) Határmenti együttműködés program

Phare CBC Zárókonf! 1994-től nyújtanak támogatást HU számára AU 1995-ös csatlakozásától elsődleges célja, hogy a határon átnyúló együttműködések támogatásával elősegítsék a határtérségek fejlődését ÉS támogassa a közép-kelet-európai országok határtérségeinek határon átnyúló együttműködését a szomszédos európai uniós határrégiókkal és ezáltal elősegítse gazdasági fejlődésüket és fejlettségi szintjüknek az európai uniós térségekéhez való közelítését 1999-től kiterjesztették a várományosok közös határaira is! 5 prioritás: regionális fejlesztés, tervezés, műszaki infrastruktúra-fejlesztés, gazdaságfejlesztés, humán erőforrás-fejlesztés, környezet- és természetvédelem Zárókonf!

Phare CBC Nagy projektek: leg. 2 millió euro, kiemelt beruházások, 2002-ig szinte csak ez volt. Pl.: határ menti csatornázási projektek, közös vízügyi beruházások valósultak meg, szennyvíztisztítók, hulladéklerakók létesültek, kikötőt, információs és konferencia központok Kisprojektek: Határszakaszonként minden évben azonos támogatási keretet határoztak meg 200 ezer és 1 millió euró közötti összegben, rövidebb távúak, kis költségvetésűek: 5-50 ezer euro osztrák-magyar határszakasz 1995-től, (Győr-Sopron-Moson,      Vas és Zala) román-magyar határszakasz 1996-tól, (Békés, Csongrád,      Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg) szlovák-magyar határszakasz 1999-től, (Győr-Sopron-Moson,      Komárom-Esztergom, Pest, Nógrád, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén) szlovén-magyar határszakasz 1999-től ( Vas és Zala)

2000 2001 2002 2003 Phare CBC Beneficiary Title Support (€) Sloven Ethnic Government in Orfalu Protected culture and processing of herbs with naturfriend technology 36 543 Hungarian Slovenians Association 5 years old: the Sloven Cultural Information Centre 42 502 Foundation for Our Worth Naturpark - Our common river, the Mura 37 000 Őrség-Raab-Goričko Naturpark Developing 1 600 000 Rural Turism Association - of Vas County Rural tourism developing near the slovenian-hungarian border 25 848 2001 Naturpark Térségfejlesztési Kht. Őrség-Raab-Goričko Naturpark touristic management 46 000 Apátistvánfalva (Štévanovci) School and Kindergarden "Sky-high schoolroom" 49 920 Common economic area 1 300 000 Repairing the common life-area (territory) 1 900 000 2002 Régiófókusz Kht. Integrated pumpkin production and festival organisation 46 446 Hegyhát Observatory Foundation Slovenian-Hungarian Astronomical Co-operation 44 928 „Értékeinkért” Foundation Forests without borders 49 806 Krka valley wastewater-management 2 * 1,6 m 2003 Maximization the HR of the border-region 4 368 000

Eurorégiók

Eurorégiók Magyarországon 1: Kárpátok, 2: Duna-Tisza-Körös-Maros, 3: Nyugat-Pannóniai, 4: Duna-Dráva-Száva, 5: Ipoly, 6: Vág-Duna-Ipoly eurorégió

Eurorégió Az Eurorégió egy olyan területet jelöl, amely két vagy több olyan ország adott területét foglalja magába, amelyek megállapodtak abban, hogy összehangolják tevékenységüket a határmenti térségek eredményesebb fejlesztése érdekében. Az eurorégó olyan hosszú távú célt megfogalmazó stratégiai együttműködés, területi szerveződés, amely államok határán átnyúlva gazdasági, társadalmi, kulturális együttműködést jelent. Szembenállás helyett együttműködést feltételez két vagy több állam helyi önkormányzatai között. Egy országhatárokon átnyúló Euorégió alkalmas lehet államokon belüli és államok közötti konfliktusok kezelésére. Ezek a konfliktusok adódhatnak az államok közötti nemzeti, etnikai, vallási ellentétekből vagy országokon belüli gazdasági konfliktusokból. A konfliktuskezelésen kívül keretet biztosít a társadalmi és kulturális együttműködések koordinálására, hozzájárul a gyorsabb regionális fejlődéshez. Így az Eurorégióknak az államhatárok mentén kiegyenlítő, stabilizáló szerepe is van.

Alpok-Adria Munkaközösség 5 ország 13 partner Támogatási gondok

Támogatási gondok általában Programok részéről Emberi oldal