Az információs infrastruktúra pénzügyi - üzemgazdasági kontrollja Véry Zoltán mérnök – közgazdász
Az informatika expanziója Computing Control Commu-nication Data Centrum Digital Nervous System
A vállalati vezetők dilemmái Változik a piac, Változik az technológia, Változnak a vevői igények, Változik a menedzsment, Változnak az emberek, Változik az üzleti stratégia
Üzleti fókusz Üzleti értékteremtő folyamatok Üzleti Stratégia IT/IS Stratégia Üzleti értékteremtő folyamatok ERŐFOR-RÁSOK VEVŐK Üzleti Követelmények: Gyorsaság Rugalmasság Minőség Folyamatos fejlődés Vevő- orientáció Hatékony gazdálkodás (teljesítmények, költségek, fedezet) időzítés
Az információs-infrastruktúra feladata megfelelő forrásból megfelelő időben megfelelő személyekhez megfelelő mennyiségű és tartalmú ADATOT és INFORMÁCIÓT Begyűjteni (elérni, validálni, tisztítani) Tárolni (rendszerezni, védeni, megőrizni) Előállítani (átalakítani, aggregálni, számítani) Eljuttatni (elosztani, eljuttatni, áramoltatni) Tálalni (megjeleníteni, csomagolni, kommentálni)
Infrastruktúra komponensek Szerverek & Operációs rendszerek Munkahelyek (desktops, workstations) Hálózatok Adatbázisok Alkalmazások Címtárak (LDAP, NDS, Active Directory, ..) Felhasználók (Users)
IT - KONTROLL KOMPLEXITÁS-kontroll VÁLTOZÁS-kontroll BIZTONSÁG-kontroll KOCKÁZAT-kontroll KÖLTSÉG- és TELJESÍTM.-kontroll NÖVEKEDÉS-, FEJLŐDÉS-kontroll Plusz: „szakadék-áthidalás”-kontroll
„a szakadék áthidalása” C Menedzsment Pénzügy Számvitel Auditors Felhasználók IT vezetők IT személyzet Szakértők Administrators Tanácsadók BUSINESS Business Focus iTechnology Focus
Az infrastruktúra új szereplői Irányítás IT-Controller Elemezés, tervezés IT-Controller Beruházásgazd. IT-Controller Finanszírozás Informatikus + Pénzügyes Elszámolás Informatikus + Auditor eBusiness Informatikus + Menedzser eCommerce Informatikus + Marketinges eCasting Informatikus + PR szakértő Komplex megoldásokhoz, komplex szakértelem !
Költség-hajtóerők KÖLTSÉG IDŐZÍTÉS FOLYAMAT KAPACITÁS Mikor ? Hogyan ? Mivel ? KÖLTSÉG
A kontroll alapkérdése: Mi mennyi ?? Teljesít-mény Költség &
A kontroll perspektívája Amikor a tulajdonosi szemléletben és az információkban, a jövő és a múlt is jelen van Előirányzat, Elvárás,Előírás Követelmény TERV Jövő Jelen Eltérés, Várható, Potenciál, Mi lenne ha….. TÉNY Múlt
Alkalmazott módszerek és eszközök WACC ROI Total Cost of Ownership IRR Real Cost of Ownership NPV Lowest Cost of Ownership Z.E.N, ZAK Total Value of Ownership IT-Control Cost of Ownership IT-Balance Activity Based Costing IT Benchmark IT Scorecard CIM
TCO elemek Capital (közvetlen költségek, Hw / Sw beszerzés, rezsi költségek, stb) Technical Support (Hw / Sw karbantartás, Help Desk, új termék bevezetése, stb) Administration (menedzsment költsége, staff költségek, office költségek, stb) End-User activity (személyes technikai költségek, adatkezelés, képzés, stb)
Total Cost of Ownership: TCO Előnyei Hátrányai Beszerzési dönt.hez Teljes életciklusra Összes költség Egyszerű kezelés Erőforrás-követő Elterjedt Az irányításhoz nem használható No link performance No link cost-drivers Nem rugalmas Sokféle értelmezés
IT Kontrollház® Modell BSC VAGYONGAZD KÖLTS_GAZD intézkedés C intézkedés Vezetői Jelentési Rendszer SZOLGÁLTATÁS CÍMTÁR-menedzsment BERUHÁZÁS & K+F ALKALMAZÁS-menedzsment ADATBÁZIS-menedzsment HÁLÓZAT-menedzsment SZERVER-menedzsment DESKTOP-menedzsment ÜZEMELTETÉS, HELP-DESK Informatikai és kommunikációs erőforrások
IT-Kontroll megoldás-mix ü Területi tagoltság Komplexitás Heterogén eszközök, megoldások Többféle érdek ü Változások Eszköznyilvántartás Esemény-felügyelet ü Biztonság Problémakezelés (Help Desk) Kapacitás- és teljesítménymérés ü Hozzáférés-védelem Kockázatok Adatvédelem, adatbiztonság ü Kockázatkezelés Költségek Erőforrás-felhasználás Vezetői beszámoló rendszer ü Innováció Beruházás-gazdaságosság Innováció-gazdaságosság
IT – Szolgáltatások kontrollja Szolgáltatási szintek és díjak Outsourcing / Insoucing Költség- és teljesítményszámítás Tevékenységalapú költségszámítás (ABC) Számlázás, chargeback
Beruházás, Fejlesztés kontroll Szolgáltatás-bővítő beruházások Mely üzleti-folyamatot támogatunk ? Infrastruktúrális beruházások Milyen alapvető elvárást támogatunk ? Zöldmezős-beruházások Nem kell alkalmazkodni adottságokhoz ! Fejlesztés, Felújítás Beszerezzem vagy készítsem ? (Make or Buy ?)
ÜZEMELTETÉS: Esemény Menedzsment Rendszer- felügyeleti szerver Mobil telefon, pager e-mail Help Desk Egyéb log
ÜZEMELTETÉS: Teljesítmény Menedzsment Hardver / szoftver erőforrások Adatbázisok Processzek Hálózat, hálózati protokollok stb... On-line teljesítmény felügyelet Trend analízis Erőforrás gazdálkodás Naplózás Riasztások stb...
Help Desk ÜZEMELTETÉS: Probléma Menedzsment Automatikus problémafelvétel Automatikus értesítés Automatikus eszkaláció Garanciális feltételek és service level agreement-ek kezelése Telefonközpont-integráció E-mail és Web integráció Tudásbázis Nyomonkövethetőség Riasztások Statisztikák stb... Problémák Hibák Igények Kérdések Telefon E-mail
IT-menedzsment szemléletek West-kultúra East-kultúra A stratégia szolgálata Stratégiai ösztön Értéket a pénzünkért Teljesítménynövelés Technológiai megoldások Megfelelő technológia IR – Felhasználói kapcsolatok Szervezeti kötődés Rendszertervezés Humán tervezés
IT-CONTROL® projekt Követelmények Specifikációk Változatok Contact Meeting Követelmények Specifikációk Változatok Megvalósítás Dokumentálás Bevezetés Képzés
Q & A ?