Az átviteli hálózatot érő természeti hatások és következményeik „Viharkárok a VER-ben” Bencsik Tibor üzemviteli igazgató
Mi/mennyi a szükséges és elégséges Mi/mennyi a szükséges és elégséges - az elvárt üzembiztonság teljesítéséhez ? 2018. szeptember 17.
Tartalom Átviteli hálózat a természetben. Változó hatások. Távvezetékeket érő természeti hatások. Távvezetéki üzemzavarok elemzése. Felkészülés a károk megelőzésére és enyhítésére. Energiaszállítás az elvárt rendelkezésre állással. 2018. szeptember 17.
Átviteli hálózat a természetben – A hálózat létesítése 2018. szeptember 17.
Átviteli hálózat a természetben – A hálózat hatása a természetre Zaj hatás / magnetostrikciós, koronazaj Villamos és mágneses erőtér hatás A működésből következő anyagbomlás / ózon, nitrogén-oxidok Káros anyag kiömlés esetleges hibás működés esetén / szigetelőolaj, szigetelőgáz (kén-hexafluorid) Tűz-, robbanás veszély Fényszennyezés Művelési kötöttségek a földterületeken Esztétikai hatás Nyomvonal, helyszín választás Méretezés Korszerű gyártmányok és üzemeltetési technológiák Mennyiségi és/vagy elvárási okok miatt e területen is változások zajlanak 2018. szeptember 17.
Átviteli hálózat a természetben – A természet hatása a hálózatra Hőmérséklet változás / dilatáció, villamos vagy mechanikai működési hatások Légáramlat hatása / hajlító-, nyíró-, csavaró erők, működés-idegen anyagok mozgása Napsugárzás / anyagszerkezeti változások Csapadék / tömítések, többlet súlyteher Földkéreg-mozgások / alapszerkezetek mozgása, alakváltozása Légköri elektromos hatások / túlfeszültségek, elektro-mágneses hatás Talajvízszint-változás hatásai / víz és elektromos szigetelések, alaptestek mozgása Növényzet / hozzáférési, működési korlátok Fajok egyensúlya / madár és állatvilág Nyomvonal, helyszín választás Méretezés Korszerű gyártmányok és üzemeltetési technológiák 2018. szeptember 17.
Változó hatások – A természet hatása a hálózatra Hőmérséklet változás / a környezeti hőmérséklet átlagának emelkedése Légáramlat hatása / a szél-dinamika növekedése, lokális csúcssebesség növekedés Napsugárzás / spektrum változás miatti fokozott igénybevétel Csapadék / tömítések, többlet súlyteher Földkéreg-mozgások / Légköri elektromos hatások / gyakoribb viharok, a kisülések számának, áramának növekedése Talajvízszint-változás hatásai / intenzív és növekvő méretű szintváltozások Növényzet / Fajok egyensúlya / rágcsálók elszaporodása, madarak élőhelyének változása Illusztrációk 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Sajószöged – Szolnok 220 kV-os távvezeték 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Sajószöged – Szolnok 220 kV-os távvezeték 2007.06.22. – 23:07:37 Előzmények: A térségben heves vihar volt. A távvezetéken "T" fázisú kioldást követően 0,9 sec múlva (holtidőn belül) "R" fázisú zárlat lépett fel, melynek következtében a védelem mindhárom fázisban véglegesen kioldott. Védelmi működés: Távolságvédelem;1. és 2. alapvédelem: R, S, T fázisban kioldás, végleges kioldás, 1. átviteli út hiba A védelmi működés után az alapvédelem hibahely távmérője 19%-ot (22 km) mutatott. Végrehajtott intézkedések: 00:36-kor ODSZ: Siklósi utasítására a távvezeték kiszakaszolva és földelve. Beavatkozást végezte: Alállomás, Jelentve: ODSZ: Siklósi, Vezető ügy.: Handl Péter, Hibahely távmérő értéke: Sajószögedről 19%, Szolnokról 82% - Hiba a 61 – 68 oszlopok között. Berendezés állapota: Nem üzemképes 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Sajószöged – Szolnok 220 kV-os távvezeték 2007.06.22. – 23:30 Először „T” fázisú zárlat, EVA ciklus indul, EVA holtidő alatt (900 msec elteltével) „R” fázisú zárlat, Végeredmény: 3F végleges kikapcsolódás, A két végpont a második zárlatot 8 ms különbséggel észlelte. 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Sajószöged – Szolnok 220 kV-os távvezeték 2007.06.23. – 00:15 A hibás szakaszon fontos kereszteződés nincs, almáskert, illetve a 64-65 ok-ben alsórendű út található Ároktő és Mezőcsát települések között. A Sajószögedi Vezetékfelügyelőség területe. 2018. szeptember 17.
Teljes hosszban üvegszigetelő Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Sajószöged – Szolnok 220 kV-os távvezeték 2007.06.23. – 00:15 Teljes hosszban üvegszigetelő 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Sajószöged – Szolnok 220 kV-os távvezeték 2007.06.23. – 01:30 Értékelés közben információ az ODSZ-től, hogy kidőlt egy oszlop, ami kidöntött egy Köf távvezetékszakaszt is - az alsórendű út felett 70 cm-re sodronyok vannak. A tájékoztatás az ÉMÁSZ szerelő és KDSZ útján érkezett. Később kiderült, hogy egy munkásokat szállító busz ért először a hibahelyhez, megállt és hívta a rendőrséget, aki őrizte a hibahelyet. A Tűzoltóság is kivonult, de tűz és beavatkozási képesség hiányában hazamentek. A Sajószöged VF 01:30 után ért a hibahelyhez és biztosította azt. Napfelkelte után megkezdődött az operatív beavatkozás, az út fölött levő sodronyokat elvágták és az utat felszabadították. 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Sajószöged – Szolnok 220 kV-os távvezeték 2007.06.23. – 08:00 65. és 66. oszlop kidőlt (alapsérülések is), 67. „derékban” hajolt el, 64. és 68. oszlopokon is sérülések. Sem fázisvezető, sem védővezető szakadás nem történt, de cserélni kellett őket, Üveg szigetelőláncok többsége elszakadt. Képriport Az üzemzavar elhárítása befejeződött: 2007.07.18-án, 3 és fél hét alatt 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Martonvásár – Litér 400 kV-os távvezeték 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Martonvásár – Litér 400 kV-os távvezeték 2008.03.01. A hibás szakaszon mezőgazdasági művelés, illetve a 64-65 ok-ben alsórendű út található Székesfehérvár és Zámoly települések között. A Martonvásári Vezetékfelügyelőség területe. 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Martonvásár – Litér 400 kV-os távvezeték 2008.03.01. Porcelán hosszúrúd szigetelő 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Martonvásár – Litér 400 kV-os távvezeték 2008.03.01. A helyi lakosok információja szerint a helyszínen igen erős vihar tombolt A vihar által okozott károk ismeretében a széllökések lokális sebessége meghaladta a távvezeték tervezésekor figyelembe vett szélsebesség értékét Képriport Az üzemzavar elhárítása befejeződött: 2008.03.21-én, 3 hét alatt 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Detk – Zugló I. 220 kV-os távvezeték 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Detk – Zugló I. 220 kV-os távvezeték 2011.07.20. – 10:28:… A meghibásodott szakaszon mezőgazdasági művelés, földút keresztezés A Füzesabonyi Vezetékfelügyelőség területe. 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Detk – Zugló I. 220 kV-os távvezeték 2011.07.20. – 10:28 Kompozit szigetelő 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Detk – Zugló I. 220 kV-os távvezeték Országos Meteorológiai Szolgálat adatai 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Detk – Zugló I. 220 kV-os távvezeték 2011. július 20-án délelőtt a Detk - Zugló I. 220kV-os távvezeték 14, 15. sz. oszlopok környékén nagy vihar volt és a 14. sz. Szentes OT-3 oszlop kidőlt, a 15. és 16. sz. oszlop acélszerkezete pedig kisebb-nagyobb mértékben megsérült. A 13. sz. feszítőoszlop sértetlen maradt. A részletes statikai analízist elvégezve megállapításra került, hogy a Szentes típusú tartóoszlop acélszerkezetének minden eleme a jelenlegi szabványelőírások szerint számított követelmények figyelembe vételével a szabványelőírásoknak megfelel. 2018. szeptember 17.
Távvezetéki üzemzavarok elemzése – Detk – Zugló I. 220 kV-os távvezeték A kidőlt, 14. sz. Szentes OT-3 típusú oszlop alapjainál megállapítható, hogy az oszlopszerkezetből adódó megnövekedett maximális terhelést az alaptestek nem tudták felvenni. Az oszlophelyen az alaptestek elbontása és újraépítése szükséges. A 15. sz. tartóoszlop acélszerkezetének károsodása a szabványelőírások szerint számított terheléseket jelentős mértékben meghaladó, kaszkád hatás miatti igénybevételek hatására következett be. A tartóoszlopok kaszkád hatásra történő méretezését a szabványelőírások nem követelik meg, tehát a Szentes típusú tartóoszlop acélszerkezetének további statikai vizsgálata és erősítése szükségtelen. Képriport Az üzemzavar elhárítása befejeződött: 2011.08.15., 3 és fél hét alatt 2018. szeptember 17.
Távvezetéki „tartós” üzemzavarok elemzése – 15 év közelítő összesítése Oka 120 kV 220 kV 400 kV 750 kV Össz. árvíz 1 2 erős fagy 3 6 10 szélvihar 9 23 tapadó hó, zúzmara tűz villámcsapás 5 Végösszeg 16 25 4 47 2018. szeptember 17.
Felkészülés a károk megelőzésére és enyhítésére Üzemeltetői feladatok Állapotfelmérés – rendszeres földi és légi bejáráson, illetve feszültség közelében szemrevételezéssel és méréssel szerzett állapot ismeret (pl. alaptest, oszlopszerkezeti kötések, kikötött portáloszlopok ellenőrzése, szerelvények kopása, szigetelők, áram és védővezetők állapota) Karbantartás – az esetleges elváltozások kezdeti szakaszban történő lokalizálása, megelőző intézkedések végrehajtása és tervszerű beavatkozások (pl. szerelvény és kötőelem cserék, oszloptő és nyiladék karbantartások, korrózió elleni védelem) Üzemzavar elhárítás – üzemzavari események vagy az állapotfelmérés során tapasztalt hibák soron kívüli és tervezett elhárítása (pl. alaptest és kikötősodrony rongálások, rácsvas lopások, áram és védővezetők szálsérülései, idegen tárgy eltávolítások) 2018. szeptember 17.
Felkészülés a károk megelőzésére és enyhítésére Oszlopdőlések, feszítőközt érintő üzemzavarok – külső vállalkozók bevonása az üzemvitel mellé Az események, adatok pontos rögzítése, statikai szakvélemény készíttetése Az ép szakaszok, vagy a további rongálás megelőzésének biztosítása Helyreállítási terv készítése – döntés az eredeti vagy módosított, esetleg provizórikus állapot létrehozásáról, illetve az üzembiztonsági tartalékok felhasználásáról Bontási terv alapján végzett munka, a felhasználható és a selejt elkülönítése Építési munkaszakasz – alapozás (kötési idő!), oszlopszerkezet- gyártás, építés, sodronyszerelés, szabályozás Üzembe-helyezés 2018. szeptember 17.
Energiaszállítás az elvárt rendelkezésre állással 2018. szeptember 17.
Köszönöm a figyelmet! 2018. szeptember 17.