A vasúti piac hazai és európai változásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
Advertisements

A Kárpát-medence gazdasági lehetőségei Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Kiss János Kereskedelmi igazgató Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. Bemutatkozás.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
Nagy Ferenc Vállalkozási tanácsadó november 30.
Budapest Airport, a T1 bezárása Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója május 24.
Közlekedésfejlesztés Magyarországon XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged Dr. Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár Nemzeti.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI TÁMOGATÁSI ESZKÖZÖK Szombathely, november 19.
:: TvNetWork Rt. :: Tőzsdeképes Cégek Klubja :: :: :: Bemutatkozás :: :: :: március 2., szerda Tőzsdeképes Cégek Klubja :: :: :: sajtótájékoztató.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Biztonságos, fenntartható és tiszta energia a Duna-medencében
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
Egészségügyi Menedzserképző Központ
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Mezőgazdasági kisüzemek fejlesztése
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
A cégvezetők problémái az informatikával kapcsolatban
SZÁMVITEL.
Egészségügyi közbeszerzések
SZÁMVITEL.
Eszék lakos; egyetemi város, megyei székhely
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Nemzeti jövedelem és tőkefelhalmozás Magyarországon
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Európai Építésügyi Technológiai Platform és nemzeti platformjai 2007
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
Posteinerné Toldi Márta
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
A program értékelése Kerekasztal beszélgetés
Energiahatékonysági és Megújuló Finanszírozási Program Erste Bank Hungary Budapest,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

A vasúti piac hazai és európai változásai www.railcargo.hu 2018.09.17.

Vasúti trendek rövid es középtávon www.railcargo.hu www.railcargo.hu 2018.09.17. 2018.09.17. 2 2 2

A főbb európai piacok ipari termelésében jelentős csökkenés mutatkozik Kiválasztott ipari mutatók A múlt évhez viszonyított változás (%-ban) A válság kezdete A válság hatása széles körben elterjedt az egyes iparágak között Egyenlőre nincs jele a fejlődésnek Autógyártás (FR) Ipari termelés-üzemanyag (FR) Ipari termelés-tőkejavak (GER) Acéltermelés (GER) Ipari termelés-vegyszerek (FR) Ipari termelés-olaj, gáz (UK) Tartós javak (UK) Ipari termelés-vegyszerek (FR) Forrás: World Bank, Bloomberg, Booz& Company analysis www.railcargo.hu 2018.09.17.

A vasúti árufuvarozási piac alakulása (2008) Nov/Dec December Január 2009 -10 -10 -13 -20 -15 -18 -19 -20 -22 -30 -33 -40 -37 -40 Forrás: Press search, BCG analysis -50 www.railcargo.hu 2018.09.17.

Jobb kondíciók az európai vasúti árufuvarozási piacon Nagyobb attraktivitás a vasúti árufuvarozásban www.railcargo.hu 2018.09.17.

A vasúti árufuvarozás versenyelőnye Vízi szállítás Közút Légi fuvarozás Lassú szállítási mód Rugalmatlan Eszközállomány romlik Tömegáru szállítására korlátozottan képes Útvonal korlátozások Környezetszennyező Kapacitáskorlátozott Drága Környezetszennyező Vulkánkitörés www.railcargo.hu 2018.09.17.

A Klímaváltozás az EU kiemelt területe A vasút károsanyag-kibocsátása lényegesen alacsonyabb, mint a közúti közlekedésé. Gazdasági növekedés Szállítmányozási szükséglet CO2 A vasút a megoldás www.railcargo.hu 2018.09.17.

Felmerülő igények a vasúti szállítás hatékonyabbá tételére www.railcargo.hu www.railcargo.hu 2018.09.17. 2018.09.17. 8 8 8

Állami támogatások rendszerének megváltoztatása Az állami támogatások mértékének egységesítése és kiterjesztése az összes piaci szereplő számára A támogatási összegek rossz elosztása, a gazdasági válság visszahozhatja az elavult támogatási mechanizmusokat és csak az állami vasutak maradnak életben Fejlesztési alapok igazságosabb elosztása www.railcargo.hu 2018.09.17. 9 9 9

Közép – európai kitekintés Magyarország MÁV Csoport Állami tulajdonú vállalat, erős állami támogatás HZ Cargo (Horvátország) 7 magyar magánvasúttal van megállapodásuk a határforgalomra. Több millió eurós állami támogatást kapnak a kombinált fuvarozásra.A piac 30%-ban liberalizált GYSEV – Cargo Zrt. Állami tulajdonú vállalat, fokozott állami támogatás PSZ PSZ nem csak Rail Cargo Hungaria forgalmakat támadja, hanem más magánvasutak forgalmait. Zssk-tól bérel mozdonyokat Zssk Cargo (Szlovákia) Magas, több mint 97%-os piaci részesedés, erős anyavállalati támogatás. A magánvasutak csak rövid tranzit forgalmakban jelentenek konkurenciát LTE Slovakia, LTE Czechia, LTE Hungaria A Porr tulajdonú cégcsoportnak Közép-Európában mindenhol van már magánvasútja. UZ (Ukrajna) 20%-os bérköltség csökkentést értek el a megfelelő intézkedések bevezetésével. A volumencsökkenés 18%-os volt 2009-ben. Az Ukrán vasúttársaság így kb. 395 millió tonnát szállított el. A nehézségeket UZ állami hitelekből fedezni CFR-Marfa (Románia) 2011-ben privatizálják. Erős magánvasúti forgalom kezd kibontakozni.29 millió tonnás volumen 2009-ben Erős állami támogatás www.railcargo.hu 2018.09.17.

Szabad hozzáférés biztosítása A pálya hozzáférési díjak csökkentése Díjrendszer megállapításánál figyelembe kell venni a többi szállítási mód infrastruktúrához való hozzáférésének költségeit Egyenlő elbírálás a menetvonalak igények elbírálásánál Diszkrimináció mentes pálya hozzáférési díjak biztosítása A pályahasználati díjak nagy eltérést mutatnak Nyugat és Kelet Európa között www.railcargo.hu 2018.09.17. 11 11 11

Magyar Vasúti piac változásai www.railcargo.hu www.railcargo.hu 2018.09.17. 2018.09.17. 12 12 12

A magyarországi vasúti árufuvarozási piac megoszlása (2008) RCH www.railcargo.hu 2018.09.17.

Meddig lehet versenyképes a magyar vasúti árufuvarozás? politikai szerepvállalás szakmai lobby intézkedések hiánya 100 kg válság 20 kg jogharmonizáció (pl vasúti csomagok) technológia harmonizálása (pl ERTMS) infrastruktúra fejlesztés (TEN-T) Duna stratégia egészséges verseny környezeti károk (külső költségek zaj, Megatruck) erőteljes lobby a vasutak bevonásával (CER) nemzetközi szerkezetátalakítás költségoptimalizálás koncentrált sales tevékenység (rugalmas piaci szereplővé válás) befektetés fejlesztések merger egységes közlekedés fejlesztési stratégia ? (gyakori miniszterváltás nem segítette elő a megvalósítást) Magyarország geopolitikai helyzeti előnye ? (közúti infrastruktúra fejlesztés, pályázati programok, logisztika) befektetői programok? (vasúti összeköttetés kiépítése) 2008-ban 2000 Mrd Ft tőkeberuházás maradt el a vasúti ágazatból Az ÖBB 3 projektet indít a Duna stratégia témában világos közlekedéspolitikai célok – ne csak forrásmegvonás vasútbarát politika (egészséges verseny támogatása) vasúti infrastruktúra fejlesztés (lassújelek, alulfinanszírozás) használatarányos útdíj, PHD Környezeti károk (Megatruck, külső költségek) intermodalitás támogatása szakmai összefogás piaci szereplők hazai www.railcargo.hu 2018.09.17.

Rail Cargo Hungaria www.railcargo.hu www.railcargo.hu 15 15 2018.09.17. 2018.09.17. 15 15 15

8,7 milliárdos fejlesztés/év Mozdonypark Modern IT rendszerek Szakmai know-how elavult vagonpark nem rendelkeztünk mozdonyparkkal elavult IT rendszerek Átláthatatlan finanszírozás www.railcargo.hu 2018.09.17.

A Rail Cargo Austria 3 fázisos stratégiája Európa 3. legnagyobb vasút – logisztikai szolgáltatója! SNCF RZD RCA DB 1. fázis (kezdés 1999-től) Tevékenység kiterjesztés 2. fázis (kezdés 2007-től) Tevékenységi területek megújítása Hálózati működés újra strukturálása 3. fázis (kezdés 2010-től) Phase 3 (starting from 2010) www.railcargo.hu 2018.09.17.

A privatizáció jó döntés volt mind a vállalat, mind pedig a magyar gazdaság számára SPA megkötése 2010 végéig – létszám garancia!! 8,7 milliárd forintos fejlesztések megkezdése – új vagonok, mozdonyok!! Szinergiák megtalálása, forgalom növelés – forgalom átterelése Mo-i szakaszra!! Know-how átadása, IT fejlesztések – SAP elindult, szállítási út optimalizálás Nyereséges konszern szinergiában működő erős cég saját mozdony flottával – Minőségi szolgáltatás garantálása az ügyfél számára Együttműködés a MÁV-val, mint stratégiai szolgáltatóval (pályahasználat, vontatási szolgáltatás, biztonság) Fejlesztések elmaradása Biztonságos üzemvitel biztosításának veszélye Erős forgalomvesztés Veszteségek finanszírozása (2008 – 5,7 milliárd;2009- 7,4 milliárd) adófizetők A magánvasutak erőteljes piacnyerése MÁV Cargo drasztikus karcsúsítása www.railcargo.hu 2018.09.17.

Mission www.railcargo.hu 2018.09.17.

Vision www.railcargo.hu 2018.09.17.

Rugalmas kereskedelmi szolgáltatás Nemzetközi partnerhálózat Vasúti fuvarozás Tanácsadás, know-how Rugalmas kereskedelmi szolgáltatás Kombinált fuvarozás, szállítmányozás Modern informatikai megoldások Belső vasútüzem működtetése Iparvágány www.railcargo.hu 2018.09.17.

Építőanyag és iparcikk -31,39% A Rail Cargo Hungaria volumene az európai átlaghoz képest mérsékelten csökkent Építőanyag és iparcikk -31,39% Mezőgazdaság és faáru -14,12% Autó és vegyipar -20,62% Általános visszaesés 2008-2009 Építkezések -12% Ro-La -26,82% Kíséretlen Kombi -18,15% www.railcargo.hu 2018.09.17.

Köszönöm a figyelmet! 1133 Budapest, Váci út 92. cargo@railcargo.hu +36 1 512 7300 www.railcargo.hu www.railcargo.hu 2018.09.17. 23