Pannon.Elemző Iroda Kft.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
Az innováció helyzete a régióban, főbb kihívások Magyar Dániel Győr, április 16. Győr, április 16.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
Kiss János Kereskedelmi igazgató Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. Bemutatkozás.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Nagy Ferenc Vállalkozási tanácsadó november 30.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése. A gazdasági szerkezet termelékenység, munkaerő-kereslet, globális előrejelzés.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Tájékoztató a magyar sütőipar helyzetéről
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az „első lépés” TÁMOP
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A hazai üzleti környezet és az innováció
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
Esélyek a munkaerőpiacon
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Egészségügyi közbeszerzések
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
„Út a munkához”program
A Zala megyei innovatív foglalkoztatási paktum bemutatása Kovács Károly Paktummenedzser Zala Megyei Önkormányzat.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A Zala megyei innovatív foglalkoztatási paktum bemutatása pácsonyi imre alelnök Zala Megyei Önkormányzat.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Zala Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
A hazai KKV-k fejlesztése hiteltermékkel
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Baranya Megyei Önkormányzat
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Pannon.Elemző Iroda Kft. Zalai innovatív foglalkoztatási paktum megvalósítása ADJ EGY ÖTÖST” hálózatépítő konferenciasorozat MIKROVÁLLALKOZÁSI munkacsoport– 2017. szeptember 11. Mikrovállalkozói gazdasági stratégia Dr. Kabai Gergely Pannon.Elemző Iroda Kft.

A STRATÉGIA CÉLJA A megvalósítás módszertanának kidolgozása A gazdasági - foglalkoztatási megállapodásokkal, és a foglalkoztatási stratégiával összhangban konkrét projektjavaslatok kidolgozásának előkészítése Gazdaság – és foglalkoztatás-fejlesztési projektcsatorna- rendszer felállításának segítése A helyi és MJV paktumokban érintett mikrovállalkozások együttműködések összehangolása A mindenkori foglalkoztatási célú kormányzati intézkedések megvalósulásának segítése

A STRATÉGIA TARTALMI ELEMEI Helyzetfeltárás Jövőkép, célrendszer Lehetséges források Akcióterv Prioritások és intézkedések rendszere, prioritások és intézkedések részletes ismertetése Akcióterv végrehajtása Akcióterv értékelése, kockázatelemzése Az ágazati stratégia illeszkedése a megyei paktum intézményrendszerébe 6. A stratégia értékelésének menete

Zala megye gazdaságának jellemzői Bővülő aktivitás (60%) és javuló munkanélküliség (3,5%) (2016) Alacsony bérszínvonal (versenyszféra bruttó 200 ezer Ft, közszféra 221 ezer Ft) (60 ezer Ft-tal kevesebb mint az országos átlag!) Külföldi működőtőke kivonulása a megyéből (560 vállalkozás) (150 millió Ft/vállalkozás, nominálisan 2008-as szinten, nyugat-Dunántúlon háromszorozódott, országosan kétszeresére nőtt A zalai gazdaság termelékenységének gyengesége 2016-ban: az ipari termelés volumenének visszaesése (-11%), alacsony beruházási szint (180 ezer Ft/lakos, országosan 410 ezer Ft), kibocsátás 1,9 millió Ft/lakos, országosan 2,8 millió Ft)

Húzóágazat közepes és nagyvállalati szektor, ipari termelés bővülése 2,3%-os volt. Termelés mennyiségében a gépipar, élelmiszeripar, gépi berendezésgyártás járt az élen, volumenében a fémfeldolgozoás és gépipar. Többi alágazat inkább stagnált, könnyűipar és villamosgépgyártás jelentős visszaesése. K+F+I kiemelkedő gyengesége: Ráfordításban országosan 2015-ben a 18. hely. Összesen 31 szervezeti egység. ebből a vállalati szférában kb. 10 db. (2012-óta 13 egység szűnt meg.) 806 millió Ft ráfordítás (2010 – 40%, pl. Vas megyében 3,5X bővülés)

Átfogó mutatók Bruttó hozzáadott érték gyengesége (társas vállalkozások): 2016-ban 278 mrd Ft (+30 mrd Ft), válság után javuló tendencia, de országos arányban 2010-óta folyamatos csökkenés (1,04%) Bruttó hazai termék (fogyasztás, beruházás, értékesítés) 2010-óta hullámzó javulás, 2015-ben 785 mrd Ft. Egy főre vetített értékében 2,8 m Ft, 82%, inkább stagnálás

Vállalkozás-szerkezet 50300 regisztrált vállalkozás, de csak 18400 működik (34%), számuk 2012-óta emelkedik (évente 100-200), (2008-ban több mint 20 ezer) Ágazatok: Kereskedelem, gépjárműjavítás (3200), Szakmai, tudományos… (2400), Ipar és építőipar (1700) Válság hatására szerkezeti átalakulás Mikrovállalkozás (1-9 fő; <2 m euro): 33000 regisztrált, de ténylegesen működő? 2015-ben 7700 nyújtott be társasági adóbevallást + egyéb egyéni formák, maximum 10 ezer db Megye árbevételének 26%-át adják, szerepük főként a belpiacokon meghatározó, illetve a foglalkoztatásban

A helyzetelemzés főbb megállapításai Szekunder adatok másodelemzése + interjúk KKV és mikro szektor nem válik el Többnyire pozitív helyzetértékelés, de kétséges jövőkép (országosnál rosszabb) Legfőbb probléma: általános munkaerőhiány, foglalkoztatás költségei Fejlesztési és foglalkoztatásbővítési tervek Atipikus foglalkoztatás iránti magasabb igények Szükségletek és javaslatok: Tőkeszegénység: finanszírozási források elérése, rugalmasabb pályázati rendszer Szakképzés erősítése Vállalkozói környezet: hálózatosodás, belső piac, mentori, képzési és tanácsadó szolgáltatás

Stratégiai célok Átfogó cél: Versenyképesség javítása, megyei szinten Jövőkép: Zala megye mikrovállalkozásainak a versenyhelyzete javul. A fejlődő vállalkozói ökoszisztéma révén a mikrovállalkozások könnyebben hozzáférnek finanszírozási forrásokhoz és információkhoz. Stabil támogató környezet kialakításával a mikrovállalkozások hosszú távú működése könnyebbé válik. Mindennek nyomán működésük hatékonysága erősödik, termelékenységük növekszik, amely hozzájárul munkaerőpiaci problémáik mérséklődéséhez is. Belpiaci helyzetük tovább erősödik és egy részük alkalmassá válik, hogy kisvállalkozássá fejlődjön. A vállalkozások fejlődése, szerepüknél fogva, Zala megye gazdaságának egészében jótékony folyamatokat indít el, az előállított jövedelem növekszik. A mikrovállalkozások helyzetének javulása pozitívan hat Zala megye foglalkoztatási és társadalmi helyzetére is.

Stratégiai Specifikus célok Finanszírozás: országos célokkal összhangban, a hozzáférés problémái A munkaerő biztosítása: összhangban a foglalkoztatási paktum működésével (+ egyéb megyei programok), szakképzés Vállalkozói környezet: országosan is + helyi szükségletek, generációváltás, tanácsadás, hálózatok és párbeszéd erősítése Kapcsolódások a releváns stratégiai irányokhoz

Kinek a feladata a vállalkozásfejlesztés? Az akcióterv keretei Kinek a feladata a vállalkozásfejlesztés? Területi szintek és beavatkozási lehetőségek Állami feladatok a szabályozás, pénzügypolitika, támogatások révén Helyi szinten: adminisztráció és adópolitika Érdekképviseleti szinten információ csere A megyei szint lehetőségei: elsősorban a vállalkozói környezet fejlesztése és összehangolása, érdekegyeztetés

I/2. intézkedés: A források elérhetőségének javítása (információ) Prioritás 1.: A zalai mikrovállalkozások finanszírozási forrásokhoz való hozzájutásának támogatása I/1. intézkedés: Pénzügyi tudatosság erősítése (képzés, a jövő generációi, információs csatornák) I/2. intézkedés: A források elérhetőségének javítása (információ) I/3. intézkedés: Innovatív pénzügyi és finanszírozási formák elterjesztése (modell jelleg)

Prioritás 2.: A szakképzett munkaerő biztosításának elősegítése II/1. intézkedés: Munkaerő biztosítása és megtartása a mikrovállalkozásoknál II/2. intézkedés: A szakképzési rendszer átalakulásának kiegészítő támogatási lehetőségei

III/2. intézkedés: Vállalkozók közötti párbeszéd erősítése Prioritás 3.: A versenyképesség növelése a vállalkozói környezet fejlesztésével III/1. intézkedés: A vállalkozói információs-tanácsadó rendszer fejlesztése (help-desk, mentori és tanácsadó program) III/2. intézkedés: Vállalkozók közötti párbeszéd erősítése

Végrehajthatóság kérdései Fejlesztési időszak félideje, még jelentős források (22 kapcsolódó kiírás), de a vállalkozói környezetet fejlesztő támogatások hiányoznak Stratégia elsősorban elvi dokumentum Munkacsoport és a paktum hálózatának projektgeneráló és nyomonkövető szerepe Magas kockázatok: forráshiány és érdektelenség

Köszönöm a figyelmet! Kabai Gergely kabai.gergely@pannonelemzo.hu www.pannonelemzo.hu