„Munkára fel! Az én utam.” Tapasztalati beszámoló Foglalkoztatás 2016 „Munkára fel! Az én utam.” Tapasztalati beszámoló
Szervezet 2011. Anyaszervezetünk a Fogd a Kezem Alapítvány Az alapítványon belül 2000 évek eleje óta végeztük a nyílt munkaerő-piaci integrációs tevékenységünket.
Missziónk Belülről megfogalmazott elvek és törekvések A szervezetünk küldetése: a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű emberek életvitelében hosszú távon pozitív változást érjen el. A változások az önálló életvitelt szolgálják, és az életminőség fejlődésének irányába hassanak.
Tevékenységünk: Lehetőség szerint nyílt munkaerő-piacra közvetítés Fogyatékkal élők számára, megváltozott munkaképességűeknek Támogatott Foglalkoztatás módszertanával Nyílt munkaerőpiacra Szolgáltatunk a Kliens és a Munkáltató számára is. Munkaerő közvetítés mellett: Pályaorientációs tevékenység szak és speciális szakiskolákban Szemléletet formáló, érzékenyítő tevékenységek Mindennapi életvezetését, minőségi önálló életvitelt támogató tevékenységek
Mi inspirálta a projektet? Pálya- és munka- orientációs tevékenység tapasztalatai. Központban: Miért fontos a munka, mint tevékenység az önálló életvitelben? Mi a következő lépés? A szolgáltatás végén hiányérzete van a segítőnek. Követnie kell egy átvezetésének lehetőség szerint a nyílt munkaerő-piacra.
Központi érték: a MUNKA A dolgozó ember …értéket teremt. …munkájáért felelősséget vállal. …jogokkal és kötelességekkel lesz felruházva. …másokkal kapcsolatba kerül, kapcsolatokat épít és ápol. …bővül a szereprepertoárja. …fogyasztóként viselkedik: vásárol, javakra költi a fizetését. …adózik. …egyre önállóbbá válik, kevésbé szorul rá másokra. …egyre kompetensebbé válik abban, amit csinál. …saját és környezete sorsa folyamatos jobbá tételén munkálkodik. A munka ablakot nyit a világra.
Központi probléma: Motiváció Elindulásra Önállósodásra Önálló életvitelre Önmegvalósításra Feladat: Belső motivációk és célok megkeresése, feltérképezése, felkeltése.
Kiknek lassan végzős 16 - 25 év közötti diákok Akik: köznevelési intézményekben, elsősorban szakiskolákban még jogviszonnyal rendelkező lassan végzős 16 - 25 év közötti diákok Akik: sajátos nevelési igényűek, beilleszkedési, tanulási, magatartási problémákkal küzdenek, és/vagy fogyatékossággal élő tanulók Akik jöttek: 18 és 22 év közötti, akár 2. szakmájukat tanuló elsősorban SNI-s, de nem élnek fogyatékkal, krónikus betegéggel, stb.
Reflexió SNI fogalma – oktatási kategória Megváltozott munkaképesség – munkaerő-piaci kategória Mi van ha kilép az oktatási intézményből a munkaerőpiac világába egy SNI-s fiatal? Pályakezdő lesz Megváltozott munkaképességű lesz Nehezen elérhető – „eltűnik” De a kezdeti nehézségei, a nehezített indulása a munkaerő- piaci irányba megmaradnak
Reakció: Elsősorban azokra a fiatalokra fókuszáltunk jelen szolgáltatásunkban, akik az oktatási intézményekből kilépve nem szereznek / szerezhetnek megváltozott munkaképességükről szakértői véleményt. Az SNI fogalmából kiindulva ők a tanulási, figyelem vagy magatartászavaros fiatalok, Akik az Y generáció tagjai, akik magas elvárásokkal rendelkeznek, kevesebb teljesítmény akarnak nyújtani, nehezen leköthetőek – munkahely irányába nem lojálisak, kitolják a munkavállalás kezdetét.
Az ügyfelekkel folytatott egyéni munka tapasztalatai Céljaink, módszereink Személyre szabottság (internetes felületen keresztüli elérés, kapcsolattartás) Iskolai módszerek mellőzése Motiváció ébresztés Álláskeresési, állásmegtartáshoz szükséges készségek kialakítása Esetleges szakmakorrekció Adekvát célállás elképzelés
Az ügyfelekkel folytatott egyéni munka tapasztalatai Célcsoportunk 30 diák, hallgató bevonása, számos megkeresés, tájékoztató A célcsoporton belüli különbségek már a megkeresés szakaszában kiütköztek Tájékoztatás fajtái Írásos Szóbeli csoportos Szóbeli egyéni tájékoztatás Iskolatípusok Szakgimnázium Szakiskola Egyetem
Az ügyfelekkel folytatott egyéni munka tapasztalatai Az egyéni találkozások, fejlesztések folyamata Személyes találkozás, motivációs interjú Fejlesztendő területek, az egyéni találkozások témáinak körvonalazása Terv készítése Témakörök Szakmák, munkakörök feltérképezése Önéletrajz és motivációs levél Álláskereséséi technikák Munkavállaláshoz szükséges dokumentumok Kommunikációs készségfejlesztés helyzetgyakorlatokkal Munkavállalói dosszié kialakítása
Az ügyfelekkel folytatott egyéni munka tapasztalatai A bevonáshoz vezető út A diákok motivációs szintje Az időpontok egyeztetés - más időperspektíva A nyári szünet – VAKÁCIÓ! Az aranyhörcsög őrzésének esete
„Karrier Másképp” társasjáték Története: 2014: Civil Licit -> érzékenyítés -> épek részére -> 2015: NEA -> 2017: SNI és fogyatékos specifikus játék. A játék: életszerű szituációkat, akadályokat és élethelyzeteket elemez, melyek rendszeresen előfordulnak a pályakezdő fiatalok világában egy-egy munkaerő-piaci elhelyezkedés során, a játékosok belátást nyernek azokba a problémákba, nehézségeiket, amiket a munkába állás és munkahelymegtartás során tapasztalhatnak meg, szimuláció, a játékosok megtapasztalhatják a munka kapcsán felmerülő örömöket és nehézségeket. A játék célja: az álláskereső, fogyatékkal élő személy a játék végére tartósan elhelyezkedjen és a játék során megszerzett munkáját meg tudja tartani.
„Karrier Másképp” társasjáték Menete: 4 játékos, dobókocka, nagyobb tér. 32 mező, 4 mezőfajta (quiz, akadály, közös, direkt) 3 nagyobb szakasz: felkészülés, -> álláskeresés, -> munkában maradás A szakaszhatárokon csak a megfelelő papírok (jogosítványok) megszerzésével lehet átlépni Jogosítványokat a különböző mezőkön feltett kérdésekre adott megfelelő válaszokkal lehet kapni Amikor az első játékos beér a célba (munkában marad) a játék befejeződik Játék kiértékelése a játékosokkal, élmények, tapasztalatok, érzések
Munkáltatók Korábban: nagy munkáltatói bázis -> inkább MMK-sok. Elhelyezési nehézségek: nem tud igénybe vehető kedvezményről iskolaidő, nyári szünet tapasztalatlanságtól való félelem Megoldási kísérletek: próbamunka üzemlátogatás helyzetgyakorlatok próbainterjú
www.specialpecsalapitvany.hu Köszönjük a figyelmet!