Értékek és attitűdök a felsőoktatás világában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Szatmárnémeti magyar nyelvű felsőoktatásának kialakulása és perspektívái Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program keretében.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Pusztai Gabriella –Kovács Klára Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) MSZT-konferencia,
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
polarizálódó politikai térben Keller Tamás - Tóth István György
Összehasonlító pedagógia
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Dr. Tokár-Szadai Ágnes Adjunktus Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézet VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Magyarország helye a világ értéktérképén
Új fogalmak és jelenségek a felsőoktatás nemzetköziesedésében: összefüggések a bolognai folyamattal A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban.
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Előadás másolata:

Értékek és attitűdök a felsőoktatás világában Bocsi Veronika DE GYFK bocsiveron@gmail.com This presentation is part of the “HERD: Higher Education for Social Cohesion Cooperative Research and Development in a Cross-border Area" (HURO/0901/253/2.2.2.) research project and supported by the European Union European Regional Development Fund. Hungarian Conference on Educational Research , 2013, Debrecen.

Az előadás felépítése A kutatás problémafelvetése Elméleti keretek A kutatás fő módszertani jellemzői Főbb eredmények Összegzés

A kutatás problémafelvetése Cél: az értékek és a felsőoktatás összekapcsolódásának feltárása. Környezet: oktatási expanzió, diverzifikálódó felsőoktatás. Kérdés – vannak-e, hol húzódnak, és miben megragadhatók az értékpreferenciák különbségei? Vizsgálati területek: értékpreferenciák, felsőoktatáshoz kapcsolódó értékek, akadémiai etika. Kutatás terepe: Debreceni Egyetem.

Elméleti keretek Az egyetem, mint szervezet megközelíthető az értékszociológia szemszögéből is. Egyetemi értékek hordozói: hallgatók, oktatók, szervezet. Pókháló-analógia. A diverzifikáció minden bizonnyal kihat az „egyetemi” értékekre is. Pusztai 2012: egységes oktatói és hallgatói kultúráról már nem beszélhetünk. Egyetemi értékek diverzifikációja?

Mi határozza meg az egyetemi értékeket? Weber (1989): A tudomány, mint hivatás Racionális, logikus, jövővel tervező, törekvő. Oktatói bázis: szociokulturális háttér, személyiségjegyek, mobilitás, középosztálybeli mentalitás. Intézményi hatások. Hallgatói bázis: szociokulturális háttér, személyiségjegyek, mobilitás, középosztálybeli mentalitás. Intézményi hatások. Szervezeti értékek: fenntartók, szimbólumok, reprezentációk, intézményi klíma, kultúra.

Forrás: Keller 2009

Eltömegesedés, diverzifikáció Értékvilágok széttöredezése. Bizonyos fenntartók, bizonyos szakok a Schwartz-féle modellnek egy másik szegmensében helyezkednek el. Nem tradicionális hallgatók – eltérő szociokulturális háttér (eltérő értékpreferenciák – a két szféra összefügg). Középosztálybeliek habitusától eltérő struktúrák. Nem tradicionális oktatók? Egyetem – értékformáló szereppel bír. De: a hangsúlyok, a hatások változnak. Szakok/karok: speciális értékvilágokkal bírnak. A felsőoktatás fragmentációja minden bizonnyal a korábban egységes akadémiai értékvilágok árnyaltabbá válását eredményezi.

A kutatás terepe, a Debreceni Egyetem Hallgatói létszámát, képzési spektrumát tekintve az ország legnagyobb egyeteme. Nemzetközi felsőoktatási rangsorokban vannak olyan magyarországi intézmények, amelyek megelőzik (pl. Quacquarelli Symonds 2012-es ranglistája). Regionális merítési bázis, határon túli területek (Teperics 2006) Elit gyermekeinek az elvándorlása megfigyelhető (Ceglédi-Nyüsti 2012). Hátrányosabb helyzetű hallgatói összetétel (Pusztai 2011). Integráció: centrumok, karok struktúrája – nagy múltú, magas presztízsű karok, valamint irányultságú, első generációs értelmiségivé válás terepei is helyet kapnak benne. Karok eltérő presztízse – Fónai (2009) kutatási eredményei.

Korábbi kutatási eredmények Értékpreferenciák vizsgálata. Magyar társadalom: Keller 2009, Füstös és Szakolczai 1994. Zárt, racionális, individuális jegyek. Ifjúságvizsgálatok (2000, 2004, 2008, 2012). Hallgatók értékpreferenciái a fakultázsok szerint: Veroszta 2009, Furnham 1988, Mygry 2003, Bocsi 2012. Hallgatók morális magatartása – Barta 2010.

Módszertani keretek Minta: 2012-es HERD-adatbázis N=1118 (a DE almintája) Rétegzett, karokra reprezentatív mintavétel. Átlagokat, varianciaanalízist, faktoranalízist használtunk fel. Értékpreferenciák: 16 itemes kérdéssor, négyfokozatú skála. Felsőoktatáshoz kapcsolódó értékek, elvárások: húsz item, négyfokozatú skála. Akadémiai etika: 23 állítás, négyfokozatú skála. Státus-csoportok: önálló doktori képzés megléte, illetve a szülők iskolázottsága alapján különítettünk el három almintát. Alacsonyabb presztízs: DE GyFK, DE EK, DE MK. Magasabb presztízs: Orvostudományi Centrum többi kara, DE ÁJK, DE KGK. N= 257, 795 és 366.

Empirikus eredmények - A Debreceni Egyetem hallgatóinak értékpreferenciája négyfokozatú skálán (N=1118, saját ábra)

A státus-csoportok és az értékek kapcsolata (ANOVA teszt, p˂0,05, N=1118, saját ábra) alacsony státuszú karok közepes státuszú karok magas státuszú karok sig. család biztonsága 3,63 3,75 0,005 szerelem/boldogság 2,24 2,00 2,14 0,000 igaz barátság 3,56 3,62 3,61 0,370 belső harmónia 3,50 3,57 0,281 szabadság 3,80 3,85 0,043 békés világ 3,14 3,17 3,13 0,745 érdekes élet, élmények 3,74 3,73 0,914 műveltség 3,33 3,38 3,39 0,563 társadalmi rend, stabilitás 3,24 3,25 3,26 0,941 eredetiség, fantázia 2,37 2,40 2,41 0,859 tiszteletreméltó szokások megőrzése 3,30 0,085 haza, nemzet védelme 3,20 3,04 0,008 anyagi javak, pénz 3,47 3,53 3,49 0,442 vallásos hit 3,72 3,70 0,495 politika, közélet 0,024 hatalom, ellenőrzés mások felett 2,35 2,12 2,17 0,001

Faktorok az érték-itemek alapján (faktorszkórok, N=1118, saját ábra) posztmateriális-beágyazott materiális vallásos belső harmónia ,653 ,064 ,169 hatalom -,144 ,839 ,050 szabadság ,618 ,295 -,119 békés világ ,685 ,066 ,190 család biztonsága ,722 -,003 ,048 szerelem, boldogság ,701 -,115 -,031 társadalmi rend, stabilitás ,633 ,094 ,255 vallásos hit ,080 -,030 ,950 anyagi javak ,240 ,765 -,066 igaz barátság ,748 -,067 -,026 érdekes élet ,671 ,146 -,105 A faktorokat Principal Components eljárással képeztük, és varimax módszerrel rotáltuk. A modell 57,122 %-át magyarázza a szórásoknak, s ügyeltünk arra, hogy a magyarázott érték ne csökkenjen egy egység alá. Az illeszkedő modellstruktúrát úgy tudtuk elérni, hogy az itemekből 11-et hagytunk meg.

A státus-csoportok csupán a materiális faktorral mutattak szignifikáns összefüggést. (ANOVA teszt, sig.: 0,03). A faktorszkórok átlagai a következők: alacsony státusú alminta: 0,164, közepes státusú alminta: - 0,08, magas státusú alminta: 0,06.

alacsony státusú karok A felsőoktatáshoz kapcsolódó kijelentések megítélése négyfokozatú skálán almintánként (ANOVA teszt, p˂0,05, N=1118, saját ábra) alacsony státusú karok közepes státusú karok magas státusú karok minta átlaga sig. Az egyetemnek inkább a kutatásra kellene koncentrálnia az oktatás helyett. 2,68 2,49 2,16 2,44 0,005 Az oktatás minősége gyenge az egyetemeken/főiskolákon. 2,86 2,52 2,40 2,55 0,010 A szegény diákokat csak akkor kellene felvenni, ha nagyon tehetségesek. 2,00 2,18 2,14 0,000 Kedvelem azokat a tanárokat, akik sokat követelnek, és csak azokat a hallgatókat engedik át a vizsgán, akik nagyon jól felkészülnek. 2,90 2,51 2,73 2,63 0,003 A tanárok túlzott követelményeket támasztanak a hallgatókkal szemben. 3,00 2,80 2,77 0,032 Túl sokba kerül manapság egyetemistának/diáknak lenni. 3,42 3,20 3,44 3,30 0,015

Praktikus-szociális faktor Faktorok a felsőoktatás funkciói és szerepei alapján (faktorszkórok, N=1118, saját ábra) Elitista faktor Praktikus-szociális faktor Csak a kiváló eredményekkel végző középiskolásokat kellene felvenni az egyetemre. ,676 ,053 Az egyetemnek inkább a kutatásra kellene koncentrálnia az oktatás helyett. ,632 ,089 Az egyetemnek igazi értelmiségieket kellene képeznie. ,572 ,361 Az oktatás minősége gyenge az egyetemeken/főiskolákon. ,619 ,212 A szegény diákokat csak akkor kellene felvenni, ha nagyon tehetségesek. ,724 ,134 Kedvelem azokat a tanárokat, akik sokat követelnek, és csak azokat a hallgatókat engedik át a vizsgán, akik nagyon jól felkészülnek. ,675 ,223 Az egyetemre beiratkozó hallgatók számának csökkennie kell. ,535 ,298 Az államnak munkahelyeket kell biztosítania az egyetemet végzettek számára. ,125 ,750 Kedvelem azokat a tanárokat, akik a gyengébben teljesítő hallgatókat is bátorítják a tanulásra. ,209 ,651 A diákok többsége csak azért iratkozott be az egyetemre, hogy oklevelet szerezzen. ,502 ,273 Túl sokba kerül manapság egyetemistának/diáknak lenni. ,203 ,681 A hallgatóknak elsősorban olyasmit kellene tanítani az egyetemen/főiskolán, amit használni is fognak a munkahelyükön. ,198 ,789

Principal components metódust alkalmaztunk, a kijelentések közül 12-t tartottunk meg, és varimax módszerrel rotáltuk. A magyarázott variancia értéke 47,6%, a magyarázott egységek pedig nem csökkentek egy egység alá. Az ANOVA teszt használata során (p˂0,05) szignifikáns összefüggés (sig. 0,039) az első faktor esetén rajzolódott ki, ahol is – meglepő módon – az alacsonyabb és a magas státusú karok diákjaira volt jellemző az elitista beállítottság, míg az ellenpólust a köztes alminta képezte. A faktorszkórok átlagai a variancia-analízis során a következők: alacsony státuszú alminta: 0,149, közepes státuszú alminta: -0,041, magas státuszú alminta: 0,126.

A felsőoktatás morális szabályainak megítélése a státusz-csoportok szerint (négyfokozatú skála átlagai, szignifikáns kapcsolatok, ANOVA, p˂0,05, N=1118, saját ábra) alacsony státusú alminta közepes státusú alminta magas státusú alminta átlag sig. Természetes a kötelező irodalmakat elolvasni. 2,84 2,98 3,15 3,00 0,000 Szakdolgozatot pénzért venni elfogadható. 1,29 1,23 1,17 1,22 0,005 A rendszeres puskázás az egyetemen elfogadható. 1,93 1,75 1,67 1,76 0,001 Más szerzők szövegeit, gondolatait hivatkozás nélkül átvenni elfogadható. 1,53 1,42 1,26 1,4 Elfogadható hazudni, ha nem készülünk el a beadandóval vagy nem készülünk fel vizsgára. 1,85 1,79 1,68 1,77 0,026 Ha kiderül a csalás, az szégyen és nem csak pech. 3,12 3,31 3,38 3,29 0,007

Összegzés Az akadémiai világ fragmentációja az értékek világának területén is végbement, a különböző csoportok felsőoktatással kapcsolatos értékei és attitűdjei azonban sok esetben nem a normál társadalom szabályrendszerét követik (pl. a materiális javak elutasítása a közepes státusú almintában). Az alacsonyabb státusú karokról érkező diákok sajátos, belső ellentmondásokkal terhelt felsőoktatásképpel bírnak, amely egy pragmatikus és célelérő, éppen azért a morális kérdésekben szabatosabb diákképet mutat. Több esetben nem a két szélső alminta képezett ellentengelyt (pl. a materiális faktor esetében). A legmagasabb fokú szabálykövetés a hallgatók „elit” szegmensében tapasztalható.

Köszönöm a figyelmet!