Czerván György agrárgazdaságért felelős államtitkár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

KILÁBALÁS - NÖVEKEDÉS október VARGA MIHÁLY.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
KAP ALBIZOTTSÁG TÁJÉKOZTATÁS DIT-UMVP MB MÁRCIUS 13-I ÜLÉSÉRE Szilvássy István.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az EU közös költségvetésének jövője Gondolatok a as pénzügyi perspektíva kapcsán Szemlér Tamás Tanszékvezető egyetemi docens, Budapesti Gazdasági.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
A KAP jövője 2013 után AZ ELNÖKSÉG KÖVETKEZTETÉSEI AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK, A TANÁCSNAK, AZ EURÓPAI GAZDASÁGI ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁGNAK ÉS A RÉGIÓK BIZOTTSÁGÁNAK.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
UDOVECZ GÁBOR Balkán: együttműködés vagy verseny a mezőgazdaságban?
Az Európai Unió pénzügyei
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Az agrárágazat aktualitásai
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Napraforgó Napraforgó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Győr-Moson-Sopron megye növénytermesztése
A magyar mezőgazdaság szerkezete
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Bulgária az EU csatlakozás küszöbén Készítette: Miklovicz Katalin.
MNU konferencia, Földművelésügyi Minisztérium, május 14.
Előzmények, jellemzők munkavállaló, 2500 cég vagy vállalkozó,
Vidékfejlesztési Program Pályázati lehetőségek a vidéknek Dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
Az agrárgazdaság aktuális kérdései Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár Földművelésügyi Minisztérium 2. Talajközpontú Termelés.
Franciaország – Magyarország Bilaterális gazdasági kapcsolatok Nikoletti Antal Helyettes Államtitkár NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Felmérés a versenyképességről a Textil/Ruházati-, és Bőriparban az új Tagállamokban valamint Bulgáriában és Romániában. TERMELÉS KISKERESKEDELMI ELADÁSOK.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Vidékfejlesztési Program Baromfitartó telepek korszerűsítése dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
Múlt és jövő A 15 éves Budapesti Értéktőzsde szerepe a hazai tőkepiac fejlesztésében Szalay-Berzeviczy Attila elnök június 16.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Vállalkozások – versenyképesség – monopóliumok A magyar valóság
Heves megye gazdasági helyzetképe, I. negyedév
Európai Uniós ismeretek
Bioenergia 3_etanol (fajlagosok)
Gyakorlati kérdések Készítsen kalkulációt az őszi búza várható melléktermésére egy adott termőhelyen Készítsen kalkulációt a rozs várható melléktermésére.
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
BROILER ágazati HELYZETKÉP
A főbb gabonafélék és olajnövények versenyesélyei az Európai Unióban
Előadás másolata:

A magyar mezőgazdaság helyzete és a magyar álláspont a KAP jövőjével kapcsolatban Czerván György agrárgazdaságért felelős államtitkár Földművelésügyi Minisztérium Budapest 2017. október 18.

Helyzetkép  Megnevezés 2013 2014 2015 2016 2017 I-II. GDP növekedés (%) 2,1 4,0 3,1 2,2 3,6 Mezőgazdaság bruttó hozzáadott értékének volumenváltozása (%) 14,7 17,4 -5,1 9,9 -10,1 A mezőgazdaság hozzájárulása a GDP növekedéshez (százalékpont) 0,6 0,7 -0,2 0,4 -0,3 Mezőgazdaság részesedése a hozzáadott értékből folyó áron (%) 4,6 4,7 4,4 3,2 Forrás: KSH

A mezőgazdaság kibocsátásának alakulása folyó és változatlan alapáron (milliárd Ft) +55,3% +5,3% +33,1% +8,7% Forrás: KSH, AKI Mezőgazdasági Számlarendszer, 2016 előzetes adat

Agrár-külkereskedelem alakulása (milliárd euró) Forrás: KSH

Agrár-külkereskedelem alakulása 2016 1-7. vs. 2017. 1-7. (millió euró) +13,9% +11,2% +18,8% Forrás: KSH

Mezőgazdasági termelés szerkezete 2016-ban Forrás: KSH, AKI Mezőgazdasági Számlarendszer második előzetes

2012–2016 közötti évek átlaga =100,0% Nyári betakarítás 2017.   Betakarított terület Termésátlag Termésmennyiség ezer hektár előző év =100,0% 2012–2016 közötti évek átlaga =100,0% kilogramm/ hektár ezer tonna Búza 962 92,1 90,0 5 440 101,3 115,1 5 237 93,5 103,6 Árpa 266 85,1 92,8 5 270 103,5 119,3 1 404 88,1 110,8 Tritikálé 92 79,4 77,3 3 970 95,7 104,0 365 76,0 80,3 Zab 34 71,1 2 720 95,4 101,2 88,4 72,0 Rozs 25 93,4 75,2 3 320 107,4 119,1 85 100,6 89,7 Repce 270 105,2 128,1 2 907 84,5 99,6 789 92,9 104,8 Forrás: KSH, repce 2016 és 2017: NAK

Őszi munkák állása 2017.10.17-ei állapot (forrás: NAK) Növényfaj Összes terület (ha) Betakarított terület (ha) Betakarított terület (%) Termésátlag (kg/ha) Összes termés (tonna) Napraforgó Szója Kukorica Burgonya Cukorrépa Vetési szándék (ha) Elvégzett munka (ha) Teljesítés (%)   Őszi káposztarepce Őszi árpa Őszi búza Rozs Triticale

Állatállományok alakulása 2004-2017 (2004 jún. =100%) és 2017 jún Állatállományok alakulása 2004-2017 (2004 jún.=100%) és 2017 jún. (darab), 2016-2017 közötti változás (%) 864 ezer, +2,6% 1,177 millió, -3,0% 35,5 millió, -3,6% 2,807 millió, -7,2% Forrás: KSH

Élő állat vágások a hazai vágóhidakon 2016-ban Megnevezés 2016. Különbség élősúlyban az előző évhez viszonyítva Ezer darab Élősúly Vágósúly Ezer tonna % Szarvasmarha 108 55 28 +3,8 +7,5% Sertés 4 676 534 432 +28,7 +5,7% Juh 34 1 +0,3 +34,0% Baromfi 210 259 601 471 +45,5 ebből csirke 166 380 404 318 +30,7 +8,2% Liba 5 584 35 26 +5,8 +20,2% Kacsa 28 551 101 78 +3,0 +3,1% Pulyka 7 344 103 81 +5,6 Forrás: AKI

Élő állat vágások a hazai vágóhidakon 2017. január-augusztusban Megnevezés 2016. Különbség élősúlyban az előző év azonos időszakához viszonyítva Ezer darab Élősúly Vágósúly Ezer tonna % Szarvasmarha 66,6 33,9 17,3 -1,8 -5,0 Sertés 3 103,8 350,8 283,5 2,7 0,8 Juh 22,0 0,4 0,0 -3,0 Baromfi 132 097,9 601,0 471,0 -30,5 -7,1 ebből csirke 111 819,6 274,5 218,8 7,8 2,9 Liba 3 042,9 17,8 13,1 -3,1 -15,0 Kacsa 10 864,9 37,3 29,0 -30,6 -45,0 Pulyka 4 509,7 63,8 50,6 -4,9 Forrás: AKI

A KAP jövőjével kapcsolatos magyar álláspont

Magyarország jelenlegi pozíciója a KAP-ban 2014-2020 között a Magyarországnak jutó összes uniós forráson belül a KAP részaránya 34,8%. Ezen időszak alatt az EMGA és EMVA kereteiben összesen 12,36 Mrd EUR forrás áll rendelkezésre (8,9 + 3,43 Mrd EUR). Magyarország részaránya a teljes KAP költségvetésében 3,19%. Magyarország pozíciója az uniós támogatások tekintetében, fajlagosan az egyik legjobb az EU-ban.

Magyarország jelenlegi pozíciója a Többéves Pénzügyi Keretben (MFF) I. Nettó pozíció: egy adott tagállam által ez EU költségvetéséből kapott, illetve az oda befizetett összegek különbsége. Magyarország mintegy 35,47 milliárd EUR forrásból részesedik 2014–2020 között, míg ez idő alatt összesen 9,8 milliárd EUR-t fizet a közös költségvetésbe. Így a nettó költségvetési egyenlegünk 25,67 milliárd EUR körül alakul.

Arány az összes uniós forráshoz Magyarország jelenlegi pozíciója a Többéves Pénzügyi Keretben (MFF) II. Megnevezés Összeg (millió EUR) Arány az összes uniós forráshoz Összes uniós forrás (a) 35 476 100% ebből Közös Agrárpolitika 12 362 34,8% ebből: Közvetlen támogatás 8 932 25,17% Vidékfejlesztés 3 431 9,67% Halászat 39 0,1% Összes befizetés (b) 9 804,8 Nettó egyenleg (a-b) 25 671,2 Forrás: NGM (2014-2020., 2011-es árakon)

Vitaanyag az Európai Unió pénzügyeinek jövőjéről I. A 2017. június 28-án bemutatott reflexiós papírban az Európai Bizottság vitaindító javaslatokat tett a közös költségvetés modernizálására. A tagállami reakciók függvényében e felvetések fogják alapját képezni az EU 2020 utáni új többéves pénzügyi keretre vonatkozó hivatalos javaslatának. Elismeri a hagyományos politikák eredményeit és hozzáadott értékét, ennek ellenére a hangsúlyt az új kihívások felé tolná (migráció, belső- és külső biztonság, terrorizmus elleni küzdelem, védelempolitika). /UK befizetésének kiesése, valamint az új kihívások egyes számítások szerint együttesen évi ~20 Mrd EUR többletigényt keletkeztetnek a közös költségvetésben./ Az anyag öt forgatókönyvet vázol fel. Aggodalomra adhat okot, hogy a KAP csak egy forgatókönyv esetében jutna biztosan több forráshoz.

Vitaanyag az Európai Unió pénzügyeinek jövőjéről II. A KAP-ot érintő elképzelések: Bár a Bizottság elismeri a KAP európai hozzáadott-értékét, az anyagból kiderül, hogy nem tartja fenntarthatónak a rendszer jelenlegi szintű finanszírozását. A társadalmi elfogadottságot hivatott növelni a kisgazdaságok előtérbe helyezésének gondolata, valamint a mezőgazdaság alapanyag-termelésen túli szerepének további erősítése is (zöld közjavak előállításának ösztönzése). Nem jelez gyökeres átalakítási szándékot a KAP szerkezetét illetően. Felveti a nemzeti társfinanszírozás bevezetését az I. pillérben, mint egy lehetséges opciót a forrásvesztés elkerülésére.

A 2020 utáni KAP lehetséges felépítését befolyásoló tényezők Az új többéves pénzügyi keret (MFF) nagysága (tárgyalások kezdete?; 5/7 éves költségvetés?; hány fejezettel?; GNI arányos befizetés nagysága?). Az erőviszonyok részbeni újrarendeződése a BREXIT után (DE-FR tengely). 2019-ben európai parlamenti választásokat rendeznek, és új Bizottság áll fel. Más uniós politikák, új kihívások okozta nyomás (pl. migrációs válság). A társadalom irányából érkező folyamatos nyomás a KAP gazdasági, környezeti és éghajlati értelemben vett fenntarthatósága erősítésének igényével. Tagállami elképzelések a KAP jövőjével kapcsolatban: A többség kétpilléres KAP-ot szeretne, megőrizve a közvetlen támogatásokat (PT, PL és a baltiak részéről külső konvergencia igénye). A válságkezelés hatékonyságának erősítése (kockázatkezelés, jövedelemstabilizáció stb.). Egyesek a termeléshez kötött támogatások ellen emelnek szót. A vidékfejlesztésen belül növekedhet a vissza nem térítendő támogatások aránya, valamint a pénzügyi eszközök szerepe. DE: Egyelőre semmilyen hivatalos javaslat nem jelent meg, így a sajtóban megjelenő információk csupán találgatások, spekulációk.

A KAP jövőjével kapcsolatos előzetes magyar álláspont fő elemei I. Alapvető, hogy az agrárpénzeket továbbra is az agrártermelők kapják. A rendszer gyökeres átalakítását nem tartjuk szükségesnek. Célunk megőrizni a 2014-2020-as Többéves Pénzügyi Keretben (MFF) az EMGA-n és az EMVA-n keresztül érkező összegeket, valamint a KAP költségvetésben képviselt részarányunkat. Bármely új cél KAP-ba történő beemelése csak a megfelelő források hozzárendelésével lehetséges. Szükséges fenntartani az erős kétpilléres KAP-ot. Az I. pilléren belül fenn kell tartani a termeléshez kötött támogatásokat. Ellenezzük az agrárpolitikák bármilyen mértékű renacionalizációját, ideértve a közvetlen támogatások társfinanszírozottá tételét is. Maradjon meg a két pillér közötti átcsoportosítás lehetősége.

A KAP jövőjével kapcsolatos előzetes magyar álláspont fő elemei II. A KAP 2020 utáni jövőjéről a közelmúltban két nyilatkozat is aláírásra került: 2017. június 2.: V4 + Bulgária, Románia, Szlovénia. 2017. július 18.: V4 + Lettország, Litvánia. A Mezőgazdasági és Halászati Tanács mindkét nyilatkozatot megvitatta, azokat az Európai Bizottság megfelelő tárgyalási alapnak minősítette.

A reformfolyamat menetrendjének áttekintése IDŐPONT MÉRFÖLDKŐ 2017. február 2. – május 2. Nyilvános konzultáció. 2017. július 7. Az Európai Bizottság egy konferencia keretében bemutatta a konzultáció eredményeit. 2017. november 29. Bizottsági kommunikáció a KAP jövőjével kapcsolatos elképzelésekről. 2018. I-II. negyedév Hivatalos jogszabályi javaslat a KAP alaprendeleteire vonatkozóan. 2018. május Hivatalos jogszabályi javaslat a Többéves Pénzügyi Keretre (MFF) vonatkozóan. 2021. január 1. Új költségvetési ciklus indul (vagy átmeneti év).

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!