Járművillamosság- elektronika I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Napelemek használata közúti járműveken
Advertisements

Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid autóbuszok üzemeltetési tapasztalatai Magyar CIVINET 5. találkozója Zalaegerszeg Szeptember Köszönti.
A TECHNIKAILAG LEHETSÉGES KÖVETELMÉNYÉRTÉKEK FELÚJÍTÁSOKNÁL.
ENERGETIKAI CÉLÚ NÖVÉNYTERMESZTÉS Parlamenti nap, május 7. Jolánkai Márton SzIE Növénytermesztési Intézet.
GoodWill Energy Kft. Megújuló jelen a jövőért! 1162 Budapest, Timur utca 74. Napelemes megoldások a gyakorlatban,
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési.
Vállalati gazdasági kérdések Pékakadémia2010.április.20.
ENERGIA ELŐÁLLÍTÁS, TÁROLÁS ÉS FELHASZNÁLÁS ÖSSZEFÜGGÉSEI Dr. Tóth László professor emeritus, Szent István Egyetem AZ E-MOBILITÁSRÓL MÁSKÉPPEN A megújuló.
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
ENERGIA TAKARÉKOS RENDSZERSZEMLÉLET AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETBEN Fehér János okl. kohómérök Fűtéstechnikai szakmérnök Székesfehérvár, 2010.JAN.20.
Energetikai tanácsadás Tervezés Energetikai tanúsítás Komplex kivitelezés Megvalósítási tanulmány Projekt finanszírozás Több mint 400 db kivitelezés több.
Villamos Energia. A villamos energiaátalakítás folyamata Legáltalánosabb felfogásban a vizsgálatunk tárgyai olyan átalakítók, amelyekben az energiaátalakítás.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Biomassza Murai Péter Tóth Barnabás Erdős Boglárka Tibold Eszter.
A tüzelőanyag cellák felhasználása mérnöki szempontból- Dr. Bánó Imre.
A hidrogénüzemű tüzelőanyag-cellás technológiák szerepe a nemzetközi járműgyártásban Csordás Antal - fejlesztőmérnök FC-járművek
Napenergia-hasznosítás az épületgépészetben Konferencia és kiállítás november 9. Nagy létesítmények használati melegvíz készítő napkollektoros rendszereinek.
Internet tudományos használata
Biztonságos, fenntartható és tiszta energia a Duna-medencében
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Egészséges táplálkozás
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Megújuló energiaforrások használata
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
Brikettálás – új innovatív technológia
PANNON-LNG Projekt Tanulmány LNG lehetséges hazai előállításának
Energetikai gazdaságtan
1Transzplantációs Alapítvány
Természeti erőforrások
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az IM csomópont funkciója, főbb tervezési kérdései
LabVIEW bevezetéstől a feszültség-áram karakterisztikáig Vida Andrea
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Környezetgazdaságtan 1
Napelemek Herbert Ferenc Előadás: HA5KDR 2017.okt.17.
Bevezetés Az ivóvizek minősége törvényileg szabályozott
Található-e hurokvágány a kocsiszín területén?
A jármű hajtások különböző megoldásai, világtendenciák, előnyök, hátrányok. Dr. Bánó Imre.
Business Mathematics
Megújuló energiák Készítette: Petőfi Sándor Általános Iskola
Beszámoló TOP Felsőcsatári Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola épületeinek energetikai fejlesztése, korszerűsítése Iskola épületeinek felújítása.
Megújuló energiaforrások 2
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
B.Sc. / M.Sc. Villamosmérnöki szak
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Hárskúti Megújuló Energia Központ
Nap és/vagy szél energia
TÁMOGATÁS ÖSSZEGE (Ft)
Környezeti Kontrolling
Élj ökosan – generációkon át II.
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
NAGYKITERJEDÉSŰ METEOROLÓGIAI MÉRŐHÁLÓZATOK ALKALMAZÁSI LEHETŐSÉGEI
SZTE ÁJTK Tehetségnap június 10.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Megújuló energiaforrások
Járműtelepi rendszermodell 2.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Állandó és Változó Nyomású tágulási tartályok és méretezésük
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
Energia-források: Nap geotermikus nukleáris Energia.
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet)
Megújuló energiaforrások
A Tudatos biztonság létrehozása
Előadás másolata:

Járművillamosság- elektronika I. -Alternatív energia források használata -Napelemek használata közúti járműveken 2017.11.13.

Tartalom: - Alternatív energia forrás: napelemek - Napelemek járműveken - Extra könnyű versenyautók - Hagyományos, kisméretű járműkategória - Napelemek használata általános autóknál

Modern civilizáció „vívmányai” Globális energetikai problémák Környezetszennyezés Mit tehetünk? Teendőink

Teendőink: Energia felhasználás csökkentése Környezet tudatos szemlélet Energia- és járműipar átalakítása

Számok, adatok: Összes teljesítmény felhasználás jelenleg: 15 TW=15*1012 W Földet érő napsugárzás: 86000 TW Szélenergia: 870 TW Geotermikus: 32 TW

Napelem típusok - Monokristályos 15-20 % hatásfok - Polykristályos 10-15 % - Amorf cellák 1-2 µm, 5-10 % - Többátmenetes cellák 20-40 % koncentrálva a napfényt

Napelemek járműveken Főbb szempontok: - Vízszintesen elhelyezni a modulokat, amennyire lehetséges - MPPT vezérlők használata - A napelem modulok feszültségszintje egyezzen meg az energiatárolóéval vagy DC -DC konvertert kell alkalmazni

Napelemek járműveken A napelem modulok tervezésének nehézségei: - A jármű karosszéria elemei általában nem sík felületek. - Különböző nagyságú és irányítottságú elemek.

Járművek fogyasztása, hatótáv A kis tömegű, városi járművek átlagos fogyasztása 0.08 és 0.12 kWh/km közé esik. Napi 20 km-t tesznek meg rendszerint Körülbelül 1-2 kWh energiát fogyasztanak naponta ezek a járművek 500Wh/m2/nap a napi energia termelése egy modulnak 2-4 m2 napelem kellene

Járművek csoportosítása 1. Extra könnyű versenyautók Alacsony fogyasztás- napelemből termelt energia 2. Hagyományos, kisméretű járműkategória Nem túl nagy fogyasztás- energia akkumulátorokból, folyamatos töltés mellett 3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel Jelentős fogyasztás- napenergia segédüzemű villamos fogyasztók számára

1. Extra könnyű versenyautók NUNA 9 Nuon Solar team Delft-ből, 2017-es győztes World Solar Challenge Darwin-ból Adelaide-be Több mint 3000 km Motor hatásfoka 98 % Max. 6 m2 solar area 5,3 kWh, 21 kg battery 1,7 kw fogyasztás 100 km/h-nál Monokristályos 22,5%

1. Extra könnyű versenyautók NUNA 9

1. B Extra könnyű versenyautók- Szesocar Shell Eco-marathon Nogaro 2008-ban, 22 km, 45 perc alatt alumínium váz és karosszéria- 158 kg Villanymotorok fogyasztása együtt 8.5 Wh/km Fogyasztás: 248 W/s Töltés: 229 W/s Eredő fogy.: 0,7 Wh/km 1513.3 km/kWh 13.367 km/l

1. C Extra könnyű versenyautók- Szenergycar Lausitz ringen 2009-ben alumínium váz, karbonszálas karosszéria 93 % töltés/fogyasztás arány- felhős időben Fogyasztás: 278 W/s Töltés: 258 W/s 1468 km/kWh 12.973 km/l 149 kg

1. D Extra könnyű versenyautók- Szevolution car A 2010. évi Shell Eco-marathon győztese napelemes városi autó kategóriában, 138 kg, 1,3*1,3*3,5 m Először pozitív energia mérleggel ebben a kategóriában, 109% 6.9 m2, 417 W/s Motorok fogyasztása: 381 W/s ∞/km

2. Hagyományos, kisméretű járműkategória Venturi Eclectic, francia golfautó Kis fogyasztás, károsanyag kibocsátás nincs Nap és szél energiáját hasznosítja, villamos motor hajtja Ára 24,000€-tól indul 2.5 m2 szolár panel 50 km/h 50 km hatótáv

Szelectra 15 kW-os motor 50 V-os akkumulátor egységek moped autó 2. hagyományos,kis- méretű járműkategória Szelectra 15 kW-os motor 50 V-os akkumulátor egységek moped autó

3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel Szolár panelek a Ford Transit kisteherautón 500W/s optimális töltési teljesítmény a 6 m2 napelemből Akkumulátor feszültség több, mint 400 V DC -DC konverter 120V-ból készít 400 V-ot

3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel Tömegközlekedésben használt "Solarve" névre keresztelt busz Okayama-ban hibrid dízel- villamos busz A tetőre telepített Sanyo napelemek generálnak 798 W teljesítményt a világítás és légszűrő számára.

3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel Napelemes tetejű busz tisztítja a belső levegőjét a járműnek. A négy szolár modul tölti az akkumulátorát a busznak és így már bekapcsolható a lég- kondi, illetve internet akkor is, amikor nem működik a dízelmotor.

3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel A Tindo elektromos busz Adelaide-ben Újzélandon. A Szolár busz projektet- 700 kW teljesítményű photovoltaikus erőmű tölti. 11db zebra akkumulátora sodium / nickel chloride-ból áll. 200 km hatósugár Töltéskor percenként 1 km-nyi energiát tölt

3. Hagyományos jármű napelemes töltéssel Kis villamos vonat A napelemes töltésű villamos hajtású motorkocsi a Királyréti Erdei Vasútnál. 3 fázisú aszinkron motor hajtja.

Következtetések: A napelem modulok használata egyre inkább elterjed az új közlekedési eszközöknél. Sok féle jármű típusnál használhatunk napelemeket. Még vasúti járműves alkaImazást is találtam.

Kontakt: lorinczi@sze.hu SZElectrycity 2013-ban Amsterdamban 0,6 m2 napelemmel

Köszönöm figyelmeteket!