Ferge Zsuzsa: Anyák- Iskolák - Gyerekek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Az Európában élő körülbelül 10–12 millió roma közül sokan naponta szembesülnek az előítéletekkel, a tolerancia hiányával, a hátrányos megkülönböztetéssel.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Az első házasság felbomlása
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
GfK HungáriaMárkacsemeték konferencia – Dörnyei Otília május 5 Gyermek a családban, avagy a szülők megváltozott fogyasztási szokásai Dörnyei Otília,
1. A családpolitika társadalmi hatásai
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
Életbiztosítási Program
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Szociálpolitika a XX. század első felében Lovász Judit április 15.
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
A gyermekek egészségének társadalmi összefüggései.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Tárki-Unicredit Európai társadalmi jelentés Demográfiai folyamatok Hozzászólás Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutatóintézet.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
1 Ferge Zsuzsa Szegénység és kirekesztettség Magyarországon Munkavállaló nők X. országos konferenciája szeptember 29.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Példa egy ppt prezentációhoz
Kormányszóvivői tájékoztató Tájékoztató a Népesedési Kormánybizottság munkájáról.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
Egészségesek a roma nők?
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Serdülőkori terhességek Szikra Dorottya ELTE Társadalomtudományi Kar.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Válság és a szegénységben élők kilátásai MSZEH június 24.
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
A gyerekszegénység elleni program esélyei válság idején Ferge Zsuzsa Országos konferencia A „Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia helyzetéről.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Demográfiai problémáink megoldási lehetőségei
Anyák Háza ORSZÁGOS PROGRAM
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Az új családformák hatása a jövő generációra (=) A családformálódás alakulásának irányai, jelei Spéder Zsolt.
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
A gyerekszegénység néhány metszete Magyarországon
Generációváltás az óvodában?
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Töréspont Stratégiai Alapítvány
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Ferge Zsuzsa: Anyák- Iskolák - Gyerekek Előadás 2017. november 4. Hol vannak a Nők 4. – MENŐK II. nŐszi Piknik Szülni vagy nem szülni, anyaság vagy kétség?

Mentegetőzés: Nem vagyok a szülés-születés-családtervezés szakértője. Csak igyekeztem annyi információt ebből az alkalomból összegyűjteni, amire már nekem is rég szükségem lett volna. Szakemberek óvakodjanak!

Témák 1. Gyerekek száma hosszú ideje csökken – sok ok miatt. A trend általános. 2. Kinek van gyereke? 3. Családok-egyének-anyák döntenek-e életükről? Gyerekeik számáról? (Fogamzásgátlás, családtervezés) 4. A kormányzati beavatkozások 5. A történet folytatódik: a rossz körülmények közé születők nem fognak szárnyalni - a szegénység újratermelődik.

1.1. A gyerekszám csökkenés nálunk is átalakította a társadalom korösszetételét. Ma már nagyobb a 60 éven felüliek, mint a 15 éven aluliak aránya Népszámlálások, saját számítás

1. 2. Európában csak néhány nemzet „reprodukálja” önmagát 1.2.Európában csak néhány nemzet „reprodukálja” önmagát. - Magyarországon is fogy a népesség. - Az élveszületések száma 1955-ig 200 ezer körül volt, 1998 óta került 100 ezer alá. 2011-ben lecsökkent 88 ezerig, az utóbbi években nő.

1.3. A gyerektelen családok aránya 50 év alatt alig változott, 30-ról-35% -ra nőtt. --- - Kevesebb gyerek inkább azért van, mert az „egykés” családok aránya 1960 után nőtt, a 3 és többgyerekes családok aránya csökkent. - A gyerekes családok körében a 3+ gyerekesek aránya 15% körül van, de a gyerekek 30 %-a itt él. Népszámlálási adatok, saját számítás

2.1 Kinek van gyereke? Erről sok (sosem egész egyértelmű) ismeret és feltételezés van. A gyerekvállalást és a gyerekszámot befolyásoló lehetséges tényezők: a korszellem a gazdasági és társadalmi feltételek a politika, a kormányzat, az újraelosztás a beállítódások a természet elfogadásától a racionális döntésig, illetve minden beavatkozás elutasításáig a születésszabályozáshoz való viszony.

2. 2. Mitől függ a születésszabályozás alkalmazása 2.2. Mitől függ a születésszabályozás alkalmazása? Amióta a születésszabályozás elterjedt, azóta megfigyelhető, hogy a szegényeknek több gyerekük van, mint a jobb helyzetűeknek. A társadalmi gazdasági egyenlőtlenségek között kiemelt tényezők: a pénz; a lakóhely (falu-város-Budapest): információk és hozzáférési lehetőségek az iskolai végzettség látszik a legfontosabb (mindezekkel is összefüggő) tényezőnek. A legtöbb gyerek az általánost sem végzőknél van, a legkevesebb a felsőfokú végzettségűeknél.

2.3. A gyermeket vállaló nők iskolai végzettsége 25 év alatt radikálisan javult. -1990-ben 52%-nak, 2015-ben 34%-nak volt legföljebb 8 osztálya. A felsőfokú végzettségűek aránya 12-ről 34%-ra nőtt. -Az alacsony és magas iskolai végzettségűek között majdnem egy egész gyerek a különbség. Így még mindig sokkal több gyerek születik alacsonyan, mint magasan iskolázott családba. Forrás: Kapitány Balázs, Spéder Zsolt (2015) Gyermekvállalás. In: Monostori Judit - Őri Péter - Spéder Zsolt (szerk.): Demográfiai portré 2015 http://demografia.hu/kiadvanyokonline/index.php/demografiaiportre/article/view/2466/2167

2.4. Etnikai különbségek: roma és nem-roma családok – keveset tudunk A roma népesség aránya folyamatosan emelkedik. 1971-ben 3, 1993-ban 5, 2003-ban 6%, ma 8%??? A szülések magas száma összefügg a szegénységgel, az iskolázatlansággal, a fatalizmussal, de… Óriási a hagyományok szerepe, és az, hogy a gyerek identitást nyújt a nőknek, megkülönböztető pozitívumot a férfiaknak. A termékenység folyamatosan csökken, lassú és egyenetlen a közeledés a „többségi” normához. Ma a nyomor hozadéka a „stratégiai gyerek”. (A gyed is ösztönzés!) A születésszabályozás legfontosabb eszköze továbbra is az abortusz. Másról kevés az információ, még kevesebb a pénz. A cigányok korán halnak. Élettartamuk 10 évvel rövidebb. Az idősek aránya (60 éven felül) országosan 20, a cigányoknál 4%.

Ami valószínűsíthető: 3.1. Messze nem tudunk eleget arról, hogy hogyan dől el a gyerekvállalás. - 1958 és 92 között négy, azóta – 2009-ben- egy kutatás volt. - A hazai kutatások egymással és a külföldiekkel nehezen összehasonlíthatók3, azonos témájú kutatások is teljesen eltérő eredményeket mutatnak. Ami valószínűsíthető: Mindig voltak vágyak, hogy legyen vagy ne legyen gyerek . Korábban a babonáknak nagy a szerepük, ráolvasástól amulettekig. (Ma is van.) Valamennyi - természetes vagy beavatkozásos - védekezés mindig volt, de 18. század végéig ritka. Magyarországon a 20. század közepéig egy kisebbség igyekezett szabályozni. A nem védekezők még 1958-ban is 40 % - ma 6%? 12%? A módszerek nagyon változtak, ma már nálunk is vannak korszerű eszközök, de társadalmilag nagyon differenciáltan - . A megszületett gyerekek egyre nagyobb része „kívánt” gyerek. Itt ma egy harmad körül lehet a „nem kívánt” gyerek. A kívánt gyerekek egy része nem születik meg. Példa „népi” tudásról, 18. sz eleje, Tóth István György gyűjtése: Abaújszántó 1715: „Mikor férjhez megyen, tégyen borsót a csizmájában, üljön az öt ujjain, míg a lakodalom lészen, gyermeke nem lészen.” Kamarás István: kívánt és nem kívánt terhességek, gyermekek. Demográfia, 2006. 49. évf. 2–3. szám 150–172. . Makay Zsuzsanna (2014) Fogamzásgátlási módszerek alkalmazása Párkapcsolatban élő nők körében. KSH Népességtudományi Kutatóintézet, Demográfus Könyvtár http://www.demografia.hu/kiadvanyokonline/index.php/demografuskonyvtar/article/view/2611

Az NTFS szerint a felzárkózáshoz/felzárkóztatáshoz nem kell pénz. 4.1. Mit tesz kormány? Deklarált kormányzati szándékok szinte kiválóak. Itt csak mai helyzet, ebből jövedelmet, iskolát és születésszabályozást érintjük. Alap: (Magyar) Nemzeti Társadalmi Felzárkóztatási Stratégia, 2011. és 2014. változat Jövedelem Minden javulás előfeltétele a családok jövedelmének minimális szintre emelése lenne. Szociális minimum alatt közel 4 millió ember, „európai” módon mért szegénység 15% körül, mélyszegénység súlyos. A pénzbeli szociális ellátások emelése a FNTS-ben 2011-ben egyetlen helyen szerepelt. E szerint nem évente kétszer, hanem havonta kell nyújtani a rendszeres gyermekvédelmi támogatást (kb. 5000 Ft/hó). A 2014.évi változatból ez a javaslat hiányzik, 2015-től is évi kétszer, de már nem pénzben, csak természetben van (RGYK, Erzsébet-utalvány). Az NTFS szerint a felzárkózáshoz/felzárkóztatáshoz nem kell pénz.

4. 2. A szegényeket is érintő ellátások csökkennek vagy változatlanok 4.2. A szegényeket is érintő ellátások csökkennek vagy változatlanok. - A középosztály ellátásai indexeltek és javulnak. - A családi ellátások is fordítva „céloznak”. - Az alsó 3 decilisben él -2015-ben - a gyerekek fele. Itt a megélhetési küzdelem a tanuláshoz is, születésszabályozáshoz is korlátozza nők esélyeit . Szikra D. "Távolodás ez európai szociális modelltől - a szegénység társadalompolitikája." In. Magyar Tudomány, 2018, Megjelenés alatt. 2.2.3.1. A háztartások száma, a háztartásban élő személyek jellemzői jövedelemszerző tevékenységük, jövedelmi tizedek (decilisek) szerint , 2015

4.3. Mit tesz kormány iskolával, neveléssel, családi életre felkészítéssel? ISKOLÁVAL KAPCSOLATOS CÉLOK Nemzeti Stratégiában nemesek: Cél a társadalmi leszakadás megakadályozása és a tehetséggondozás. Cél, hogy az állam fedezze az ingyenes és kötelező iskolázást az érettségi, illetve az első szakképesítés megszerzéséig. A CÉLOK EDDIGI MEGVALÓSULÁSA A köznevelési reform fentieknek ellentmondó lépései ismertek. Nem közfeladat sem érettségi, sem első szakképzettség. Helyette –többek között - 16 évre csökkentett korhatár, törvényesített szegregáció, szűkülő érettségi-keretek, forrás kevés, ösztönzések helyett gyerek és család büntetése.

A Nemzeti Stratégia szerint: 4.4. Mi történik születésszabályozással? Kormányzat fontos kérdésnek tekinti. A Nemzeti Stratégia szerint: „Ideális helyzet az lenne, ha minden terhesség tervezett terhesség lehetne, és minden gyermek tervezett gyermekként jönne a világra. 2010-ben a terhesség-megszakítást kérelmezők 45%-a nem védekezett a nem kívánt terhesség ellen, azaz nem élt a fogamzásgátlás egyik lehetőségével sem. Körükben többen a fogamzásgátló eszközök, tabletták magas árára hivatkoztak.”

4. 5 Mit vállal a kormány a születésszabályozás javításáért 4.5 Mit vállal a kormány a születésszabályozás javításáért? - Az abortusz története hullámzó, pirulát 1967-ben engedélyezték, 1973-tól TB- hozzájárulás lett, ez megszűnt. - Az 1992.évi magzatvédelmi tv. ígérte a fogamzásgátlók rászorultságtól függő kedvezményes igénybevételét. - NTFS 2011-ben megfogalmazott, 2014. évben is megismételt javaslata ennél kevesebb: „A hátrányos helyzetű családok/nők körében tapasztalható, az átlagosnál gyakoribb művi terhesség-megszakítások számának visszaszorítása érdekében ki kell dolgozni a különböző fogamzásgátló módszerek egyénre szabott, rászorultság alapú térítésmentes vagy kedvezményes alkalmazását…” 1992. évi LXXIX. Törvény a magzati élet védelméről

CSAK HÁTTÉR INFORMÁCIÓ- 1992. évi LXXIX CSAK HÁTTÉR INFORMÁCIÓ- 1992. évi LXXIX. törvény a magzati élet védelméről   2. § (1) Az egészség és az emberi élet értékéről, az egészséges életmódról, a felelősségteljes párkapcsolatokról, az emberhez méltó családi életről, az egészségre ártalmatlan születésszabályozási módszerekről szóló oktatás az alap- és középfokú oktatási intézményekben történik. (2)3 Az állami családvédelmi szolgálat vagy az egészségügyi államigazgatási szerv által engedélyezett családvédelmi szolgálat végzi a tanácsadást, válsághelyzet esetén segítséget ad annak feloldásában, valamint szervezi az oktatási intézményeken kívül a családtervezéssel kapcsolatos ismeretek terjesztését. (3)4 Az állam a) elősegíti a fogamzásgátló készítmények és eszközök rászorultságtól függő kedvezményes igénybevételét, a magzati élet védelmét szolgáló, valamint a fogamzásszabályozást ismertető kiadványok közzétételét és a tömegkommunikáció fórumain való ismertetését; b) elősegíti az anya, illetve a család egésze számára elérhető, megfelelő szakmai felkészültséggel rendelkező válságkezelő tanácsadás rendszerének fejlesztését, és szabályozza a tanácsadás során az állami, illetőleg a civil szervezetek hatékony együttműködésének feltételeit, formáit; c) támogatja a magzati élet védelmét szolgáló tevékenységet, szervezeteket, különösen azokat, amelyek anyagi támogatást is nyújtanak az arra rászoruló várandós anyáknak;

4.6. Mi történik ma a születésszabályozás ügyében? Abortusz: Abortuszok száma csökken, de még relatíve sok (30 ezer körül van, országok második legrosszabb csoportjában vagyunk); továbbra is, sőt egyre inkább a társadalmi helyzet, illetve iskolai végzettség differenciálja; lehet ingyenes (ami rendben van). Fogamzásgátlás, családtervezési tanácsadás: 1984-től OGYEI szervezésében. 1993 óta Családvédelmi Szolgálatok, most kerületi, járási szinten. (Volt 140, 2011-ben 100 alatt, minden mutató romlott 2011-ig.) Alapvetően védőnői kötelező feladat Kérdés: ki jut el CSVSZ-hez ill. védőnőhöz. CSVSZ jelentés 2001-2011: https://www.antsz.hu/data/cms43584/Csaladvedelmi_Szolgalat___fontosabb_adatok__mutatok_2001_2011.pdf

4. 4 Mi történik a fogamzásgátlókhoz hozzáféréssel, az ingyenességgel 4.4 Mi történik a fogamzásgátlókhoz hozzáféréssel, az ingyenességgel? Valószínűleg semmi. Ha készülnek tervek, kidolgozásukról nem tud a szülész-nőgyógyász szakma sem. Hozzáférés itthon: szakorvosi vizsgálat, recept és kontroll kell – mindezt OEP nem fedezi semmilyen fogamzásgátló eszköz senkinél nem támogatott. (Pirula havi 2-3000 Ft, pesszárium nem kapható, spirál 10 és 60 ezer Ft között.) Hozzáférés „civilizált” külföldön: A legtöbb civilizált országban számos eszközt vagy támogat az egészségbiztosítás, vagy ingyenesek. Főleg a fiatal lányoknak segítenek sok módon. Colorado (USA): 2009-től „long-acting reversible contraceptive” (LARC) ingyen– 4 év alatt 40 %-kal kevesebb nem-kívánt terhesség, 42%-kal kevesebb abortusz. Kiss András (2017) Az elérhető fogamzásgátlás közös ügyünk. Kettős Mérce , 2017. május 31. https://www.nytimes.com/2015/07/06/science/colorados-push-against-teenage-pregnancies-is-a-startling-success.html

4.5. Összefoglalás. A család –és egyben nő – politika néhány visszássága A családpolitika az utolsó 100, 75, 25, 5 évben túl változékony ahhoz, hogy a nők a szexuális életben és az anyaságban biztonságban érezzék magukat. A magyar gyakorlat sokszor ellentmond nem csak a mintának tekintett Nyugatnak, hanem a saját kormányzati deklarációknak is. A családtámogatások ma a jó helyzetűeknél sokkal magasabbak, mint a szegényeknél. A születésszabályozást is segítő magasabb iskolai végzettség a rossz helyzetűek és cigányok számára egyre elérhetetlenebb. Családtervezési tanácsadás – védőnőkön kívül - 100 helyen van. Többnyire ott nehéz elérni, ahol legjobban kellene. A születésszabályozás egyetlen, költségvetésileg támogatható eszköze az abortusz.

5. És a múlt folytatódik: a gyerekek-szülők vágyait korlátozza a jelen, a tudatosan fel sem ismert társadalmi-statisztikai valószínűség: Lannert Judit, 2009, http://ofi.hu/tovabbtanulasi-aspiraciok-tarsadalmi-meghatarozottsaga 1770 fős minta alapján

Köszönöm a figyelmet!