Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Advertisements

Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
REFORMPEDAGÓGIA.
„Ezt egy életen át kell játszani”
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Angol nyelvi kompetencia
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Beiskolázási tájékoztató december
A kolozsvári Báthory Líceum
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
„Let’s speak!” angol nyelvi diákkör Jónás Lászlóné.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Tantervtípusok; NAT-ok
Idegen nyelvi fejlesztés Balog Éva TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola”
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
REFORMPEDAGÓGIA.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
A nevelési-oktatási program előzményei
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A kerettantervek fejlesztése
Idegen nyelvek tanulása
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Deutsch hat Zukunft A német nyelvnek van jövője.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Gyermekvilág régen és ma
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Szent László Gimnázium
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola Kertvárosi Általános Iskolája
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2014/2015. TANÉVBEN A 2014/2015. tanévben lezajlott eljárás 1.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
A német nyelv távlatokat nyit Nyitott kapuk napja.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
Érettségi tájékoztató 2016/2017
PÁLYAVÁLASZTÁSI TÁJÉKOZTATÓ 2014/2O15. tanév
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Előadás másolata:

Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban Koncepció és gyakorlat az Értékközvetítő és képességfejlesztő programban és a Waldorf -pedagógiában Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban

Törvényi szabályozás – NAT Ajánlott időkeret 1-4. évfolyam 2-6% (20): 0,4-1,2 óra/hét 5-6. évfolyam 10-18% (23): 2,3-4,14 óra/hét 7-8. évfolyam 10-15% (26): 2,6-3,9 óra/hét 9-10. évfolyam 12-20% (30-31): 3,6-6 óra/hét 11-12. évfolyam 13% (30): 3,9 óra/hét A nyelvtanulás kezdő időpontja: 4. évfolyam

Törvényi szabályozás – NAT Második idegen nyelv tanulása: Gimnáziumokban kötelező Szakközépiskolában javasolja Szakiskolában egy idegen nyelv kötelező Tanulandó idegen nyelvek köre Nem kerül meghatározásra, csak a klasszikus nyelvek esetében

Az elemzés szempontjai a programok idegennyelv-tanításával, -tanulásával kapcsolatos koncepciójának alapjai az idegennyelv-tanítás kezdés ideje, a tanulandó idegen nyelv/nyelvek és a nyelvválasztás szempontjai, az egységesség és differenciáltság megjelenése az idegen nyelvek tanításában, az idegennyelv-tanítás intenzitása a koncepció megvalósulása a gyakorlatban

ÉKP – a koncepció Az ÉKP idegennyelv-tanítási programjának az alapja a NYIK-program a NYIK kommunikatív nyelvszemlélete érvényesült a nyelvet kultúrahordozónak is tekinti → az idegen nyelvek tanítása során az adott nyelv kultúrájának a bemutatására is tanulói tevékenységeket szervez

ÉKP – idegennyelv-tanítás időkeretek Kezdő időpont első idegen nyelv: Kisiskoláskor Egyéni fejlettségek és az anyanyelv-használati képességek figyelembe vételével Legkorábban 1. osztály második félév Legkésőbb 3-4. osztály Kezdő időpont második idegen nyelv 5. osztálytól a jó képességű tanulóknak

ÉKP – idegennyelv-választás Első idegen nyelv: a hagyományos nyugat-európai nyelvek Második idegen nyelv: a japán A z európai nyelvektől és kultúráktól nagymértékben eltérő keleti nyelv és kultúra megismerése Magyarországgal szomszédos népek és nemzetiségek nyelve és kultúrája rövidebb kurzusok keretében Alapvető nyelvi ismeretek, gazdag országismereti anyag

ÉKP – idegennyelv-tanítás Differenciáltság megjelenése Eltérő idejű kezdés az anyanyelvi képességek alapján Az idegen-nyelvi képességek alapján differenciált csoportokban Intenzitás Intenzív és kevésbé intenzív szakaszok váltakozás Min. heti 2 óra, de javasolt a 3-5 óra

ÉKP – eltérések a gyakorlatban Javaslatot tesz a tanulandó idegen nyelvekre 1. idegen nyelv angol 2. idegen nyelv: német/francia/japán A javaslattól való eltérést engedi Az idegen nyelv tanulás időtartama 1. idegen nyelv: 8-10 évet javasol 2. idegen nyelv: 4-6- évet javasol, de 12. évfolyamig kidolgozott Intenzitás: Általános iskolában heti 2 óra Középiskolában heti 3 óra Japán heti 4 óra

Waldorf-pedagógia – koncepció Az antropozófia nyelvelméletén és nyelvszemléletén alapul a nyelv funkciója elsősorban nem a kommunikáció biztosítása, hanem az a képessége, hogy az embert körülvevő világot és benne az embert visszatükrözi a művészi szemléletmód is áthatja, ezért a nyelvtanulást művészi tevékenységként is értelmezik. Az idegen nyelv tanulása: egy másfajta gondolkodásmód és szemléletmód elsajátítása, egy másik nép és másik kultúra megismerése A kommunikációt a nyelvtanítás részfeladataként értelmezi

Waldorf-pedagógia – koncepció Jellemzi a beszélt nyelv és az irodalmi nyelv elsődlegessége, az írott és a hétköznapi nyelvvel szemben Tankönyv helyett könyveket használnak, amelyek idegen nyelvű irodalmi szövegeket tartalmaznak Kivételt képez az epochális oktatás alól A nyelvtanítás tulajdonképpen beszédtanítás a kezdetektől fogva

Waldorf – idegennyelv-tanítás időkeretek Az első osztályban megkezdődik Egyszerre kezdenek két idegen nyelvet tanulni, azt a két nyelvet tanulják végig a Waldorf iskolák 12+1 éve alatt az idegen nyelvek tanulásának párhuzamosan kell történnie, mivel az egyik nyelv nagymértékben támogatja a másik nyelv tanulását

Waldorf – idegennyelv-választás Összefüggést feltételezett a tanulói temperamentumok és a tanulandó nyelvek kiválasztása között De a nyelvtanulás területén is olyan nyelveket kell választani, amelyek a gyermek előrejutását szolgálják Tanulandó idegen nyelvekként az angolt és a franciát határozta meg

Waldorf – idegennyelv-tanítás Differenciáltság nincs frontális oktatás formájában történik a nyelvek tanítása is az egész osztályban történik

Waldorf – eltérések a gyakorlatban A két idegen nyelv közül az egyiket (Idegen nyelv 2.) csak a 12. évfolyamig, az első idegen nyelvet viszont a 13. évfolyamon is tanulják Intenzitása az évfolyamokon felfelé haladva nő, és a 13. évfolyam kivételével mindkét nyelv esetében megegyezik: 1-8. évfolyamon évi 70 óra (kb. 2 óra/hét), 9-12. évfolyamon évi 102 óra (kb. 3 óra/hét), 13. évfolyamon az első idegen nyelvből 124 óra egy év alatt (kb. 4 óra/hét).

Waldorf – eltérések a gyakorlatban Nyelvválasztás az iskolák hatáskörébe tartozik minden iskolában az angol az ún. „elsődleges nyelv”. ezen kívül a német, a francia és a spanyol nyelvet tanulhatják a gyerekek

Összegzés Mindkét program élt a NAT-ban megfogalmazott ajánlástól való eltérés lehetőségével A Waldorf-iskolák törekedtek Steiner eredeti koncepciójának megőrzésére és továbbvitelére az idegen nyelvek megválasztásánál az adott közösség anyanyelvének és nyelvtanulási igényének figyelembe vétele Az ÉKP esetében már sokkal több eltérés volt kimutatható az eredeti koncepció és az ÉKP tanterv között A program kidolgozása után a kutatások tovább folytak és a tanterv készítésekor már azok eredményeit is figyelembe vették A kísérleti programot az akkori igényekhez és elvárásokhoz igazítva, azokat figyelembe véve alakították ki

Köszönöm a megtisztelő figyelmet