„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog.” Szent-Györgyi Albert http://budenz.sulinet.hu
Kutatás: feltár, keres, vizsgál, felmér, tanulmányoz Mélyre ás keres vizsgál felmér tanulmányoz Feltár keres vizsgál felmér Tanulmá-nyoz
„Az egyetem egyik legfőbb kötelessége a kutatás, az új igazságok keresése. Ezért az egyetemnek át kell lennie hatva az igazságok szeretetétől, s falai között meg kell őriznie a szabadság levegőjét, mely nélkül minden kultúra elsorvad.” Szent-Györgyi Albert
Az iskola fenntartja-e a gyermekkel született kíváncsiságot, a kutatásvágyat, megtanít-e tanulni? Megismerteti-e a jól végzett munka örömét? Megkapja-e, megtalálja-e a gyermek azt az indíttatást, amely hatására pályát választ?
A tanítás kutatás és alkotás „A tanítás a törekvő és az emelkedett értelem műve.” Platon Szaktudás, Folyamatos önképzés, Mérések elvégzése, Értékelések kidolgozása, A tanórák tervezése, Módszerek keresése, A készségek fejlesztésének folyamata, Folyamatos tervezés,
A magyar közoktatás változásai, az iskolák lehetőségei - autonómia
Tartalom – eszköz – módszer
A pedagógiai program mottójának szellemében újítások a Budenzben Alsó tagozat Szöveges értékelés 1998-tól, Meixner - módszer szerinti tanítás, Lépésről lépésre program 2002-től, Fejlesztő pedagógia, Vizuális angol 2002-től, Művészeti program 2006-tól
Felső tagozat Szabadsávos oktatás 1996-tól, Idegen nyelvi projektek (utak, cserék, pályázatok) Kompetencia fejlesztési stratégiák 2003-tól
Gimnáziumi tagozat 1996-tól induló gimnáziumi tagozat tanterve, filozófiája, (matematika, magyar tagozat) Idegen nyelvi projektek, NYEK – évfolyam 2004-től