Adat- tárolás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Minden amit tudni akartál de soha sem merted megkérdezni
Advertisements

A gép által végrehajtott feladatok eredményeit mutatják, vagyis a géptől a felhasználó felé közvetítenek információkat: • Monitor • Projektor • Nyomtató.
Kimeneti egységek Készítették: Boros Gyevi Vivien Tóth Ágnes
INFORMATIKAI ESZKÖZÖK: A MONITOR
Számítógép grafika.
Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.
Monitorok csoportosítása, működésük, jellemzői
Jelátalakítás és kódolás
Informatikai alapismeretek Hardver
Színformátumok és színmodellek
Információ és közlemény
A Monitor A legfontosabb kimeneti eszköz a monitor. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A jelenleg még a legelterjedtebb a katódsugárcsöves.
Az adatábrázolás, adattárolás módja a számítógépekben
Előző órán megbeszéltük hogyan lehet a képet bináris jelekké alakítani
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Monitor Alapvető kimeneti eszköz Angol neve: display
Készítette: Kecskés Imre
A digitális fényképezés alapjai
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Multimédiás technikák 1. kérdés A homogén foltok kódolása milyen tömörítést valósít meg? a)veszteséges b)káros c)veszteségmentes d)redundáns.
Analóg jelek digitalizálása
Analóg és digitális jelek
3. óra Kódok, adatok.
Grafika a programban Készítette: Pető László. Bevezetés Valójában nem a célobjektumra rajzolunk, hanem annak festővászon területére (canvas). Csak olyan.
Monitorok, nyomtatók Liptai Krisztina 13/D.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
A HTML alapjai Havlik Barnabás Készítette:
Mai számítógép perifériák
HTML dokumentum felépítése
Képszerkesztési alapfogalmak
Színek Harkai Richárd Free Powerpoint Templates.
Hardver eszközök III. rész
Informatika.
Grafika.
Nyomtatók.
Monitorok.
Adatábrázolás, kódrendszerek
Balaton Marcell Balázs
Az információ és kommunikáció technológiája
Képek feldolgozása 7. osztály.
Jelátalakítás Számok tízes számrendszerből kettes számrendszerbe (kettővel való maradékos osztás) 13:
Mi az RGB? Red Green Blue, a képernyős szín-megjelenítés modellje. Ha mindhárom alapszín teljes intenzitással világít, fehér színt kapunk. Ha mindhárom.
Bináris szám-, karakter- és képábrázolás
Informatikai alapismeretek Hardver
A Monitor. AszámítógépAszámítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép-képernyő vagy monitor. A monitort egy.
Grafika alapfogalmak.
Táblázatok.
Crt Monitor. Általános  a televízióhoz hasonló  elektronsugár futja végig  a sorok és képek váltásának időpillanatait a vízszintes és függőleges sorszinkron.
A bináris jelrendszer és az ASCII kód
Digitális fotózás Alapok.
A színek szerepe a térképészetben
Az információ (vázlat)
Adat és információ. Információ, tudás  A latin informatio = felvilágosítás, tájékoztatás, oktatás szóból  Minden, ami megkülönböztet  Új ismeretté.
2. Tipográfia Tipográfia: kép és szöveg együttes elrendezésével foglalkozik. A tipográfiát hagyományosan a grafikai tervezéssel, főként a nyomdai termékek.
A szg-es grafika alapjai Juhász Tamás.
Kiviteli perifériák  Minden jog fenntartva.
Digitális képfeldolgozás Póth Miklós. Digitális képtípusok Raszter – Képpontokból épül fel Vektor – egyenletekből épül fel.
FÜLEMÜLE ORSZÁGOS INFORMATIKA VERSENY A nyomtatók Készítette: Szöllősi Anna Osztály: 6.a Felkészítő tanár: Kovács Balázs Iskola neve: Budai Városkapu iskola.
Választott téma: Megjelenítők Név: Tóth Levente Áron Felkészítő tanár neve: Gál Tamás Iskola: Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Egressy Gábor Két Tanítási.
Lemezkezelés és adattárolás. Lemezműveletek - Formázás: az a művelet, ami a háttértárakat előkészíti a használatra. Az eredeti tartalom elvész a lemezről.
ASCII kódtáblázat. Kódtáblázat Már a múlt század végén rájöttek arra, hogy a számolást megkönnyítő eszközök alkalmasak szövegek feldolgozására.(emlékezetek.
Monitorok Készítette: Orosz Kristóf 6/b.
Az információ és mérése, számítógépek csoportosítása
Multimédia.
Számábrázolás.
Az informatika alapfogalmai Adatok tárolása Adatok továbbítása
Informatikai alapismeretek Hardver
Készítette: Gaál Sára, Jámbor Laura
A digitális kép bevezetés.
A számítógép működésének alapjai
Előadás másolata:

Adat- tárolás

Az informatika alapjai című fejezetben már volt szó a jelek analóg és digitális formájáról. Itt most kicsit részletesebben beszélünk ezekről, és megtárgyaljuk azt is, hogy a számítógép milyen formában tárolja az adatokat. 

Az analóg és a digitális jel Analóg jel: két érték között tetszőleges más értéket felvehet. A körülöttünk lévő világ tulajdonságai mind ilyen analóg formában láthatók. Pl. Egy ember magassága, súlya, két város távolsága, illatok, hangok, képek… A számítógépeket viszont könnyebb úgy elkészíteni, hogy ne analóg, hanem digitális jellel dolgozzanak. Digitális jel: csak előre meghatározott értékeket vehet fel.

digitalizálás Ahhoz, hogy egy analóg jelet a számítógépen eltárolhassunk digitális formára kell hoznunk. Ezt az eljárást hívják digitalizálásnak. A digitalizálás: az analóg jelből mintákat vesznek, és az így mért értékeket tárolják el. Ez az átalakítás minden esetben adatvesztéssel jár. Minél sűrűbben veszünk mintát, annál jobban hasonlít a digitális jel az eredeti analógra. 

Adatmennyiség  Minden adat a számítógépben 0 és 1 sorozatú számokkal van eltárolva. Egy ilyen számjegyet nevezünk bitnek. 8 bit alkot egy Byte-ot. A számítógép mindenféle adatot ilyen kettes számrendszerbeli formában, vagyis 0, 1-ek sorozataként tárol. A továbbiakban nézzük meg, hogyan lehet szöveget, színt, képet, vagy hangot ilyen 0,1 sorozatokkal eltárolni. 

Adatmennyiségek a gyakorlatban

ASCII KÓDTÁBLA

Szövegek tárolása  Tehát a számítógép mindent kettes számrendszerbeli számként tárol, hangokat, képeket, de még a szöveget is. Szövegek tárolásához a számítógépnek egy kódtáblázatra van szüksége, amelyben meg tudja "nézni", hogy melyik karakternek milyen számkód felel meg. Az ábrán ún. ASCII kódtábla látható, de ebből hiányoznak az ékezetes betűk.  Manapság inkább a Unicode táblázatot használjuk, amelynek célja, hogy a különböző írásrendszerek karaktereit egy táblázatba gyűjtse össze (több, mint 100000 karakter!).

Színek tárolása  Az RGB (red, green, blue) színkódolás: A piros, zöld, kék alapszíneket használják minden olyan esetben, ahol a megjelenítőnek saját fénye van (pl. monitor).  CYMK: Ezt a négy színt Cian, Magenta, Yellow, BlacK használjuk nyomtatásra készülő képek esetén. Mivel itt a kinyomtatott dokumentumnak nincs saját fénye, azért a visszavert színekkel lehet kikeverni azt , amit látni szeretnénk. Ilyenkor a papírra eső fényből elnyelődnek bizonyos színek, és mi a többit, a visszavert színeket látjuk.

Ha egy színt szeretnénk megadni, akkor azt   Ha egy színt szeretnénk megadni, akkor azt olyan formában tudjuk, hogy megmondjuk mekkora nagyságban tartalmaz a három alapszínből. A sárga szín például a piros és zöld alapszínekből tartalmaz valamennyit, míg kékből semennyit sem. Ennél a színhármasnál, ha minden színből a maximális értéket tartalmazza a kikevert szín, akkor azt fehérnek látjuk, míg a színek hiánya feketeként jelenik meg. 

Képek tárolása  Képek, ábrák számítógépen történő tárolása, előállítása kétféle módon történhet, raszter-, vagy vektorgrafikusan.  Képek digitalizálásánál az eredeti analóg képből (pl. fénykép) pontról- pontra mintát vesznek, vagyis megnézik, hogy az adott ponton milyen színű a kép. 

Rasztergrafika A rasztergrafikus kép jellemzői Nevezik még bittérképesnek, vagy pixelgrafikusnak is. Lényege, hogy a használni kívánt kép minden egyes pontjáról külön-külön eltárolják, hogy milyen színű, vagyis a képet képpontokként kezelik.  A rasztergrafikus kép jellemzői  Felbontás: Ez a tulajdonsága adja meg, hogy hány pontból áll össze a kép. Két számmal, a vízszintes és a függőleges pontok számával adják meg. Mértékegysége a ppi (pixel per inch). Például a 100 ppi azt jelenti, hogy egy inchnyi hosszon 100 képpont található. Minél nagyobb a felbontás, annál jobb minőségű a kép, annál jobban nagyítható.  Színmélység: Megmondja, hogy hányféle szín használható a képen. 1 bites kép esetén kétféle (általában fekete-fehér), de 8 bitnél már 256 féle szín használható.  Képméret: Megadja, hogy összesen hány pontból áll a kép. 1600*1200 

Vektorgrafika Ennél a képtípusnál képpontok helyett egyenleteket tartalmaz a kép. Ezekkel az egyenletekkel adják meg a képen szereplő ábrák alakját, elhelyezkedését, méretét. (Lásd matematikából a koordináta-geometria részt)  A vektorgrafika előnye a rasztergrafikához képest, hogy korlátlanul nagyítható minőségromlás nélkül, míg hátránya, hogy nem lehet bármilyen képet így tárolni. Elég nehéz például egy bárányfelhőt, vagy egy fa lombozatát matematikai egyenletekkel leírni. A vektorgrafikát mérnöki ábráknál, tervrajzoknál használják, míg a rasztergrafikát fényképek tárolásához. 

Hangok tárolása  A számítógépen történő tároláshoz a képeket, hangokat is digitalizálni kell. Hangok digitalizálásánál másodpercenként több ezerszer vehetünk mintát az eredeti jelből. A zenei CD-knél például pontosan 44 100-szor. Az így vett mintát aztán kvantálják. Ez azt jelenti, hogy a mért értéket olyan formába alakítják, amit már a számítógép is elfogad.

Forrás A tananyag kiegészítéséhez ajánljuk még, hogy használjátok a következő weboldalakat is:  Sulinet Digitális Tudásbázis: http://sdt.sulinet.hu  Wikipédia: http://hu.wikipedia.org/wiki/Kezdőlap  MiMi.hu: http://www.mimi.hu/informatika/index_informatika.html  És természetesen nem maradhat ki a Google sem: http://www.google.hu  Az oldal elkészítésénél a következő helyekről és könyvekből vettünk segítséget  Raffai Mária - Az informatika fél évszázada (Springer Hungarica Kiadó)  Dorozsmai Károly - 60 tétel informatikából (Maxim Könyvkiadó)  Sulinet Digitális Tudásbázis  Wikipédia  Holczer József - Informatika szóbeli érettségi http://www.karinthy.hu/home/informatika/infoalapok/index.html 9.OSZT