Társas lény- 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Több játékot az oktatásba Honti Pál. Előítéletek.
Az első házasság felbomlása
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Marketingkutatás módszerei
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
A pedagógiai kutatás módszertana Babeş-Bolyai Tudományegyetem Tanító- és óvóképző szak.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Reklámpszichológia Kutatási módszerek.
Szociális tanuláselmélet
Gyermekkori depresszió
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Bevezetés a pszichológiába
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
A szociálpszichológia módszerei
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Kovarianciaanalízis Tételezzük fel, hogy a kvalitatív tényező(k) hatásának azonosítása után megmaradó szóródás egy részének eredete ismert, és nem lehet,
Kvantitatív módszerek
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Kontinuitás és változás
Társas lény – 3 Módszerek 1.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
$ Információ Következmény Döntés Statisztikai X.  Gyakorlati problémák megoldásának alapja  Elemzéseink célja és eredménye  Központi szerep az egyén.
Többváltozós adatelemzés
Adatleírás.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
Paleobiológiai módszerek és modellek 4. hét
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Bevezetés a Korreláció & Regressziószámításba
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Megerősítő elemzés „Big Data” elemzési módszerek Salánki.
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
A munkahelyi diszkrimináció
Korreláció-számítás.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom október 21.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Társas lény – 5 Módszerek 1.
Változó szakma-változó értékek?
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Megfigyelés és kísérlet
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
A társas lény 7. óra Módszerek Liska – Szemere
2. Regresszióanalízis Korreláció analízis: milyen irányú, milyen erős összefüggés van két változó között. Regresszióanalízis: kvantitatív kapcsolat meghatározása.
A társas lény 7. óra Módszerek
Előadás másolata:

Társas lény- 2

A szociálpszichológia módszerei

A szociálpszichológia empirikus tudomány, kutatási eredményekre támaszkodik mint más tudományok szisztematikus és tudományos módszerek segítségével gyűjti az ismereteiket Laborkísérlet Terepkísérlet Tesztek

A kísérlet és más módszerek Miben különbözik a kísérlet más kutatási stratégiáktól? A leíró kutatástól A megfigyeléstől A korrelációs kutatástól A laborkísérlet a terepkísérlettől

Labor kísérlet - pl Asch vagy Milgram tipikusan társas helyzetek – gyakran kellenek beépített emberek, megtévesztés Előny: feltételek egyenként változtathatók , könnyű leszigetelni a külső hatásokról Hátrány: általában nem tarthatnak tovább néhány óránál, a legtöbb helyzet mesterkélt (pl a kísérletvezető azt kéri a kís. személyektől, hogy a kísérlet során szerzett pontjaikat adományozzák egy másik kísérleti személynek, és ez méri a segítő viselkedést), a társadalmi elvárások torzíthatják az eredményt, mert a viselkedés más lehet, mint otthoni megszokott körülmények közt, ez megnehezíti a szociálisan kényes témák laboratóriumi kutatását, (előítélet, segítségnyújtás, agresszió, stb)

Terep kísérlet pl. Sharif és a gyerekek Természetes előfordulási helyen, kísérleti eszközökkel Természetesebb helyzet mint a labor Nem egy változót néznek, hanem változók egy csoportját Nem lehet annyira leszigetelni külső befolyásoló tényezőkről a kísérleti személyeket Hosszabban tarthat Kontrollcsoport - minden szempontból ugyanúgy összeválogatott társaság (egészség, nem, életkor, társadalmi háttér – szocioökonómiai státusz SES (pl. foglalkozás, iskolázottság)) viszont egy adott hatásnak nem tesszük ki őket

A kísérletezés alapelve Egy vagy több tényező (független változó) szisztematikus befolyásolása, miközben az összes többi lehetséges tényezőt változatlan szinten tartjuk. Azon tényező(k) (függő változók) mérése, amely(ek)re feltételezésünk szerint az előbbi(ek) hat(nak). Milgram, 1974

A kísérlet(terv)ezés lépései A hipotézis megfogalmazása A minta kiválasztása A kísérleti forgatókönyv elkészítése Helyzetteremtés megtervezése, fedőtörténet A független változó manipulációjának megtervezése A függő változó mérésének megtervezése Etikai megfontolások! Lezáró beszélgetés Az eredmények statisztikai elemzése

Teszttípusok feleletválasztós tesztek: állítás (sohasem vállalkozom veszélyes dologra, ritkán álmodozom napközben, valamikor a gondolataim gyorsabban futnak át a fejemben, mint ahogy ki tudom őket mondani ) igaz, nem jellemző, nem tudom, v abcd, pl IQ projektív teszt: (pl. Rorschach, ez nem szociál, hanem klinikai) 10 ábra, részben színesek, van lepkeszerű ábra, tengelyesen szimmetrikus tintapacák Nincs megadva kontextus, definiálatlan inger, széleskörű válaszlehetőségeket ad, de itt is vannak jellemző válaszok kiképzett ember veheti fel fél-projektív: 2 férfinak látszó dolog egyik áll másik ül, ez pl. hatalommal kapcsolatos koncepciókat válthat ki,

Interjúk Strukturáltabbak vagy kevésbé strukturáltak, Pl. előre magadott kérdések, fontos a megfogalmazás, sorrend, de lehet szabadabb is – általánosabb, mélyinterjú, egy adott témához kapcsolódóan

Elméletépítés veszélyei Több agressziót mutatnak az agresszív műsorokat néző gyerekek. DE vajon a Tv nézés okozza az agressziót, vagy az amúgy is agresszívebb gyerekek pereferálják az erőszakos filmeket, Ok-okozat, korreláció A beérkező válaszokat nem torzították-e: a kérdést feltevő pszichológus előítéletei, a helyzet, ahogyan a kérdések fel lettek véve (pl. a válaszadó felesége is jelen volt) egyéb társadalmi elvárások Nem volt-e maga a kérdés elfogult (pl az IQ tesztek szociálisan meghatározottak)

Korreláció Természetes helyzetekben megjelenő különbségeket korrelációs módszerrel lehet vizsgálni (pl. aki sokat dohányzik, hamarabb hal meg) – két változó együttváltozása Korrelációs együttható: nincs korr: 0, tökéletes a korr: 1 pl 0.75 az egyetemen az első és a második egyetemi év érdemjegyei közt 0.70 a 7 évesen és 18 évesen felvett IQ teszt eredményei közt 0.50 a szülő magassága és a gyermek felnőttkori magassága közt negatív is lehet: -0.40 hányszor hiányzik vki az óráról és az érdemjegy (persze átfordítható: órára járás és érdemjegy: 0.40)

Korreláció és okság de! Oksági kapcsolatra nem lehet csakúgy következtetni a korrelációból Pl. korreláció van az aszfalt puhasága közt és az aznap bekövetkeztetett gutaütések közt de nem az aszfalt kipárolgása mérgez, hanem egy 3. tényező – a napsütés-hőség – okozza mindkettőt magas a korreláció a francia falvakban fészkelő gólyák és a gyerekszületés számok közt – van oki kapcsolat? Lehet, hogy van okság de nem magától értetődő, pl. ha elég sok változót veszünk fel, statisztikailag lesz korreláció a névhosszúság és valamely változó közt. Vetítés: Zimbardo 1, 16.00