Nemzetközi menedzsment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Advertisements

Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Minőségmenedzsment alapelvek
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
A tanulók társas helyzete az iskolában
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
A bürokrácia térnyerése Weber szerint a bürokráciának a társadalmi fejlődéssel összefüggésben bekövetkező „előrenyomulása” speciális racionalitásával függ.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A stratégiai tervezés folyamata
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
PARTNERSÉG. Schwertner János Mi a partnerség? Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban: Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban:
2. Döntéselméleti irányzatok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Minőségbiztosítási ismeretek
A projektmunka jelentősége Minőségjavítási elvárások A minőségbiztosító ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Az üzletek operatív működtetése
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Hatalom és szervezeti politika
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
12. óra Kenőpénz és korrupció.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

Nemzetközi menedzsment 3. Előadás A hatalom és döntés

A vezetői tevékenység három összetevője Feladatok: a vezetői szerepekkel összefüggő, az adott munkakörhöz kapcsolódó, többnyire tervezhető, és rendszeres tevékenységek, amelyek a szervezeti célok elérését szolgálják, Problémák: a feladatok végrehajtása során váratlanul felmerülő akadályok, vagy előre nem látott lehetőségek, amelyekre választ kell adni, Emberek: a vezető befolyásolási körében levő személyek, akikkel együtt a feladatokat és a problémákat meg kell oldani

A vezetői tevékenység jellegzetessége A vezető nem dolgokkal (eszközök működtetésével, szakmai feladatok megoldásával) foglalkozik, hanem alapvetően emberekkel, Azt várják tőle, hogy a befolyásolási körében levő emberekkel oldja (oldassa meg) a felmerülő feladatokat, Teszi ezt úgy, hogy ráveszi az embereket arra, pillanatnyi szándékaik ellenére, azt és úgy tegyék, ami a szervezet érdeke, A vezetők alapjában véve három dolgot tesznek: Befolyásolnak (hatalmat gyakorolnak) Döntenek Kommunikálnak (elmondanak és meghallgatnak)

A vezetői sikeresség összetevői Úgy tűnik, a siker nem egyszerűen a jó döntéshozó képességtől függ, hanem a szervezeten belüli kapcsolat-fejlesztéstől és befolyásolási képességtől , vagyis a hatalom-gyakorlási képességtől.

A vezetői „kisiklások” legfőbb okai Érzéketlennek lenni mások iránt, megszégyenítő, erőszakos stílus A társakat eláruló, a főnököt minden áron kiszolgáló és mindenki iránt bizalmatlan viselkedés Túl ambiciózus és mindig a következő pozícióra gondoló, folyvást “politizáló” stílus Alacsony teljesítményt nyújtani az adott feladatkörben Képtelennek lenni, delegálni és csapatot építeni Képtelennek lenni a megfelelő embereket felvenni és azokat megtartani Képtelennek lenni stratégiailag gondolkodni és cselekedni Képtelennek lenni alkalmazkodni a szervezeti kultúrához és a közvetlen főnökhöz Túlságosan a támogatóktól függeni.

A döntésről egy sor fóliát!!!!

A hatalom és a hatalomgyakorlás A vezetés a feladatok végrehajtása illetve a problémák megoldása során lényegében két alapvető tevékenységet végez: egyrészt döntéseket hoz a problémák megoldása érdekében, másrészt, a rendelkezésére álló sokféle eszközzel befolyásolja az egyéneket, hogy azok hatékonyan működjenek együtt és a közös célok elérése érdekében, tevékenykedjenek. A vezetői siker alapvetően fontos eleme a befolyásolás, amely e változtatás létrehozására, mások viselkedésének a változást megalapozó, azt legalább elfogadó hozzáállásának a kialakítására vonatkozik.  

A hatalom meghatározása A hatalom, mások befolyásolásának képessége, meghatározott szervezeti tényezők, - a büntetés és a jutalmazás joga, az elismert szakértelem stb. – rendszeres alkalmazásával. A vezető, a személyiségéből és/vagy a szervezetben betöltött pozíciójából fakadó hatalmi eszközökkel rá tud venni másokat arra, azt és úgy tegyék, amit akar.

A hatalom alapja: befolyásolási képesség A vezetést részben úgy jellemeztük, mint azt a szervezeti tevékenységet, amelynek során a vezető, a befolyásolás különböző módszereit alkalmazva biztosítja, hogy a szervezetben dolgozók együttműködve, a szervezeti célok megvalósításán tevékenykedjenek. A befolyásolás, az a folyamat, amelynek során sikeresen veszünk rá másokat arra, hogy kövessék utasításainkat, vegyék tekintetbe tanácsunkat, elvárásainknak, és óhajainknak megfelelően viselkedjenek.

A befolyásolás lehetséges taktikái

A befolyásolás három alapvető módszere Hatalom gyakorlása által. (A szervezeti hierarchiából fakadó hatalmi tényezőkre támaszkodva (kényszerítési, jutalmazási és utasítási jogot kihasználva gyakorolnak nyomást az emberekre) A kultúra kialakítása útján. (A hagyományokban gyökerező, gyakran íratlan szabályokhoz, a kialakult szokásokhoz igazodva törekszenek módosítani viselkedésüket az emberek.) Információval történő befolyásolás. (Az adott helyzettel kapcsolatos információkat közreadva, a józan belátásra és racionális meggyőzésre támaszkodva törekszenek befolyásolni az emberek viselkedését).

A hatalom lehetséges forrásai

A szervezeti hatalomgyakorlás legfontosabb szakaszai Uralom: tekintélyelvű hatalom gyakorlása (authoritarian power) Konzultatív hatalom: megengedi a befolyásolást, (influence sharing) Részvételen alapuló hatalom: a hatalom megosztása ( power sharing ) Delegáláson alapuló hatalom: a hatalom egy részének átruházása( power distribution)

A hatalom alkalmazására vonatkozó etikai szabályok

A szervezeti politika meghatározása A (szervezeti) politika, a személyes célok érdekében a befolyás megszerzésére irányuló szándék és ezt eredményező akciók végrehajtása, amelynek során nem (vagy részben nem) a szabályokban lefektetett és nem etikusnak minősülő módszereket alkalmaznak. (J. Greenberg-R.A. Baron. Behaviour in organisation. Prentice Hall 1995. 472. Old.)

Hagyományos hatalmi taktikák Hagyományosan alkalmazott taktikák, eszközök a hatalmi játszmákban pozícióink javítása érdekében: Támadni és vádolni másokat, rájuk hárítani a felelősséget, Az információt, mint politikai eszközt alkalmazni, visszatartani vagy kiszivárogtatni, Kedvező képet kialakítani magunkról és a kedvezőtlent a másik félről, Hatalmi és támogató bázist kiépíteni, Hatalmi csoportot kiépíteni, koalíciót képezni, szövetségeseket toborozni, Együttműködni, szövetségre lépni és társulni befolyásos emberekkel, csatlakozni csoportokhoz, Lekötelezni, dicsérni, elismerni másokat, szívességet tenni másoknak a kölcsönösség, a jövőbeli támogatás érdekében.

A döntés (1) A döntés kiindulópontja mindig egy probléma A probléma : az elképzelt (kívánatos) és a valóságos (tényleges) állapot/helyzet közötti eltérés, Maga a döntés egy adott probléma megoldására, egy adott helyzet megváltoztatásra irányuló akció elindítása, Fontos eleme a befolyásolás, amely e változtatás létrehozására, mások viselkedésének a változást megalapozó vagy azt legalább elfogadó hozzáállásának a kialakítására vonatkozik.  

A döntés (2) A döntés = egy probléma (helyezet) megoldására vonatkozó akció kiindulópontja, helyességét a problémahelyzet kezelésétől kell függővé tenni. A döntés = választás alternatív (cselekvési) lehetőségek között. Ahol nincs döntési alternatíva, ott döntésről sem lehet beszélni. A döntés = alternatív cselekvési lehetőségek racionális mérlegelési folyamata. A vezetői döntések szférájában kívánatosnak tekintjük a helyzet racionális elemzését, az összes alternatíva azonosítását, az összemérést, és a döntési szempontok tudatos végiggondolását.

A döntés (3) A döntés egyben mindig társadalmi folyamat: értékek határozzák meg, (amely eltérő értékek bizonyos értelemben egyenrangúak), együttműködést igényel, (még az egyszemélyi döntésnél is sokan vesznek részt a döntés előkészítésében, az információk összegyűjtésében stb.), társadalmi közegben valósul meg (a döntés sokakat érint, és megvalósításában sokan vesznek részt, így végső hatását nagyon sokféle módon minősíthetik).

A probléma azonosítás A probléma meghatározás során a jellegzetes hibákat szokták elkövetni: Túl szélesen vagy szűken meghatározzák meg a problémát, A tüneteket összekeverik a valóságos problémákkal, Nem azt a problémát választják ki, amely a gondok forrása, így nem is annak megoldásával foglalkoznak.

A problémák négy típusa Válság-probléma: a szervezet létét veszélyeztető akadályok/gondok, amelyek azonnali beavatkozást igényelnek. Stratégiai probléma: a szervezet létét hosszabb távon alapvetően befolyásoló, ám a jelenben még csak csirájában létező akadályok/lehetőségek. Taktikai problémák: különböző megfontolásokból azonnali figyelmet követelő helyzetek. Operatív problémák: folyamatosan termelődő, figyelmet igénylő helyzetek, amelyek megoldása nem feltétlenül a vezető feladata.

A racionális vezetés menete A problémák azonosítása és meghatározása Az alternatív megoldások felkutatása Az egyes alternatívák kiértékelése, és a kívánatos megoldás kiválasztása A preferált megoldás “újraellenőrzése” A kiválasztott megoldás megvalósítása 

A vezetők probléma-kezelési stílusai Problémakerülő stílus. (Nem ismeri fel időben a döntési helyzetet, a problémák elől visszahúzódik, visszariad a változásoktól, és status-quo orientált). Problémamegoldó stílus. (A helyzet súlyosságtól függően felismeri a döntési kényszert, elfogadja, hogy változásokra van szükség, és törekszik a problémahelyzet kiküszöbölésére.) Probléma megelőző stílus. (Érzékeli már a csupán csirájukban jelentkező problémákat, elébe megy a problémára vezető helyzet kialakulásának, megelőzni törekszik azok kifejlődését.)

A probléma-kerülés pszichológiája Önelégültség (Olyan pszichológiai állapot, amelyben a vezető/döntést hozó, nem érzékeli a problémákat, nem ismeri fel a veszélyt, vagy nem lát meg egy lehetőséget.) Elhanyagolás és a problémák lebecsülése. (Olyan pszichológiai állapot, amelyben a vezető/döntést hozó, bár látja, de lebecsüli és elhanyagolja a felmerülő probléma jelentőségét.) Védekező önigazolás. (Olyan pszichológia állapot, amelyben a vezető azért tagadja a veszély valóságos súlyát, mert felelősnek érzi magát a kialakulásáért, vagy a megoldásában való részvétel elmulasztásáért.) Pánik. (Olyan pszichológiai állapot, amelyben a vezető/döntésre illetékes rendszer és éttekintés nélkül, kapkodva keresi a megoldást az érzékelt problémára.) Látszat-tevékenységekbe menekülés. (Olyan pszichológiai állapot, amelyben a vezető/döntésre illetékes a valóságos probléma megoldására való összpontosítása helyett, olyan tevékenységet végez, amelynek semmi hatása nincs a megoldandó problémához.)

Programozható döntések A döntések típusa Programozható döntések Nem programozható döntések Rendelkezésre áll a megfelelő információ Nem áll rendelkezésre elegendő információ Világosak a döntési szempontok Nincsenek egyértelmű szempontok Egyértelműek a döntési módszerek Nem állnak rendelkezésre kipróbált módszerek A döntési helyzet ismétlődő A döntési helyzet egyedi

A döntések meta-szintű problémái Kell-e egyáltalán dönteni, vagyis döntési helyzettel állunk-e szemben? Ki döntsön (Én vagyok-e felelős ezért a döntésért, vagy mások, esetleg delegálja-e a döntés jogát)? Hogyan döntsünk? (Egyénileg, konzultálva vagy csoportosan?) Milyen mértékben kötelezzem el magam döntésben? (Tisztába kell jönni az eszkaláció problémájával)

A vezetői döntések problémái A döntés egy hierarchikus szervezetben történik, Egyidejűleg kell foglalkozni több összefüggő problémával, Gyakran változnak a prioritások, az értékek és a szempontok, A vezetői és a szakmai típusú döntések összefonódnak, A helyzet sokszor egyedi és váratlanul formálódik, A helyzet bizonytalan és az információk hiányosak, A döntés végső eredményét sok tényező és nehezen kiismerhető partner befolyásolja

A racionális döntések menete Annak a probléma-helyzetnek a pontos meghatározása, amelynek megoldását várjuk a döntéstől. A döntés össze lehetséges szempontjának és kritériumának azonosítása és meghatározása. A mérlegelési szempontok, valamint ezek viszonylagos súlyának, a prioritásoknak az előzetes meghatározása. A megoldás össze lehetséges változatának a létrehozása. Az egyes változatok mérlegelése a megadott szempontok és kritériumok szerint. A szükséges számolás végrehajtása és az optimális döntés kiválasztása.

Az egyéni és a csoport-döntés Tényező Csoport-döntés jobb, ha.. Egyéni-döntés jobb, ha.. A probléma típusa Amikor sokféle ismeret és tapasztalat szükséges Amikor az egyéni kreativitás vagy a hatékonyság a fontos A döntés elfogadása Amikor a döntés elfogadása nagyon fontos Amikor a döntés elfogadása nem nagyon fontos A megoldás minősége Amikor a csoporttagok képesek tökéletesíteni a megoldást Amikor van olyan csoporttag, aki tudja a “legjobb” megoldást Az egyének jellemvonásai Amikor a csoporttagoknak gyakorlatuk van együtt dolgozni Amikor az egyének nem tudnak vagy nem akarnak együttműködni A döntéshozás légköre Amikor a kedvező csoportlégkör segíti a problémamegoldást Amikor a csoportlégkör nagyon versenyszellemű A rendelkezésre álló idő Amikor viszonylag sok idő áll a rendelkezésre Amikor viszonylagosan kevés idő áll a rendelkezésre

A modern szervezetek jellegzetessége : testületi jelleg A vállalati kormányzás egyik sajátossága: a hatalmat jórészt testületek (csoportok) gyakorolják, Három alapvetően fontos csoport: a tulajdonosok, a megbízott igazgatók, (és felügyelő bizottság tagjai) és a munkaszervezet vezetői A VK-ra érvényes a csoportos döntéshozás valamennyi jellegzetessége (előnyei, és hátrányai egyaránt)

1. A testületi (csoportos) döntéshozatal módszerének kérdései A csoportos döntés előnyei A csoportos döntés hátrányai Sokféle tapasztalatot és ismeretet egyesít Viszonylag sok időt igényel Lehetővé teszi, hogy a csoport azonosuljon a döntéssel, és javítja az elfogadás esélyeit Elnyomhatja az egyéni kiválóságot, és nem feltétlenül a legjobb megoldás felé visz Általában javítja a döntés minőségét A kockázatosabb döntés felé tolja a csoportot Növeli a végrehajtásban való elkötelezettséget Az un. „csoport-gondolkodás” jelensége rontja a döntés minőségét

A testületi (csoportos) döntéshozatal problémái (1) A csoportgondolkodás tünetei Az elkerülés módjai A csoport sérthetetlennek érzi magát és ez túlzó optimizmusra vezet A vezető nyíltan bátorítja a kételkedést és a kritikát A csoporttagok eltekintenek a figyelmeztető jelektől A vezető elfogadja a csoporttól eltérő véleményeket A csoport saját döntéseinek etikai helyességét megkérdőjelezhetetlennek érzi A magasabb pozíciójú tagok később nyilvánítsanak véleményt Az eltérő véleményt gyengeségnek, butaságnak vagy rosszindulatnak fogják fel A vezető használja az opponensi rendszert, és külső tagokat is meghív Nyomást gyakorolnak a eltérő véleményt mondó tagokra Külső szakemberek segítségét is kérik A tagok „öncenzúrát” gyakorolnak Az „ördög ügyvédje” szerep alkalmazása

A testületi (csoportos) döntéshozatal problémái (2) A vállalati „politizálás” jellemzői: Támadni és vádolni másokat, és rájuk hárítani a felelősséget, Az információt, mint eszközt alkalmazni, visszatartani, vagy kiszivárogtatni, Kedvező képet kialakítani magunkról, és kedvezőtlent a másikról, Hatalmi bázist kiépíteni, szövetségeseket toborozni, koalíciót képezni, csatlakozni más csoportokhoz, Lekötelezni, és szívességet tenni másoknak, a későbbi támogatás érdekében