Reklám etika
Reklámtörténet – reklámetika 3000 éve kikiáltók ókori görögök első kóstoltatók – reklámügynökök ókori Róma Cicero csalók-reklámhiénák elleni bírálat, első etikai szabályozási igény Cégreklámok – mai emblémák ősei Lovas szobor talapzatán az első reklámok Anglia III.Henrik – állami jogi szabályozás - cégér
Reklámtörténet – reklámetika 1292. bor- és általános kikiáltók – reklámszakemberek első egyesülése XIV-XV cégérek elterjedése művészi reklám Könyvnyomtatáskönyvkatalógus XVII újsághirdetések 1937 első nemzetközi reklámetikai kódex
Reklám funkciói Üzenetet hordoz Információt nyújt Tájékoztat Terméket ajánl Vásárlásra ösztönöz Fogyasztói döntéseket befolyásolja Szórakoztat Erkölcsi értékeket, antiértékeket hordoz
Reklámszabadság- Reklámkorlátozás Érvek a reklámszabadság mellett: Szólásszabadság egy alesete a reklámszabadság Ami termelhető, annak reklámozása is indokolt
Reklámszabadság- Reklámkorlátozás Érvek a reklámkorlátozás mellett: egészségvédelem
Gyermek- és ifjúságvédelem Nem hathat a reklám károsan a gyerekkorúak Fizikai Szellemi Erkölcsi fejlődésére
Fogyasztóvédelem
Közbiztonság védelme Fegyver Lőszer Robbanószer reklám tilalma
Rekláméletet befolyásolja, szabályozza Gazdaság Jog Erkölcs
A gazdaság szabályozó szerepe Gazdasági átalakulás: Nő a kínálat Bővül a választék Telített és aktív a piac Versenyhelyzet Növekvő reklámtevékenység: Fogyasztót el kell igazítani Vevők érdeklődését orientálni, befolyásolni „Közhírré kell tenni”
A jog szabályozó szerepe Gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. Törvény (2001ben módosították) A kereskedelmi szólásszabadságot megadja, néhány meghatározó össztársadalmi érdek, érték oldaláról korlátozva. Szakmai önszabályozást ösztönzi Nem terjed ki a hatálya más reklámokra (politikai, társadalmi célú) Kerettörvény
Etikai szabályozás Erkölcs alkalmas a legszélesebb körű szabályozására
Területek jellemzői, ahol az erkölcsi szabályozás indokolt Tevékenysége, közvetlenül az emberre irányul, vagy nagy hatással van a tömegekre (emberi értékek közvetítése) Kiszolgáltatott az egyik fél, hatalmi pozíció Sajátos konfliktuslehetőség Tevékenységek: Alkotás, kreativitás jellemzi Kockázatvállalással – felelősséggel jár
Reklám erkölcsi szabályozásának eszköztára Pozitív előírások Megengedés Tiltás Külső eszközök Belső eszközök
A. Erkölcsi szabályozás külső eszközei Szokások Közvélemény Erkölcsi normarendszer Normák élet minden területén jelen van Normák, speciálisan reklámhoz kapcsolódnak
B. Erkölcsi szabályozás belső eszközei Reklámetikai kódexek 1997-es reklámtörvény: jog – gazdaság harmonizálása Magyar Reklámszövetség Magyar Reklámetikai Kódex 1997: jog – gazdaság – erkölcs harmonizálása Kódex a jogot kiegészíti
Reklámetikai kódex legfontosabb szabályozási területei Társadalmi hatás Erotika, szexualitás öncélú felhasználása Megtévesztő reklámok Személyiségi jogok védelme, újkori technológiák Gyerekek és fiatalkorúak védelme
Gyerekek és fiatalkorúak védelme Gyerekeknek szóló reklám. Rajzfilm- és játékfigura használat Szégyenérzet kialakítása a vásárlás hiányában Szülői tekintély rombolása Gyerek szerepeltetése reklámba Közoktatási intézmények
Az etikus reklámok nem csupán a rájuk vonatkozó törvényi, és etikai szabályoknak tesznek eleget, hanem valamivel többet adnak a társadalomnak. (pozitív magatartás, értékrend formálás)