Johannes Oporinus (1507–1568) levele Konrad Hubert (1507–1577) strassburgi lelkészhez, Bázel, november 25. „D. Conrado Huberto, D. Buceri Diacono,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ME BTK Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet Ismertető a magyar szakról.
Advertisements

Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
Cum Deo pro patria et libertate. - Istennel a hazáért és a szabadságért....II. Rákóczi Ferenc...II. Rákóczi Ferenc.
Logika 12. Retorika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
RENESZÁNSZ (XIV-XVI. század)
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Szerda Gólyavár A.
Csala Péter ANDN #4. 2 Tartalom  C# - ban előre definiált típusok  Változók  Változókkal műveletek  Elágazás  Ciklus.
Tudod, hogy ki vagyok én? Manuel et musical Soy alguien con quien convives a diario Én vagyok az, akivel Te nap mint nap együtt vagy.
Gyógyszerügyi szervezéstan február 3. Dr. Zelkó Romána.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
A szóképek (trópusok) és alakzatok rendszere
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
- Kérjük ne használja az egeret A Párizsi opera - Párizs National Operáját, amit szintén Opera Garnierként vagy Palace Garnierként ismertek, Napoleon.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
SZTE BTK Spanyoltanár MA
NEVELÉSTÖRTÉNET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
Pedagógiai antropológia és etika VIII.
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A görög és római kultúra
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Bevezetés a filozófiába
Összeállította: Dóber Valéria
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Kedd ADs 035.
Az irodalomtudomány alapjai
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
de français BEMUTATÁS Csűry István DE Francia Tanszék.
Dinamikus programozás
Aquinói (Szent)Tamás XIII. század
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
Filozófiatörténet előadások 1I.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
"Adjatok egy fix pontot, és kimozdítom a Földet"
Itt vagyok most, jó Uram, Hozzád száll e dal..
Barankovics István Alapítvány Tanári Kerekasztal Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Tanterv-, és curriculumelmélet műfaji fejlődése
Bevezetés a nyelvtudományba
2. konzultáció szeptember 27.
A magyar reneszánsz költője Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
A RENESZÁNSZ KÉPEKBEN század
Dialektika, logika, retorika, avagy miről lesz szó
pedagógusképzés kihívásai „A tanítás művészete és tudománya”
Válogatott fejezetek sejtbiológiából („VFSB”, BSc, biomérnök)
Retorika és érvelés.
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
egy kiváló tudós gazdag életművéről
Előadás másolata:

Kecskeméti Gábor Rámizmus: a humanista műveltség felszámolása vagy megújítása?

Johannes Oporinus (1507–1568) levele Konrad Hubert (1507–1577) strassburgi lelkészhez, Bázel, 1544. november 25. „D. Conrado Huberto, D. Buceri Diacono, amico et fratri charissimo suo. Argentinae. S[alutem]. Fuit quidam Transsylvanus nuper apud me biduum, qui se ad te profecturum dicebat. Eius nomen quare ignoro, non possum ei scribere, quod regare malebam. Is de libellis quibusdam sibi Geneva adservendis huc dicebat, inter quos exstant etiam Perionii Dialectica et Petri quiusdam Rami observationes in Arist[otelem], quos si forte iam accepit, quaeso eum meo nomine ores, et exores, ut parvo quodam tempore remitti illos ad me sinat, rem mihi facturus longe gratissimam.”

Tarnai Andor (1925–1994)

Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága A rámizmus Rámizmus és irodalom A rámizmus és a humanista műveltség

1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága

1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága

1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága retorika inventio dispositio elocutio memoria pronuntiatio (actio) dialektika retorika inventio dispositio (iudicium) elocutio pronuntiatio (actio) tropus figura vox gestus

1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága

1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága

1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága

1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága

1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága

1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága vir bonus dicendi peritus vir bene dicendi peritus

1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága „Socratis praeter cicutam nihil nobis admodum abfuit.”

2. A rámizmus „antiarisztoteliánus filozófus” „gyakorlat-orientált gondolkodó” „pedagógiai reformer” „protestáns mártír” „egyetlen módszer deklarálása” „a ráció és az oráció elkülönítése” „reduktív dichotómiák rendszere” „a dialógusnak monológgal való felváltása” „a térbeli tudásszerkezet mediális meghatározottsága”

2. A rámizmus

2. A rámizmus

3. Rámizmus és irodalom „rhétorique restreinte” retorika inventio dispositio elocutio memoria pronuntiatio (actio) „rhétorique restreinte” dialektika retorika inventio dispositio (iudicium) elocutio pronuntiatio (actio) tropus figura vox gestus

4. A rámizmus és a humanista műveltség auktormagyarázat: a klasszikus vagy skolasztikus szöveg lineáris rendjéhez és ezzel kifejtésének esetlegességeihez ragaszkodó, a tárgyalt diszciplína legalapvetőbb és leglényegibb összefüggéseit csak nagy nehézségekkel kifejteni, megnevezni és rendszerezni képes, lassú és rossz hatásfokú eljárás kommentár tankönyv: a diszciplína lényegi benső struktúráinak makroszintjeit és összefüggés-hálózatát felismertető, az ismereteket tömörítve és definiálva, belső logikai rendjükben haladva előadó eljárás kompendium

4. A rámizmus és a humanista műveltség a humanista filológiai szaktudomány normái filológus-humanista elit a modern állam praktikus igényei technicista szakértelmiség „Nunquam ille magnus erit, cui Ramus est magnus”

4. A rámizmus és a humanista műveltség

4. A rámizmus és a humanista műveltség

4. A rámizmus és a humanista műveltség

4. A rámizmus és a humanista műveltség Hans Baron (1900–1988) Paul Oskar Kristeller (1905–1999)