Kecskeméti Gábor Rámizmus: a humanista műveltség felszámolása vagy megújítása?
Johannes Oporinus (1507–1568) levele Konrad Hubert (1507–1577) strassburgi lelkészhez, Bázel, 1544. november 25. „D. Conrado Huberto, D. Buceri Diacono, amico et fratri charissimo suo. Argentinae. S[alutem]. Fuit quidam Transsylvanus nuper apud me biduum, qui se ad te profecturum dicebat. Eius nomen quare ignoro, non possum ei scribere, quod regare malebam. Is de libellis quibusdam sibi Geneva adservendis huc dicebat, inter quos exstant etiam Perionii Dialectica et Petri quiusdam Rami observationes in Arist[otelem], quos si forte iam accepit, quaeso eum meo nomine ores, et exores, ut parvo quodam tempore remitti illos ad me sinat, rem mihi facturus longe gratissimam.”
Tarnai Andor (1925–1994)
Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága A rámizmus Rámizmus és irodalom A rámizmus és a humanista műveltség
1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága
1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága
1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága retorika inventio dispositio elocutio memoria pronuntiatio (actio) dialektika retorika inventio dispositio (iudicium) elocutio pronuntiatio (actio) tropus figura vox gestus
1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága
1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága
1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága
1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága
1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága
1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága vir bonus dicendi peritus vir bene dicendi peritus
1. Ramus pedagógiai és tudomány-rendszertani munkássága „Socratis praeter cicutam nihil nobis admodum abfuit.”
2. A rámizmus „antiarisztoteliánus filozófus” „gyakorlat-orientált gondolkodó” „pedagógiai reformer” „protestáns mártír” „egyetlen módszer deklarálása” „a ráció és az oráció elkülönítése” „reduktív dichotómiák rendszere” „a dialógusnak monológgal való felváltása” „a térbeli tudásszerkezet mediális meghatározottsága”
2. A rámizmus
2. A rámizmus
3. Rámizmus és irodalom „rhétorique restreinte” retorika inventio dispositio elocutio memoria pronuntiatio (actio) „rhétorique restreinte” dialektika retorika inventio dispositio (iudicium) elocutio pronuntiatio (actio) tropus figura vox gestus
4. A rámizmus és a humanista műveltség auktormagyarázat: a klasszikus vagy skolasztikus szöveg lineáris rendjéhez és ezzel kifejtésének esetlegességeihez ragaszkodó, a tárgyalt diszciplína legalapvetőbb és leglényegibb összefüggéseit csak nagy nehézségekkel kifejteni, megnevezni és rendszerezni képes, lassú és rossz hatásfokú eljárás kommentár tankönyv: a diszciplína lényegi benső struktúráinak makroszintjeit és összefüggés-hálózatát felismertető, az ismereteket tömörítve és definiálva, belső logikai rendjükben haladva előadó eljárás kompendium
4. A rámizmus és a humanista műveltség a humanista filológiai szaktudomány normái filológus-humanista elit a modern állam praktikus igényei technicista szakértelmiség „Nunquam ille magnus erit, cui Ramus est magnus”
4. A rámizmus és a humanista műveltség
4. A rámizmus és a humanista műveltség
4. A rámizmus és a humanista műveltség
4. A rámizmus és a humanista műveltség Hans Baron (1900–1988) Paul Oskar Kristeller (1905–1999)