avagy hogyan birkózzunk meg szorongást okozó tanítási helyzetekkel? Felhõtlen tanítás avagy hogyan birkózzunk meg szorongást okozó tanítási helyzetekkel?
Mi a tanári/tanítási szorongás? A tanítási helyzethez kapcsolódó vagy abból fakadó szorongó érzet, amely különbözõ formákban jelenhet meg: A tanár nem tud hirtelen reagálni Folyamatos negatív / szarkasztikus kapcsolat Elkerülõ taktikák Túl szigorú / túl engedékeny kapcsolat Eltér a mindennapi és az órai viselkedés Paranoid gondolkozás kialakulása Mi a tanári/tanítási szorongás? Bernstein (1983)
Az általam kialakított ideális tanári kép A tanítási teljesítmé- nyem szubjektív megítélése ⇔
Tanítási mítoszok A tanár szerepemben kell maradnom, még spontán reakciók híján is Ha kijövök a szerepembõl, elveszik a tisztelet Nem engedhetem meg magamnak, hogy bizonytalan legyek, hibázzak, ne tudjam, gyenge legyek, vagy humoros A diákjaim ne lankadjanak soha A diákjaim tanuljanak meg mindent amit tanítok A diákok lényegében mind lusták, megbízhatatlanok és nem okosak A többiek biztos jobbak, mint én Mindent meg kell tanítanom Tisztelniük kell engem, mert én vagyok a tanár Bernstein (1983)
The bright side
Relax! Mondhatom, hogy “nem tudom” - nem kell mindentudónak lennem Kifejezhetek érzelmeket - legyek önmagam Az eltérõ vélemény legyen érdekes vitaindító, ne elhárítandó akadály A diákok a természetes barátságosságot értékelik Bátorítsam a diákokat, hogy osszák meg a gondolataikat, rossz vagy jó Beismerhetem, ha valamit elrontottam - több tiszteletet szerzek így, mint fordítva Bátorítsam a diákokat, hogy találják meg a saját útjukat Brown (2000) Relax!
Szõke Johanna szokejohanna@gmail.com Köszönöm! Szõke Johanna szokejohanna@gmail.com
Források és további irodalom: Bernstein, D. A. (1983). Dealing with Teaching Anxiety. NACTA Journal. www.nactateachers.org/attachments/article/1319/Bernstein_NACTA_Journal_December_1983.pdf Brown, D. H. (2000). Teaching by Principles. 2nd ed. Longman. Hadfield, J. (2013). Classroom Dynamics. Oxford University Press. Nikitscher, P. (2016). Milyen a jó pedagógus? - elvárások, szerepek, kompetenciák az empirikus kutatások tükrében. http://ofi.hu/publikacio/milyen-jo-pedagogus-elvarasok-szerepek-kompetenciak-az-empirikus-kutatasok-tukreben