avagy hogyan birkózzunk meg szorongást okozó tanítási helyzetekkel?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Grafológiai előadások Önértékelés Ybl Miklós Építéstudományi Kar
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Cím - Title. 1. szó word 1.kép picture 2. szó word.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
Értékelés a pedagógiában
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Adatbázis gyakorlat – SUBSELECT – Tarcsi Ádám március.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Kognitív megközelítések
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Együtt egymásért és magunkért
A fejlesztő értékelés.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
A tanítási gyakorlat életkor szerinti különbségei nemzetközi összehasonlításban Hermann Zoltán MTA KTI Oktatás, foglalkoztatás, versenyképes gazdaság Magyarországon.
GOND ÉS KIHÍVÁS Tanulási, magatartási problémák az iskolákban
Kristína Cafiková, Kitti Vidermanová Nyitrai Konstatnin Filozófus Egyetem Az életből vett feladatok megoldása írott nonverbális kommunikáció segítségével.
Oktatói arculat a jövő tükrében Mottó: Keszthelyi Zsuzsanna harmadéves főiskolai hallgató: „Minden elismerésem azoké az embereké, akik a mai körülmények.
A pedagógus.
Vádol a lelkiismeret Készítette: Pálhegyi Ferenc.
Ki az ember? Isten eltorzult képe Francis A. Schaeffer:
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pozitív gondolatok.
Pedagógus-továbbképzések hasznosulása
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
A lényeg kiemelésének művészete
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
Van egy rossz hírem, máshogy nem megy!
Avagy újabb gyöngyszem az önismereti tesztek palettáján.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyiségfejlődési zavarok
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
“Tudásprofil változása” Németh Gergely Szervezetpszichológus COVΛ - BKF.
Coachinggal a sikeres nyelvtanulásért
Beszámoló a projekt megvalósításának tapasztalatairól.
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
Biztosan tapasztaltátok már, hogy manapság 2010-ben a számítógép elengedhetetlen az életben a tanulásban és a tanárok munkájában is. Nos mai beszámolóm.
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
MÉCS CSEPELI VENDÉGLÁTÓIPAR SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA 1212 BUDAPEST PETŐFI TÉR 1. telefon/fax:
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
KRE-AKTÍV motivációs projekt
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

avagy hogyan birkózzunk meg szorongást okozó tanítási helyzetekkel? Felhõtlen tanítás avagy hogyan birkózzunk meg szorongást okozó tanítási helyzetekkel?

Mi a tanári/tanítási szorongás? A tanítási helyzethez kapcsolódó vagy abból fakadó szorongó érzet, amely különbözõ formákban jelenhet meg: A tanár nem tud hirtelen reagálni Folyamatos negatív / szarkasztikus kapcsolat Elkerülõ taktikák Túl szigorú / túl engedékeny kapcsolat Eltér a mindennapi és az órai viselkedés Paranoid gondolkozás kialakulása Mi a tanári/tanítási szorongás? Bernstein (1983)

Az általam kialakított ideális tanári kép A tanítási teljesítmé- nyem szubjektív megítélése ⇔

Tanítási mítoszok A tanár szerepemben kell maradnom, még spontán reakciók híján is Ha kijövök a szerepembõl, elveszik a tisztelet Nem engedhetem meg magamnak, hogy bizonytalan legyek, hibázzak, ne tudjam, gyenge legyek, vagy humoros A diákjaim ne lankadjanak soha A diákjaim tanuljanak meg mindent amit tanítok A diákok lényegében mind lusták, megbízhatatlanok és nem okosak A többiek biztos jobbak, mint én Mindent meg kell tanítanom Tisztelniük kell engem, mert én vagyok a tanár Bernstein (1983)

The bright side

Relax! Mondhatom, hogy “nem tudom” - nem kell mindentudónak lennem Kifejezhetek érzelmeket - legyek önmagam Az eltérõ vélemény legyen érdekes vitaindító, ne elhárítandó akadály A diákok a természetes barátságosságot értékelik Bátorítsam a diákokat, hogy osszák meg a gondolataikat, rossz vagy jó Beismerhetem, ha valamit elrontottam - több tiszteletet szerzek így, mint fordítva Bátorítsam a diákokat, hogy találják meg a saját útjukat Brown (2000) Relax!

Szõke Johanna szokejohanna@gmail.com Köszönöm! Szõke Johanna szokejohanna@gmail.com

Források és további irodalom: Bernstein, D. A. (1983). Dealing with Teaching Anxiety. NACTA Journal. www.nactateachers.org/attachments/article/1319/Bernstein_NACTA_Journal_December_1983.pdf Brown, D. H. (2000). Teaching by Principles. 2nd ed. Longman. Hadfield, J. (2013). Classroom Dynamics. Oxford University Press. Nikitscher, P. (2016). Milyen a jó pedagógus? - elvárások, szerepek, kompetenciák az empirikus kutatások tükrében. http://ofi.hu/publikacio/milyen-jo-pedagogus-elvarasok-szerepek-kompetenciak-az-empirikus-kutatasok-tukreben