Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kihívások a szektorális innovációs rendszerek térbeliségének elemzésekor Vas Zsófia egyetemi tanársegéd Szegedi Tudomány Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet A kutatás a TÁMOP 4.2.1/B-09/KONV-2010-0005 „Kutatóegyetemi Kiválósági Központ létrehozása a Szegedi Tudományegyetemen” című projekt „Információs Társadalom” alprogram, „Társadalomtudományi K+F kompetenciák fejlesztése” program keretében valósult meg 2011. Október 14-15. Győr
Kutatási kérdés Milyen kapcsolat áll fenn a szektorális innovációs rendszerek és a régió gazdasága között és ez milyen tényezők által befolyásolt? Milyen tényezők határozzák meg az szektorok innovációs tevékenységét és annak térbeliségét? Fókusz a tudás és tanulási folyamatokon van A tudásintenzív szektorokon Magyarország kevésbé fejlett régióiban
Előadás szerkezete Innovációs rendszerek szektorális megközelítése (SZIR) Innovációs rendszerek kapcsolata A tudás és tanulás szerepe és hatása – SZIR térbelisége Következtetés és felmerülő kérdések
Szektorális innovációs rendszerek „a szereplők egy olyan csoportja, amelyben a szereplők aktívan részt vesznek egy adott szektor termékeinek kifejlesztésében és gyártásában, az szektorális technológia előállításában és felhasználásában” (Malerba 2002, 2004, Breschi – Malerba 2005) Építőkövei: szereplők: egyének és szervezetek vállalaton belüli és kívüli kapcsolatok tudás és a tanulási folyamatok technológiák, inputok, kereslet variáció és szelekciós folyamatok (verseny) intézmények
Innovációs rendszerek kapcsolata Tudásáramlás Globális innovációs rendszer Intézményi háttér Nemzeti innovációs rendszer Technológiai innovációs rendszer Munkaerő Regionális innovációs rendszer Szektorális innovációs rendszer Forrás: Frenz – Oughton (2005), Asheim – Smith – Oughton (2011)
Tudás, tanulás szerepe és hatása Tudás kumulálás Tudás védelme Tudás lehetősége Tudásbázis Tudás feltételek Tudás feltételek szintje és természete Tudás és tanulási környezet: Technológiai rezsim (TR) Szektorok tanulási és innovációs tevékenységének mintája: Schumpeter Mark I. and II. minta (Malerba – Orsenigo 1997)
SZIR térbelisége a tudás természetétől függően Technológiai rezsim térbeli dimenzióhoz kötött: Koncentráció: tudás védelmének, lehetőségének és kumulásának szintje magas tudásbázis: tacit, komplex, rendszerve ágyazott tudáselemek Térbeli szétszórtság: tudás dimenzióinak alacsony szintje tudásbázis egyszerű, könnyen kodifikálható
SZIR térbelisége a tudás természetétől függően Vállalatok térbeli tudáskorlátokkal rendelkeznek Lokális tudáskorlát: tudás és tudásbázis: tacit, komplex, rendszerbe ágyazott, kifinomult beszállítói és fogyasztó kapcsolatokon alapuló innováció Globális tudáskorlát: tudás és tudásbázis: egyszerű, elkülönült tudáselemek általános beszállítói és fogasztó kapcsolatokon alapuló innováció tudástranszfer nemzeti, nemzetközi, globális természetű (Breschi – Malerba 2005)
Információs-technológiai szolgáltatás -tudásintenzív szolgáltatás- Koncentráció (LQ értékek Budapest nélkül) Agglomeráció (lokális Moran indexBudapesttel)
Közúti jármű gyártása -medium high-tech feldolgozóipar- Koncentráció (LQ értékek Budapest nélkül) Agglomeráció (lokális Moran index Budapesttel)
Következtetés SZIR szemlélet alkalmas a vállalatok eltérő innovációs magatartásának megismerésére. Szektorok vállalatainak innovációs tevékenysége és térbelisége a tudás különböző aspektusaira vezethető vissza. A vállalatok egy tudás és tanulási környezetben (technológiai rezsim) működnek, amelynek időbeli változása meghatározza a szektorok fejlődését
Felmerülő kérdések A tudás relatíve alacsonyabb szintű feltételekkel rendelkezik a kevésbé fejlett régiókban? A tudásintenzív szektorok Schumpeter Mark I. vagy Mark II. innovációs mintával jellemezhetőek? A tudásintenzív szektorok magasabb szintű tudás feltételekkel rendelkeznek még a kevésbé fejlett régiókban is? A tudásintenzív szektorok ösztönzően hathatnak egy kevésbé fejlett régió gazdaságának fejlődésére? A kevésbé fejlett régiók gazdasága akadályozó tényező-e a tudásintenzív szektorok fejlődésében?
Vas Zsófia vas.zsofia@eco.u-szeged.hu Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Vas Zsófia vas.zsofia@eco.u-szeged.hu