Lejtmenetből lendület

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

SZOCIÁLPEDAGÓGIA INTÉZETI TANSZÉK
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
„Reflektív szociális képzési rendszer a 21
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Eötvös József Főiskola Baja Neveléstudományi Kar
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Dr. Szöllősi Gábor PhD. egyetemi docens
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 18. Tanulmányi és Információs Központ: Kongresszusi terem.
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
A gyakorlatvezető mentor
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Szatmárnémeti magyar nyelvű felsőoktatásának kialakulása és perspektívái Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program keretében.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
Bemutatkozik a Georgikon
Műszaki és Közgazdaságtudományi Kar mkk. ejf
LEGYÉL TANÍTÓ!.
A ZRÍNYI MIKLÓS NEMZETVÉDELMI EGYETEM - A MAGYAR FELSŐOKTATÁS INTEGRÁNS RÉSZE 1 MPV előadás.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Technical University of Budapest
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Eszenyiné dr. Borbély Mária, DE Informatikai Kar
FELVÉTELI 2015 SZIE-ABPK JÁSZBERÉNY.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Pályaorientáció
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
SZIME XVII. KONFERENCIA
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
A továbbtanulást érintő jogszabályi változások Kalóné Szűcs Erzsébet igazgató.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
A magyarországi pályatanácsadók kompetenciajegyzékének összeállítása és harmonizálása az európai standardokkal Kutatási beszámoló Előadó: Fejér Noémi 2009.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás Budapest, február 4.
Felvételi 2004 Felsőoktatási felvételi A felsőoktatásba jelentkezők számának alakulása
Közösségszervezés BA.
Kari tájékoztató Bölcsészettudományi Kar Debreceni Egyetem
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Szociális terület képzési rendszerének tervezett módosításai
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Előadás másolata:

Lejtmenetből lendület Lejtmenetből lendület ? Felsőfokú szociális képzések Magyarországon avagy új szelek és régi problémák Lakner Zoltán 2017

Az ÁROP-1.2.22 projekt tanulmánya Források Az ÁROP-1.2.22 projekt tanulmánya (Balogh Erzsébet, Budai István, Goldmann Róbert, Puli Edit, Szöllősi Gábor) Budai István – Csoba Judit – Goldmann Róbert: A szociális képzések magyarországi fejlődésének főbb állomásai. In Esély 2006.2. www.felvi.hu adatbázis Saját kutatás OH adatbázis

Néhány szó a kezdetekről … 1911/12 telén Budapesten a Népművelő Társaság szervezi „közigazgatási tisztviselők és tanszemélyzet szociális művelését” célzó első magyar szociálpolitikai tanfolyamot. Bárczy István polgármester nyitja meg 453 (!) hallgatóval. Cél, hogy elérjék: a székesfőváros tisztviselőit „munkájuk során minden intézkedésnél a szociális belátás” vezesse.

Néhány szó a kezdetekről … 1920-ban a Közgazdasági Egyetemen : Egyetemi Szociálpolitikai Intézet Budapest: József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Pécs : Erzsébet Tudományegyetem Kolozsvár: Ferencz József Tudományegyetem Debrecen: Tisza István Tudományegyetem 1946. január 1-től (a szakmagyakorlás történetében először) egyes közigazgatási munkakörök betöltéséhez kötelezővé tették a társadalompolitikai szakvizsga letételét !

Néhány szó a kezdetekről … 1948 –tól minden megszűnik! 1973-tól jelennek meg a szociális képzések egyes elemei: (Bárczy Gusztáv Gyógyped. Főiskola: pszichopedagógia, szociális szervező 1975-94 között 800 oklevél) 1985 – szociológia- szociálpolitika szakiránnyal 1989-től – szociálpedagógia, szociális munka és szociálpolitika szak

A felsőfokú szociális képzés iskolarendszere 1 felsőoktatási szakképzési szakon (FOSZK) 2 alap- (BA) 6 mesterszakon (MA) 2 doktori iskolában (ELTE szociológia – szociálpolitika 2011 -) DE Humán Tudományok 2013 -) 32 bejegyzett közül 12 szakirányú továbbképző szakon

(23) 25 képzőhelyen 8 szociálpedagógia BA 16 szociális munka BA folyik a szociális ágazat értelmiségének képzése 8 szociálpedagógia BA 16 szociális munka BA 4 szociális munka MA 2 egészségügyi szociális munka MA 2 közösségi/civil tanulmányok MA 1 szociális munka-szociális gazdaság MA 1 kisebbségpolitika MA 4 szociálpolitika MA

Míg a bolognai rendszer 2006-os induláskor 1572 szociális munka és 1200 szociálpedagógia szakos kezdhette meg tanulmányait a képzőhelyeken, 2013-ban már csak 226 és 153 fő.

ALAPKÉPZÉS 2006 2008 2010 2012 2014 Szociálpedagógia 1200 954 892 458 SZAKOK 2006 2008 2010 2012 2014   Szociálpedagógia 1200 954 892 458 222 Szociális munka 1572 1331 1159 584 264 Csecsemő- és kisgyermek nevelő 491 335 439

MESTERKÉPZÉS 2007 2008 2010 2012 2014 SZAKOK szociális munka 99 135 74   31 99 135 74 94 Szociálpolitika 50 119 63 86 közösségi és civil tanulmányok 22 33 egészségügyi szociális munka 188 40 49 szociális munka és szociális gazdaság 28 mesterszakok ∑    31  337  348  227  284

Az összes, szociális felsőoktatási szakokra jelentkezők száma 2006−2015 között (fő)

szociális felsőoktatási szakokra első helyen jelentkezők aránya 2006−2015 között (%)

A szociális felsőoktatási szakokra felvett hallgatók száma 2006−2012 (fő) (évi átlag 230 – 350 fő)

A szociális munka szakokon tanulók számának változása tagozatok szerint 2001−2014 között (fő)

A szociálpedagógia szakokon tanulók számának változása tagozatok szerint 2001−2014 között (fő)

Egyetemi és főiskolai „régi” szociális szakokon diplomát szerzettek száma 2000−2014 között (fő)

Az alapképzésekben diplomát szerző hallgatók száma 2009−2014 között (fő)

Szakirányú továbbképzések 32 bejegyzettből 12 gyermek- és ifjúságpolitikai referens iskolai szociális munka kisebbségi-esélyegyenlőségi tanácsadó szociális gerontológia (3) terepgyakorlat-vezetés (2) szociális menedzser szociális minőség menedzser szociális munka szupervíziója szociális gazdasági menedzser mentálhigiénés lelki gondozó utcai szociális munka mediáció a segítő szakmában

Kérdések -Dilemmák– Javaslatok az emelt szintű érettségi bemeneti követelménye az államilag finanszírozott keretszámok csökkentése az évenként emelkedő felvételi ponthatár Jelentős mértékben csökkentette az alapszakokra való jelentkezők számát. A 2010 és 2013 között az alapszakokra jelentkezők száma az ötödére, a felvetteké 2006 és 2013 között hetedére csökkent !

Sok a vadász? Kevés a fóka?

Kérdések -Dilemmák– Javaslatok Fenntartható-e a jelenlegi képzési struktúra? (25 BA – MA képzőhellyel?) Szakirányú továbbképzések 32 ??? A szociális és ifjúsági munka felső-oktatási szakképzés (FOSZK) bevezetése 17 iskolában ??? (2001 óta mindössze 640 végzett – ennek fele szociális menedzser)

Kérdések -Dilemmák– Javaslatok Indulnak a Szociálpedagógia MA szakok ! DE Hajdúböszörmény Szükséges még (?) - doktori iskolák létesítése - képzési struktúra áttekintése - a terep, a felhasználói oldal igényeinek és a képzésekben megszerezhető kompetenciáknak a megfeleltetése - a szabályozás korszerűsítése 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet és a 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet megújítása

… és ami bíztató… ! A Kb. 45 000 szociális szakképzettséggel rendelkező szakemberrel a magyar ellátó hálózat az európai normáknak megfelelő szociális ágazattá fejlődött.

Köszönöm a figyelmet !