Az irodalomtudomány mint kultúratudomány

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Szemiot i ka.
1 Pluralizmuselméletek © kurtán sándor 2011 érdekegyeztetés és érdekérvényesítés az eu-ban
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Népszerű kultúra és magaskultúra
Szocializáció Fogalmak:
Érték alapú közösségek? Pusztai Gabriella. A felsőoktatás átstrukturálódásának hatása a hallgatói szocializációra Az akadémiai közösség (?) széttöredezett.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
GAZDASÁGI ETNOCENTRIZMUS ÉS ETNIKAI FOGYASZTÁS ERDÉLYBEN Deák Attila-Róbert Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző.
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
Kulturális antropológia /I.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Managerek éjszakája.
Bevezetés a pszichológiába
NEVELÉSELMÉLET.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Edward Sapir ( ).
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
A nyelv, mint jelrendszer
Metafora - metonímia A filmben?. Roman Jakobson Rámutat, hogy a metafora-metonímia bipolaritás megfeleltethető a nyelvi működés alapmodelljének, a paradigmatikus-szintagmatikus.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Szociológia - Jogszociológia
Kommunikációelméleti modellek
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
A kultúra fogalma.
Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Kedd ADs 035.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A magyarság őstörténete
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
A nyelvi jel és jelrendszer
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A beszéd mint cselekvés. A beszédaktus-elmélet „A nyelvhasználat maga a cselekvés, nem csupán annak irányítója”
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Antropológusok – a Földön
Az irodalom intézményei
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
A menekültek feltételezett titkos nyelvének vizsgálata
Az ókori kultúrák.
Kultúra és kommunikáció
Nagy elbeszélések október 4..
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Előadás másolata:

Az irodalomtudomány mint kultúratudomány 2016. december 13.

Irodalomtudomány és/vagy kultúratudomány A kettő kapcsolatában fontos szerepe van a kultúrának, mint szövegnek, mint metaforának A kulturális „gyakorlatok”/cselekvések ugyanúgy fordíthatók és olvashatók, mint a szövegek A kulturális összefüggésekben egy szövegstátuszt lehet felismerni

Irodalomtudomány és/vagy kultúratudomány II. Bachmann-Medick: A kultúra a szignifikáció sajátos gyakorlata, amely jelentést termel Nünning és Sommer: Az irodalomtudomány és a kultúratudomány kapcsolatát szociológiai és történettudományi perspektívából hangsúlyozzák – a kultúrát mint egy összkomplexumot képzelik el (amely elképzelésekből, gondolati formákból, értékekből, jelentésekből tevődik össze)

Irodalomtudomány és/vagy kultúratudomány III. Az elképzelések, gondolati formák, értékek, jelentések a szimbólumrendszerben anyagszerűvé is válnak A kultúratudományoknak nem lehet csak a magas kultúrát vizsgálniuk, ez az irodalomtudományban a „magas irodalom” privilegizált helyzetének a megszüntetését jelenti

Irodalomtudomány és/vagy kultúratudomány IV. Az irodalom és kultúratudomány szoros kapcsolatát a kultúrantropológia 1960-as évektől számítható fejlődése tette lehetővé Antropológia: (Anthropos=ember, logos=szó, beszéd). Eredetileg ez nem is egy tudomány, hanem egy kérdésfeltevés: mennyiben lehetségesek az egyetemes, általánosítható kijelentések az „emberiről”, mi értelme van ezeknek? A kulturális antropológia megkülönböztetendő a többitől (pl. fizikai, prehisztorikus, stb. antropológiától), de még ez is tág fogalom, a szociális antropológia (társadalmi intézményeket vizsgál, pl. jog) , a nyelvi antropológia (Sapir-Whorf) is ide tartozik. A kulturális antropológia tárgyai, területei a szociológia, etnológia, pszichológia, vallástudomány, nyelvészet.

Interpretatív kultúrantropológia A kulturális antropológia részterülete az interpretatív kultúrantropológia számunkra ez a legfontosabb, mert az elméleti reflexiók és az antropológia pluralizmusa között ez, ill,. az e körül kialakult viták közvetítenek. Az interpretatív kultúrantropológia fogalma, elméletei, vitái tárják fel az irodalom, a kommunikáció, az antropológia viszonyát, pl, a „writing culture”-vita, a „Kultur als Text” koncepció, a „kommunikáció etnográfiája” témakörén keresztül. Az interpretatív kultúrantropológia egyfajta metaetnográfiát is kifejlesztett, vagyis vizsgálati tárgyai az irodalmi, szociológiai, etnográfiai eljárások, és ezek kutatásakor a hermeneutikára, a szemiotikára és a posztstrukturalizmusra támaszkodik. Az interpretatív kultúrantropológia hasonló paradigmaváltásokon ment keresztül, mint az irodalomtudomány.

A kultúrantropológia fordulatai I. „interpretatív fordulat” : 60-70es évek Az interpretatív kultúrantropológia hermeneutikai problémává nyilvánítja a fő tevékenységi körét, vagyis más kultúrák vizsgálatát és leírását. Analóg ugyanis a két kérdés, vagyis, hogy hogyan érthetünk meg (időben, térben) távoli irodalmi szövegeket és idegen kultúrákat.

Interpretatív fordulat II. Clifford Geertz: 1973: The Interpretation of Cultures. „Kultur als Text”:Az idegenség megértésének hermeneutikáját dolgozza ki. Nincs közvetlen megértés, kulturális kódoltság közvetíti a megértést- A kultúra szerinte szövegek montázsa, önmagunk által szőtt jelentésháló: a közösség tagjai a kultúra szöveg/jelentéshálója által a cselekvéseket folyton értelmező jelekbe és szimbólumokba fordítják. Az irodalmi szövegek is a kulturális önértelmezés ábrázolási formái, rajtuk keresztül hozzáférhető a társadalmi jelentéskonstitúció, a kulturális gyakorlatok pedig szövegekkel analóg módon értelmezhetőek. Geertz központi fogalma a „sűrű leírás”: a társadalmi valóság szövegként viselkedik, vagyis egy kulturális szimbólumrendszerre utal, ezt a mélystruktúrát kell feltárni a társadalmi valóság mikroszkopikus vizsgálatával. Tehát a sűrű leírás fogalmát leírás és értelmezés szoros összekapcsolódásaként foghatjuk fel.

Az irodalmi fordulat „irodalmi fordulat”: a „writing culture”- vita alapja a kulturális recepció szövegfüggősége, retoricitása, az empirikus valóság konstruktum-volta. A késő 70-es években már nem csak a geertzi szinekdochikus, holisztikus kultúraértést, hanem a reprezentációt magát is kritika érte. A kultúrantropológia, az irodalom- és történelemtudomány szövegei, idegenséget értelmező eljárásai is narratív konvencióktól, hatalmi struktúráktól, diskurzusoktól függenek. A kulturális tapasztalatok is, különösen az etnografikus írás kulturális konstrukció. Az etnográfiai leírás tehát pusztán interpretáló fordítás, nem autentikus valóságleképezés, és hatalmi struktúráktól függ, pl. a nyugati tudományosság kategóriáival írja le az idegen kultúrát.

A performatív fordulat „performatív fordulat”: (kb. a 80-as években) Victor Turner szerint a kultúra „performancia”: nem jelentések rendszere, hanem szimbolikus gyakorlatok folyamata. (Turner szimbólumokat, rituálékat elemez) A liminalitás fogalmát dolgozta ki (a rituális elbizonytalanodás, határtapasztalat egy innovatív potenciált is jelent, a hagyományos kultúrszimbolika megkérdőjelezhetőségét is).

A beszédaktus-elmélet John L. Austen a Tetten ért szavak című munkájában (1955) leírja azt az elméletét, miszerint a nyelvhasználat maga is cselekvés. (bocsánatkérés, bók, gratuláció, vagy a házasságkötésnél az „igen”) Megkülönböztet performatívumokat és konstatívumokat. A konstatívum olyan megnyilatkozás, amely leginkább a leírással, informális megállapítással azonos. Azokat a megnyilatkozásokat, amelyeknek cselekvés értéke van, Austen performatívumoknak nevezte el.

Beszédaktus-elmélet II. A beszédaktusoknak három csoportját különböztetjük meg: 1. lokúció: nyelvtanilag értelmezhető hangsor; 2. illokúció: a cselekvést jelöli, amit a lokúcióval megteszünk (parancs, kérés), 3. perlokúció: a beszélő kijelentésének hatása a hallgatóra A későbbiekben a posztmodern és a posztstrukturalizmus továbbfejleszti Austen elméletét: a performativitást a nyelv alapvető természetének nyilvánítja és a perlokúciót fogja a legfontosabb összetevőnek tartani (szemben a leíró nyelvészettel, amely az illokúciót vizsgálja főként)

Ízelítő a kérdéskatalógusból 1. Milyen szerepet játszik a saját-idegen ellentétpár az idegenségtudományban? 2. Hogyan kapcsolódik össze idegenségtudomány és irodalom? 3.Vázolja fel Bourdieu mező-elméletét és jellemezze ez alapján az irodalmi mezőt! 4.Határozza meg a „szimbolikus tőke” fogalmát! 5.Hány típusa van az irodalomkritikának és milyen az időbeli viszonyuk a bírált kötettel? 6. Mit jelent a kritika kontextusában az „összehangolódás”?

Ízelítő a kérdéskatalógusból 2. 7. Milyen változások jellemzik a szerzőség fogalmát a 18. század folyamán? 8. Mit jelez az irodalmi Nobel-díj intézménye a szerző-felfogásokkal kapcsolatban? 9. Mi a kánon és mi következik eredeti jelentéséből? 10. Hogyan kapcsolódik össze kánon és identitás?

A vizsga anyaga 1. www.irodalom.arts.unideb.hu 2. Hallgatóknak 3. Magyar BA 4. Aktuális kurzusok 5. I. évfolyam – Alapozó és törzsképzés 6. Bevezetés az irodalomtudományba – Takács Miklós (a névre kell kattintani) További információk: takacs.miklos@arts.unideb.hu