A hanyag háziasszony története

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Balesetvédelem és laborrend
Advertisements

Az etilén gáz szerepe a zöldségek és gyümölcsök érésében
Műfogsor ragasztó teszt Január Németország
A kísérletezés Tk.:5. és 8. oldala.
Szétválasztási módszerek, alkalmazások
Kiskunhalas környékének talajai
10. Tétel.
A folyadékok nyomása.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
A térfogat és az űrtartalom mérése
Valószínűség számítás
A sűrűség meghatározása
Készítette: Pető László
Az anyag tulajdonságai és változásai
A szemét útja Készítette: Szolyka Vivien
Nem Newtoni folyadék a membránon
Felhajtóerő, Arkhimédész törvénye
Termikus kölcsönhatás
KÖZLEKEDŐEDÉNYEK HAJSZÁLCSÖVEK
KÍSÉRLETEK FIZIKÁBÓL KÖRNYEZETÜNK TÁRGYAIVAL
A hőtágulás Testek hőmérséklet-változás hatására bekövetkező méretváltozásait hőtágulásnak nevezzük.
PéPéeS Szakácskönyv férfiaknak Almáspite PéPéeS
Felhajtóerő.
A gázok tulajdonságai Vlastnosti plynov.
A folyadékok tulajdonságai
A folyadékok tulajdonságainak felhasználása
Feladat: 1.Írjunk eljárást amely egy paraméterként megadott stringből kitörli az összes ‘b’ betűt. 2.Írjunk eljárást amely beolvassa egy személy adatait.
Szilárd AgNO 3, ZnSO 4, kihevített CuSO 4 azonosítása.
25. Nátrium-karbonát, kálium-bromid és kalcium-karbonát azonosítása
Citromsav, Nátrium-acetát és szőlőcukor azonosítása
A sósav és a kloridok 8. osztály.
Az anyag néhány tulajdonsága, kölcsönhatások
Az oldatok.
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Szabályos hasábok Mit tudok róla? (Know) Mit szeretnék tudni? (Wonder) Mit tanultam? (Learn) Teruleteket Kepletek Gyakorlatok.
Szabályos hasábok Mit tudok róla? (Know) (Wonder) Mit tanultam?
Szabályos hasábok Mit tudok róla? (Know) Mit szeretnék tudni? (Wonder) Mit tanultam? (Learn) Oldallapjai kongruensek Minden megsyeretnek tudni ami erdekes.
Szabályos hasábok Mit tudok róla? (Know) Mit szeretnék tudni? (Wonder) Mit tanultam? (Learn) Szabályos sokszög az alapja. Mindent meg szeretnék tudni velük.
„És mégis mozgás a hő” Készítette: Horváth Zsolt Krisztián 11.c.
Kalciumvegyületek a természetben
Példaképeink a képviselők
Halmazállapotok Gáz, folyadék, szilárd.
Folyadékok és gázok mechanikája
Témahét a laborban 2013 Bleyer Jakab Német Nemzetiségi Általános Iskola.
Bakteriális azonosítási folyamat
Fizikai alapmennyiségek mérése
I. Hosszanti: például: hidak hosszváltozása. II. Térfogati: például: folyadékok térfogatváltozása.
1 Kémia Atomi halmazok Balthazár Zsolt Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
Hidrosztatikai alapok (hidrosztatikai paradoxon)
Ki tud többet kémiából ?. I.AII.AIII.AIV.AV.AVI.AVII.AVIII.A.
Oldatok, oldódás.
„SZOMJAS ÖKÖRNEK A ZAVAROS VÍZ IS JÓ”? Balázs Katalin Hogyan befolyásolhatja az emberi tevékenység vizeink vízminőségét?
Milyen tényezőktől függ az anyagok oldhatósága?
Szabályok és teendők veszély esetén
Az anyagok tulajdonságai és változásai
Az oldatok kémhatása.
Caracalla udvarában Kalandjáték 7.
Az anyag szerkezete.
egymáson elgördülve (diffúzió!)
Áramlástani alapok évfolyam
A hőtágulás.
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Kémia - matematika osztatlan tanári szak
Összeállította: J. Balázs Katalin
Párolgási hőelvonás szemléltetése
Keverékek szétválasztása
Méréstechnika 1/15. ML osztály részére 2017.
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Előadás másolata:

A hanyag háziasszony története Anyagok azonosítása oldhatóság alapján Csenki József

Liszt Konyhasó Szódabikarbóna Súrolópor Víz Ecet Oldódik Oldódik Pezseg Pezseg Pezseg Nem oldódik Nem oldódik Nem oldódik Nem pezseg Nem pezseg Nem pezseg Liszt Konyhasó Szódabikarbóna Súrolópor Víz Ecet

A hanyag háziasszony története Otthon a gondatlan háziasszony egyforma dobozokban tárolta a súrolószert, a lisztet, a konyhasót és a szódabikarbónát. A dobozokra ragasztott címkék azonban leestek. Az ételecetet ásványvizes palackban tartotta azon a polcon, amelyiken az ásványvizet is. Ezek címkéi is leestek. A háziasszony nemrégiben influenzás volt, így szagló és ízérző képessége nagyon leromlott, ezért szagolgatással nem jutott semmire, megkóstolni pedig nem akarta az anyagokat, mert a lisztet és a súrolóport nem akarta a szájába venni. Rendrakáskor szerette volna megtudni, hogy melyik doboz, illetve melyik palack melyik anyagot tartalmazza, de a felsorolt anyagokon kívül csak poharak és kanál állt a rendelkezésére. Az anyagok egy-egy kis adagját megszámozott poharakba rakta, amit a tálcákon találtok. Szintén a tálcán van a betűkkel megjelölt két folyadék is. A feladat: Segítsetek a háziasszonynak az anyagok azonosításában! Készítsetek tervet az anyagok azonosításához, majd a tálcán lévő eszközök és anyagok segítségével állapítsátok meg, hogy melyik edény melyik anyagot tartalmazza!

A vizsgálat során betartandó munkavédelmi szabályok A vizsgálat terve Osszuk kétfelé a szilárd anyagokat! Az egyik sorozathoz adjunk az „A” jelű palackból folyadékot és keverjük meg! Jegyezzük fel a tapasztalatokat a táblázatba! A másik sorozathoz adjunk a „B” jelű palackból folyadékot és keverjük meg! Hasonlítsuk össze a tapasztalatokat a házi feladat tapasztalatait összegző táblázattal! Következtessünk! A vizsgálat során betartandó munkavédelmi szabályok A kísérletek végrehajtása csak a tanár engedélyével kezdhető el. A kísérletek elvégzésekor vigyázzatok a saját és a mások testi épségére. A kísérletezés során enni, inni, rágógumit használni tilos. Minden kísérletet a tálca fölött kell végezni. Az anyagokat megszagolni, megkóstolni nem szabad! Minden szilárd anyagot más-más kanállal kell kétfelé osztani! A folyadékokat maximum a pohár feléig szabad a poharakba önteni. Ha bármelyik anyag kiszóródik, kiömlik, vagy a szembe, bőrre, szájba kerül, azonnal jelezni kell a tanárnak.

A kísérlet tapasztalatai 1. 2. 3. 4. A Pezseg Nem pezseg Nem pezseg Pezseg B Oldódik Oldódik Nem oldódik Nem oldódik A házi feladat tapasztalatai Pezseg Nem pezseg Ecet Nem oldódik Oldódik Víz Súrolópor Szódabikarbóna Konyhasó Liszt

Következtetés ecetet csak ez okoz pezsgést Az „A” jelű palack tartalmazta a(z) ............... mert ...................................................... A „B” jelű palack tartalmazta a(z) .......... mert ............................................................. Az 1. pohár tartalmazta a ............................., mert csak ez ........................... és .................................... A 2. pohár tartalmazta a .........................., mert csak ez ............................... és ................................... A 3. pohár tartalmazta a .........................., mert csak ez ............................... és ................................... A 4. pohár tartalmazta a .........................., mert csak ez ............................... és ................................... vizet egyik anyag sem pezsgett benne. szódabikarbónát oldódik vízben pezseg ecetben. konyhasót oldódik vízben nem pezseg ecetben. lisztet nem oldódik vízben nem pezseg ecetben. súrolóport nem oldódik vízben pezseg ecetben.

Tanulságok Az anyagok tulajdonságaik alapján azonosíthatók. Több tulajdonság együtt jellemző egy anyagra. Egyes tulajdonságok csak kölcsönhatás során figyelhetők meg. A szándékosan létrehozott kölcsönhatás a kísérlet. Az iskolában tanultak segítenek bennünket mindennapi problémáink megoldásában.