18. – 19. századforduló orosz irodalma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Összefoglalás Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes. 1. Eredete Nagy Lajos, a lovagkirály korában játszódik A főhős: Toldi, aki Nagyszalonta szülötte A mű.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Mozart: Varázsfuvola és Vörösmarty: Csongor és Tünde összehasonlítás.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
TÁJÉKOZTATÓ BÁCS-KISKUN MEGYEI CIGÁNYSÁGRÓL
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
(Dávid és Salamon uralkodása)
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
„Mert Néha kell a romantika”
A felvilágosodás - a polgárosodás eszmeisége
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Fáy András és a korabeli testnevelés
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
Pénzügyek Dr. Solt Eszter BME
18. – 19. századforduló orosz irodalma
SZÁMVITEL.
Madách Az ember tragédiája elemzés
A középkor kultúrája.
Projektmunka Földrajzolok
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET

A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A romantika.
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Összeállította: J. Balázs Katalin
18. – 19. századforduló orosz irodalma
Az orosz romantika 2. Русский романтизм.
A XIX. SZÁZADI OROSZ IRODALOM
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Viccesen kreatív és teljesen interaktív!
A Tárgyjáték lehetőségei
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
Készítette: Koleszár Gábor
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Az orosz romantika 2. Русский романтизм 2..
ARANY JÁNOS: VOJTINA ARS POETICÁJA
Útravaló verseimmel Madách Imre Utolsónak szánt költeménye,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

18. – 19. századforduló orosz irodalma

A karamzinizmus Карамзинизм A költők új nemzedéke és Ars Poetica-ja: a meglévő költői rendszerek tökéletes elsajátítása és felhasználása mindegyik poétikai normáinak betartásával, szabad váltás a különböző költői rendszerek között, освоение поэтических систем соблюдение поэтического ритуала свободное переключение систем a szövegek telítődnek idézetekkel és asszociatív hivatkozásokkal más szerzőkre / művekre → összeköti több szerző műveit „egy szöveggé”, amely az elsőrangú költők „hátterét” / „közegét” képzi, цитаты и реминисценции, az irodalmi szöveg a már ismert normákat realizálja és megfelel az olvasói elvárásnak, текст не должен устанавливать для читателя свои новые правила, а должен реализовать общеизвестные нормы

A meglévő költői rendszerek A klasszicizmus: G. R. Gyerzsavin: Anakreóni dalok c. verskötet (1804), Jevgenijnek. Zvankai élet (1807). Г. Р. Державин: Сб. Анакреонтические песни, Евгению. Жизнь Званская A. Sz. Siskov: Elmélkedés a régi és az új stílusról (1803) А. С. Шишков: Рассуждение о старом и новом слоге A szentimentalizmus: Ny. M. Karamzin: Miért kevés az írói talentum Oroszországban? (1802) Н. М. Карамзин: Отчего в России мало авторских талантов? «Felvilágosodás-kori realizmus» I. A. Krilov: Állatmeséinek népiessége / nyelvezete И. А. Крылов: басни

A karamzinizmus költői világképe Európai irodalmi (preromantikai) impulzusok A francia „poésie fugitive” французская легкая поэзия A német Sturm und Drang, az angol és német „síri (temetői) költészet” кладбищенская поэзия, a skót-angol Ossiani költészet оссианизм, оссианическая поэзия A karamzinizmus költői világképe A költészetnek szüksége van (a normákat nem tudó) „ellenfelekre” Az ideális és anti-ideális egymás mellettisége (költői értelmetlenségek) A baráti körbeli költészet bennfentes nyelve, motívumrendszere és műfajai (epigramma, episztola) → „hétköznapi” versköltés és az irodalom „hétköznapisága” ↓ „A költészet és az élet egy s ugyanaz” romantikus elv születése = a valóság és az irodalom közötti határ elmosódása

A preromantika hőse és világképe A költői „én”: az ábrándozó, lustálkodó vagy bolyongó ember típusa, идеальный облик поэта: беспечный ленивец, мечтатель, странник A familiaritás mint életérzés és költői világkép  Феномен бытового поэтизирования

Az orosz romantika Русский романтизм

A 19. század első felének orosz irodalma (periodizáció) Периодизация истории русской литературы первой половины XIX века A periodizáció kritériumai: Az irodalmi élet jelenségei alapján (viták, irodalmi csoportok). Eltérő irányzatok érettsége (passzív, aktív). Írói nemzedékek egymásutánisága („mester / tanítvány”): 1780-as évek – Zsukovszkij, Batyuskov, Davidov, Vjazemszkij, Gribojedov, 1790-as évek– Rilejev, Besztuzsev, Küchelbäcker, Delvig, Puskin, 1800-as évek– Baratinszkij, A. Odojevszkij, Jazikov, Tyutcsev, V. Odoevszkij, Venyevityinov 1810-es évek– Gogol, Lermontov…

1810-es évek: az orosz romantika kialakulása, a klasszicista és „karamzinista” irodalmi tábor szembenállása (Az orosz szó kedvelőinek társassága és Arzamas), Беседа любителей русского слова и Арзамас viták az irodalmi nyelvről, népiségről, ballada műfajáról, fordulat a történetiséghez, народность литературы, историзм, баллада Vaszilij Zsukovszkij „pszichologizáló” romantikája, психологический романтизм В. А. Жуковского Konsztantin Batyuskov antikizáló „ábrándozó” romantikája. „мечтательный” „эллинистический” романтизм К. Н. Батюшкова

Az orosz romantika

1820-1830-as évek első fele: „Puskini korszak” Az orosz irodalom és költészet „aranykora”. Пушкинский период: «золотой век» Több romantikus irányzat egymás mellettisége: „Passzív”/ „pszichologizáló”/„ábrándozó-elvont” romantika пассивный/психологический/мечтательный/абстрактный романтизм a „puskini kör” költői поэты пушкинской поры / плеяды: D. V. Davidov (Д. В. Давыдов), P. A. Vjazemszkij (П. А. Вяземский), A. A. Delvig (А. А. Дельвиг), Je. A. Baratinszkij (Е. А. Баратынский); D. V. Venyevityinov (Д. В. Веневитинов), Ny. M. Jazikov (Н. М. Языков). A „romantikus” műfaj-rendszer kialakulása és „uralkodóvá” válása: elégia, episztola ballada (1800-as évek végétől) elbeszélő költemény / poéma (V. Zsukovszkij, A tizenkét alvó szűz, 1810–1817. / A. Puskin, Ruszlán és Ludmila, 1820  A kaukázusi fogoly, 1820–21, megj. 1822): a modern kor emberének életérzése (az elégiai ÉN-móduszának kiegészítése az Ő-modusszal), a romantikus hős típusának kialakulása a romantikus próza

„Aktív” / forradalmi / klasszicizáló / „polgári-elkötelezett” / „dekabrista” romantika активный / революционный / классицистический / гражданский / декабристский романтизм A. Sz. Gribojedov: Az ész bajjal jár (1824) А. С. Грибоедов: Горе от ума K. F. Rilejev: Elmélkedések К. Ф. Рылеев: Думы V. K. Küchelbäcker В. К. Кюхельбекер A. I. Odojevszkij А. И. Одоевский A. A. Besztuzsev (Marlinszkij): romantikus kisregények А. А. Бестужев-Марлинский – романтические повести V. F. Odojevszkij: Orosz éjszakák (1844) В. Ф. Одоевский: Русские ночи

A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Életmű – életút állomásai szerint: Líceumi korszak (1813–1817) Pétervári korszak (1817–1820) A déli száműzetés (1820–1824) Mihajlovszkoe (1824–1826) A száműzetés utáni korszak (1826–30) A bolgyinoi ősz (1830) Utolsó évek (1830–1836) Творчество – судьба Лицейский период Петербургский период Южная ссылка Михайловское После ссылок Болдинская осень Последние годы

Puskin életművének első korszaka (1813–20) A különböző hagyományok, stílusok és műfajok alkotói módon történő elsajátítása és a „mesterekkel” való vetélkedés. A dekabrista eszmék hatása Ruszlán és Ludmila (Руслан и Людмила, 1817–1820, 1828): különböző összeférhetetlen műfaji-stiláris töredékek kontrasztív egymásmellettisége, a műfajiság elvére irányuló irónia, a játékosan erotikus, heroikus és magasztosan lírai intonációk egyvelege  Anyegin-ben kiteljesedő narratív szerkezetek

Puskin romantikus korszaka A romantikus poémák: A kaukázusi fogoly (1820-21) Кавказский пленник A bahcsiszeráji szökőkút (1821-23) Бахчисарайский фонтан Vjazemszkij előszavával: A kiadó és … a klasszikus beszélgetése (1824) Вяземский: Разговор между издателем и классиком с Выборгской стороны или c Васильевского острова Cigányok (1824) Цыганы A romantikus poémák poétikája a byron-i impulzus („keleti poémák”), a romantikus poéma szerveződése: az elégiai életérzés és hős beoltása az epikus formába, a valóság ábrázolása a hős szubjektív lírai szemléletén át, amellyel az elbeszélő azonosul érzelmileg, a „kor hőséhez” való viszony: a „nép” megítélésén keresztül (Cigányok) ironikus megvilágításban  Jevgenij Anyegin

Jevgenij Anyegin (1824–30) A regény jelentősége: új szüzsé, új műfaj, új hőstípus, a regényszó új értelmezése (az irodalmi szöveg fogalmának átalakulása) A megelőző irodalmi hagyományok (saját műveié is) szintézise és meghaladása A költői struktúra elemei: intonációváltások, szemszögekkel való játék, asszociációk, reminiszcenciák és idézetek rendszere, a szerzői irónia, Anyegin mint az orosz regény típusának modellje

A második bolgyinoi ősz (1833) A bolgyinoi ősz (1830) Jevgenyij Anyegin befejezése Belkin elbeszélései c. prózai ciklus) megírása A lövés (Выстрел), A hóvihar (Метель), A postamester (Станционный смотритель) A koporsókészítő (Гробовщик) A parasztruhás kisasszony (Барышня-крестьянка) A kolomnai házikó tréfás poéma – a „pétervári elbeszélések” ciklusának része: az irracionális erők betörése az ember hétköznapi életébe Kis tragédiák Több mint 30 vers Irodalom-kritikai cikkek Poémák (Rézlovas, Angelo) Próza (Pikk dáma) Mesék Pugacsov története A második bolgyinoi ősz (1833)

Népiesség és történelmiség Puskin műveiben (1820-as évek második fele –1830-as évek eleje) Objektivitás iránti igény: A drámai forma megjelenése a „shakespeare-i” személet és a nép történelmi szerepe Borisz Godunov történelmi-politikai drámában (1825, megj. 1831) A puskini historizmus szakaszai: Poltava (1829), a történetírás, A kapitány lánya (1833–36) Капитанская дочка A rézlovas (1833, megj. 1837) Медный всадник Az orosz történelem paradoxonja: három mozgató ereje: a Hatalom, az európaizált művelt nemesség és a nép: mind rebellis / lázongó, de ellentétes érdekek vezérlik ezeknek az erőknek az aránya a történelemben.

Puskin 1830-as években írt műveinek képi rendszere / „mitológiája” Kis tragédiák (1830) Маленькие трагедии Mozart és Salieri Моцарт и Сальери Kővendég Каменный гость A fukar lovag Скупой рыцарь Lakoma pestis idején Пир во время чумы tomboló / pusztító kozmikus, természeti, emberfeletti irracionális erők (vihar, tűz, áradás, pestis stb.), –a lázadással is azonosíthatóak, mindegyik költőisége, szobrok, oszlopok, emlékművek, az ember – áldozat vagy / és hős, a művek szüzséje – mindegyik erő kilépése a rá jellemző állapotból.

Puskin öröksége A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина

Наследие Пушкина