AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓRA VONATKOZÓ STRATÉGIÁJA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Pályázati források a határon átnyúló fejlesztések ösztönzésére Kárpát-medence kincsei - Eger, Dr. Horváth Annamária.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
1 „Varratmentes Európa” program célja és tartalma Rajnai Gábor Miniszterelnöki Hivatala Stratégiai és Fejlesztéspolitikai Osztály Kárpát-medence Kincsei.
Transznacionális Együttműködés Duna és Közép-Európa 2020 Hegyesi Béla, NTH november.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
TÁMOP / Képzésfejlesztés ma és holnap EU-s forrásból a KIH-ben.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A közösségi szabadalom megteremtése és az európai szabadalmi rendszer dr. Stadler Johanna Magyar Szabadalmi Hivatal Belső Piaci Hét november 25.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Fenntartható fejlődés
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Az EQAVET szerepe a szakképzés fejlesztésében
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
AGRION Vállalkozásfejlesztő Iroda
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
műszaki osztályvezető
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Kerékpáros Tárcaközi Bizottság munkája számokban a Kerékpáros Magyarország Program tükrében Sztaniszláv Tamás titkár
Köszöntjük kedves vendégeinket!
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Baranya Megyei Önkormányzat
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓRA VONATKOZÓ STRATÉGIÁJA Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2017 április 11.

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓRA VONATKOZÓ STRATÉGIÁJA Fleischer Tamás Magyar Közlekedési Klub MTA Világgazdasági Kutatóintézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleisch@vki.hu Környezet- és Természetvédő Szervezetek XXI. Országos Találkozója Duna és hajózás szekció Baja, 2011. március 17-20.

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA (EUDRS) (EU STRATEGY FOR THE DANUBE REGION) Miről beszélünk? EU STRATEGY FOR THE DANUBE REGION (2010. december 8.) AZ EU DUNA RÉGIÓRA VONATKOZÓ STRATÉGIÁJA (2010. december 8.) (EUDRS) (COM(2010) 715/4 végleges) EURÓPAI UNIÓ DUNA MAKRO-REGIONÁLIS STRATÉGIA (DMRS) (2011. január 14.) [1001/2011. (I. 14.) Korm. határozat] Korábban volt Európai Duna Régió Stratégia (EDRS) is… Ami közös, és világos: térséggel, és nem a folyóval („Duna Stratégia”) való foglalkozásról van szó, bár természetesen a Duna jelentős közös elemként van jelen a térségben Ami kevésbé világos: több, mint egy éven át a balti mintáról és a makro-régióról folyt a szó. Most a COM(2010) 715/4 EU dokumentumban 99 region /126/ és 3 macro /3/ szó található (utóbbiakat feltételezem benne felejtették) Ehhez képest meglepő, hogy a hazai kormányzat (uniós elnökség) leragadt a makro-régiónál, és a januári, hazai teendőket kijelölő kormányhatározat makro-regionális stratégiáról beszél

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA Nem „DUNA Stratégia” De akkor mi? Uniós RÉGIÓ stratégia… A Duna-menti népek együttműködése… …elvesztett szabadságharc / elvesztett világháború után… Dunai Konföderáció Kossuth L. 1862 („HU SK CR SR RO”) Dunai Egyesült Államok Jászi O. 1918 („DE AT CZ PL HU SK CR SR”) Európai Duna Régió Stratégia: kronológia Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája: dokumentumok 2010 dec. Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája: egy válasz – de mi volt a kérdés? A makro-régióról: mit jelenthet, mikor van értelme Következtetés a magyar elnökség számára

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA Hurrá, hurrá – itt az új lehetőség uniós pénzeket szerezni! A DG Regional Policy válasza: három NO No new legislation… No new institution … No extra money… Sebaj,,, Minden ugyanúgy folyik tovább. Vajon miért?

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA Ki miért támogatja a Duna Stratégiát? Ígéret Németországnak, hogy megerősítheti a gazdasági pozícióit a térségben; Ígéret Ausztriának jobb együttműködésről az egykori birodalomban; Ígéret Szlovákiának, hogy belvízi hajózási hub lehet a Balti tenger, a Fekete tenger és az Északi tenger között; Ígéret Magyarországnak, hogy vezető szerepe lehet egy jól fizetett, de nem igazán definiált európai együttműködésben („a Duna fővárosa”); Ígéret Szerbiának és Horvátországnak egy gyors csatlakozásra az Európai Közösséghez Ígéret Romániának és Bulgáriának infrastruktúra-fejlesztésre… stb. stb. …vagyis a Duna Stratégia egyelőre vágyak gyűjtőhelye, ahová minden érdekelt ráaggatja az álmait. (v.ö. expo, olimpia, korm. negyed)

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA (1) A térségi makro-régió egy előképe: INTERREG együttműködő térségek „CADSES” (InterReg Cooperation Areas 2000-2006) Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space (cooperation area) => Macro-regional Strategies in the European Union http://ec.europa.eu/regional_policy/cooperation/baltic/pdf/macroregional_strategies_2009.pdf

EGYÜTTMŰKÖDÉSI TÉRSÉGEK INTERREG III.B (2004-2006) együttműködési térségek CADSES = Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European együttműködési térség. Árulkodó a maradék-elv, a külső nézőpontból való lehatárolás http://europa.eu.int/comm/regional_policy/interreg3/images/pdf/int3b_uk_a4p.pdf Forrás: INTERREG térségek.

INTERREG III.B együttműködési térségek 2006-tól CADSES = Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European együttműködési térség. http://europa.eu.int/comm/regional_policy/interreg3/images/pdf/int3b_uk_a4p.pdf Forrás: INTERREG térségek.

A DUNA VÍZGYŰJTŐ MEDENCÉJE A Duna vízgyűjtője lefedi a CADSES térség szárazföldi régióit

EU DUNA RÉGIÓ STRATÉGIA – KRONOLÓGIA 2008. október 6-án és 7. Baden-Württemberg tartomány brüsszeli képviselete által rendezett Duna Konferencia rávilágított, hogy különösen az infrastruktúra-fejlesztés, a kereskedelem, az oktatás, az innováció, a környezetvédelem és a kultúra területén számos kiváló lehetőség kínálkozik a további együttműködésre. (Forrás ulmi nyilatkozat 2009. május 6.) FVR Különszám 2008. októberi nyilatkozatában Danuta Hübner – a Regionális Politika Európai Biztosa - támogatta egy Európai Duna Stratégia kidolgozását, amelynek hosszú távú célja egy új közép- és délkelet-európai növekedési tengely alapjainak megteremtése http://dunalog.com/hu/hirek/ 2009. május 6. Az ulmi Duna Csúcstalálkozó zárónyilatkozata Final declaration of the Danube Summit on 6th May 2009 in Ulm 6 p. http://www.ulm.de/sixcms/media.php/29/090506_Schlusserklaerung_Donaugipfel_Englisch.pdf 2009. június 18-19-án tartott ülésén az Európai Tanács megbízta a Bizottságot a Duna térségre vonatkozó EU Stratégia elkészítésével. http://www.mfa.gov.hu/NR/rdonlyres/4B37EB16-D850-4B52-BB8D-748A0B590423/0/nonpaper_hu.pdf http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=DOC/09/2&format=PDF&aged=0&language=HU&guiLanguage=en 2009. szeptember 17-én és 18-án a magyar külügyminiszter részt vett, és felszólalt Stockholmban az Európai Unió svéd elnöksége által az unió Balti-tengeri Stratégiájáról és az uniós makro-regionális együttműködésről rendezett miniszteri szintű konferencián, amelyre a Duna-menti országok képviselőit is meghívták, tekintettel arra, hogy a Balti Stratégia mintául szolgál a most formálódó EU Duna Stratégia számára. http://www.mfa.gov.hu/kum/hu/bal/eu/Aktualitasok/BP_Stockholm-090918.htm HU 2009. szeptember 30. Budapest,– Megalakult a magyarországi Duna Partneri Hálózat.. http://dunalog.com/hu/hirek/ 2009. október 22-én az Európai Bizottság 14 érintett országot keresett meg a Duna Stratégia megindítására vonatkozó levelével. HU 2009. november 16-án Rácalmáson, ünnepélyesen megalakult magyarországi Duna Partnerségi Hálózat Elnöksége. http://dunalog.com/hu/hirek/ EU 2009 december 1. Életbe lép a Lisszaboni Szerződés, az unió el nem fogadott alkotmányát helyettesítő megállapodás.

EU DUNA RÉGIÓ STRATÉGIA – KRONOLÓGIA 2009. december 15. … „A makro-régió fogalma alatt olyan területi egységet értünk, amely különböző országok azon régióit öleli fel, amelyek közös kohéziós jellemzőkkel bírnak földrajzi adottságaiknak, az őket ért közös kihívásoknak, valamint az egymáshoz fűződő sajátos politikai, gazdasági és kulturális kapcsolataiknak köszönhetően.” http://www.mfa.gov.hu/NR/rdonlyres/4B37EB16-D850-4B52-BB8D-748A0B590423/0/nonpaper_hu.pdf HU 2010. január 20-án megrendezésre került egy nemzeti szintű stakeholder konferencia.. http://dunalog.com/hu/konferencia/legutobbi_esemeny 2010. január 21. Az Európai Parlament 2010. január 21-i állásfoglalása a Duna-régióra vonatkozó európai stratégiáról http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=TA&reference=P7-TA-2010-0008&language=HU&ring=P7-RC-2010-0031 2010. február 2. REGIO/E1/EN/NV/OB D(2010) Brussels, 2 February 2010 EU Strategy for the Danube Region. Subject: Scoping Paper for the public consultation. European Commission http://ec.europa.eu/regional_policy/consultation/danube/doc/scoping_danube_strategy.pdf 1. Inland waterways, road and rail systems 2. Intermodal nodes (including ports and airports) 3. Energy systems and security of supply 4. Increased use of renewable and clean energies, energy efficiency and savings 5. Information Society 6. Environment of the water (especially rivers) 7. Quality of air and soils (including waste) 8. Biodiversity and landscapes 9. Natural risks (floods and droughts) 10. Mitigation and adaptation to climate change 11. Internal market / trade 12. Competitiveness of economic sectors (agriculture, industry and services) 13. Innovation / research 14. Human capital (including job markets, education and health) 15. Institutional capacity 16. Danube identity / culture (including tourism) 17. Roma community and other disadvantaged groups

EU DUNA RÉGIÓ STRATÉGIA – KRONOLÓGIA 2010. február 2. - április 12. Az Európai Bizottság nyílt konzultációt hirdetett meg: a jelzett időszakban várja az érdeklődők-érdekeltek, így állampolgárok és civil szervezetek véleményét, javaslatait egy lehetséges Duna-stratégiával kapcsolatban . 2010. február 25-én, magyar kezdeményezésére Budapesten rendezték meg a Duna Csúcstalálkozót. Az eseményen részt vett nyolc uniós tagállam és hat további ország, amelyet az EU bizottsága meghívott. „Magyarország azért kezdeményezte a kormányfői szintű csúcstalálkozót, mert központi szerepet kíván játszani a Duna Stratégia kidolgozására irányuló nemzetközi együttműködésben.”… http://www.mfa.gov.hu/kum/hu/bal/Aktualis/Szovivoi_nyilatkozatok/20100225_duna_csucs.htm 2010. február 25-26-ai budapesti Duna Konferencia összefoglalója. http://ec.europa.eu/regional_policy/cooperation/danube/documents/budapest/proceedings_budapest_022010.doc A nemzetközi stakeholder konferenciával párhuzamosan zajlik 2010. február 25-én Budapesten a Duna-csúcs, a Duna-menti miniszterek csúcstalálkozója. http://dunalog.com/hu/konferencia/legutobbi_esemeny 2009. április 12. Magyarországi civil szervezetek állásfoglalása az Európai Unió Duna-régió stratégiájáról. „1.1. A Duna-stratégia kialakításához fontos meghatározni azt az elméleti vázat, mely alátámasztja a Duna-menti együttműködéseket erősítő programokat.” http://www.eucivil.hu/download/dunastrategiamagyarcivilallasfoglalas.pdf 2009. április 30. „Az EU Duna térségre szóló stratégiájának elkészítése – Magyarország második hozzájárulása” „Magyarország természet-, közlekedés-földrajzi és geopolitikai helyzeténél fogva az Európai Duna Régió Stratégia néhány kérdésében vezető szerepre tart igényt, melyek a következők: • az európai célkitűzésként is létező varratmentes Európa megteremtése, azaz a határok átjárhatóságának, használatának biztosítása, a kereskedelmi és az emberi kapcsolatok fejlesztése a gátló akadályok kiiktatásával, • az édesvízkészletekkel való gazdálkodás, • a Duna menti régió közlekedési hálózatainak fejlesztése, (Duna-völgyi gyorsvasút, intermodális, informatikával korszerűsített fuvarozás)” BP 2010. június 3-án a fővárosi közgyűlés döntött a Duna Programiroda létrehozásáról. A Duna Programiroda feladata összehangolni a készülő európai Duna Stratégia Magyarországra eső részét, a nemzeti Duna Stratégiát a főváros érdekeivel és fejlesztési terveivel, illetve koordinálja Budapest önálló Duna stratégiáját, a Duna Főutca Programot. (a Studio Metropolitana közleménye 2010. jún. 28.)

EU DUNA RÉGIÓ STRATÉGIA – KRONOLÓGIA 2010 június 9-11-én a romániai Constanta-ban került megrendezésre az utolsó stakeholder konferencia az Európai Unió Duna Régió Stratégia konferenciái közül. http://dunalog.com/hu/hirek/165 2010 június 17-i brüsszeli csúcstalálkozójukó elfogadja az Európa 2020 kezdeményezést. 2010. június 18. Brüsszel. ECO/277 Dunai stratégia Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság „Gazdasági és monetáris unió, gazdasági és társadalmi kohézió” szekciójának Előzetes véleménytervezete Az Európai Unió Duna-régió stratégiájáról Előadó: Barabás Miklós, társelőadó: Mihai Manoliu. https://toad.eesc.europa.eu/ViewDoc.aspx?doc=%5C%5Cisis%5Cdfs%5Cesp_public%5Cces%5Ceco%5Ceco277%5CHU%5CR_CES587-2010_DT_HU.doc 2010 július 9. A Kormány 1149/2010. (VII. 9.) Korm. határozata az EU Duna Régió Stratégiáért felelõs kormánybiztos kinevezésérõl és feladatairól „a) elõkészíti a Kormány programjának keretei között a Stratégiára vonatkozó magyar álláspontot és gondoskodik annak végrehajtásáról” + nemzetközi tárgyalásokra magyar álláspont, + 2011 elnökségi program + civil kapcsolatok. „6. A Bõs-Nagymarosi Vízlépcsõrendszerrel kapcsolatos kérdéskör nem képezi a kormánybiztos feladatát.” 2010 július 9. A Kormány 1150/2010. (VII. 9.) Korm. határozata az EU Duna Régió Stratégiájával kapcsolatos feladatokról. „1. Elõ kell készíteni a Kormány álláspontját, különösen a 11 benyújtott magyar programterület felülvizsgálata alapján dönteni kell a magyar vezetõ koordinátori törekvésekrõl, prioritási területekrõl és egyéb kérdésekrõl…” „2. Ki kell dolgozni és a Kormány elé kell terjeszteni a Stratégia részletes magyar programját.” Felelõs (mindkét esetben): EU Duna Régió Stratégia kormánybiztos, külügyminiszter, közigazgatási és igazságügyi miniszter, belügyminiszter, nemzetgazdasági miniszter, nemzeti fejlesztési miniszter, vidékfejlesztési miniszter, nemzeti erõforrás miniszter. 2010. november 8. Bukarest A Duna-Régió Európai Uniós Stratégiájának Csúcstalálkozója. Barroso elnök és a 14 érintett ország miniszterelnökének részvételével. A miniszterelnökök aláírták a Bukaresti Duna-csúcs deklarációját 2010. december 8. Brüsszel A Duna-Régió Európai Uniós Stratégiája Közleményének és Akciótervének kibocsátása. A javaslat 11 cselekvési területet ölel fel 2011. január 14. Budapest A Kormány 1001/2011. (I. 14.) Korm. határozata az Európai Unió Duna Makro-regionális Stratégia magyar programjának előkészítéséről

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA PILLÉREK PRIORITÁSI TERÜLETEK A Duna régió összekapcsolása Mobilitás és multimodalitás Fenntartható energiarendszer Kultúra és turizmus az emberi kapcsolatokért A Duna régió környezetének védelme Vízminőség helyreállítása Környezeti kockázatok kezelése Biodiverzitás, táj, levegő- és talajminőség A Duna régió prosperitásának biztosítása Tudástársadalom megalapozása Versenyképesség javítása Emberi készségek fejlesztése A Duna régió megerősítése Intézményi kapacitás és együttműködés Biztonság – szervezett bűnözés elleni együttműködés http://ec.europa.eu/regional_policy/cooperation/danube/documents/leaflet/danube_2010_hu.pdf ill. COM(2010) 715/4 Az Európai Unió Duna régióra vonatkozó stratégiája. A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának Brüsszel, 2010. dec. 8. http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/communic/danube/com2010_715_danube_hu.pdf A hivatalos ismertetőben „kapcsolatok, környezet, jólét, közszolgáltatások javítása” is

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA Négy kiadott dokumentum COM(2010) 715/4 Az Európai Unió Duna régióra vonatkozó stratégiája. A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának Brüsszel, 2010. dec. 8. 16 p. http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/communic/danube/com2010_715_danube_hu.pdf SEC(2010) 1489 final Action Plan: Commission Staff Working Document. Accompanying document to the European Union Strategy for the Danube Region. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Commission, Brussels, 8.12.2010. 89 p. http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/communic/danube/action_plan_danube.pdf COM(2010) 715/4 Az Európai Unió Duna régióra vonatkozó stratégiája. A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak és a Régiók Bizottságának Brüsszel, 2010. dec. 8. 16 p. http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/communic/danube/com2010_715_danube_hu.pdf SEC(2010) 1489 final Action Plan: Commission Staff Working Document. Accompanying document to the European Union Strategy for the Danube Region. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Commission, Brussels, 8.12.2010. 89 p. http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/communic/danube/action_plan_danube.pdf

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA Hatásvizsgálat SEC(2010) 1490 final Impact Assessment Report: Commission Staff Working Document. Accompanying the European Union Strategy for the Danube Region: Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Commission, Brussels, 8.12.2010. 47 p. http://ec.europa.eu/governance/impact/ia_carried_out/docs/ia_2010/sec_2010_1490_en.pdf . Fő probléma a kormányzás: három célpontra kellene fókuszálni. Koordináció és koherencia javítása, az intézményi kapacitás megerősítése, és a hosszú távú együttműködés kérdése. „Ahol létezik, ott a makro-regionális struktúrákat meg kell erősíteni, ahol ilyen nincs, létre kell hozni.” (p. 5.) 3 földrajzi opció: part menti sáv / az érintett EU országok teljessége / a nem-EU-tag országok is. (A dokumentum javaslata kiemelve) 4 szervezési keret opció: EU EC nélkül, / EU EC csak a stratégiát készíti, / EU EC koordinál is, / Makro-régiós intézmény létrehozása. És: konkrétumokban teret nyer a felzárkózás, mintakövetés, egységes minta SEC(2010) 1490 final Impact Assessment Report: Commission Staff Working Document. Accompanying the European Union Strategy for the Danube Region: Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Commission, Brussels, 8.12.2010. 47 p. http://ec.europa.eu/governance/impact/ia_carried_out/docs/ia_2010/sec_2010_1490_en.pdf

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA A Európai Unió Duna Régiója, mint makro-régió (bár: 3/ 126) „an area including territory from a number of different countries or regions associated with one or more common features or challenges” Forrás: Pawel Sameczki korábbi EU biztos DG Regional Policy: "There is no standard definition for a macro-region [...]. The definition applied here, developed during the preparation of the European Union Strategy for the Baltic Sea Region, will be “an area including territory from a number of different countries or regions associated with one or more common features or challenges.” Forrás: Macro-regional Strategies in the European Union - a DG Regional Policy honlapjáról Makro-régió: „…különböző országok azon régióit öleli fel, amelyek közös kohéziós jellemzőkkel bírnak…” Forrás: Háttéranyag az Országgyűlés EU-elnökségi munkacsoportja részére: Az EU Duna térségre szóló stratégiájának elkészítése Magyarország hozzájárulása. Külügyminisztérium Nemzeti Gazdasági és Fejlesztési Minisztérium Budapest, 2009. dec. 15. 12 p. Macro-regional Strategies in the European Union http://ec.europa.eu/regional_policy/cooperation/baltic/pdf/macroregional_strategies_2009.pdf Háttéranyag az Országgyűlés EU-elnökségi munkacsoportja részére: Az EU Duna térségre szóló stratégiájának elkészítése Magyarország hozzájárulása. Külügyminisztérium Nemzeti Gazdasági és Fejlesztési Minisztérium Budapest, 2009. december 15. 12 p.

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA (1) A térségi makro-régió egy előképe: INTERREG együttműködő térségek „CADSES” (InterReg Cooperation Areas 2000-2006) Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space (cooperation area) => (2) Duna-völgy: éppen, hogy különböző kohéziós helyzetben lévő országok hosszmetszete: alapító tag, régi tag, újabb tag, küszöbön álló, + eltérő státuszú jövőbeli csatlakozók (3) A Duna szimbolikus jelentése: A Rajna az alapító tagok egységét jelképezte – a Duna a bővülő uniót jelképezheti => Macro-regional Strategies in the European Union http://ec.europa.eu/regional_policy/cooperation/baltic/pdf/macroregional_strategies_2009.pdf

A RAJNA, MINT KAPOCS AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK ALAPÍTÓI KÖZÖTT Forrás: http://www.rollintl.com/roll/rhine.gif

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA Adatok forrása: Europe in figures - Eurostat yearbook 2010  http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/publications/eurostat_yearbook_2010 Adatok forrása: Europe in figures - Eurostat yearbook 2010  A népességi adatok 2010. jan. 1-re, a GDP értékek 2008-ra vonatkoznak. GDP per capita in Purchasing Power Standards (PPS) (EU-27 = 100)

BALTI TENGER EGYÜTTMŰKÖDÉSI TÉRSÉG Forrás: Cohesion Policy 2007-2013 Transnational co-operation, Baltic Sea http://ec.europa.eu/regional_policy/atlas2007/transnational/baltic_sea_en.htm Forrás: Cohesion Policy 2007-2013 Transnational co-operation, Baltic Sea http://ec.europa.eu/regional_policy/atlas2007/transnational/baltic_sea_en.htm

A BALTI MAKRO RÉGIÓ ORSZÁGAI Adatok forrása: Europe in figures - Eurostat yearbook 2010  http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/publications/eurostat_yearbook_2010 GDP per capita in Purchasing Power Standards (PPS) (EU-27 = 100) Adatok forrása: Europe in figures - Eurostat yearbook 2010   A népességi adatok 2010. jan. 1-re, a GDP értékek 2008-ra vonatkoznak.

AZ EURÓPAI DUNA RÉGIÓ ORSZÁGAI European Territorial Cooperation programmes (ETC) in the Danube area Source: http://ec.europa.eu/regional_policy/cooperation/danube/images/banner_map_region.gif (Last modified on: 23-06-2010)

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA Adatok forrása: Europe in figures - Eurostat yearbook 2010  http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/publications/eurostat_yearbook_2010 GDP per capita in Purchasing Power Standards (PPS) (EU-27 = 100) Adatok forrása: Europe in figures - Eurostat yearbook 2010    A népességi adatok 2010. jan. 1-re, a GDP értékek 2008-ra vonatkoznak.

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA 2 3 1 Különböző kohéziót segítő uniós beavatkozási politikák 1 CBC Lépcsők finomítása, éles határ tompítása 2 INTERREG multilaterális funkcionális térségi együttműködés 3 A fő kohéziós cél: a lejtő kiegyenlítése, „felzárkóztatás” a ‘növekedési’ dimenzióban, összekapcsolással Fenti 1–3 beavatkozások csak kis különbségek esetén működnek 4 Makro régió: különböző régiók eltérő fejlődési útja több dimenziós értékrend, eltérő aktuális célok

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA Kohézió! Kohézió! Mindenki támogatja, de mit jelent ma? „Kohéziós országok” idejében cél a felzárkóztatás volt, gazdasági-társadalmi kohézió biztosítása, azaz az uniós területi különbségek csökkentése (Ma régiós szinten 1:7 és nőtt) (TEN) Új felismerések: a cél nem lehet jövedelem-kiegyenlítés, nem lehet redisztribúció; minden térség jó valamire, a területi politika célja, hogy az egyes régiók rátaláljanak a saját legjobb lehetőségeikre. A cél a területi sokféleség, a kohézió a térségen belüli harmonikus létet célozza, ágazatközi koordináció területi alapon (+TEN…C7) De: ha jövedelemben nem lehet megcélozni azonos szint elérését – vajon előírásokban indokolt-e uniformitásra törekedni? Macro-regional Strategies in the European Union http://ec.europa.eu/regional_policy/cooperation/baltic/pdf/macroregional_strategies_2009.pdf

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA Makro régió: Kormányzási megoldás? Multi-Level Governance 1 EU 27 tagállam – közte 5-6 makro régió? (átlag 700-800 ezer km2 80-100 millió lakos + külsők) Hol lenne a többi? „A makro-régiók maguk oldják meg endogén módon a saját problémáikat?” CADSES szindróma: a fő problémák összesöpörve egy Duna makro régióban Jó ez nekünk? Macro-regional Strategies in the European Union http://ec.europa.eu/regional_policy/cooperation/baltic/pdf/macroregional_strategies_2009.pdf

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA: MIÉRT VAN SZÜKSÉG A RÉGIÓKRA? Országok / régiók száma EU-6 Partly based on the lecture of Peter Balázs titled „Importance of the macro-regional dimension in the European integration”. Conference of the Hanns-Seidel Fundation, the Europaische Akademie Berlin, the Andrássy University and the IWE HAS Budapest, 15-16 November 2010 Ügyek / dossziék száma

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA: MIÉRT VAN SZÜKSÉG A RÉGIÓKRA? Országok / régiók száma EU-6 Partly based on the lecture of Peter Balázs titled „Importance of the macro-regional dimension in the European integration”. Conference of the Hanns-Seidel Fundation, the Europaische Akademie Berlin, the Andrássy University and the IWE HAS Budapest, 15-16 November 2010 Ügyek / dossziék száma EU-15

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA: MIÉRT VAN SZÜKSÉG A RÉGIÓKRA? Országok / régiók száma EU-6 Partly based on the lecture of Peter Balázs titled „Importance of the macro-regional dimension in the European integration”. Conference of the Hanns-Seidel Fundation, the Europaische Akademie Berlin, the Andrássy University and the IWE HAS Budapest, 15-16 November 2010 Ügyek / dossziék száma EU-15 EU-27

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA: MIÉRT VAN SZÜKSÉG A RÉGIÓKRA? Országok / régiók száma EU-6 Funkcionális régió Partly based on the lecture of Peter Balázs titled „Importance of the macro-regional dimension in the European integration”. Conference of the Hanns-Seidel Fundation, the Europaische Akademie Berlin, the Andrássy University and the IWE HAS Budapest, 15-16 November 2010 Ügyek / dossziék száma EU-15 EU-27

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA: MIÉRT VAN SZÜKSÉG A RÉGIÓKRA? Országok / régiók száma EU-6 Funkcionális régió Partly based on the lecture of Peter Balázs titled „Importance of the macro-regional dimension in the European integration”. Conference of the Hanns-Seidel Fundation, the Europaische Akademie Berlin, the Andrássy University and the IWE HAS Budapest, 15-16 November 2010 Ügyek / dossziék száma Makro régió EU-15 EU-27

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA: MIÉRT VAN SZÜKSÉG A RÉGIÓKRA? Országok / régiók száma EU-6 Funkcionális régió Ez egy EU-szintű intézményi stratégiai probléma, a megoldása mind stratégiát mind intézményeket igényel. Partly based on the lecture of Peter Balázs titled „Importance of the macro-regional dimension in the European integration”. Conference of the Hanns-Seidel Fundation, the Europaische Akademie Berlin, the Andrássy University and the IWE HAS Budapest, 15-16 November 2010 Ügyek / dossziék száma Makro régió EU-15 EU-27

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA: KÖVETKEZTETÉSEK (1 – 2 / 7) Az uniós szintű célok nagyon fontosak, senkinek nincs, nem lehet ellenük kifogása (prosperitás, fenntarthatóság, biztonság stb.) de e célok túl általánosak és egységesek ahhoz, hogy regionális akciók kidolgozásához érdemleges iránymutatásul szolgáljanak. Az unió Duna-régió stratégiájának a kétéves előkészületi szakasza adós maradt a régió uniós szinten releváns problémáinak az érdemi elemzésével, következésképpen ugyancsak elmulasztotta azt, hogy stratégiai válaszokat dolgozzon ki e problémák megoldásra

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA: KÖVETKEZTETÉSEK (3 – 4 / 7) Az alulról induló projektek összegyűjtésére irányuló kezdeményezés nagyon demokratikus; ugyanakkor ha nincs irányadó stratégiai elképzelés mögötte, akkor az akció inkább régi projekt-álmok összegyűjtésévé válik, ahelyett, hogy a folyamat során a stratégiai célok elérésére irányuló programokból levezetett projektek születnének A makro-régió, ez a hiányosan definiált alkalmi egység inkább csak zavart kelt, mintsem, hogy segítene kialakítani a problémákra választ ígérő térségi stratégiát. Esetünkben a megoldás eszközének a kiválasztása megelőzte a stratégia kialakítását, holott annak éppen a stratégiából kellett volna következnie

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA: KÖVETKEZTETÉSEK (5 – 6 / 7) Az az óriási különbség, ami a térség gazdag és szegény része között fennáll, uniós szintű probléma, és az Európai Unió nem háríthatja át a megoldás felelősségét azokra a régiókra, amelyekben az összes felzárkózási problémával küzdő ország megjelenik A “három nem” visszaüt: most nincs megfelelő stratégia, nincs jól kialakított program és nincs valódi perspektíva a régió (és az unió) előtt

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓ STRATÉGIÁJA: KÖVETKEZTETÉSEK (7 / 7) A Magyar Elnökségnek nem kellene azért küzdenie, hogy mindenáron átnyomjon egy ilyen stratégiát az elfogadási procedúrán. Ellenkezőleg, a teljes folyamat alapvető felülvizsgálatát kellene inkább kezdeményezni, és az unió valós kérdéseit elemző és megoldó stratégiát készíteni. Zárszó: utóélet, személyes visszavonulás

AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓRA VONATKOZÓ STRATÉGIÁJA Fleischer Tamás Magyar Közlekedési Klub MTA Világgazdasági Kutatóintézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleisch@vki.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Környezet- és Természetvédő Szervezetek XXI. Országos Találkozója Duna és hajózás szekció Baja, 2011. március 17-20.