Együtt közlekedünk Kerékpáros Budapest László János Elnök Magyar Kerékpárosklub
Egy ok, miért éppen kerékpár (egy tévhit oszlatása) Tartalom Együtt közlekedünk Egy ok, miért éppen kerékpár (egy tévhit oszlatása) Még okok, hogy miért éppen kerékpár (számok) Budapest: Koncepció-deklarációk-szándékok Budapest ma
Az alap Nem vagyunk - kerékpárosok - autósok - lovasok - buszosok - stb. emberek vagyunk, néha közlekedünk, A KÖZÖS ÚTON A prezentáció nem szakmai segédlet, hanem kerékpáros tapasztalat, és tervezői gyakorlat alapján összejött tapasztalat. Piramis (fontossági hierarchia) szempontok, ebből a biztonsággal foglalkozunk. Ezen belül néhány létesítménytípus/technikai megoldás biztonságtechnikai vonzatai. Mikael Colville-Andersen
Egy tévedés a sok ok közül: miért a kerékpár
Számoljuk ki! A kerékpár a közlekedés integrált része, befolyásolja, javítja azt. Társadalmi előnyöket és hátrányokat számba kell venni, hogy dönthessünk. Feltételezésünk, hogy a kerékpározás jelentős hasznot hoz, mérjük meg!
Költség-haszon elemzés Fenntartható Biztonságos Egészséges Zöld Szerethető 1) Belváros revitalizáció 2) Turizmus fellendítése 1) Több alternatíva biztosítása 2) Fennálló problémák kezelése Élhető város Mobilitás Gazdasági prosperitás Kerékpár, mint széles rétegek számára hozzáférhető, új alternatív közlekedési eszköz Kerékpár, mint belvárosi hozzáférést biztosító, és annak képét nem rontó közlekedési eszköz Kerékpár, mint használó és környezet számára egyaránt egészséges és szemléletformáló közlekedési eszköz 3 szempont konkrét értékelése Egészségügyi hatások Légszennyezés csökkentése Dugók csökkentése Forrás: Kerékpáros Budapest Koncepció vitaanyag. Letölthető: http://www.uvt.bme.hu/kerekpar/kerekparos_koncepcio_vitaanyag.pdf
Számoljunk: Egészségügyi előnyök Korai halálozás csökkenése Megtakarított egészségügyi költségek Kieső termelés csökkenése Összes hatás évente (egy kerékpáros évente 160 utazás átlag 3,9 km távra) Egyesült Királyság Magyarország Eg.ügyi előnyök 43800 Ft 18830 Ft Km-enként 70 Ft 30 Ft Megjegyzés: km-re abban az esetben szabad kiszámolni, ha a kerékpáros eleget kerékpározik ahhoz, hogy az egészségében változás álljon be!
Számoljunk: Korai halálozás Angliában 100.000 kerékpárosként 2 megmentett élet (74 megmentett életév) a fizikai aktivitás miatt. Magyar adaptáció elhízottság alig kisebb nálunk (22% vs 19%) Érrendszeri és keringési megbetegedések nálunk is vezető halálok Angliában egy élet értéke 455 millió, nálunk 250 millió forint (55%) Egy kerékpáros értéke évente: Egyesült Királyság Magyarország Korai Halálozás 19.100 Ft 9.000 Ft
Számoljunk: Egészségügyi megtakarítások Az egészséges embert nem kell kezelni a kórházban, nem kell költeni rá pénzt. Magyar adaptáció Egészségügyi kiadás fejenként UK – 2760 USD Magyarország – 1504 USD (54%) Egy kerékpáros értéke évente: Egyesült Királyság Magyarország Egészségügyi megtakarítások 9.200 Ft 4.330 Ft
Számoljunk:Kieső termelés csökkenése Kevesebb betegség – kevesebb hiányzó – kevesebb kieső termelés Tanulmány 0,4 napos csökkenéssel számol kerékpárosonként (Holland kutatás csak kerékpárosokra: 1 egész nappal kevesebb táppénz annak, aki kerékpározik) Magyar adaptáció: egy főre jutó GDP kb. az angol 35%-a Egy kerékpáros értéke évente: Egyesült Királyság Magyarország Termelékenység 15.500 Ft 5.500 Ft
Számoljunk: légszennyezés csökkenése Két hatásból áll össze Helyi szennyezés (mikropor stb. – egészségügyi károsodást okoz) Globális felmelegedés Helyi szennyezés csak sűrűn lakott településeken településeken (vidéken ezért kisebb az érték) Budapest: PM2,5 miatt 2 évvel kevesebb a várható élettartam! (Londonban ez kevesebb) Egy kerékpáros értéke évente: Egyesült Királyság Magyarország Légszennyezés csökkentése 22470 Ft város 4219 Ft vidék 10575 Ft 1985 Ft Forrás: PM2,5 adatok: http://www.iiasa.ac.at/rains/CAFE_files/baseline3v2.pdf
Számoljunk: Dugók csökkenése Dugókban rengeteg az időpazarlás, és a stressz negatív hatással van a dugóban ülők egészségére. Tanulmány csak a többi közlekedő (autós) időmegtakarításával számol Magyar adaptáció: Dugók költsége Budapesten GDP 3,8%-a 1 km/h-s sebességnövekedés 10-15 mrd Ft megtakarítás 1 km autózás = 120 Ft költség csak a dugónövelés miatt Egy kerékpáros értéke évente: Egyesült Királyság Magyarország Légszennyezés csökkentése 44622 Ft város 22295 Ft vidék 74500 Ft (Bp) ? Ft (vidék) Forrás: Erhart Szilárd (2007): A budapesti közlekedési dugók okai és következményei. Közgazdasági Szemle, LIV. évf., 2007. május (435–458. o.)
Számoljunk: összegzés Anglia: városban 111 ezer forint egy új kerékpáros vidéken 70 ezer forint Magyarország becslés: Budapesten 124 ezer forint egy új kerékpáros vidéken 21 ezer forint A pontos magyarországi érték meghatározásához további kutatásra van szükség!
Budapest: deklaráció Budapesti kerékpáros koncepció: 1. A kerékpáros közlekedés részarányának 15%-ra növelése 2015-re (A növekedés főként az egyéni gépjárműhasználat kiváltásával történjen) 2. A kerékpárral közlekedők érdekeinek érvényre juttatása. (döntéshozói és intézményi szinten; gyors, akadálymentes és biztonságos eljutás minden hová; előnyben részesítés) ESZKÖZÖK Szemléletváltás Kerékpárosbarát úthálózat kialakítása Vonzó kerékpárosbarát környezet megvalósítása Intézményi, jogi és finanszírozási háttér megteremtése 2008 nov. elfogadva átemelve a BPKRFT-be (2. prior)
Budapest: a koncepció
Potenciális kerékpározók Budapest: a szándékok Bringázz a munkába CM Számlálások 2500 fő! Potenciális kerékpározók
Budapest: a szándékok A Budapesten és agglomerációban élők 2/5-ének van működőképes kerékpárja, a kerékpározásra nyitottabb csoport 2/3-ának A fővárosban és környékén élők fele szokott kerékpározni valamilyen gyakorisággal, de elenyésző a közlekedési célból és időjárástól függetlenül kerékpározók aránya, a kerékpározás szezonális és inkább szabadidős tevékenység Aki nyitott a kerékpározásra: A kerékpáros infrastruktúra állapota és a levegő szennyezettsége mellett az autósok viselkedése és a biciklilopástól való félelem jelenti a legfontosabb visszatartó erőt, a biciklitárolók megléte ösztönözné ezt a csoportot gyakoribb kerékpározásra.
Budapest: a szándékok Kerékpározás gyakorisága Bázis: teljes minta (N=501)
Kerékpározáshoz való viszonyulás Budapest: a szándékok Kerékpározáshoz való viszonyulás Bázis: teljes minta (N=501)
Budapest ma
Köszönöm a figyelmüket Komolyan gondoljuk Köszönöm a figyelmüket László János