Együtt közlekedünk Kerékpáros Budapest László János Elnök

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
Advertisements

Kerékpáros fejlesztések között Mitől lesz kerékpárosbarát egy település? Dr. Kukely György cégvezető Terra Studio Kft április 24.
Projekt általános bemutatása
„Kerékpáros Magyarország Program” és a kerékpáros infrastruktúra fejlesztési lehetőségei Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter.
Béres Egészség Hungarikum Program Átfogó egészségmegőrző és betegségmegelőző nemzeti program Programindító sajtótájékoztató március 29.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Munkahelyi közlekedési tervek tréning Éri Vilma Környezettudományi Központ Alapítvány Marton Miklós Közép- és Kelet-európai Környezetvédelmi Központ.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
„A városi közlekedés alternatívái”
A Kerékpáros Közlekedés Előnyei. Magyar Kerékpárosklub Adatok Európából  Naponta 100 millió kerékpáros utazás  Több mint 300 millió kerékpár  Városokban.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Kerékpáros Magyarország Program Bringázz a Munkába Kerékpárosbarát Település szeptember 16.
Szekszárd klímastratégiája Légszennyezettség
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
A évi EMH kampány csatlakozási feltételei Hogyan szervezzünk sikeres és mégis költséghatékony városi kampányt? Szerencsi Éva Nemzeti Fejlesztési.
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
1 Kerék-Pár a várospolitikában Kerékpárosbarát úthálózat tervezési eszköztára kis- és nagyvárosok számára Dalos Péter november 18.
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Március órától út 114-ben (óra helyett)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Felelősséggel a környezetért!
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető.
Tóth Judit Kerékpáros Magyarország Szövetség évi pályázatok.
evolúció a városi mobilitásban a kerékpározás reneszánsza Forrás:OBIS, wikipeia.
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
„KÉT KERÉKEN SZEKSZÁRDON” OKTÓBER 6. Baka György Zöldtárs Alapítvány Elnök.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
 Környezetünkre legalább annyi figyelmet kell fordítanunk, mint bármi másra az életben. A mai emberek nagyon keveset törődnek környezetükkel és egészségükkel.
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Civil Európa – civilek Európában
Közlekedjünk kerékpárral a Balaton körül
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉS BUDAPESTEN XD csapat Készítette: Márta Zsolt Gyűjtötte: Mészáros Valentin Előadja: Rimóczi András.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
Projekttervezés, kockázatkezelés, fenntarthatóság
A kerékpáros turizmus előnye, haszna közvetlen EU-s támogatások, EuroVelo-hálózat Balatonkenese, Csikai Mária
Boldog Európa, boldogtalan magyarok? Dr. Lelkes Orsolya, European Centre, Bécs II. Magyar Pozitív Pszichológia Konferencia – április 29.
A Pécsi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
A budaörsi piackutatás eredményei Katona Attila Budaörs,
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
Magyar CIVINET negyedik találkozója Kaposvár,
Önkormányzati Egészségügyi Napok
TOP vas megyei aktualitásai
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Zh Október 13-án csoportbeosztás szerint óra ideje alatt (pontos beosztás Neptunos üzenetben) Zh megírása nem kötelező. Igazolvány, számológép, toll kell.
Ökológiai krízis Összefoglaló Készítette: Ondok Lilla Geográfus MSc.
Az Újbuda 60+ Program rendszerének legfontosabb elemei
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Ökoiskola- vetélkedő március
Egy forgalmas koppenhágai úton történt vizsgálat szerint a helyszínen a PM10-szennyezettség több mint fele a városon kívülről származik, közel fele pedig.
AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Előadás másolata:

Együtt közlekedünk Kerékpáros Budapest László János Elnök Magyar Kerékpárosklub

Egy ok, miért éppen kerékpár (egy tévhit oszlatása) Tartalom Együtt közlekedünk Egy ok, miért éppen kerékpár (egy tévhit oszlatása) Még okok, hogy miért éppen kerékpár (számok) Budapest: Koncepció-deklarációk-szándékok Budapest ma

Az alap Nem vagyunk - kerékpárosok - autósok - lovasok - buszosok - stb. emberek vagyunk, néha közlekedünk, A KÖZÖS ÚTON A prezentáció nem szakmai segédlet, hanem kerékpáros tapasztalat, és tervezői gyakorlat alapján összejött tapasztalat.   Piramis (fontossági hierarchia) szempontok, ebből a biztonsággal foglalkozunk. Ezen belül néhány létesítménytípus/technikai megoldás biztonságtechnikai vonzatai. Mikael Colville-Andersen

Egy tévedés a sok ok közül: miért a kerékpár

Számoljuk ki! A kerékpár a közlekedés integrált része, befolyásolja, javítja azt. Társadalmi előnyöket és hátrányokat számba kell venni, hogy dönthessünk. Feltételezésünk, hogy a kerékpározás jelentős hasznot hoz, mérjük meg!

Költség-haszon elemzés Fenntartható Biztonságos Egészséges Zöld Szerethető 1) Belváros revitalizáció 2) Turizmus fellendítése 1) Több alternatíva biztosítása 2) Fennálló problémák kezelése Élhető város Mobilitás Gazdasági prosperitás Kerékpár, mint széles rétegek számára hozzáférhető, új alternatív közlekedési eszköz Kerékpár, mint belvárosi hozzáférést biztosító, és annak képét nem rontó közlekedési eszköz Kerékpár, mint használó és környezet számára egyaránt egészséges és szemléletformáló közlekedési eszköz 3 szempont konkrét értékelése Egészségügyi hatások Légszennyezés csökkentése Dugók csökkentése Forrás: Kerékpáros Budapest Koncepció vitaanyag. Letölthető: http://www.uvt.bme.hu/kerekpar/kerekparos_koncepcio_vitaanyag.pdf

Számoljunk: Egészségügyi előnyök Korai halálozás csökkenése Megtakarított egészségügyi költségek Kieső termelés csökkenése Összes hatás évente (egy kerékpáros évente 160 utazás átlag 3,9 km távra) Egyesült Királyság Magyarország Eg.ügyi előnyök 43800 Ft 18830 Ft Km-enként 70 Ft 30 Ft Megjegyzés: km-re abban az esetben szabad kiszámolni, ha a kerékpáros eleget kerékpározik ahhoz, hogy az egészségében változás álljon be!

Számoljunk: Korai halálozás Angliában 100.000 kerékpárosként 2 megmentett élet (74 megmentett életév) a fizikai aktivitás miatt. Magyar adaptáció elhízottság alig kisebb nálunk (22% vs 19%) Érrendszeri és keringési megbetegedések nálunk is vezető halálok Angliában egy élet értéke 455 millió, nálunk 250 millió forint (55%) Egy kerékpáros értéke évente: Egyesült Királyság Magyarország Korai Halálozás 19.100 Ft 9.000 Ft

Számoljunk: Egészségügyi megtakarítások Az egészséges embert nem kell kezelni a kórházban, nem kell költeni rá pénzt. Magyar adaptáció Egészségügyi kiadás fejenként UK – 2760 USD Magyarország – 1504 USD (54%) Egy kerékpáros értéke évente: Egyesült Királyság Magyarország Egészségügyi megtakarítások 9.200 Ft 4.330 Ft

Számoljunk:Kieső termelés csökkenése Kevesebb betegség – kevesebb hiányzó – kevesebb kieső termelés Tanulmány 0,4 napos csökkenéssel számol kerékpárosonként (Holland kutatás csak kerékpárosokra: 1 egész nappal kevesebb táppénz annak, aki kerékpározik) Magyar adaptáció: egy főre jutó GDP kb. az angol 35%-a Egy kerékpáros értéke évente: Egyesült Királyság Magyarország Termelékenység 15.500 Ft 5.500 Ft

Számoljunk: légszennyezés csökkenése Két hatásból áll össze Helyi szennyezés (mikropor stb. – egészségügyi károsodást okoz) Globális felmelegedés Helyi szennyezés csak sűrűn lakott településeken településeken (vidéken ezért kisebb az érték) Budapest: PM2,5 miatt 2 évvel kevesebb a várható élettartam! (Londonban ez kevesebb) Egy kerékpáros értéke évente: Egyesült Királyság Magyarország Légszennyezés csökkentése 22470 Ft város 4219 Ft vidék 10575 Ft 1985 Ft Forrás: PM2,5 adatok: http://www.iiasa.ac.at/rains/CAFE_files/baseline3v2.pdf

Számoljunk: Dugók csökkenése Dugókban rengeteg az időpazarlás, és a stressz negatív hatással van a dugóban ülők egészségére. Tanulmány csak a többi közlekedő (autós) időmegtakarításával számol Magyar adaptáció: Dugók költsége Budapesten GDP 3,8%-a 1 km/h-s sebességnövekedés  10-15 mrd Ft megtakarítás 1 km autózás = 120 Ft költség csak a dugónövelés miatt Egy kerékpáros értéke évente: Egyesült Királyság Magyarország Légszennyezés csökkentése 44622 Ft város 22295 Ft vidék 74500 Ft (Bp) ? Ft (vidék) Forrás: Erhart Szilárd (2007): A budapesti közlekedési dugók okai és következményei. Közgazdasági Szemle, LIV. évf., 2007. május (435–458. o.)

Számoljunk: összegzés Anglia: városban 111 ezer forint egy új kerékpáros vidéken 70 ezer forint Magyarország becslés: Budapesten 124 ezer forint egy új kerékpáros vidéken 21 ezer forint A pontos magyarországi érték meghatározásához további kutatásra van szükség!

Budapest: deklaráció Budapesti kerékpáros koncepció: 1. A kerékpáros közlekedés részarányának 15%-ra növelése 2015-re (A növekedés főként az egyéni gépjárműhasználat kiváltásával történjen)‏ 2. A kerékpárral közlekedők érdekeinek érvényre juttatása. (döntéshozói és intézményi szinten; gyors, akadálymentes és biztonságos eljutás minden hová; előnyben részesítés)‏ ESZKÖZÖK Szemléletváltás Kerékpárosbarát úthálózat kialakítása Vonzó kerékpárosbarát környezet megvalósítása Intézményi, jogi és finanszírozási háttér megteremtése 2008 nov. elfogadva  átemelve a BPKRFT-be (2. prior)

Budapest: a koncepció

Potenciális kerékpározók Budapest: a szándékok Bringázz a munkába CM Számlálások 2500 fő! Potenciális kerékpározók

Budapest: a szándékok A Budapesten és agglomerációban élők 2/5-ének van működőképes kerékpárja, a kerékpározásra nyitottabb csoport 2/3-ának A fővárosban és környékén élők fele szokott kerékpározni valamilyen gyakorisággal, de elenyésző a közlekedési célból és időjárástól függetlenül kerékpározók aránya, a kerékpározás szezonális és inkább szabadidős tevékenység Aki nyitott a kerékpározásra: A kerékpáros infrastruktúra állapota és a levegő szennyezettsége mellett az autósok viselkedése és a biciklilopástól való félelem jelenti a legfontosabb visszatartó erőt, a biciklitárolók megléte ösztönözné ezt a csoportot gyakoribb kerékpározásra.

Budapest: a szándékok Kerékpározás gyakorisága Bázis: teljes minta (N=501)

Kerékpározáshoz való viszonyulás Budapest: a szándékok Kerékpározáshoz való viszonyulás Bázis: teljes minta (N=501)

Budapest ma

Köszönöm a figyelmüket Komolyan gondoljuk Köszönöm a figyelmüket László János