Az utazási igények megismerése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Körös Volán Zrt évi utas elégedettség mérési eredményei Utas Elégedettség Mérés 2012.
Advertisements

Mobilitás-utazási módok
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
A tervezés mint menedzsment funkció
TÁMOP /A
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
Idegenforgalmi statisztika
Megy a gőzös, megy a gőzös….
V. A készletezés logisztikája
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Szimulációs modell a közforgalmú közlekedés operatív forgalomirányításának hatékonysági vizsgálatára Dr. Winkler Ágoston egyetemi tanársegéd Széchenyi.
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Csomópontok és főbb áramlási vonalak Magyarországon
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A városi tömegközlekedés III.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Készítette: Magyar Orsolya
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Egészségügyi intézmények kontrollingja Kórházi kontrolling Fekete Daniel, Szőke Kristóf, Zila László 2006.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Turizmus gazdaságtan 3..
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
DEMOGRÁFIA Alapfogalmak, mutatók
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az üzleti terv megalapozása – röviden a szükségletfelmérésről OFA Kooperáció projekt Műhelymunka november 12.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
Üzemgazdasági szemlélet a gyakorlatban
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
A Zöld Kaposvár program a helyi közösségi közlekedésben.
Pályaismeret 1-es viszonylat. 1.) Az 1-es vonalon hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. Az Aquaticum.
A vasúti közlekedés felmérési eredményei (Május–július, 2013) EMAH Öko-mobilitás elősegítése az osztrák-magyar határtérségben VIRÁG Álmos, projektvezető.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Az üzletek operatív működtetése
Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2017.
Tűzvédelmi Szabályzat
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Járattervezés, fordatervezés, vezénylés, operatív forgalomirányítás a közúti közforgalmú közlekedésben 2016.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Mezőgazdasági munkafolyamatok rendszerszemléletű tervezése
A városi tömegközlekedés
Menetrendek.
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Az utazási igények megismerése 2016.

Az utazási igények megismerése A személyközlekedési szükségletek megismerése előfeltételét képezi a közösségi közlekedési rendszer megszervezésének. A szükségleteket akkor tekintjük ismerteknek, ha tisztázottak a nagyságára, térbeni (honnan-hova) megoszlására, jelentkezésének időbeni alakulására, egyenlőtlenségeire, ingadozásaira, jellegére, összetételére (elsősorban kiváltó okok szerinti megoszlására) vonatkozó jellemző adatok. Az utazási szükségletek megismerésének főbb módszerei a következők: a területi munkamegosztás elemzése, különböző szervezetek adatszolgáltatásának felhasználása, utasszámlálás.

1. A területi munkamegosztás elemzése Az utazási igények megismerése 1. A területi munkamegosztás elemzése Az utazási szükségletek végső soron a területi munkamegosztásból fakadnak, így a területi munkamegosztás elemzése révén a legfontosabb utasáramlatok megközelíthetők. A terület vizsgálatának elsősorban az alábbi tényezőkre kell kiterjednie: hol koncentrálódnak a lakóhelyek, (lakótelepek, lakóövezetek), az egyes települések esetében milyen a lakosszám és a munkahelyek aránya, a lakosság foglalkoztatás szerinti összetétele, hol vannak nagyobb dolgozó létszámot foglalkoztató munkahelyek, ezek a forgalomvonzó létesítmények; elsősorban ipari üzemek, milyen körzetekből, ill. településekről biztosítják a szükséges munkaerőt,

Az utazási igények megismerése a kereskedelmi egységek, üzletek, áruházak, piacok, bevásárló központok elhelyezkedése, nyitvatartási ideje, ill. piaci napok, az egészségügyi ellátás szervezete, egészségügyi központok (szakrendelők, központi kórházak stb.), milyen az államigazgatási beosztás, az egyes államigazgatási szervek hatóköre, a kulturális intézmények (mozi, színház, hangverseny, múzeum) és sport létesítmények elhelyezkedése, vonzáskörzetei, programjai, a szórakozó- és vendéglátóhelyek elhelyezkedése, nyitvatartási ideje, az üdülőhelyek, üdülő körzetek elhelyezkedése, vonzáskörzetei, az üdülőkörzet jellege (téli, nyári, gyógyüdülő).

2. Különböző szervezetek adatszolgáltatása Az utazási igények megismerése 2. Különböző szervezetek adatszolgáltatása Azok a szervezetek, amelyek működéséhez a helyváltoztatások szorosan kapcsolódnak, rendszerint rendelkeznek olyan adatokkal, amelyek az utazási igényekre is utalnak. ipari üzemek, közületek, intézmények, önkormányzatok stb. 3. Utasszámlálás a közúti tömegközlekedésben Az utasszámlálás az utazási igények megismerésének legpontosabb eszköze, de nagyon komoly szervezési munkát igényel, s jelentős munkaerőigénye következtében nagyon költséges.

Az utazási igények megismerése Utasszámlálási módszerek Keresztmeszeti utasszámlálás Célforgalmi utasszámlálás Megállóhelyen tartózkodó számlálóbiztossal Vonalra szűkített célforgalmi utasszámlálás Másodjegyes eljárás Járművön utazó száml. biztossal Jármű vezetője által Járművön elhely. számláló-szerkezettel Járművön elhe-lyezett jegykiadó automata adatai alapján El. menetjegy rsz.-ek adatainak feldolgozása alapján Általános célforgalmi utasszámlálás Munkahelyi interjú Hálózaton végzett kikérdezés Lakóhelyi interjú

3.1. Keresztmetszeti utasszámlálási eljárások Az utazási igények megismerése 3.1. Keresztmetszeti utasszámlálási eljárások A keresztmetszeti utasszámlálásként alkalmazott összes módszer lényegében a következő alaptípusokra vezethető vissza: megállóhelyen tartózkodó számláló biztossal történő utasszámlálás, járművön utazó számláló biztossal történő számlálás, jármű vezetője által végzett számlálás, járművön elhelyezett számláló szerkezettel történő számlálás, járművön elhelyezett jegykiadó automata adatai alapján történő utasszám meghatározás.

Az utazási igények megismerése Megállóhelyen tartózkodó számláló biztossal történő utasszámlálás A megállóban tartózkodó számláló biztos(ok) – az erre a célra szerkesztett számlálólapra – feljegyzi(k) a megállóhoz közeledő autóbusz érkezési idejét, viszonylatszámát, rendszámát, a le- és felszálló utasszámot, valamint az autóbusz indulási idejét perc pontossággal. A megállóban tartózkodó számláló biztossal történő utasszámlálás egy speciális formája az ún. „folthatás”-rendszerű utasszámlálás. A számlálóbiztos az autóbuszba betekintve állapítja meg a jármű telítettségét. A módszer nem szolgáltat pontos adatokat, de alkalmas egy számlálás ellenőrzésére vagy egy tervezett számlálás előkészítésére.

Telítettségi kategóriák Az utazási igények megismerése Telítettségi kategóriák

Az utazási igények megismerése Járművön utazó számláló biztossal történő utasszámlálás Ennél a módszernél a számláló biztosok az autóbuszon utazva számolják az egyes megállókban fel-, illetve leszálló utasokat, s azt feljegyzik a számlálólapra. A módszernek számos előnye van a megállóban végzett számlálással szemben: létszámigénye, ezáltal a számlálás költsége is kisebb, a számlálók ülve végzik munkájukat, a számlálók és a számlálólapok nincsenek kitéve az időjárás viszontagságainak, a járművön utazva biztonságosabb a számlálás, mint a megállóban tartózkodva.

Az utazási igények megismerése Utasszámláló lap

A jármű vezetője által végzett utasszámlálás Az utazási igények megismerése A jármű vezetője által végzett utasszámlálás Lényegében azonos a járművön utazó számláló biztossal történő számlálással, eltérés csak annyi, hogy a munkát az autóbuszvezető végzi. A járművön elhelyezett számláló berendezésekkel történő utasszámlálás Működési elvük alapján három csoportra oszthatók: fotocella taposószőnyeg terhelésmérő Járművön elhelyezett jegykiadó automata adatainak feldolgozása alapján történő utasszámlálás

3.2. Célforgalmi utasszámlálási eljárások Az utazási igények megismerése 3.2. Célforgalmi utasszámlálási eljárások A célforgalmi utasszámlálási módszerek sorában megkülönböztetjük: a vonalra szűkített célforgalmi utasszámlálási eljárásokat: másodjegyes eljárás a menetjegykiadó, ill. bérletérvényesítő automata adatai alapján történő utasszám meghatározás az általános célforgalmú utasszámlálási eljárásokat: munkahelyi interjú lakóhelyi interjú a hálózaton történő kikérdezés

Célforgalmi számlálólap Az utazási igények megismerése Célforgalmi számlálólap

Az utasszámlálás lebonyolítása Az utazási igények megismerése Az utasszámlálás lebonyolítása Igények meghatározása A terület főbb jellemzőinek összegyűjtése a közlekedés jellege (helyi, elővárosi, környéki, stb.), a forgalmat lebonyolító autóbuszok száma és típusa, megállóhelyek száma, a megállóhelyek közötti távolság- és időadatok, napi járatszám, ill. járatsűrűség, a forgalom időbeni ingadozása, az alkalmazott menetjegyrendszer, bérletes utasok aránya, stb.

Az utasszámlálási módszer kiválasztása A módszer kiválasztását döntő mértékben az adatigény határozza meg. A keresztmetszeti eljárások elsősorban - a járműkapacitás méretezéséhez, - a járatok számának megállapításához, - betétviszonylatok kialakításához, - gyorsjáratok közlekedtetéséhez, - a zsúfoltsági csúcsok kimutatásához, - az utazási igények időbeni ingadozásának megállapításához használhatók. A célforgalmi számlálási módszerek - a közlekedési rend kialakításához, - az autóbuszhálózat megtervezéséhez, - a járati útvonalak kijelöléséhez, - a zónarendszerű közlekedés bevezetéséhez, - az utazási szokások, jellemzők feltárásához szolgáltatnak adatokat.

Az utasszámlálás előkészítése Az utazási igények megismerése Az utasszámlálás előkészítése Ebben a fázisban kell - a számlálásba bevont megfigyelési pontokat kijelölni, - az érintett terület körzetbeosztását elkészíteni, - a számlálás időpontját és időtartamát meghatározni, - megtervezni és legyártani a felhasználásra kerülő segédeszközöket (számlálólapok, útmutatók stb.), - a számlálást végzőket kijelölni, munkabeosztásukat elkészíteni, oktatásukat elvégezni, - a számlálás eredményeinek kiértékelési módját meghatározni. Az utasszámlálás végrehajtása Az utasszámlálás során felvett adatok kiértékelése

A megállók közötti utasterhelés Az utazási igények megismerése A megállók közötti utasterhelés

Az utazási igények megismerése Utasáramlási ábra

A körzetek közötti utasáramlatok Az utazási igények megismerése A körzetek közötti utasáramlatok

Az utazási igények megismerése Az utasszámlálás révén a közlekedésre jellemző egyéb mutatószámok is számíthatók, pl.: tételes adatok viszonylatonként és irányonként tételes adatok fordánként indított járatok száma járműkilométer teljesítmény utasszám irányonként megállók közötti utasterhelés megállónkénti utasforgalom zsúfolt járatok kihasználatlan járatok késett járatok utaskilométer teljesítmény férőhelykilométer teljesítmény férőhelykihasználás a felkínált férőhely és a maximális utasszám az átlagos utazási távolság

Köszönöm a figyelmet!