Az emberi arcok Az arcon tükröződő érzelmek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Merre jár a tekintetünk?
Advertisements

Érzelmek és kultúra összefüggései
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése
Hozzászólás Lovász Anna és Szabó-Morvai Ágnes: „Does childcare matter for maternal labor supply?” előadásához Elek Péter ELTE Közgazdaságtudományi Tanszék.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Archasonlóság -Miért látunk két arcot egymáshoz hasonlónak?
Műveletek logaritmussal
Williams szindróma (WS) diagnosztizálási lehetősége egyszerű kétfülű érthetőség- vizsgálattal Vicsi Klára Beszédakusztikai Laboratórium BME Távközlési.
ÉRZELMEK.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Az érzelem klasszikus elméletei Érzelmi definíciók
INNOCSEKK 156/2006 Hasonlóságelemzés-alapú vizsgálat a COCO módszer használatával Készítette: Péter Gábor
Nyolcadik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Névnapodra Szeretettel
A villamosenergia piacnyitás szomorú állapotáról Dr. Nagy Márta elnökhelyettes Gazdasági Versenyhivatal 46. Közgazdász-vándorgyűlés, Eger június.
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
Change blindness Változás -vakság.
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Katz és Fodor '63 egy fogalom jelentése vonások halmaza
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Az érzelmeink késleltetése,
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
HOMOSZEXUÁLIS ÉS HETEROSZEXUÁLIS FÉRFIAK PÁRVÁLASZTÁSA
Gyakorlati alkalmazás Biológiai felmérés és monitoring.
Egyéni állapot, válasz a külvilág változásaira
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A „diszes” problémák korai jelei
Korreferátum Herczeg Bálint: Az iskolák közötti különbségek mértékének mélyebb vizsgálata Horn Dániel Tudományos munkatárs Hétfa műhely, Budapest, 2014.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Öngyilkosság és időjárás összefüggése Magyarországon
A személyiség biológiai alapjai
Valószínűségszámítás II.
SZÖVEGSZERKESZTÉS IV. ~ BEKEZDÉSFORMÁZÁS ~
OPERÁCIÓKUTATÁS TÖBBCÉLÚ PROGRAMOZÁS. Operáció kutatás Több célú programozás A * x  b C T * x = max, ahol x  0. Alap összefüggés: C T 1 * x = max C.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Vigyázat: minden üzenet!
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
HÁLÓZAT Maximális folyam, minimális vágás
Ált3 gyakorlat, KRE Katonai Rózsa 2013 ősz.  Time lapse videó egy lányról, aki 3 éven át minden nap készített egy fotót magáról
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Egy- vagy kétoldali cochlearis implantáció?
Pákozd és környéke baráti társaság
Az emberi arcok Szociális aspektusok Tekintet iránya, Kor, Nem, Attraktivitás Zimmer Márta
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Humángenetika Makó Katalin.
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar II.
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar I.
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Az emberi arcok Alkalmazások és érdekességek
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar I.
Előadás másolata:

Az emberi arcok Az arcon tükröződő érzelmek Zimmer Márta mzimmer@cogsci.bme.hu http://www.cogsci.bme.hu/~ktkuser/KURZUSOK/BMETE47A014/2016_2017_2/

Téma Óra Időpont 1. Zárthelyi dolgozat 2. Zárthelyi dolgozat február 7. Óramegbeszélés 2. február 14. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 3. február 21. Fejlődési adatok 4. február 28. Az arcon tükröződő érzelmek 5. március 7. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 6. március 14. 1. Zárthelyi dolgozat 7. március 21. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 8. március 28. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 9. április 4. Az arcfelismerési zavar I. 10. április 11. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 11. április 18. Alkalmazások és érdekességek 12. április 25. TTK Dékáni Szünet 13. május 2. 2. Zárthelyi dolgozat 14. május 9. Javító-/Pótló ZH alkalom

5. Érzelmi arckifejezések Viselkedéses jellegzetességek

1872: Charles Darwin „Az érzelmek kifejezéséről embernél és állatoknál” Célja volt: „… a vonások és gesztusok egyéni mozdulatai milyen mértékben tudnak kifejezni bizonyos elmeállapotokat…”. Főként az érzelmek egyetemessége érdekelte (melyeket arcunk vagy testünk tud kifejezni) Ennek érdekében „speciális célcsoportok”: csecsemők, őrültek, más kultúrába tartozó emberek, illetve más fajok egyedeinek vizsgálata

Technikája Mindenféle instrukció nélkül képeket mutogatott, miközben rögzítette a képekre adott válaszokat Eredményként megállapította, hogy az érzelmek genetikai eredetűek, velünk születettek

Könyvének két része Taxonómia – főbb érzelemkifejezések elnevezése Remegés – testi izmok – félelem, szorongás Nevetés – légzőszervek – öröm Pirulás – véredények – szégyen, szerénység Elméleti következtetések: „az érzelemkifejezések olyan cselekvésmintázatok, melyek megjelennek, noha a legcsekélyebb előnnyel sem járnak…” „az érzelemkifejezések testünk csökevényes szervei” (pl. gúnyos mosoly)

Carroll Izard 1968, 1971 Hasonló eredmények, de … Szociálisan teljesen izolált közösségeket nem vizsgáltak Elsőként kimutatta, hogy más kultúrákban is felismerhetők olyan érzelmek, mint a boldogság, düh, szomorúság Érzelmek és fejlődés: rendszerei – MAX, AFFEX Alap elképzelés: van az alapérzelmeknek egy külön halmaza, rendszerükben tehát olyan vonások vannak, melyek ezeket a legjobban elkülönítik egymástól (már 2-7 hónapos babákat is vizsgáltak)

Darwin legnagyobb követője/úttörője Paul Ekman (http://www.paulekman.com/) 60-as évek vége – 70-es évek eleje: számos kultúrában nézte az érzelmek egyetemességét Technika: különböző érzelmi kifejezést tükröző arcképeket mutatott, nevezzék meg, milyen érzelmet láttak Objektivizálta az ingereket (izmok összehúzódásával definiált emóciókat; külön kultúrába tartoztak a képen szereplők) Kapta: hat alapérzelem!

Ekman és Friesen, ’70-es évek FACS (arctevékenység-kódoló rendszer) Arcon 23 pár izom, ezek mozgásának feltérképezése (akció-egységek: AU /action unit/) Reklám helye: PEG (Paul Ekman Group) tréningjei: METT (micro expression training tool) 

Akció-egységek kombinációja

Szociálisan elkülönült közösségek? Válaszként Ekman megvizsgált egy új-guineai (fore) kultúrát Technika: egy történetet/szituációt felolvasott nekik, majd 3 különböző érzelmi arckifejezést tükröző arcot mutatott, ki kellett választaniuk, hogy a 3 arc közül melyik tükrözi leginkább a felolvasott történetet Kapták: mindig jobb, mint véletlenszerű teljesítmény, de tény, hogy az egyes érzelmek között is voltak eltérések Legjobbak a boldogság esetében voltak, legrosszabb teljesítményt a meglepődésre mutattak

Megérkezett a barátja, és boldog. Meghalt a gyermeke, és szomorú. Valami olyasmit lát, aminek rossz szaga van. Dühös, és verekedni készül.

Ugyanis, ha ennek függvényében elővesszük a régebbi adataikat, akkor kiderül, hogy az egyes vizsgált kultúrák másmilyen mértékben voltak jók az egyes alapérzelmek esetében Az is gondot jelentett, hogy a képeken kaukázusi arcok szerepeltek Magyarán nem lehet egyértelműen és nyugodt szívvel kijelenteni, hogy az alapérzelmek egyetemesek és velünk születettek

Egy kis érdekesség … Más fajok is képesek-e érzelmeket kifejezni, és azokat helyesen felismerni? Da Costa és munkatársai(2004) birkákkal (!), Parr és Heintz (2009) rézusz majmokkal kísérletezett Nézéspreferencia-vizsgálatok Mindkét faj esetében azt kapták, hogy az egyedek képesek identikumtól függetlenül érzelmeket azonosnak tartani, a birkák tudnak pozitív és negatív érzelmeket megkülönböztetni saját fajuk egyedeire és emberekre is!

Ez mind szép és jó, de … … az esetek többségében interakció során összetettebb érzelmekkel találkozunk, melyek intenzitása sem ennyire szélsőséges. Óriási egyéni különbségek vannak mind a felismerésben, mind a produkcióban! Egy jó technika az érzelmek intenzitásának manipulálásához: a morfolás!

Kitérő: morfolás Az egyik arcon kijelöljük azokat a pontokat, melyek az adott arc egyedi tulajdonságait adják A másik arcon az összes pontnak megkeressük a megfelelőjét Az egyik arcot fokozatosan, egyenlő távolságú lépésekben áttranszformáljuk a másik arcba

A „fontos” pontok

Egy példa

Montagne et al., 2007 10%-os lépésközzel semleges vs. valamely alapérzelem kontinuumokat hoztak létre és mérték a küszöbértéket Kapták: boldogság a legkönnyebb, kb. 20%-os intenzitás elég; félelem a legnehezebb. Előbbi esetben még extrém rövid bemutatási idő mellett is jó maradt a teljesítmény. (Pollak és Kistler, 2002)

Hamis érzelmek felismerése Duchenne – mosoly vs. szociális mosoly Száj körüli izmok mindkettőnél „igaz”/Duchenne: szem körüli izmok IS!!! Kérdés: észrevesszük? Szemmozgás Williams és mtsai., 2001

Mosoly esetén automatikusan a szem környékére nézünk. Már 7 évesek is ezt a mintázatot mutatják.

Érdekesség … Eredeti vizsgálat: Guillaume Duchenne (1800-as évek közepe)

Végkövetkeztetés … A boldogságot a legkönnyebb felismerni… A szkeptikusok: vagy a legnehezebb összekeverni az összes többivel????

Felismerés versus érzelmek Bruce és Young feltételezte, hogy ezek a vonások egymástól függetlenül kódolódnak be és dolgozódnak fel. Vajon a mai kísérleti adatok is ezt támasztják alá? Kaufmann és Schweinberger 2004-ben egy elegáns kísérletben különböző érzelmeket tükröző arcokat mutattak. A képeken vagy híres emberek vagy a résztvevők számára ismeretlen személyek szerepeltek.

Fent: híres, lent: nem híres A vizsgálatban résztvevőket arra kérték, hogy az egyik dimenziót hagyják figyelmen kívül, csak a másik alapján hozzanak döntést. Ennek ellenére azt találták, hogy pozitív érzelmek esetén a döntés gyorsabb volt, ha azt híres emberek mutatták be. Boldogból dühösbe Fent: híres, lent: nem híres Híresből nem híresbe Fent: boldog, lent: dühös

Az érzelmek feldolgozása Vonás alapú vagy konfigurális? Felfordítási hatás van dühre, undorra, félelemre, de szinte semmi boldogságra, szomorúságra és meglepődésre. Szintén kaptak összetettarc-hatást, de itt is igaz volt, hogy a hatás mértéke nagyon eltért az egyes érzelmek esetében. Ha a felső arc-félről kellett döntést hozni, akkor a feladat könnyebb volt düh, félelem és szomorúság esetén. Ha az alsó arc-félről kellett döntést hozni, akkor a feladat könnyebb volt boldogság és undor esetén.

A szkeptikus Márti Na de Hölgyeim és Uraim! Mi ez, ha nem vonás alapú feldolgozás? Hiszen ezek pont azok az érzelmek, amiket inkább a szemből olvasunk ki!!!

Érzelmek és fejlődés Herba és munkatársai, 2008 4 és 15 év közötti gyerekek érzelem-felismerését tesztelték a már említett morfolt ingerhalmazokkal Fejlődési íveket rajzoltak ki, melyek az egyes érzelmek esetében nagyon eltérőek voltak Boldogság: mindig gyors és pontos felismerés Félelem, szomorúság: lineárisan növekedett a teljesítményük Düh: gyakorlatilag végig ugyanaz maradt a teljesítmény

Mikor érik el a felnőtt szintet? Azt találták, hogy ugyan tudnak fejlődést mutatni, de még a serdülőkorban sem érik el teljesen a felnőttek teljesítményét!

Másik véglet … Idős emberek felismerési teljesítménye: a döntés lassabb, különösen, ha negatív érzelmet látnak Máshová fixálnak az arcon (inkább száj, mint szem környéke) Fontos szem előtt tartani azonban, hogy általánosabb a háttérben meghúzódó probléma!

Téma Óra Időpont 1. Zárthelyi dolgozat 2. Zárthelyi dolgozat február 7. Óramegbeszélés 2. február 14. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 3. február 21. Fejlődési adatok 4. február 28. Az arcon tükröződő érzelmek 5. március 7. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 6. március 14. 1. Zárthelyi dolgozat 7. március 21. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 8. március 28. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 9. április 4. Az arcfelismerési zavar I. 10. április 11. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 11. április 18. Alkalmazások és érdekességek 12. április 25. TTK Dékáni Szünet 13. május 2. 2. Zárthelyi dolgozat 14. május 9. Javító-/Pótló ZH alkalom