Budapesti tanárok migrációs nézetei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

Vélemények a tehetségről
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola
Professzionális iskolai kutatások
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Kisebbségszociológiai alapismeretek
A nevelés stílusa.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Kisebbségek, etnikumok
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
1 A roma kisebbség iskolai helyzete Készítette: Keresztes Eszter Kommunikáció az egyetemen c. kurzus.
A multikultúra megítélése
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe a felsőoktatási állampolgári nevelésben Kocsis Mihály.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Példa egy ppt prezentációhoz
ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Központ
Az országos mérések megújult rendszere
A munkahelyi diszkrimináció
Multikulturális nevelés
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
Európai Társadalmi Jelentés 2008 Műhelybeszélgetés Oktatás május 30.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program
ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézet Az Interkulturális pszichológiai és pedagógiai MA bemutatása Dr. Szabó Mónika, Rabi Nikoletta,
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Katolikus óvodák létszámának alakulása a katolikus köznevelés rendszerében a 2016/2017-es nevelési évben Készítette:Grolyóné Szabó Éva és Schillingerné.
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra
Iszlámellenesség ellen-narratívái – kvalitatív kutatás
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Tájékoztató Az EFOP VAN HELYED
Előadás másolata:

Budapesti tanárok migrációs nézetei Nguyen Luu LanAnH ELTE IPPI Boreczky Ágnes ELTE IPPI

Nacionalizmus- multikulturalizmus viszonya Tágabb elméleti keret Nacionalizmus- multikulturalizmus viszonya Antagonisztikus-kizáró? Összebékíthető? Összebékíthető, ha a kulturális és a nemzeti identitások nyilvánosan elismertek és támogatottak, ha a nemzeti identitás pluralizált, vagyis magába foglalja a kisebbségeket. (Kymlicka, 1995, Modood, 2007 és Parekh, 2000)

Operacionalizált elméletek Kontakt hipotézis (Allport, 1954, Pettigrew, Tropp, 2006): diverzitás Fenyegetettség és előnyök (threat-benefit) modell (Tartakovsky & Walsh, 2016): a migráció és a migrációs diskurzus nem csak a fenyegetettség felől értelmezhető: hátrányok- kölcsönös előnyök stb.

Tanári multikulturális nézetek és az identitás kapcsolata (Ponterotto et al. 1998) Az esszencialista nacionalizmus, az etnikai identitás és az out-group attitűdök (migránsok) közti kapcsolat (Pehrson, Brown, Zagefka, 2009) Módszer: kérdőíves vizsgálat

Előzmények Budapesti tanárok multikulturális attitűdjei – IPPI (Győri et al, 2014). TÁRKI felvételek (2016) EU felvételek: a migrációt az EU egyik legfőbb problémájának tartja : 14 % 2013 jún., 24% 2014 szept., 38% 2015 május és 47% 2015 szept. (Eurobarometer)

Célok Tanárok multikulturalizmussal, multikulturális pedagógiával és migránsokkal kapcsolatos nézeteinek feltárása A fenti nézetek, az identitás és az előzetes diverzitás élmények közti kapcsolatok feltárása A fenyegetettség érzet és a migrációval, valamint a migránsokkal kapcsolatos előnyök (benefits) közvetitő hatásának a vizsgálata

Hipotézis Nemcsak a migráció kapcsán észlelt fenyegetettség, a kölcsönös előnyök is hatással vannak a multikulturalizmus ideológiára és a multikulturális pedagógiai nézetekre – közvetítő szerepük van A hovatartozás nem, de az etnikai esszencionalizmus negatív hatást gyakorol mindezekre

Tanár, tanító és óvónő 76 fő Jelölt: 277 fő ebből: tanárjelölt 76 fő Minta Minta: 353 fő Tanár, tanító és óvónő 76 fő Jelölt: 277 fő ebből: tanárjelölt 76 fő Tanitójelölt 86 fő Óvódapedagógus jelölt 104 fő Egyéb (alapozó képzésen vett rész): 11 fő

Néhány eredmény -0.09* R=0.07 Multikulturalizmus ideológia - 0.12 ** 0.24** 0.67*** vallásosság R=0.47 R=0.39 előnyök 0.26*** Tanárok multi. attitüdjei 0.30** R= 0.09 - 0.61*** -0.20* 0.10 Ɨ Etnikai identitás - 0.08 Ɨ R=0.57 R=0.58 0.21** fenyegetettség 0.70*** kirekesztés ꝉ Etnikai diverzitás 0.17** 0.20** 0.22*** -0.19* R=0.10 Etnikai esszencializmus -0.09* (A diverzitás háttérrel rendelkező csoport kisebb (kb. 40 %), , mint az átlagosnál erősebb etnikai esszencializmussal jellemezhető csoport (kb. 50 %)

Képzési tartalmak- korrelációk   TMAS HU-id esszenc. Benefit Threat interkulturalizmus -298** 221** -231* 240* Diverzitás -183** 145* -167* 131* Különbségek kezelésének módja -169** 142* -182** 252* Hátrányos helyzet -201** 154* Roma gyerekek iskolai helyzete -173** 146* 172* Nemzetiségi iskolák -154*

Mit kell tudni a tanároknak a migráns gyerekekről- TMAS r=0.300**

Migráns gyerekek számának növekedéséből eredő vélt hátrányok tartalmainak rangsora   Emlitések száma Beilleszkedés, személy-csoportközi viszonyok 85 Kulturális problémák, különbségek 72 Konfliktusok 69 Iskolai feltételek, tanári munka 57 Nyelvi és tudásbeli hátrány 54 Egyéb (tanulók-szülők, költségek) 22 Egyéb-egyéb 12 Összesen 371

EÖTVÖS LORÁND UNIVERSITY FACULTY OF EDUCATION AND PSYCHOLOGY INSTITUTE FOR INTERCULTURAL PSYCHOLOGY AND EDUCATION Köszönjük a figyelmet Ágnes BORECZKY boreczky.agnes@gmail.com Lan Anh NGUYEN LUU lananh@ppk.elte.hu