Budapesti tanárok migrációs nézetei Nguyen Luu LanAnH ELTE IPPI Boreczky Ágnes ELTE IPPI
Nacionalizmus- multikulturalizmus viszonya Tágabb elméleti keret Nacionalizmus- multikulturalizmus viszonya Antagonisztikus-kizáró? Összebékíthető? Összebékíthető, ha a kulturális és a nemzeti identitások nyilvánosan elismertek és támogatottak, ha a nemzeti identitás pluralizált, vagyis magába foglalja a kisebbségeket. (Kymlicka, 1995, Modood, 2007 és Parekh, 2000)
Operacionalizált elméletek Kontakt hipotézis (Allport, 1954, Pettigrew, Tropp, 2006): diverzitás Fenyegetettség és előnyök (threat-benefit) modell (Tartakovsky & Walsh, 2016): a migráció és a migrációs diskurzus nem csak a fenyegetettség felől értelmezhető: hátrányok- kölcsönös előnyök stb.
Tanári multikulturális nézetek és az identitás kapcsolata (Ponterotto et al. 1998) Az esszencialista nacionalizmus, az etnikai identitás és az out-group attitűdök (migránsok) közti kapcsolat (Pehrson, Brown, Zagefka, 2009) Módszer: kérdőíves vizsgálat
Előzmények Budapesti tanárok multikulturális attitűdjei – IPPI (Győri et al, 2014). TÁRKI felvételek (2016) EU felvételek: a migrációt az EU egyik legfőbb problémájának tartja : 14 % 2013 jún., 24% 2014 szept., 38% 2015 május és 47% 2015 szept. (Eurobarometer)
Célok Tanárok multikulturalizmussal, multikulturális pedagógiával és migránsokkal kapcsolatos nézeteinek feltárása A fenti nézetek, az identitás és az előzetes diverzitás élmények közti kapcsolatok feltárása A fenyegetettség érzet és a migrációval, valamint a migránsokkal kapcsolatos előnyök (benefits) közvetitő hatásának a vizsgálata
Hipotézis Nemcsak a migráció kapcsán észlelt fenyegetettség, a kölcsönös előnyök is hatással vannak a multikulturalizmus ideológiára és a multikulturális pedagógiai nézetekre – közvetítő szerepük van A hovatartozás nem, de az etnikai esszencionalizmus negatív hatást gyakorol mindezekre
Tanár, tanító és óvónő 76 fő Jelölt: 277 fő ebből: tanárjelölt 76 fő Minta Minta: 353 fő Tanár, tanító és óvónő 76 fő Jelölt: 277 fő ebből: tanárjelölt 76 fő Tanitójelölt 86 fő Óvódapedagógus jelölt 104 fő Egyéb (alapozó képzésen vett rész): 11 fő
Néhány eredmény -0.09* R=0.07 Multikulturalizmus ideológia - 0.12 ** 0.24** 0.67*** vallásosság R=0.47 R=0.39 előnyök 0.26*** Tanárok multi. attitüdjei 0.30** R= 0.09 - 0.61*** -0.20* 0.10 Ɨ Etnikai identitás - 0.08 Ɨ R=0.57 R=0.58 0.21** fenyegetettség 0.70*** kirekesztés ꝉ Etnikai diverzitás 0.17** 0.20** 0.22*** -0.19* R=0.10 Etnikai esszencializmus -0.09* (A diverzitás háttérrel rendelkező csoport kisebb (kb. 40 %), , mint az átlagosnál erősebb etnikai esszencializmussal jellemezhető csoport (kb. 50 %)
Képzési tartalmak- korrelációk TMAS HU-id esszenc. Benefit Threat interkulturalizmus -298** 221** -231* 240* Diverzitás -183** 145* -167* 131* Különbségek kezelésének módja -169** 142* -182** 252* Hátrányos helyzet -201** 154* Roma gyerekek iskolai helyzete -173** 146* 172* Nemzetiségi iskolák -154*
Mit kell tudni a tanároknak a migráns gyerekekről- TMAS r=0.300**
Migráns gyerekek számának növekedéséből eredő vélt hátrányok tartalmainak rangsora Emlitések száma Beilleszkedés, személy-csoportközi viszonyok 85 Kulturális problémák, különbségek 72 Konfliktusok 69 Iskolai feltételek, tanári munka 57 Nyelvi és tudásbeli hátrány 54 Egyéb (tanulók-szülők, költségek) 22 Egyéb-egyéb 12 Összesen 371
EÖTVÖS LORÁND UNIVERSITY FACULTY OF EDUCATION AND PSYCHOLOGY INSTITUTE FOR INTERCULTURAL PSYCHOLOGY AND EDUCATION Köszönjük a figyelmet Ágnes BORECZKY boreczky.agnes@gmail.com Lan Anh NGUYEN LUU lananh@ppk.elte.hu