Az Előcsatlakozási Alapok és a Közösségi Kezdeményezések rendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
1 EU pályázati lehetőségek •Strukturális Alapok: –Célja: az Európai Unió tagállamai közötti regionális különbségek csökkentése, a gazdasági és társadalmi.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Innováció II. Rákóczi Ferenc Szakközép –és Szakiskola Kisvárda.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
EU regionális politikája
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A Strukturális Alapok működése
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Az Európai Unió Előcsatlakozási Támogatási Eszköze „Bármely olyan európai állam kérheti felvételét az Unióba, amely tiszteletben tartja a 2. cikkben említett.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A támogatásra jogosult terület
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Hazánkba érkező uniós támogatások története Tóth István Kecskemét, január 26.
A Magyarország- Horvátország IPA CBC Program. Az előzmények A magyar-horvát határszakaszon a projekt-alapú együttműködést az Európai Unió a 2000-es évek.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Európai Uniós pályázati lehetőségek a határmenti együttműködésben Veres Csilla irodavezető április 24.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Az Európai Unió regionális politikája és a Magyarország számára elérhető források Berecz Orsolya.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
Az EU támogatási politikája és pénzügyi alapjai Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Határon Átnyúló Együttműködési Programok Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vidék-és területfejlesztési horizontjai Baktalórántháza,
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
Európai Uniós ismeretek Magyarország és az Európai Unió.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
ACT SME: A kis- és középvállalkozások határon átnyúló üzleti kapcsolatainak elősegítése KKV-k fejlesztési eszközeinek, forrásainak és erőforrásainak európai.
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
A széchenyi Programiroda szerepe a régióban
Előadás másolata:

Az Előcsatlakozási Alapok és a Közösségi Kezdeményezések rendszere Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI

Létrehozásuk célja Felkészítés a csatlakozás utáni időszakra Tanulási folyamat a forrásokhoz történő hozzájutásban és felhasználásukban Fejlesztések megvalósítása uniós pénzek segítségével

2000-2006 SAPARD (mezőgazdaság és vidékfejlesztés) PHARE (vállalkozás-és intézményrendszer-fejlesztés) ISPA (közlekedés és környezetvédelem) CARDS (Nyugat-Balkán támogatása)

Az egyes programokra fordítható összeg évente – az összes jelölt országra együttesen 2000-2006 SAPARD 520 millió euró ISPA 1040 millió euró PHARE 1560 millió euró

PHARE Tevékenysége két körre irányul: a tagállamok közigazgatásának felkészítését segíti a közösségi vívmányok alkalmazására alapinfrastruktúrájuk és iparuk felkészítése az európai normák betartására, elsősorban a környezetvédelem, a közlekedés, az ipar, az élelmiszerbiztonság, a munkakörülmények, stb. területén, ahol az uniós normák szigorúbbak a tagjelölt országok előírásainál

A PHARE-program négy nagy csoportja Országprogramok (Country Programmes) Határmenti együttműködési programok (Cross-border Cooperation Programmes, CBC) Közösségi kezdeményezésű programok (Community Initiative Programmes, CIP) Több kedvezményezettnek szóló programok (Multi-Beneficiary Programmes, MBP)

ISPA Célja: általánosságban véve a szociális és gazdasági kohézió, fő területei pedig azonosak a Kohéziós Alapban foglalt célterületekkel, azaz a környezetvédelemmel és a közlekedési infrastruktúrával. A környezetvédelem területén a közösségi környezetvédelmi előírások követelményeinek és a csatlakozási partnerségnek eleget tevő pályázatokat finanszírozza, és ezek keretében a víz- és levegőszennyeződéssel, a hulladékfeldolgozással kapcsolatos problémákat hangsúlyozza.

SAPARD a mezőgazdaság és a vidékfejlesztés területén a csatlakozást előkészítő intézkedéseket finanszírozza a felkészülési időszakban. A program célja: segítséget nyújtani a jelölt országoknak a közösségi joganyag átvételében, különös tekintettel az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garanciaalap (EMOGA) által finanszírozott agrárstruktúra- és vidékfejlesztési intézkedésekre hozzájárulni egy fenntartható és versenyképes agrárgazdaság kialakításához, valamint a vidék életképességének növeléséhez

Csatlakozás utáni támogatások A 2004-ben csatlakozott 10 tagállam átmeneti támogatást kapott 2004-2006 között (EDIS – Extended Decentralised Implementation System) Románia és Bulgária számára az EDIS keretén belül 2007-ben indult a program (post-accession transition facility)

2007-2013 Korábbi alapokat egyetlen eszköz helyettesíti – IPA (Instrument for Pre-Accession Assistance) 5 fő területe van: - Átmenethez és intézményrendszer kiépítéséhez nyújtott támogatás Határokon átnyúló együttműködés (EU tagállamokkal és más – IPA jogosultságú – országokkal) Regionális fejlesztés (közlekedés, környezetvédelem és gazdaságfejlesztés) Humán erőforrás (fejlesztése és a kirekesztés megakadályozása) Vidékfejlesztés

Az IPA kedvezményezettjei EU tagjelölt országok (Horvátország, Törökország, Macedónia) mind az 5 területre jogosultak Potenciális tagjelölt országok (Albánia, Bosznia-Hercegovina, Montenegro, Szerbia, Koszovó) csak az első két területre jogosultak – intézményrendszer, határokon átnyúló együttműködés

Tervezett allokáció országonként 2007-2009   tervezett allokáció (m EUR) Horvátország 438,5 Macedónia, volt Jugoszláv Köztársaság 210,4 Törökország 1602,3 Albánia 212,9 Bosznia Hercegovina 226 Montenegro 97,3 Szerbia 572,4 Koszovó 199,1 Több kedvezményezett 402,7 Összesen 3961,6

KÖZÖSSÉGI KEZDEMÉNYEZÉSEK

Közösségi Kezdeményezések 2006-ig URBAN II. EQUAL INTERREG LEADER +

URBAN II. A városi területek társadalmi-gazdasági fejlődésének innovatív stratégiáit, a hatékony és sikeres módszerek elterjesztését támogatja

EQUAL A diszkrimináció és az egyenlőtlenségek elleni nemzetközi erőfeszítéseket támogatja, főképpen a munkaerőpiachoz való hozzáférés területén nem, fogyatékosság, szexuális orientáció, vallási meggyőződés miatt. A Közösségi Kezdeményezés célja az állami és a magánszféra egyesítése a diszkrimináció leküzdésére

INTERREG Célja: a határon túli (A típusú) és a transznacionális (B típusú) együttműködések támogatása a kiegyensúlyozott regionális tervezés és fejlesztés elősegítése érdekében. A C típusú programok a közös határokkal nem rendelkező, ám hasonló társadalmi-gazdasági jellemzőkkel és tapasztalatokkal rendelkező régiók támogatását végzi.

LEADER+ A rurális területek helyi aktorainak kapacitását segíti. 2,02 milliárd euró áll rendelkezésre a tapasztalatok megosztására és az interregionális együttműködések fejlesztésére. A támogatások a helyi csoportok által kezdeményezett kísérleteket célozzák.

Közösségi Kezdeményezések 2007-től JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas) JEREMIE (Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises) JASPERS (Joint Assistance in Supporting Projects in European Regions)

JESSICA Közös kezdeményezés az Európai Beruházási Bankkal és az Európai Fejlesztési Bank Tanácsával Cél: a fenntartható beruházás, növekedés és munkahelyteremtés a városi térségekben

JEREMIE Közös kezdeményezés az Európai Beruházási Bankkal és az Európai Beruházási Alappal Cél: pénzügyi alapokhoz való jobb hozzáférés a mikro-, kis- és középvállalkozások számára az EU-ban

JASPERS A Bizottság, az Európai Beruházási Bank és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank együttműködésével Cél: a konvergencia célkitűzés alá tartozó régiók segítése a nagyobb projektek benyújtásában Ingyenes technikai segítségnyújtás a tagállamok részére a nagy projektek esetében (környezetvédelem - min. 25 millió EUR, közlekedés és egyéb terület – min. 50 millió EUR)

Közösségi programok Az Európai Bizottság által elfogadott integrált intézkedések sorozata Cél: a tagállamok közötti együttműködés erősítése Általános költségvetésből finanszírozzák Csak tagállami szervezetek vehetnek részt 1993. óta a csatlakozásra váróknak is lehetőség, ha befizetik az éves tagdíjat Socrates, Leonardo, LIFE, Youth, EU7, Culture 2000

Köszönöm a figyelmet!