Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KISVÁLLALKOZÁSOK EURÓPAI KARTÁJA (NYILATKOZAT) A lisszaboni strat é gi á val ö sszhangban, miszerint az Eur ó pai Uni ó nak a vil á g legversenyk é pesebb.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Közlekedésfejlesztés Magyarországon XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged Dr. Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár Nemzeti.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az Európai Unió szociálpolitikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
„Fenntartható” utak K+F bizottság
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Az Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Hálózat (EQAVET)
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Az EQAVET szerepe a szakképzés fejlesztésében
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
Baranya Megyei Paktum Konferencia
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
műszaki osztályvezető
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Kerékpáros Tárcaközi Bizottság munkája számokban a Kerékpáros Magyarország Program tükrében Sztaniszláv Tamás titkár
Az EU támogatások ellenőrzésének rendszere
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A kohéziós politika jövője
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) EU-közösségi politikák

I. Közlekedéspolitika – transzeurópai hálózatok Római Szerződés: közlekedéspolitika közösségi szintű politikaként való bevezetése. Közlekedés igen speciális terület, melynek főbb jellemzői a következők: Ágazat speciális jellege: Lisszaboni Szerződés: közlekedéspolitika a megosztott hatáskörű politikák közé tartozik.

II. A közlekedéspolitika fejlődése I. Római Szerződés: Tanács feladata a szükséges intézkedések elfogadása a közös közlekedéspolitika területén. Római Szerződés rendelkezései a közlekedéspolitikát illetően: Schaus-memorandum (1961) és 1962. évi akcióprogram elvei: Liberalizációs, szervezeti és harmonizációs intézkedések végrehajtása. 1981. Közlekedési miniszterek döntése az ún. prioritást élvező programokról.

II. A közlekedéspolitika fejlődése II. 1985. Európai Bíróság ítélete: Tanács elmulasztotta kötelezettségei teljesítését a közlekedéspolitika területén. Egységes belső piac megvalósulásának előfeltétele: Piacok fokozatos megnyitása. Egységes közlekedési piac csak 1998-ra valósult meg (árufuvarozási kabotázs teljes liberalizációja). 1992-ben elfogadott Fehér Könyv „A közös közlekedéspolitika jövőbeni fejlesztéséről”.

II. A közlekedéspolitika fejlődése III. Fontosabb dokumentumok a közös közlekedéspolitikával kapcsolatosan az 1990-es években. Bizottság által elfogadott cselekvési akcióprogram 1995 és 2000 között, amely három területre koncentrált: 2001-es Fehér Könyv: közös közlekedéspolitika 2010-ig követendő irányainak kijelölése. 2006. Bizottság időközi értékelése a 2001-ben Fehér Könyvben meghatározott célkitűzések teljesítéséről. További lépések szükségessége az alábbi területeken:

II. A közlekedéspolitika fejlődése IV. 2009. június. Bizottság nyilvánosságra hozta a közlekedés jövőjével foglalkozó dokumentumát. Hét tényező felsorolása, amely a közlekedéspolitika jövőjének alakulását befolyásolja. Közlekedéspolitika céljai: Szabályozások a közlekedéspolitika területén, melyek az európai polgárok mindennapi életét érintik.

II. A közlekedéspolitika fejlődése V. Közlekedésbiztonság szerepének felértékelődése. De egyes területeken csak lassú előrehaladás történt: Galileo- rendszer + vasúti és belvízi fuvarozás szerepének növelése. Lisszaboni Szerződés: ötven év alatt elért eredmények + felmerülő nehézségek figyelembe vétele. Lisszaboni Szerződés: közlekedéspolitika megosztott hatáskörű politikaterület közé tartozik.

III. A transzeurópai hálózatok I. Egységes közlekedési piac előfeltétele: megfelelő közlekedési infrastruktúra kialakítása volt. 1962. Első autópályaprogram kidolgozása. 1978. Infrastruktúra fejlesztésével foglalkozó csoport felállítása a Bizottság részéről. 1989. Európai Tanács strasbourgi értekezlete: Maastrichti Szerződés: transzeurópai hálózatokra vonatkozó szabályozás.

III. A transzeurópai hálózatok II. Transzeurópai hálózatok három nagy területe: 1994. december: esseni csúcsértekezlet. 14 kiemelt projektek listájának elfogadása. 1994. II. Páneurópai közlekedési konferencia Krétán. 2001. TEN-projektlista kibővítése. Finanszírozás: tagállami források mellett Európai Beruházási Bank hitelei + Kohéziós Alap és Európai Regionális Fejlesztési Alap.

Irodalom - Káldy Zoltánné (szerk.): Integrálódó Európa II. Perfekt Kiadó, Budapest, 2010. - Horváth Zoltán – Ódor Bálint: Az Európai Unió szerződéses reformja. Az Unió Lisszabon után, hvgorac, Budapest 2010. - Homepage of the European Union. Transport, In: http://europa.eu/pol/trans/index_en.htm