A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kárpát-medence gazdasági lehetőségei Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Advertisements

Nagy Ferenc Vállalkozási tanácsadó november 30.
FÖLDRAJZ Készítette: Koleszár Gábor 1 A világnépesség növekedése.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése. A gazdasági szerkezet termelékenység, munkaerő-kereslet, globális előrejelzés.
Az ipari forradalom Az ipari forradalom Angliája ( )
Készítette: Gondos Borbála
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Téma: Demográfiai robbanás 1960 után a világban (típusok, országcsoportok, országok) Készítette: Király Klaudia Geográfus, MSc.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
Az időskorúak dialíziskezelésének epidemiológiája
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Szakálné Kanó Izabella Bajmócy Zoltán
Gyűjtőköri szabályzat
Esélyek a munkaerőpiacon
A város története I.e : kőkori ember, Szeleta Kultúra
A szórás típusú egyenlőtlenségi mutatók
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
A világgazdaság kialakulása és jelenlegi térszerkezete
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
A modern városfejlődés későbbi szakaszai: a szub- és a dezurbanizáció
Környezetgazdaságtan 1
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Európai Uniós ismeretek
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
A Chicagói Iskola városökológiai modelljei
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
A pályafutás fő állomásai
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A regionális szintek hierarchikus rendszere
Az urbanizáció története: az antik, a feudális és a modern város
A Chicagói Iskola városökológiai modelljei
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
A modern urbanizáció története: nagyvárosi agglomerációk kifejlődése
14. VILÁGGAZDASÁG.
A térbeli szintek hierarchikus rendszere
A modern urbanizáció története: nagyvárosi agglomerációk kifejlődése
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Településföldrajz II. A városok fejlődése.
a hatékonyabb munkába segítésért
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
Informatikai eszközök a földrajzórán
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
A Chicagói Iskola városökológiai modelljei
Európa munkaerő igénye
A latin-amerikai kultúrrégió társadalomföldrajza
Pont- és burorékdiagram
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Az urbanizáció földrajzi különbségei
A regionális szintek hierarchikus rendszere
A modern és a posztmodern városfejlődés szakaszai
Lorenz-görbe dr. Jeney László egyetemi adjunktus
Baranya Megyei Önkormányzat
Készítette: Koleszár Gábor
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Kína népességföldrajza
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A latin-amerikai kultúrrégió társadalomföldrajza
Előadás másolata:

A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz dr. Jeney László egyetemi adjunktus jeney@elte.hu Településföldrajz és településfejlesztés T Kar alapszakjai (BSc/BA) 2016/2017, II. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Központ

A modern és posztmodern urbanizáció / városnövekedés / városfejlődés szakaszai Agglomerálódás Szuburbanizáció Dezurbanizáció Reurbanizáció Posztszuburbanizáció 2

1. Agglomerálódás = tömörülés Helytelenül urbanizációnak, városrobbanásnak is nevezik Urbanizáció, de: az egész folyamatot is szokás urbanizációnak nevezni, akkor agglomerálódás az urbanizáció 1. szakasza Városrobbanás, de: széttartó (centrifugális) helyett összetartó (centripetális) erők Agglomeráció egészének népessége dinamikusan növekszik Korai fázis: csak a város növekszik Érett fázis: város és az elővárosi övezet is növekszik Város és elővárosi övezete összenő Gyakran jár a város határának kibővítésével Előmozdítója: az ipari forradalom 3

Az ipari forradalom terjedése Európában Ipari forradalom, agglomerálódás diffúziója: ÉNyDK Fordított irányú az ókori urbanizáció terjedésével (DKÉNy) XVIII. sz.: Anglia XIX. sz. közepe: Ny-Eu XIX. sz. fordulója: É-Eu. K-Köz-Eu, D-Eu É-i része XX. sz. első fele: D-Eu XX. sz. közepe: K-Eu, Balkán 4

Az ipari forradalom hatásai Fordizmus: nagyobb termelőegységek létrejötte (→népesség térbeli koncentrációja) Mg-ből iparba áramlás (→foglalkozási átrétegződés) Faluból városba áramlás (→gyors városodás) Agglomerálódás 4 tényezője: Általános demográfiai robbanás (nem csak városokban) Anglia 1750: 6 millió; 1850: 18 millió Franciaország 1800: 27 millió; 1900: 39 millió Németország 1800: 23 millió; 1900: 56 millió „Push” tényező: vidéki munkakerőfelesleg „Pull” tényező: városi munkaerőigény A városépítés műszaki hátterének átalakulása (→nagyvárosi infrastruktúra) 5

Európa vezető szerepe a modern nagyvárosok megjelenésében Európa élre tör 100 ezer feletti városok 1800: Eu 21/ világ 65 1900: Eu 148/ világ 301 Nagy-Britannia elsődlegessége Első ország, ahol városlakók aránya >50% London 1700-as évek: első nagyváros Eu-ban (500 ezer felett) 1800-as évek: 2 mió felett 1850–1920: világ legnépesebb városa Világ első 8 mió feletti megapolisza 1840 1929 Nagy-London területének beépítése ma 6

Az európai nagyvárosok száma a Föld 25 legnépesebb nagyvárosi agglomerációja között 7

Az agglomerálódás előnyei Lakossági szempontból: részben jobb életminőség Bőséges munkahelykínálat Magasabb bérek Oktatási és kulturális intézmények megléte Bőséges és jobb minőségű lakáskínálat Széleskörű szolgáltatások (kisker. stb.) Gazdasági szempontból: nagyobb termelékenység (pozitív externáliák)  felértékelődő kutatási irányzat (új gazdaságföldrajz, P. Krugman) Bőséges „minőségi” munkaerőkínálat Kooperációs lehetőségek Innovációs előnyök (kutatás stb.) Olcsóbb és jobb infrastruktúra (pl. közlekedés) Piacok közelsége 8

Európa a modern nagyváros bölcsője Előzmény: ókori Róma Modern nagyváros: ipari forradalmat követően Nyugat-Európából terjedt ki: London, Párizs 9 Adatok forrása: népszámlálások

A Budapesti Agglomeráció kialakulása 1873: Budapest = Pest + Buda + Óbuda Erőteljes elővárosi fejlődés a XX. sz. elején 1900–1907: villamosvonalak kiépülése: Újpestre (2 vonal), Rákospalotára, Kispestre (2 vonal), Erzsébetfalvára (2 vonal) 1908: Nagy-Budapest gondolata 1937: Közmunkák Tanácsa törvényi hatáskör 22 elővárosi településre is 1950 január 1: Nagy-Budapest Budapesti agglomeráció 1970-es évek: 44 település 1997: 78 település Pest megye (nem teljesen azonos) 10